هر آن چیز که درباره آزمون آیلتس IELTS باید بدانیم (شماره ۲)

راهنمای خودخوان آزمون آیلتس

تجربه آزمون آیلتس از خانم مریم

 

توجه:

منابع و شیوه های مطالعه ای که در این فایل عنوان شده چکیده ای از تجربیات تعدادی از آزمون دهندگان و مدرسان آیلتس می باشد و صرفاً به عنوان یک راهنما در اختیار آزمون دهندگان قرار گرفته است و هیچ نمره ای را تضمین نمی کند.

نکته ی بسیار مهم مطالعه ی دقیق و تحلیلی منابع می باشد و تعدد منابع جز سردرگمی نتیجه ای نخواد داشت و لزومی به مطالعه ی تمامی منابع عنوان شده در این راهنمای نمی باشد. برای کسب نمره ی بالاتر از ۷ تلاش در مسیر درست بسیار بااهمیت تر از منابع مطالعاتی می باشد.

 

پیشنیاز:

 

لغت

برای موفقیت در مهارت های ۴گانه ی آیلتس نیاز به دامنه لغات مطلوبی دارید. پس تقویت سطح لغت به طور غیرمستقیم بر روی همه ی مهارت های زبانی شما اثرگذار است. نکته ی بسیار مهم در مطالعه لغت، شیوه خواندن شما است به طوری که بتوانید از لغاتی که آموخته اید در اسپیکینگ و رایتینگ خود استفاده کنید و صرف حفظ کردن لغت در آزمون آیلتس تأثیری در بهبود مهارت های اسپیکینگ و رایتینگ شما ندارد.

کتاب های مناسب برای بخش لغت:

Focus on vocabulary 1 & 2

Essential Word for the IELTS

 

برای یادگیری می توانید از نرم افزارهای Ankidroid, Memrise, Vocabulary.com استفاده کنید. شیوه خواندن شما باید به این صورت باشد که حتماً ۱ یا ۲ مثال از کلمه موردنظر را نیز حفظ کنید تا نحوه استفاده از لغت در جمله را نیز یاد بگیرید. برای پیدا کردن مثال های مناسب می توانید از مثالهای موجود در دیکشنری ها مانند Oxford استفاده کنید یا لغت موردنظر خود را در گوگل سرچ کنید و دریایی از مثال را ببینید. هم چنین می توانید برای حفظ لغت از جعبه جی ۵ استفاده کنید، اطلاعات بیشتر در این رابطه را می توانید در سایت جی ۵ مطالعه بفرمایید.

در مورد واژگان، نکته حائز اهمیت این است که آیا شما از تعداد لغتی که فرا گرفته اید می توانید به صورت موثر، دقیق و کاربردی برای انتقال مفاهیم استفده کنید و یا خیر، چنانچه به بند دیسکریپتور رایتینگ و اسپیکینگ نگاه کنید هیچ کجا اشاره ای به تعداد لغت سطح بالا برای کسب نمره بالا نشده، در سراسر بند دریسکریپتور صحبت از یک رنج لغوی گسترده با کاربرد نچرال، دقیق، انعطاف پذیر و دقیق می باشد.

توضیحات بند دیسکریپتور رایتینگ در خصوص نمرات ۹،۸، ۷ در معیار Lexical Resource

Band score 9: uses a wide range of vocabulary with very natural and sophisticated control of lexical features

به کارگیری یک گستره واژگان قابل توجه به صورت طبیعی با کنترل دقیق و آگاهانه بر روی وجوه لغوی

Band Score 8: uses a wide range of vocabulary fluently and flexibly to convey precise meanings / skillfully uses uncommon lexical items but there may be occasional inaccuracies in word choice and collocation

به کارگیری یک گستره وسیع از واژگان به صورت فصیح و روات به منظور انتقال

Band Score 7: uses a sufficient range of vocabulary to allow some flexibility and precision / uses less common lexical items with some awareness of style and collocation

به کارگیری بازه ای کافی از واژگان به نحوی که این امکان را به نویسنده می دهد که به صورت دقیق و منعطف مفاهیم خود را بیان کند/ استفاده از آیتم های واژگانی با آگاهی نسبی از استایل (فرمال، اینفرمال) و همجوارها.

همان طور که ملاحظه می کنید هیچ کجا اشاره ای به تعداد واژگان سطح بالا نشده، برعکس چنانچه زبان داوطلب یک سری واژگان سطح بالا را به میزان زیاد و غیرکاربردی در انشا به صورتی که روانی متن را کاهش دهد به کار ببرد، امکان این کار به کاهش نمره منجر شود، همیشه باید به خاطر داشته باشیم که همه آیتم های زبانی، از جمله واژگان، ساختارهای گرامری، دیسکورس مارکرها و … باید در خدمت انتقال مفاهیم باشند و نه متن و مفهومی که می‌خواهیم بیان کنیم در خدمت این آیتم‌ها، بنابراین همانطور که همیشه گفته شده بیش از تمرکز بر یادگیری لغات به صورت منفک، سعی کنید لغات، عبارتت و کالوکیشن‌ها رو در متن یاد بگیرید که با کاربرد صحیح و طبیعی هر مورد هم آشنا شده و در هنگام به کارگیری توانایی استفاده صحیح را داشته باشید. اگر این دو،‌ یعنی رنج لغت مناسب و سطح بالا با علم به نحوه و چگونگی کاربرد اصولی و طبیعی به صورت توامان آموخته شوند، تبعاً نتیجه عالی خواهد داشت. پس همه منابع لغت و کالوکیشن ذکر شده حتماً کمک کننده خواهند بود، به شرطی که آیتم‌های زیانی به صورت صحیح، کاربردی، همراه با مثال مناسب و در متن فراگرفته شوند.

 

گرامر

برای موفقیت در آزمون آیلتس (خصوصاً در بخش رایتینگ) شما باید با گرامرهای پیشرفته آشنایی داشته باشید و لازمه‌ی آن تسلط کامل بر ساختارهای پایه می باشد (به‌طور مثال شما باید بر انواع زمان‌های افعال تسلط کامل داشته باشید و در کلام و نوشتار خود استفاده کنید).

منابع مختلفی برای بخش گرامر وجود دارد و در صورتی که سطوج ابتدایی‌تر هستید می‌توانی از یکی از مجموعه‌های زیر متناسب با سطح و سلیقه‌ی خود استفاده کنید که هر یک در چند سطح نوشته شده و زبان‌آموز را از سطح ابتدایی به سطح پیشرفته می‌رساند (نیازی به مطالعه‌ی همه‌ی منابع عنوان شده نمی‌باشد):

Understanding and Using English Grammar (Betty Azar)

English Grammar in Use

Destination

 

همچنین می‌توانید از انواع ویدئوهای آموزشی مانند Magoosh و یا سایر ویدئوهای موجود در یوتیوب استفاده کنید بهترین شیوه مطالعه گرامر، خواندن یک مبحث در یکی از کتاب‌های معرفی شده یا مشاهده ویدئو آموزشی آن مبحث و سپس سرچ مبحث مورد مطالعه در گوگل و مطالعه تعداد زیادی مثال می‌باشد.

 

شما می توانید برای انتخاب آزمون مناسب و پیشرفت در آزمون های جامع با ما در ارتباط باشید

برای دریافت خدمات مشاوره  در حوزه های مختلف همچون: کاهش استرس، بهبود عملکرد آزمون، افزایش توان پاسخگویی، بالابردن بهره وری زمان مطالعاتی، افزایش انگیزه و …. می توانید همه روزه با شماره ۰۲۱-۲۲۶۹۱۰۱۰ تماس و زمان مشاوره رزرو نمایید.

 

نکته: برای اینکه منبع مناسب خود را پیدا کنید، یک مبحث مشترک را در کتاب‌های معرفی شده مطالعه کنید و در نهایت کتابی را انتخاب کنید که سبک و توضیح وتدریس آن را می پسندید.

 

مطالعه برای آیلتس:

در این بخش برای هر مهارت به تفکیک، منابع مناسب پیشنهاد شده است که در اکثر موارد، منابع معرفی شده سطح یکسانی دارند و لزومی به مطالعه‌ی همه‌ی آن‌ها نمی‌باشد و هم چنین می‌توانید از سری کتاب‌های Mindset که شامل هر ۴ مهارت می‌باشد، استفاده کنید.

پیش نیاز این بخش تسلط بر موارد ذکر شده در بخش اول می‌باشد. برای ورود به این بخش، ابتدا باید با انواع سوالات در ۴ مهارتی که درآزمون آیلتس مورد سوال واقع می‌شوند آشنا شوید که برای این منظور می‌توانید از ویدئوهای Simon Lix, Adam Jay و یا کتاب The Official Cambridge Guide To IELTS استفاده کنید که البته در همه‌ی مراحل باید توجه کنید که منبع اصلی شما کتاب‌های Cambridge می‌باشد و در مواردی که تفاوتی در ویدئوهای آموزشی با مطالب Cambridge مشاهده کردید، از رویه کتاب‌های رسمی پیروی کنید. منبع اصلی این بخش کتاب‌های ۴ تا ۱۳ Cambridge می‌باشد و در صورت نیاز از کتاب‌های کمک آموزشی دیگر نیز استفاده کنید.

 

نکته: برای اطمینان از سطح خود قبل از ورود به برنامه مطالعاتی این بخش، پیشنهاد می‌شود پس از آشنایی با انواع سوالات و تکنیک‌ها در آزمون آیلتس، ۲ آزمون از یکی از کتاب‌های Cambridge را زده و اگر سطح شما ۶ و یا بالاتر بود به این بخش ورود کنید.

 

لغت

در صورت تسلط بر منابع لغت معرفی شده در بخش پیش نیاز، نیازی به مطالعه کتاب دیگری برای لغت به صورت جداگانه ندارید و باید لغاتی را که در ریدینگ‌ها بلد نیستید استخراج کرده و مطالعه کنید.

 

گرامر

در این مرحله شما باید با گرامرهای پیشرفته آشنا شوید که می‌توانید از منبع زیر یا هر کتاب گرامر دیگری مباحث مربوطه را مطالعه فرمایید:

فصول ۱۶، ۱۳، ۱۲، ۱۱ و۱۷ کتاب زیر شامل ساختارهای پیشرفته می‌باشد:

Understanding and Using English Grammar (Betty Azar)

Communicate what you mean

لیسینینگ:

برای مهارت لیسنینگ ابتدا یک یا دو تست از کتاب‌های ۱۳گانه کمبریج را زده و اگر در فهم مکالمه‌های ضبط شده مشکل داشتید، ابتدا به یکی از روش‌های زیر مهارت شنیداری خود را تقویت کنید و سپس به تست بپردازید.

برای تقویت مهارت در بخش لیسنینگ به طوری کلی چند راهکار وجود دارد:

  1. تماشای فیلم و سریال
  2. گوش دادن به پادکست
  3. یادگیری در قالب کتاب‌های آموزشی

اگر تا الان اهل تماشای فیلم و سریال به زبان اصلی نبودید و یا در هیچ‌گونه کلاس عمومی زبان شرکت نکرده‌اید، باید گوش شما به طور مداوم در معرض صوت انگلیسی قرار بگیرد، پادکست‌ها و سریا‌ل‌های متنوعی با سطوح زبانی مختلف وحود دارد که می‌توانید فایل متناسب با سطح خود را از فایل‌‌های پادکست و سریال که در کانال قرار دارد، پیدا کنید. (سرچ با کلیدواژه پادکست و سریال در کانال آیلتس پرگار)

تقویت لیسنینگ با استفاده از فیلم و پادکست، مناسب افرادی می‌باشد که محدودیت زمانی ندارند. آن دسته از افرادی که می خواهند در زمان کوتاه‌تری به نتیجه مطلوب برسند، باید در کنار موارد بالا، از کتاب‌های آموزشی نیز استفاده کنند. پیشنهاد ما برای این دسته از افراد، گوش دادن مداوم به پادکست و استفاد از کتاب‌های آموزشی به روش ترنسکرایب کردن است.

 

ترانسکرایب یکی از روش‌های بسیار مفید در تقویت لیسنینگ می‌باشد، چنانچه در سطح متناسبی از جنرال انگلیش هستید پیشنهاد می‌َشود تمرینات ترنسکرایب را به صورت مداوم داشته باشید تا تأثیر آن را خیلی زود در تقویت مهارت شنیداری خود به وضوح مشاهده کنید. روش ترنسکرایب به بهبود هر چه بیشتر خاطرسپاری (retention) تمرکز بر روی ویس پخش شده و اسپیکینگ زبان آموز کمک خواهد کرد و اشکالات داوطلب را به صورت عینی به او یادآور می‌شود، برای مثال زبان‌آموز رفته رفته اشکالات عمده خود در اسپلینگ کلمات را متوجه خواهد شد و میتواند لیستی از کلمات پرتکرار و پر اشتباه را برای خود تهیه کند، همین‌طور به تدریج ذهن و گوش زبان‌آموز با لهجه‌های مختلف آشنا شده، آهنگ ادای جملات، اینتونیشن (رایزینگ و فالینگ اینتونیشن)، نحوه رعایت چانکینگ را به صورت عملی درک کرده (این مزایا در تکنیک شدویینگ برای مهارت سپیکینگ به نحو بهتر و موثرتری نمود پیدا می‌کند) و در خلال انجام تمرینات به نوعی تکنیک یادداشت‌برداری (note taking) را نیز تمرین می‌کند که در پاسخ به برخی سوالات بسیار موثر میباشد.

 

کتاب پیشنهادی برای تقویت لیسنینگ:

مناسب برای تقویت عمومی لیسنینگ  Tactics for listening

کتاب پیشنهادی برای تست‌های لیسنینگ:

 

منبع اصلی برای تست‌های این بخش کتاب‌های Cambridge می‌باشد، در واقع اگر سطح شما قبل از شروع کتاب‌های Cambridge، ۶ باشد در این بخش نیاز به منابع بالا پیدا نمی‌کنید.

در بخش لیسنینگ باید با تکنیک‌های تست‌زنی آیلتس و تندخوانی آشنا شوید می‌توانید از منابعی مانند ویدئوهای simon و سایر ویدئوهای آموزشی استفاده کنید و برای پیشرفت نمره خود اشتباهاتتان را به طور دقیق تحلیل کنید.

اگر می‌خواهید با سوالات متنوعی از انواع تست‌های لیسنینگ در آزمون آیلتس آشنا شوید، از کتاب زیر استفاده کنید:

مناسب برای آشنایی با انواع سوال‌های آیلتس Listening for IELTS (Collins)

برای زدن تست‌های بیشتر در بخش لیسنینگ می‌توانید از کتاب های IELTS Plus  و Actual استفاده کنید و توجه داشته باشید که ممکن است استانداردهای این کتاب ها کمی با کتاب‌های Cambridge  متفاوت باشد.

نکته: لیسنینگ آزمون اصلی در پاره‌ای از موارد ریتم تندتری از کتاب های Cambridge دارد و زدن تست‌هایی مانند کتاب Actual به شما کمک می‌کند تا با این‌گونه موارد هم آشنا شوید.

 

ریدینگ:

منابع پیشنهادی برای ریدینگ به صورت زیر می‌باشد که با توجه به سطح خود مطالعه یک یا دو منبع از منابع زیر کافی است:

Inside Reading

Select Reading

The Official Cambridge Guide to IELTS

شیوه‌ی مطالعه: لازمه‌ی موفقیت در بخش ریدینگ، دامنه‌ی لغات قابل قبول و تسلط بر ساختارها می‌باشد. در ابتدای کار بدون در نظر گرفتن زمان تست بزنید تا بتوانید نقاط ضعف خود را به طور کامل شناسایی کنید. روش مطالعه‌ی شما باید به صورتی باشد که پس از هر تست، متن را از لحاظ گرامر و لغت به طور کامل تحلیل کنید. و توجه داشته باشید که در بعضی از متن‌ها شما نباید انتظار داشته باشید که معنی همه‌ی لغات را بدانید سعی کنید با خواندن مقالات مختلف و تحلیل آنها بتوانید معنی لغات را با توجه به کلمات قبل و بعد و موضوع متن حدس بزنید. سایت‌هایی که کمک‌کننده هستند:

US Times

New York Times

CNN

Scientific American

بعد از مطالعه‌ی یکی از منابع ذکر شده می‌توانید وارد تست‌های اصلی Cambridge شوید و تست‌ها را در زمان بزنید بعد از زدن تست‌های Cambridge ،۷ تست آخر کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS را به عنوان آخرین منبع قبل از امتحان خود بزنید.

 

شما می توانید برای انتخاب آزمون مناسب و پیشرفت در آزمون های جامع با ما در ارتباط باشید

برای دریافت خدمات مشاوره  در حوزه های مختلف همچون: کاهش استرس، بهبود عملکرد آزمون، افزایش توان پاسخگویی، بالابردن بهره وری زمان مطالعاتی، افزایش انگیزه و …. می توانید همه روزه با شماره ۰۲۱-۲۲۶۹۱۰۱۰ تماس و زمان مشاوره رزرو نمایید.

 

رایتینگ:

در بخش رایتینگ، مهم‌ترین مساله یادگیری عمیق معیارهای ۴گانه‌ی نمره‌دهی در آزمون اصلی می‌باشد.

منظور از معیارهای ۴گانه:

Lexical Resource

Grammatical Range

Cohesion

Task Response

اگر با برنامه‌ای که در این فایل شرح داده شده است پیش رفته باشید، مهارت‌های شما در دو بخش اول (grammar & lexical) تقویت شده است و بیشتر انرژی و زمان خود را باید بر روی دو بخش دیگر بگذارید.

 

شیوه‌ی مطالعه: در ابتدای کار یکی از ویدئوهای معرفی شده را تماشا بفرمایید تا اطلاعاتی کلی درباره‌ی رایتینگ آیلتس به دست آورید و سپس باتوجه به سطح خود می‌توانید کتاب‌های ۵ جلدی Longman Academic writing Series را مطالعه کنید ودر نهایت شروع به نوشتن رایتینگ کنید. کتاب IELTS Advantage writing  نیز کتابی مناسب برای رسیدن به نمره ۶ یا ۶٫۵ می باشد. اما همیشه شیوه ارائه شده در کتاب‌های رسمی Cambridge را مرجع اصلی خود قرار دهید. موضوع‌های انتخابی شما برای نوشتن حتماً باید از کتاب‌های ۱۳گانه‌ی کمبریج باشد.

بسیار از افراد در ابتدای شروع به نوشتن رایتینگ مشکل ایده دارند که این مساله بسیار طبیعی می‌باشد و با خواندن سمپل و یا کتاب ایده‌های رایتینگ ‌ُSimon  می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. به طور کلی موضوعات رایتینگ آیلتس در ۱۵-۲۰ دسته‌ی کلی (محیط‌زیست،‌ تاریخ، جرم و جنایت و …) قرار می‌گیرد که با مطالعه مطلب درباره این دسته‌های کلی می‌توانید مشکل ایده نداشتن را تا حد زیادی رفع کنید.

 

منابع پیشنهادی:

Longman Academic Writing Series

IELTS Advantage writing (written by examiners)

Simon Videos

Liz Videos

Jay Videos

Udemy Videos (ویدئوهای پیشنهادی توسط دوستانی که موفق به کسب نمره‌ی ۷ و بالاتر در رایتینگ شده‌اند)

سمپل‌های پیشنهادی:

سمپل‌‌های آخر کتاب‌های Cambridge به عنوان منبع اصلی برای آشنایی با معیارهای نمره‌دهی

Get IELTS Band 9

How to pass OLETS 2018 (mike Wattie)

سمپل‌های Mat Clark

کتاب Write Right

 

نکته: از آنجایی‌که مهارت رایتینگ بیش از سایر مهارت‌ها نیازمند مطالعه، تمرین و تصحیح می‌باشد، موکداً توصیه می‌شود که از ابتدای برنامه مطالعاتی تمرین و یادگیری این مهارت را در دستور کار خود قرار دهید.

 

خانم پالین کالن در خصوص استفاده و چونگی استفاده از سمپلها به صورت زیر توصیه می‌کند:

How should I use sample essays? (Pauline Cullen)

First, ensure that you are using sample essays written by native speakers* with good writing skills .

Second, read the answers several times and focus on something different each time .

Here are some ideas:

To focus on task response, think about how the writer has made their position clear in the essay.

To focus on coherence and cohesion, identify the main idea within each paragraph. Think about how this idea is explained, supported, and connected to the question.

To focus on grammar, look at one paragraph at a time and think about 1) tenses 2) connecting ideas 3) articles 4) relative pronouns

To focus on vocabulary, notice any words you would never use yourself. If there are none, think about how a native speaker uses vocabulary to talk about this topic. Try to write out 5-10 words and phrases you would like to be able to use. Make a note of how they are used and then try to use them yourself.

Read the essay aloud – this is often helps you to notice something you may have missed from reading alone.

Without looking back at the sample, try to write the same answer yourself, in your own words, but practising as many of the words and phrases you noticed as possible.

:اسپیکینگ

برای پیشرفت در مهارت اسپیکینگ باید به طور مداوم تمرین کنید و مطالعه و تمرین را به ماه‌های آخر موکول نکنید.

 

منابع اصلی برای موضوعات اسپیکینگ آخرین ورژن کتاب IELTS Speaking and Actual Tests و هم‌چنین سوالات آزمون‌دهندگان اخیر می‌باشد که این سوالات را می‌توانید در گروه آیلتس پرگار و یا سایت Ieltsliz.com پیدا کنید.

 

شیوه‌ی مطالعه: روش پیشنهادی ما برای این مهارت یکی از دو شیوه‌ی زیر می‌باشد:

  1. تکنیک shadowing
  2. تمرین یا یک پارتنر هم‌سطح یا بالاتر

یکی از موثرترین روش‌ها در مهارت اسپیکینگ دسته‌بندی موضوعات می‌باشد به طوری که شما باید لغات و کالوکیشن‌های متناسب با هر موضوعی را برای خود یادداشت کنید و سعی کنید در کلام خود استفاده فرمایید و به هیچ عنوان از جواب‌های آماده در کتاب Actual یا کتاب‌های دیگر استفاده نکیند.

 

تکنیک شدویینگ دقیقاً منطبق بر نحوه یادگیری زبان در یک نوزاد است، با این تفاوت که ما زبان‌آموزان تا حدی با زبان دوم آشنا هستیم و با توجه به پیشینه‌ی قبلی درصدی از واژگان، جملات و ساختارها را تشخیص می‌دهیم اما نوزاد هیچ‌گونه پیش‌زمینه‌ای از واژگان و ساختارها ندارد، با این وجود همگی بدون هر گونه آموزش هدفمندی در رابطه با یادگیری زبان فارسی، بعد از مدتی بسته به استعداد و تلاشی که اطرافیان در معرض قرار دادن ما با زبان مادری به عمل آوردند به حرف آمده ایم، نوزاد انسان مدتی تنها به گوش کردن صداهای اطرافیان می‌پردازد و عکس‌العمل‌های آوایی از خودش بروز می‌دهد، بعد از مدتی به تکرار صداهایی که می‌شنود اقدام کرده، طبیعتاً در ابتدا به درستی تلفظ نمی‌کند و تا جایی که برایش امکان داشته باشد صدایی که می‌شنود رو تکرار می‌کند، رفته رفته کلمات و ساختارها شکل گرفته تا نهایتاً خودش به جمله‌سازی می‌پردازد و کلام را تولید می‌کند، تکنیک شدویینگ دقیقاً با ایده‌گیری از همین روند پیشنهاد می‌شود، نوزاد نه از ساختار دستور زبان فارسی اطلاعی دارد و نه کتاب لغتی پیش از به حرف آمدن مطالعه کرده‌ است، تنها با ارتباط گرفتن با زبان فارسی و البته تلاش از بدو تولد طی یک زمان که البته برای افراد مخلتف متفاوت است به یک سطح نسبی از گفتار می‌رسد، تکنیک شدویینگ نیز به همین صورت عملی خواهد بود، هیچ زمان مشخصی برای افراد نمی‌توان معین کرد، متریال‌های مختلف و حتی تکراری در روند و پروسه‌ یادگیری به ما کمک خواهند کرد اگر از چرایی تأثیر این تکنیک اطلاه داشته باشیم، این روش از چند جنبه به ما در یادگیری زبان دوم کمک می‌کند، زمانیکه ما قطعه‌ای از یک پادکست به زبان انگلیسی را سعی می‌کنیم بدون پاز شدویینگ کمیک، دقیقاً سعی بر این داریم که با بیان و زبان شیوا، بلند واضح به تقلید هر چه بیشتر از کلامی که می‌شنویم بپردازیم، اگر حتی کلمه یا ساختاری رو متوجه هم نشدیم به تکرار پترن و آوای شنیده شده اقدام کنیم،

 

تکنیک شدویینگ در روند ارتقای زبان گفتاری به ما کمک می‌کند که:

  1. تلفظ صحیح واژگان را بیاموزیم.
  2. نحوه استفاده صحیح، کاربردی و نچرال کلمات و ساختارها را در قالب جملات و کانتکست فرا بگیریم.
  3. اینتونیشن و آهنگ طبیعی و رایزینگ و فالینگ اینتونیشن را به صورت صحیح و حتی‌الامکان همانند یک نیتیو سپیکر در انواع مختلف جملات خبری، پرسشی، تعجبی، تگ کواسچنز… یاد بگیریم به گونه‌ای که آهنگ کلام ما حالتی خسته‌کننده و یکنواخت نداشته باشد و مفاهیم را علاوه بر انتقال با ساختارهای کلامی به کمک ساختارهای آوایی نیز به شنونده منتقل کنیم.
  4. چانکینگ و مکث‌های لازم در بین کلام را به صورتی درست، کاربردی و نچرال رعایت کنیم.
  5. از گپ فیلرها و اینترجکشنها به ‌روش موثر و به جا استفاده کنیم.
  6. نحوه بیان و رعایت ریتم و سرعت ادای جملات و لینک کردن درست کلمات در گفتار رو یاد بگیریم

نکته اساسی در شدویینگ تقلید حداکثری گوینده از هر نظر (تلفظ، سرعت، ریتم…)، تکرار آوا و پترن کلامی حتی در صورتیکه متوجه کلام نشدید و بیان بلند، رسا و واضح کلام.

 

منابع پیشنهادی برای اسپینگ:

IELTS Speaking and Actual Tests

Mat Clark

IELTS Speaking Maximizer

منابع پیشنهادی برای کالوکیشن:

 

English Collocations in Use

Oxford Word Skills

 

کلام آخر

هر شیوه و منبع مطالعاتی ممکن است ایرادهایی داشته باشد و شما باید متناسب با سطح خود، روش و منبع مناسب خود را پیدا کنید و توضیه می‌شود تجربه‌های دوستان در کانال آیلتس پرگار را نیز مطالعه بفرمایید.

با سپاس از راهنمایی‌های ارزشمند اعضای محترم گروه آیلتس پرگار، آقای کهنگی، امامی، حق دوست، و خانم منفرد برای تهیه‌ی این فایل.

موفق باشید…..

 

شما می توانید برای انتخاب آزمون مناسب و پیشرفت در آزمون های جامع با ما در ارتباط باشید

برای دریافت خدمات مشاوره  در حوزه های مختلف همچون: کاهش استرس، بهبود عملکرد آزمون، افزایش توان پاسخگویی، بالابردن بهره وری زمان مطالعاتی، افزایش انگیزه و …. می توانید همه روزه با شماره ۰۲۱-۲۲۶۹۱۰۱۰ تماس و زمان مشاوره رزرو نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *