روان درمانی چیست؟

روان درمانی چیست؟

 

 

 

روان درمانی چیست؟

 

 

 

روان درمانی چیست ؟

روان درمانی چه مراحلی دارد و در روان درمانی چه اتفاقاتی می افتد؟

چه کسانی به روان درمانی نیاز دارند؟ چه سطوح و ابعادی در روان درمانی وجود دارد؟

روان درمانی چه کمک هایی به انسان می نماید؟

و بسیاری سئوالات دیگر شما در زمینه مشاوره روانشناسی، روان درمانی، کمک های روانشناختی و … در این مقاله پاسخ داده خواهد شد…

بسیاری افراد از تجربه و یا حتی نام روان‌درمانی واهمه دارند و آن را مساله ای پر رمز و راز می‌دانند.

باور غلط و رایجی وجود دارد که روان درمانی را مختص دیوانگان یا افراد روانی می‌داند! و یا اینکه فردی می‌بایست دچار اختلالات شدید و یا مشکلات عجیب روانی باشد تا بخواهد به روان درمانگر مراجعه نماید و از این دوره استفاده نماید.

روان‌درمانی فقط برای عده‌ای معدود و خاص نیست بلکه برای برای همه ی افراد و شاید در هر سن و موقعیتی بتواند کارایی خود را داشته باشد و کمک به پیشرفت فرد در موقعیت خود نماید.

 

 

 

موقعیت های زیادی در زندگی برای همه پیش می‌آید که انسان دچار سردرگمی، نگرانی، تردید، ناتوانی در تصمیم‌گیری می‌شود و یا موقعیت‌های حساسی را پیش رو دارد که نیاز به حمایت روانی – عاطفی و یا بالابردن قدرت روانی و تصمیم گیری خویش دارد و در تمام این موارد روان درمانی می‌تواند در ابعاد متفاوت خود ورود و کمک شایانی به فرد داشته باشد.

کاملا عادیِست که هر انسانی در مقطعی دچار سردرگمی و نگرانی بشود و گاهی اوقات روابط احساسی و خانوادگی و همین‌طور مسائل کاری‌اش متاثر از خلق و رفتار او دچار چالش‌‌های متفاوت شود و نیازمند کمک حرفه ای گردد و این کمک از سوی یک فرد حرفه ای به نام رواندرمانگر یا مشاور روانشناس مسلما می‌تواند کارآمدی و نتیجه‌ی خیلی بهتری را داشته باشد و با سرعت بیشتری فرد را به نتیجه مطلوب و مورد نظر برساند.

 

 

 

با این توضیحات می‌توانیم به سادگی نتیجه بگیریم که تنها شرط لازم برای رفتن نزد یک مشاور روانشناس و یا رواندرمانگر این است که ما یک انسان معمولی باشیم که در قسمت های از زندگی خود را ناتوان و یا کم توان بدانیم و بخواهیم به خودمان کمک کنیم تا شرایط موجود را تغییر دهیم تا از زندگی لذت ببریم و با آرامش بیشتری ادامه زندگی دهیم.

شاید یکی از دغدغه‌های مهم و نگرانی‌های افراد قبل از ورود به جلسات رواندرمانی و مشاوره حرفه‌ای این است که باید بنشینید و برای کسی که تا به حال در زندگی شما حضور نداشته، درونی ترین و شاید خصوصی ترین مسائل زندگیتون رو تعریف کنید؛ و جدای از مقاومت درونی ذهن نسبت به این موضوع، گاهی با خود می گوییم چرا با دوستم مشورت نکنم!

 

 

 

اول بدانیم که دوستان ما برای گوش دادن به حرف های ما آموزش ندیده‌اند، چرا که گوش دادن صحیح در مقام مشاور نوعی تخصص است و گوش دادن فعال نیاز به تجربه، آموزش و تمرکز دارد و همون‌طور که ممکن است تجربه داشته باشید دوستان خیلی وسط حرف‌های ما می‌پرند و شاید ما هیچگاه نتوانیم حتی منظور و اصل مشکل و مساله‌یمان را به درستی بیان نماییم و ناامیدتر از قبل، از بیان مشکلمان نیز ناخرسند هم باشیم.

دومین مسله این است که بسیاری اوقات صحبت کردن با کسی که شناخت و یا انتظار قبلی از ما ندارد و مسائل مهم و بزرگی که به گذشته ما مربوط می‌شود را نمی‌داند، می‌تواند راحت‌تر و مفیدتر باشد؛ ولی دوستان صمیمی و نزدیک ما با پیش داوری ذهنی و قضاوت های نادرست به واسطه ی تجربیات قبلی مسیر ما را به شدت اشتباه پیش ببرند.

 

 

علاوه بر این دو موضوع روان‌درمانگر حرفه‌ای هرگز اهل قضاوت و خرده گرفتن نیست؛ تصور آنها از شما به عنوان یک انسان عادی و نرمال بسیار متفاوت تر از چیزی هست که جامعه در نظر دارد.

مشاوران روانشناس و روان‌درمانگر‌ها به خوبی می‌دانند که شما تا چه حد توانمند، شگفت‌آور و دارای قدرت‌های درونی عظیم هستید و می‌توانید کارهای خارق العاده‌ای انجام دهید و تاثیرات عظیمی بر محیط زندگی و اطراف خود بگذارید و همواره کمک خواهند نمود با شناخت بهتر این توانایی‌ها و استفاده صحیح از آنها، انسان موفق و پیروزی در زندگی هر روز خود باشید.

 

 

 

در رابطه با ابعاد مختلف شخصیت، یادگیری، رفتار، اخلاق، یا ابعاد مختلف مسائل جنسی، اضطراب‌ها، استرس‌ها، خشم‌ها، ترس‌ها و نگرش‌های نادرست نسبت به مسائل آموزش‌های ویژه مشاوران و دوره‌های روان درمانی به شما امکان دسترسی به اعماق ذهن خودتون و یا نگرش‌های دیگران می‌دهد.

 

 

 

هزینه ها بالاست!

 

 

 

شاید در ظاهر برای شما هزینه جلسات روان درمانی و مشاوره بالا باشد ولی اگر درست دقت کنیم شاید هزینه ای برابر با یکی دو بار رستوران رفتن را برای ما داشته باشد و البته شاید بگویید من از آن رستوران ها نمی‌روم و حق با شما… روان درمانی و مشاوره گران! ولی به هر حال هر چیز ارزشمندی گران است و به قول معروف نفروشند هیچ مطاع به ارزانی…

وقتی ما می توانیم با مشاوره و درمان بسیاری مسائل ریز و درشت عاطفی – روانی و مسائل مرتبط با نگرش‌هایمان تغییرات عظیمی در زندگی بوجود آوریم، پول های زیادی به دست آوریم، تغییرات مفید بزرگی را در محیط زندگیمان ایجاد کنیم، راه موفقیت در جهت هدفمان را هموار کنیم و … مسلما ارزش این را خواهد داشت که به جهت سرمایه گذاری نیز هزینه‌ای در این راه داشته باشیم.

 

 

لحظه‌ای با خودتان بررسی نماید….

 

 

 

بسیاری از مشکلات پیش آمده در زندگی ما، از نداشتن بینش کافی در مورد مسائل پیش می‌آید و احتمالا تاکنون بارها برایتان پیش آمده است؛ بسیاری موقعیت‌ها و ارتباطات ما به دلیل نداشتن نگرش صحیح به مسئله از دست رفته است و ما غصه‌های فراوان خورده‌ایم..

بسیاری موقعیت ها را از دست داده‌ایم چون از برخورد با لحظات به ظاهر سخت زندگی واهمه داشته‌ایم، جرات انجام خیلی کارها را نداشته ایم، توان انجام کارها و یا بیان حرف‌هایی را نداشتیم، خیلی مواقع ترس بر ما غلبه کرده و چلوی پیشرفت ما را گرفته است و …

 

 

 

تا به حال برایتان ین سوال پیش آمده که چرا اینگونه عمل میکنین؟

در مواقع خاصی رفتارهای خاصی از خود بروز می دهید که خودتان هم با آنها موافق نیستید و دوست نداشتید آن رفتار را داشته باشید.

چرا تحت تاثیر هیجانات و احساسات خاصی رفتارهای خاصی از خود بروز می دهیم؟

چرا گاهی نمی‌توانیم بر رفتار خود تسلط داشته باشیم و به قول معروف، از خود بی خود میشویم و رفتارهای عجیب از خود بروز می‌دهیم؟!

 

 

 

هدف-روان-درمانی

 

 

 

هدف از درمان درمانی

 

 

 

 

در واقع هدف بزرگ و اصلی روان درمانی “خودآگاهی” و “کنترل رفتار” و “تشخیص رفتار درست در موقعیت” است و با توجه به این سه موضوع می توان بسیار اتفاقات بزرگ زندگی را به بهترین نحو پشت سر گذاشت.

 

 

 

از طریق صحبت کردن با کسی که با دقت زیاد به حرف‌هاتون گوش میده و بی طرفانه و با نگاه آزاد با شما تعامل داره، بعد از گذشت هفته‌های متوالی شما به بینش عمیق‌تر نسبت به خود، درون و ذهنتون می‌رسید و به تدریج الگوهای جدیدی در ذهنتان شکل گرفته و یا الگوهای قدیمی تغییرات بهینه‌ای می‌کنند و شیوه‌های مشخص و بهتری برای پرداختن به روابط، تعاملات اجتماعی، رفتارهای بین فردی به دست خواهید آورد.

 

 

مزیت‌های روان‌درمانی

 

 

روان‌درمانی تمام موضوعات ارتباطی و تفکراتی ما را از مواجه با شکست، کنار گذاشتن حسادت، مشکل با خانواده، نداشتن هدف، نداشتن اعتماد به نفس، تفکرات اضطرابی و وسواسی، استرس ها و …  گرفته تا مسائل پیچیده شناختی – رفتاری و اختلالات شخصیتی -رفتاری همچون فوبیا، مانیا، افسردگی، دو قطبی، حمله‌های عصبی، پرخاشگری، اضطراب های مزمن، وسواس های متفاوت و … را می‌تواند بهبود بخشد.

 

 

 

این که باید چطور زندگی کنیم، مسئله‌ای غریزی نیست و ما با علم و دانش آن به دنیا نمی‌آییم، این آگاهی یک مهارت است که می توان در فرآیند اجتماعی شدن توسط والدین، مربیان، محیط اجتماعی زندگی و … آن را به دست آورد و البته یکی از جاهای مناسبی که می‌توان این مهارت را یاد بگیریم، محیط کمی نامعمول! اما بسیار نرمال و سازنده دفتر مشاور روانشناس ( روان‌درمانگر ) است.

رفتن به جلسات مشاوره و مراجعه به رواشناس و روان‌درمانگر، نشانه‌ی وجود اختلال نیست بلکه الزاما اولین نشانه‌ی سلامت و تعهدی درست و بالغانه نسبت به سلامت روانی خویش است و افرادی که در هر وضعیتی به فکر پیشرفت و ساختن آینده ی خویش هستند این کار را انجام می‌دهند..

 

 

برای مطالعه دیگر مقالات سلامت روان بر روی اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *