راه‌های رفع مشکلات ناشی از شاغل بودن زنان متاهل

مشکلات زنان شاغل متاهل در خانواده چیست؟ نگرش مردان نسبت به کار کردن همسرشان چگونه است؟ امروزه با افزایش تحصیلات زنان، علاقه آن‌ها به شاغل بودن بیشتر شده است. شاغل بودن زنان مزایای بسیار زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش درآمد خانواده اشاره کرد. اما بسیاری از مردان تحت تاثیر باورهای سنتی و قدیمی خود قرار دارند و به همین دلیل از کار کردن همسرشان ناراضی هستند و در نتیجه مشکلات متعددی برایشان ایجاد می‌شود. از این مشکلات می‌توان به بحث درباره تقسیم امور اقصادی و انجام امور خانه اشاره کرد. با آگاهی و استفاده از راهکارهای صحیح، می‌توان این مسائل را تا حد زیادی از بین برد. در ادامه مقاله به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم. همچنین مشاوره خانواده می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

نگرانی مردان از شاغل بودن زن

امروزه بسیاری از زوجین اساس زندگی خود را بر پایه شاغل بودن همزمان زن و مرد می‌گذارند تا بتوانند امکانات رفاهی زندگی شان را تا حد امکان به دست آورند. اما با این وجود هنوز هم برخی از باورهای سنتی در اعماق وجود افراد وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توانند با شاغل بودن زنان به راحتی برخورد کنند. بر همین اساس گاهی اوقات مشکلاتی میان زن و شوهر ایجاد می‌شود. برای مثال برخی مواقع بر سر انجام کارهای خانه با مشکل مواجه می‌شوند و یا مرد نمی‌تواند نقش اقتصادی زن را در خانواده به راحتی قبول کند و یا همسرش را به‌خاطر داشتن فرزند و عدم رسیدگی درست به او ماخذه می‌کنند.

مشکلات زنان شاغل متاهل در خانواده

با توجه به باورهای سنتی افراد، شاغل بودن زن مشکلاتی را در میان زوجین ایجاد می‌کند. به طور کلی این مشکلات شامل موارد زیر است.

نگرانی مرد از درآمد زن

این امکان وجود دارد که مرد به طور ناخودآگاه از استقلال مالی همسرش نگران باشد و احساس خطر کند. فرهنگ جامعه ما از گذشته به این صورت است که قدرت در خانه بر عهده مردان بوده و تامین نیازهای مالی نیز وسیله‌ای برای اعمال قدرت مرد در خانه محسوب می‌شود. اما با شاغل شدن زن و استقلال مالی، ممکن است که این اعمال قدرت تا حدی کاهش پیدا کنند. به همین دلیل مرد از شاغل بودن همسرش احساس نگرانی می‌کند و سعی می‌کند که با کم اهمیت جلوه دادن شغل و درآمد زن، همچنان قدرت خود را حفظ کند.

تعارض‌های ذهنی زنان

به طور معمول، زنان به شاغل بودن خود اهمیت زیادی می‌دهند و از استقلال مالی خود لذت زیادی می‌برند و حتی به این وضعیت خود افتخار می‌کنند. اما گاهی مواقع ذهنیت و طرحواره‌های سنتی‌شان به این نقش مدرن شاغل بودن غلبه می‌کند و دچار تعارض‌های ذهنی می‌شوند. فرهنگ جامعه ما به این صورت است که مرد وظیفه تامین مالی را به عهده دارد و زن نقش مصرف کننده دارد. ممکن است زن شاغل با خود فکر کند که با کار کردن و داشتن درآمد، در حق خود ظلم می‌کند و مسئولیت‌های همسرش را کاهش می‌دهد. همچنین ممکن است فکر کند که بار خانواده را به دوش می‌کشد و در نهایت همسرش تبدیل به فرد تنبلی می‌شود.

راه‌های رفع مشکلات زنان شاغل متاهل

راهکارهای زیادی وجود دارد که می‌تواند به حل مشکلات فوق کمک کند. با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید مشکلات را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید و از زندگی خود لذت ببرید. این راهکارها شامل موارد زیر است.

حرف زدن از راه‌های رفع مشکلات زنان شاغل متاهل

حرف زدن مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راه برای حل مشکلات می‌باشد. اگر احساس می‌کنید که کمک‌های مالی همسرتان شما را آزرده می‌کند، با او صحبت کنید. شاید همسرتان در شرایط ناگواری، به خاطر کمک‌های مالی‌اش حرفی به شما زده باشد و باعث ناراحتی شده باشد، صحبت کردن می‌تواند بسیاری از این مشکلات و ناراحتی‌ها را از بین ببرد. البته توجه داشته باشید که صحبت کردن به زمان و شرایط مناسبی نیاز دارد. در غیر این صورت تنش و استرس افزایش می‌یابد و مشکلات جدی‌تر می‌شوند.

تقسیم وظایف

کارهای خانه و امور اقتصادی خانه را به خوبی تقسیم کنید. مثلا مشخص کنید که اجاره خانه به عهده یکی از زوجین و خرید مایحتاج خانه بر عهده دیگری باشد. همچنین مسلم است که با وجود شاغل بودن زن، نمی‌توان توقع داشت که تمام کارهای خانه را مثل زنان خانه دار انجام دهد.

به همین دلیل بهتر است که امور مربوط به خانه را نیز میان خود تقسیم کنید. با تقسیم وظایف و امور اقتصادی، مشکلات و بحث‌های مربوط به آن نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

حمایت کردن از راه‌های رفع مشکلات زنان شاغل متاهل

همان طور که گفته شد، تقسیم وظایف کمک زیادی به حل مشکلات می‌کند اما گاهی اوقات لازم است که زوجین از وظایف فراتر بروند و یکدیگر را حمایت کنند. برای مثال ممکن است که زن به دلیل مشغله زیاد و جلسه طولانی، کمی دیر و خسته به خانه برسد. اگر شما آن روز زودتر رسیده‌اید، می‌توانید با مرتب کردن خانه از همسرتان حمایت کنید و احساس امنیت و آرامش را به او القا کنید.

خلاصی از افکار سنتی

از شر افکار مزاحم و سنتی خلاص شوید. اینکه همسر شما در امور اقتصادی به شما کمک کند نشانه کاهش قدرت و اهمیت شما در خانه نیست. در واقع زمانی که شما امکان شاغل بودن را برای همسرتان مهیا می‌کنید، به رشد و شکوفایی او کمک کرده‌اید و در عین حال کیفیت زندگی‌تان را نیز افزایش داده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *