چگونه سرعت تست‌زنی خود را افزایش دهیم؟

راهکارهای افزایش سرعت تست زنی

یک داوطلب برای موفقیت در کنکور سراسری علاوه بر داشتن مطالعه خوب درس‌ها، نیازمند عوامل دیگری نیز برای رسیدن به رشته مورد علاقه خود هست. بالا بودن سرعت تست زنی از جمله کار‌هایی است که باعث بهتر نتیجه گرفتن داوطلبان در جلسه آزمون سراسری می­شود. تست‌زنی را ابتدا برای یادگیری مفاهیم درسی و سپس سنجش خود انجام دهید. با تست زدن می‌توانید خود را در شرایطی مشابه با آزمون‌های آزمایشی و در نتیجه کنکور قرار دهید تا بتوانید خود را برای روز کنکور تمرین داده و آماده کنید.

راهکارهای افزایش سرعت تست زنی

تمرین و تکرار زیاد برای افزایش سرعت تست زنی: زدن تست در قالب تست آموزشی برای یادگیری مفاهیم درسی و هم‌چنین زدن تست آزمونی برای محک خوردن داوطلب است.

– تست آزمونی برای این است که خود را در شرایط آزمون قرار دهید تا در زمان مشخص بتوانید به تعداد سؤالات معین هر درس پاسخ دهید.

– پس از مطالعه هر درس حتماً به زدن تست آموزشی آن اقدام کنید.

– تست آموزشی برای دروس محاسباتی تظیر ریاضیات، فیزیک، آمار و … از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس از تسلط به همه سر فصل‌های یک مبحث در زمان‌های خاصی به خصوص قبل از برگزاری آزمون آزمایشی اقدام به زدن تست آزمونی بکنید و مطمئن باشید نتایج بسیار بهتری را کسب خواهید کرد.

– از مهم­ترین کارهایی که باعث افزایش مهارت شما در آزمون دادن می­شود افزایش تعداد آزمون­هایی است که در منزل از خود می‌گیرید و خود را در شرایط کنکور قرار می‌دهید. با شروع نیمسال دوم و نزدیک شدن به کنکور لازم است که در طول هفته از خود آزمون‌های زمان‌ دار بیشتری بگیرید؛ هرچه بیشتر در زمان تعیین شده به تعداد سؤالات مشخص پاسخ دهید هم سرعت شما در پاسخ­گویی به سؤالات بیشتر خواهد شد و هم چنین دقت شما نیز بالا خواهد رفت.

– منتظر این نباشید که بعد از فراگرفتن کامل یک مبحث به سراغ تست­هایش بروید؛ یکی از اصول یادگیری و مطالعه مفید برای آزمون سراسری عادت به تست‌زنی است که در مواجهه با تست‌های آزمون و حتی کنکور اعتماد به نفستان را افزایش داده و سبب حفظ آرامش در شما خواهد شد.

– مراجعه به جواب تشریحی و مطالعه عمیق و دقیق آن باعث می‌شود که نکته سؤال و علت رد گزینه‌های دیگر را به خوبی متوجه شوید و همچنین از راه‌حل‌های تستی (که گاه به ذهن شما نرسیده بود) بهره ببرید و با مطالعه‌ای که می‌کنید، مطالب درسی نیز مرور بشود. بنابراین مراجعه به جواب تشریحی را  فراموش نکنید!


با مشاوره کنکور و برنامه ریزی صحیح تحصیلی به دانشگاه و رشته مورد علاقه خود برسید …

– زمانی که در منزل مشغول تست­زنی هستید (بخصوص تست­های آزمونی یا حتی در جلسه آزمون آزمایشی) سعی کنید در کمتر از زمان قانونی مربوط به سؤالات هر درس پاسخ دهید. با این کار زمان سرعت تست‌زنی شما افزایش می یابد.

– در انتهای پاسخ­گویی به سؤالات مربوط به دفترچه عمومی و اختصاصی زمانی اضافی در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید به سؤالاتی که قادر به پاسخ­گویی آن نبودید بپردازید. با این کار از وقت هدر دادن بر روی سؤالاتی که نمی‌توانید به آن­ها پاسخ دهید جلوگیری می‌کنید.

– در کنار سؤالاتی که  فکر می‌کنید وقت بیشتری برای پاسخ‌دهی نیاز دارند علامت بگذارید تا در وقت اضافی خود به آن­ها پاسخ دهید.

– تنها به آزمون‌های آزمایشی بسنده نکنید بلکه با افزایش تعداد آزمون‌های آزمایشی مشابه شرایط کنکور که در منزل از خود می‌گیرید تا حد زیادی در افزایش موفقیت شما در کنکور سراسری تأثیرگذار خواهد بود.

– در  تست ارزیابی سنجشی باید تست‌های خود را تقریباً بعد از گذشت یک هفته از تست زدن آموزشی بزنید؛زمان را رعایت کنید و در سطوج مختلف با دشواری‌های متنوع خود را برای هر نوع تستی آماده کنید.

– در هر جلسه‌ی آزمون زمان داری که در منزل برگزار می‌کنید، برای اینکه تا حدودی شکل و شمایل آزمون کنکور را داشته باشد دو یا سه درس را انتخاب کنید. (هم چنین تعداد مباحثی که برای هر درس انتخاب می کنید بهتر است بیش از دو مبحث باشد.)

– در طول هفته حداقل دو تا سه مرتبه به زدن آزمون‌های زمان دار اقدام کنید.

– روز و تعداد درس­هایی را که قصد دارید در خانه به صورت تست آزمونی کار کنید را در برنامه‌ریزی میان دو آزمون آزمایشی خود مشخص نمایید.

– هنگام زدن تست های زمان­دار حتماً این تکنیک را تمرین کنید که بتوانید به راحتی از روی سؤالاتی که قادر به پاسخ­گویی آن‌ها نیستید و یا زمان زیادی برای پاسخ­گویی به آن‌ها نیاز است را کنار بگذارید.

توجه:

در آزمون سراسری نمره منفی محاسبه می­شود پس بهتر است به سؤالاتی که از درستی آن ها اطمینان دارید پاسخ دهید.

 – فقط و فقط به سؤالاتی سر جلسه آزمون پاسخ دهید که از درستی پاسخ آن اطمینان دارید؛ نیازی نیست به همه سؤالات پاسخ دهید این کار به افزایش سرعت تست زنی شما کمک و از اشتباهات بیهوده جلوگیری می‌کند.

تکنیک تست‌زنی با استفاده از دو خودکار         

تکنیک تست‌زنی با استفاده از دو خودکار یکی از روش‌هایی است که سرعت و دقت شما را در تست‌زنی افزایش می‌دهد. در این روش مدیریت زمان موضوع اصلی است که باید روی آن تمرکز داشته باشید.

در زمان تعیین شده برای هر سؤال در این روش شما با خودکار آبی پاسخ می‌دهید پس از اتمام زمان، سوالاتی را که فکر می‌کنید برای پاسخ‌دهی به آنها به دقت بیشتری نیاز دارید و یا سؤالاتی را که اصلا به حل آنها نرسیده‌اید، با خودکار قرمز پاسخ می‌دهید.

در پایان بررسی کنید که در کدام سؤال‌ها و در چه تعداد از آنها، پاسخ شما با خودکار قرمز با پاسخ قبلی‌تان با خودکار آبی تفاوت داشته است. اگر تعداد سوالاتی که نرسیده‌اید با خودکار آبی به آنها پاسخ دهید، زیاد باشد، نشان‌دهنده این است که باید سرعت خود را در تست‌زنی افزایش دهید.

با استفاده از این روش به‌تدریج تعداد پاسخ‌های شما به رنگ قرمز کم و تعداد پاسخ‌های آبی رنگ زیاد می‌شود و در نهایت سرعت تست‌زنی شما افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *