پرتقاضاترین مشاغل مهندسی در آینده

پرتقاضاترین مشاغل مهندسی در آینده

 

 

داشتن شغلی با درآمد مناسب و کافی مهم‌ترین عامل برای داشتن یک زندگی خوب است.

این روزها در سرتاسر دنیا با مشکل بیکاری افراد تحصیلکرده مواجه­ ایم و این امر اهمیت انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی را  بیش از پیش کرده است.

برخی از شاخه‌‌های مهندسی از پردرآمدترین مشاغل دنیا هستند به همین سبب رشته‌های مهندسی یکی از پرطرفدارترین انتخاب­ها برای دانش‌آموزانی است که دنبال رسیدن به رؤیاهای خود می‌­باشند.

 

 

سعی داریم در این مقاله شما را با مهمترین مشاغل مهندسی آشنا نماییم:

رشته‌های پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی از پرطرفدارین رشته‌ها در میان داوطلبان است که نیاز به تحصیلات در مقاطع عالی و بالا دارد؛

افرادی که وارد این حوزه‌ها می‌شوند می‌توانند با نگرانی کمتری روزگار را بگذرانند و حداقل از این بابت که در آینده شغلی خواهند داشت، خیالشان راحت باشد.

کارشناسان حوزه کار و فعالیت‌هایی اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند در سال‌های آینده نیاز جامعه جهانی به پرستاران و پزشکان با تخصص‌های متفاوت بالا خواهد بود؛

با توجه به پیشرفت در صنایع هوش مصنوعی و ابزار هوشمند در دسترس مردم، کار در حوزه فناوری آی­تی (انواع نرم افزار و برنامه­ها و…) رتبه اول درآمد لیست برترین و پردرآمدترین مشاغل دنیا در سال ۲۰۱۹ را دارد.

 

 

مشاغل مرتبط با مهندسی کامپیوتر

 

 

با پیدایش و رشدروزافزون رایانش ابری و رایانش موبایل روز به روز بر شمار شرکت‌هایی که کار در فضای دیجیتال را می ­آموزند و سیستم­ها و برنامه ­های کاربردی نوآورانه را توسعه می­ دهند افزوده می ­شود.

بنابراین می­توان حوزه مهندسی نرم افزار را یکی از فضاهای به سرعت رشدیابنده­ای دانست که فرصت­های شغلی هیجان انگیری را خلق خواهد کرد:

مشاغلی با درآمد کافی برای دانش‌آموختگانی که به ویژه در حوزه نرم‌افزارهای کاربردی موبایل و البته امنیت سایبری تخصص دارند!

بعضی مردم تصور می‌کنند در میان شاخه‌ها و گرایش‌های مختلف کامپیوتر (از قبیل «علوم کامپیوتر» یاIT ) رشته مهندسی کامپیوتر سخت‌ترین و باکلاس‌ترین رشته است و حقوق و مزایای آن بیشتر و بازارکارش بیشتر است.

به هیچ وجه چنین نیست. همه رشته‌ها و شاخه‌های کامپیوتر به یک اندازه از اعتبار علمی برخوردارند و به یک اندازه دشوارند و ظرفیت درآمدزایی همه آن‌ها یک اندازه است.

بازار کار تولید سیستم‌های کامپیوتری در دنیا بسیار بزرگ و گسترده است.

تمام وسایل کامپیوتری مانند خود کامپیوترها، لپ‌تاپ‌‌ها، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های بازی کامپیوتری محصول کار مهندسان کامپیوتر است.

دستگاه‌های پخش MP3، طراحی بخش کامپیوتری دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری دیجیتال و نیز تلویزیون‌های هوشمند از جمله محصولات عمده مهندسان کامپیوتر است.

 

 

جهت گرفتن مشاوره و رزرو وقت مشاوره تحصیلی(حضوری- تلفنی) در زمینه آشنایی با مشاغل پرتقاضا و پردرآمد در آینده و انتخاب رشته ایی متناسب با این مشاغل و نیز روحیه و شخصیت خود به مرکز مشاوره پدرام مراجعه فرمایید.

 

 

 

مشاغل مرتبط با مهندسی هوافضا

 

 

به احتمال بسیار زیاد تا ۱۱سال دیگر (سال ۲۰۳۱ میلادی) تعداد هواپیماهای مسافری مورد نیاز  بشر در مقایسه با داشته­های کنونی ۲۷۰۰۰ فروند بیشتر خواهد بود.

همین تخمین‌ها نیاز به ۴۰۰۰۰ بالگرد نو را در سرتاسر جهان برآورد می‌کنند.

بنابراین با پیشرفت پرشتاب فناوری­ های هوافضا، رشد وگسترش این حوزه ادامه داشته و مشاغلی با درآمد مکفی برای فارغ التحصیلانی فراهم می­شود که دانش فنی قابل اعتنایی از سیستم‌های هوافضا داشته باشند و و از ذهن خلاقی برخوردار باشند که توانمندی حل مساله را کسب کرده باشد.

مهندسی هوا و فضا به توسعه و نگهداری هواپیما (هواپیما) و فضاپیما مربوط می‌شود و به دلیل ماهیت پیچیده آن معمولاً مسئولیت بخش‌های تخصصی گروه‌های مهندسان در بخش‌های هواپیمایی، آیرودینامیک و نیروی دریایی را بر عهده دارد.

اکثر تولیدکنندگان بزرگ هواپیما، مانند بوئینگ و ایرباس، به‌طور مستقیم موقعیت‌های شغلی ارائه می‌دهند، اگر چه ممکن است برای شرکت‌های خاصی مانند جنرال الکتریک یا رولز-رویسکه تولید موتور دارند، کار کنند.

 

 

مشاغل مرتبط با مهندسی عمران

با افزایش جمعیت نیازهای زیرساختی بشر نیز افزایش می­ یابند.

حوزه ­های اساسی بخش عمران و توسعه ی زیرساختی شامل حفظ، نگهداشت و ساخت جاده ­ها و بزرگراه‌ها، مدیریت ذخایر آبی، تصفیه فاضلاب و ساخت ‌و‌ ساز سکونت‌گاه‌های شهری می­شود.

مهندسی عمران  تا به امروز یکی از رشته های محبوب مهندسی تلقی می­شود و درآمد مهندسین عمران این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است….

تا قبل از سال ۲۰۱۸ در مورد درآمد مهندسین عمران همه به اتفاق عقیده داشتند که پروژه های بزرگ مثل سدسازی، راه‌سازی، برج‌سازی و انبوه سازی عمده درآمد مهندسی عمران را تشکیل می­دهند.

در تحقیقات به عمل آمده جدید سه رده شغلی این روزها عمده درآمد مهندسین عمران را می­سازد؛ این سه رده شغلی میانگین درآمد مهندسین عمران در سراسر جهان می­باشد و با کمی تفکر می­توان آن ها را در کشور خود اجرایی کرد!

 

 

 

 

مهندسین عمران مدیر پروژه

درآمد مهندسین عمران که به شغل مدیر پروژه مشغول هستند جزء مشاغل پردرآمد مهندسین عمران می ­باشد.

البته باید یک نکته را توجه کرد که بسیاری از پروژه ­ها در مقیاس کوچک انجام می­ شوند و آنچنان نیاز خاصی به مدیر پروژه ندارد.

از طرفی در ایران سرمایه­گذاران و پیمانکاران نیر آنچنان به مدیر پروژه اعتقادی ندارند و اکثراً فکر می­کنند که خودشان از پس تمامی مدیریت ها برمی ­آیند.

مفهوم جدیدی به نام  The Use of Automation in Construction Industry (به معنای اتوماتیک کردن کارها در صنعت ساخت و ساز) وجود دارد که این موضوع مسئله ­ای جدید از زیر شاخه ­های مهندسین عمران و مدیران پروژه ­های عمرانی می­باشد که این روزها درآمد مهندسین عمران را بسیار تحت الشعاع خود قرار داده است.

 

 

 

 

 سرگروه تیم مهندسی

سرگروه تیم مهندسی رده­ی شغلی بسیار جالبی و پردرآمد می­باشد.

دراکثر کشورهای دنیا که در حرفه­ی ساخت و ساز حرفی برای زدن دارند یک نفر مسئول تمامی کارها نمی­باشد، بلکه یک تیم تشکیل شده از چند طراح و مهندس پروژه را به پایان می­رسانند.

تمامی این مهندس ها و اعضای این تیم به رهبری شخصی نیاز دارند که معمولا از نظر قدرت ریسک پذیری و تجربه فردی کارآزموده می­ باشد و طبیعتا منطقی می­باشد درآمد مهندسین عمران سرگروه بسیار بالا می­باشد.

البته متاسفانه این مورد این روز ها در کشور ما آنچنان دیده نمی­شود و درآمد مهندسین عمران را مقداری در تنگنا قرار داده است زیرا یا معمولا پروژه بزرگی در دست احداث نیست و یا اگر در دست احداث باشد به سبک سنتی که یک نفر تمامی کار ها را انجام میدهد اجرا می­شود.

 

 

مهندسی منابع آبی

 

 

در چند سال اخیر مشکل کم آبی در سرتاسر جهان گسترده شده است و بهترین درآمد مهندسین عمران در حل ­کردن مسئله­ ی کم آبی است.  یک مهندس عمران با عملی کردن ایده های زیر می­تواند مشکل کم آبی را حل کند:

– جمع آوری بهینه ­ی آب باران به کمک بتن هوشمند

– ذخیره­ ی آب­های سطحی به صورت گسترده توسط سدها

– بهینه­ ی تمامی شرایط محیطی به کمک ساختمان­های سبز

– جمع آوری اقتصادی از طریق طراحی مخازن آب هوایی و پس از آن کسب درآمد از آن ها

در ایران آمار دقیقی از میزان اشتغال مهندسان عمران در دسترس نمی­ باشد ولی طبق مصاحبه ­های انجام شده با شاغلین این حوزه و اخبار و تحلیل های موجود بازار کار مهندسین عمران به نسبت سایر مشاغل شرایط بهتری دارد و به تناسب میزان بودجه عمرانی دولت تغییر می­کند؛

وضعیت اشتغال مهندسی عمران در ایران همراه تابعی از قوانین و مقررات دولتی و همچنین بودجه عمرانی دولت در هر سال می­ باشد و از آنجا که بخش خصوصی نیز تابع قوانین و بودجه دولتی رشد و افول می­کند، هرگونه تغییر در آن باعث افزایش و یا کاهش تقاضای نیروی کار در بازار نیروی انسانی خواهد شد.

وضعیت استخدام شغل مهندسی عمران در برخی کشورهای جهان:

 

 

آمریکا

میزان استخدام مهندس عمران بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۱۹ درصدی داشته

 

 

استرالیا

میزان استخدام مهندس عمران در سال ۲۰۱۱، ۴۷٫۹ درصد و در پنج سال گذشته نیز در مقایسه با درصد رشد استخدام همه مشاغل (۱۰٫۲ درصد)، ۲۶٫۴ درصد رشد داشته است.

در سال­های آتی رشد بسیار زیادی برای آن پیش بینی شده است.

برای ارزیابی و شناخت توانایی­ها و استعدادهای خود جهت انتخاب رشته و به تبع آن شغلی مناسب می­توانید با مرکز مشاوره پدرام با شماره  شماره۲۲۶۹۱۰۱۰-۰۲۱تماس بگیرید.

 

 

مشاغل مرتبط با مهندسی پزشکی       
  
 

ضرورت رسیدگی کافی به نیازهای سالمندان در سراسر جهان از یک سو و رشد پر شتاب نوآوری ­ها در فناوری­های پزشکی- برای نمونه فناوری چاپ سه بعدی و البته سایر تجهیزات مورد نیاز حوزۀ سلامت- از سوی دیگر، احتمالاً نیاز به مهندسان پزشکی را روز به روز افزایش خواهد داد.

افزون بر این، کسب روش‌های کاراتر و مقرون به صرفه­تر در ساخت اندام­های مصنوعی از قبیل قلب مصنوعی می‌تواند منجر به تحولی شگرف در حوزه ی پیوند عضو شود.

 

 

 

 

مهندسی پزشکی پلی است بین پزشکی و مهندسی

این شاخه از مهندسی با استفاده از پیشرفت‌های علوم زیست‌شناسی برای توسعه ماشین‌آلات و ابزارهایی که می‌توانند وضعیت‌ها و مشکلات مختلف را تشخیص، نظارت و اصلاح کنند، فعالیت می‌کند.

از شرکت‌های زیستی بزرگ می‌توان به جانسون و جانسون (Johnson & Johnson) و بخش‌های پزشکی دو شرکت زیمنس (Siemens) و جنرال الکتریک (GE) اشاره کرد.

شغل مهندسی پزشکی در بیشتر کشورهای دنیا هم از بازارکار خوبی برخوردار است.

ارتباط بسیار نزدیک مهندسی پزشکی با حوزه پزشکی و سلامت انسان ها، موجب وجود نیاز همیشگی و مداوم به این شغل شده است.

در سال های اخیر در رتبه بندی های مختلف معمولا این شغل جزء بهترین مشاغل ( از لحاظ درآمدی، آینده شغلی، پیشرفت شغلی و …) قرار داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *