در عید نوروز چگونه دروس خود را جمع بندی کنیم؟

شاید سؤال خیلی از دوطلبان این باشد که « چگونه در عید نوروز برای کنکور درس بخوانیم و جمع بندی کنیم؟» در این مقاله سعی داریم تا هر آن چیزی که برای تجربه کردن یک دوره طلایی مطالعاتی به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم تا با بکارگیری آنها به اهداف درخشانی که در سر دارید برسید.

تعطیلات عید سکوی پرتابی برای شما!

اکثر داوطلبان با این دید که قرار است کلیه دروس را مرور کنند و گاهی با ریختن برنامه‌های سنگین و غیر قابل اجرا به راحتی فرصت مطالعاتی عید را از دست می‌دهند. باید بدانید که قرار نیست کل دروس را به طور عمیق مطالعه کنید. بلکه قرار است دروس پیش دانشگاهی ۱(دوازدهم) و یکی از پایه‌ها را مرور کنید.

برای خود هدف تعیین کنید

  • بهتر است قبل از شروع مطالعات خود برنامه­ای برای عید تهیه کنید تا با اجرا کردن آن گامی مثبت به سمت هدف خود بردارید.
  • توصیه اکثر مشاوران در زمینه کنکور این است که بهتر است در ایام عید داوطلبان مباحث پیش دانشگاهی ۱ و هم چنین یکی از پایه­های سال دوم و یا سوم دبیرستان را مرور کنید.
  • همگام با برنامه آزمون­های آزمایشی پیش بروید؛ دقت کنید که قرار نیست کل مباحث را در ایام عید مطالعه کنید بلکه  باید مباحثی که تعیین کرده اید را به وسیله تست زنی مرور و تقویت نمایید.

داوطلبان کنکور در ایام نوروز به چندگروه تقسیم می­شوند؟

مسلماً برای هر داوطلب کنکور نحوه جمع بندی دروس در عید نوروز متفاوت است.به طور کل در این ایام با چند دسته از داوطلبان کنکوری مواجه­ایم:

گروه اول:

داوطلبانی هستند که برای موفقیت بیشتر در کنکور از ایام نوروز با برنامه­ریزی دقیق و منسجم به نحوی شایسته استفاده می­کنند.

گروه دوم:

داوطلبانی هستند که فکر می‌کنند اگر مطالعه در ایام نوروز را از دست بدهند نمی‌توانند در کنکور نتیجه­ی مطلوبی را به دست آورند؛ باید به این دسته یادآور شویم که به هیچ عنوان نا امید نشوند اگر در چند روز ابتدایی ایام نوروز آنطور که انتظار داشته اند نتوانسته اند به مطالعه دروس بپردازند و با انگیزه ادامه دهند.

گروه سوم:

فارغ التحصیلان گرامی این گروه را تشکیل می­دهند؛ برای این دسته، ایام عید با روزهای دیگر تفاوت چندانی ندارد و هر روز همان زمانی را در اختیار دارند که ایام نوروز در اختیارشان است؛ از این رو باید نهایت استفاده را از کلیه روزهایشان ببرند تا به نتیجه­ای که در ذهن دارند دست یابند.

گروه چهارم:

این گروهدانش آموزان عزیزی هستند که به مدرسه می­روند و باید از تعطیلات عید نهایت بهره را ببرند و به نحو احسن از تعطیلات نوروز برای رسیدن به یک نتیجه­ی مطلوب استفاده کنند.


با مشاوره کنکور و برنامه ریزی صحیح تحصیلی به دانشگاه و رشته مورد علاقه خود برسید …

برای مطالعه در تعطیلات عید نوروز مکان مناسبی را انتخاب کنید

از آنجایی که اکثر خانوده­ها در ایام عید درگیر دید و بازدید هستند بنابراین فضای خانه برای مطالعه مکان مناسبی به شمار نمی­رود. پس توصیه می­کنیم به دنبال مکان­های ساکتی مانند کتابخانه باشید و یا در زمان‌هایی ساعت‌های مطالعاتی خود را تنظیم کنید که رفت و آمدها در خانه شما کمتر بوده و یا در اتاق خود بمانید و سعی کنید توجهی به بیرون از اتاق نداشته باشید.

امسال برای شما عید بسیار متفاوت از عیدهای قبلی است؛ از دید و بازدیدهایی که ضروری نیستند و نیز از مسافرت رفتن دوری کنید.

این روزها اردوهای مطالعاتی زیادی توسط اغلب مدارس یا مؤسسات آموزشی برای استفاده بهتر از ایام نوروز برگزار می­گردد که مکان­های مناسبی برای مطالعه هستند.

توجه:

در مورد تغذیه در این ایام بهتر است این مورد را یادآور شویم که از خوردن آجیل در شب و غذای زیاد در وعده ناهار و شام پرهیز کنید و غذاهایی را میل کنید که سبک هستند و به اصطلاح هضم آسان دارند.

چه دروسی در ایام نوروز بهتر است مطالعه شوند؟

طبق تجربه دانش آموزانی که از این بازه­ی دو هفته ای به خوبی استفاده کرده اند، به جمع بندی تمامی‌دروس و منابع مطالعاتی امیدوارتر هستند و بعد از عید هم با انرژی بیشتری به درس خواندن ادامه می­دهند.

از آنجایی که توجه اغلب دانش آموزان در ایام نوروز به درس‌های اختصاصی است در آزمون‌های بعد از عید که به سمت جامع شدن پیش می‌روند، اکثراً درصد دروس عمومی‌به شدت افت پیدا می­کند در صورتی که تأثیر درصد بالایی که در این دروس به دست می‌آورید بسیار مهم می‌باشد.

نکته:

علاوه بر تست زنی و مطالعه­ی دروس اختصاصی در عید، باید دروس عمومی‌ را هم در برنامه­ی مطالعاتی خود بگنجانید.

  • برای درس‌های اختصاصی مانند فیزیک، شیمی، زیست و ریاضی به تست زنی بپردازید و هر قسمتی که دچار مشکل شدید به خلاصه‌هایی که قبلاً جمع آوری کرده اید رجوع کنید و مبحث آن قسمت را مجدداً بخوانید.
  • برای مرور درس‌های اختصاصی علاوه بر مرور خلاصه‌هایی که قبلاً تهیه کردید، تست‌های کنکورهای آزمایشی و تست‌های علامت دار را بررسی کنید.
  • اولویت با تست‌های کنکورهای سراسری سال‌های گذشته است. برنده­ی آزمون‌ها و کنکور سراسری کسی است که زیاد تست می­زند.

نکاتی ضروری برای برنامه­ی مطالعاتی نوروز:

  • برخی داوطلبان فکر می­کنند در ایام عید باید کل مطالب را مرور کنند از این رو برای خود برنامه­ریزی سنگین و غیرقابل اجرایی معین کرده و موجب از بین رفتن این فرصت طلایی برای مطالعه می­شوند؛پس به یاد داشته باشید که هرگز قرار نیست کل دروستان را به صورت کامل و عمیق مطالعه نمایید.
  • برنامه مطالعاتی مناسب خود را قبل از شروع تعطیلات نوروز تهیه کنید تا بتوانید با اجرای صحیح و به موقع این برنامه به سوی هدف خود گامی مؤثر بردارید.
  • از مطالعه­ی فشرده دروس خودداری کنید و در برنامه خود حتماً تایم­های  استراحت را  بگنجانید تا  انرژی شما برای درس خواندن کاهش پیدا نکند.
  • به طور کلی اگر دروس را به دو دسته دروس اختصاصی و عمومی تقسیم کنیم توصیه ما بر این است که برای دروسی مثل ریاضی و فیزیک و شیمی به تست زنی بپردازید و در صورتی که در هر مبحثی از این دروس دچار مشکل شدید به خلاصه هایتان مراجعه کنید.
  • برای دروس عمومی و هم‌چنین دروسی مثل زیست­شناسی که جنبه مطالعاتی دارند، مرور مباحث را توصیه می کنیم. مطمئن باشید تست­زنی برای دروس اختصاصی در کنار مطالعه دروس عمومی یک برنامه ایده آل برای کنکور در ایام عید خواهد بود.
  • یکی از اهداف مهم خود را پیشرفت در دروس عمومی خود قرار داده و به هیچ وجه از دروس عمومی غافل نشوید. اگر دروس عمومی خود را به درستی مطالعه نمایید بی­شک کمک زیادی در راه قبولی در رشته مورد نظرتان به شما خواهند کرد.

توجه:

دقت کنید برای مطالعه دروس عمومی قرار نیست کل متون کتاب­های عمومی را به طور خط به خط و عمیق مطالعه کنید چرا که این کار بسیار وقت­گیر خواهد بود.

سر تیترها و پاراگراف­های مهم را در کنار خلاصه­هایی که در طول سال تهیه کرده‌اید را مرور کنید. بعد از مرور مباحث تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته را به صورت مجموعه­ای انتخاب کنید و تست بزنید.

برای بررسی تست‌های مجموعه ای دروس عمومی‌حتماً زمان را مد نظر داشته باشید…

  • مجدداً تست‌هایی که در آزمون‌های آزمایشی و یا در کتاب‌های تستی غلط زده اید را بررسی کرده و تلاش نمایید ساعت‌های تست زنی خود را افزایش دهید.
  • در همه دروس به شناسایی مباحث پرتکراری که در کنکور سراسری سال‌های پیش آمده اند بپردازید؛ سعی کنید تعداد تست‌های بیشتری بخصوص در مباحثی که دارای ضریب بالاتری هستند بزنید.

جمع بندی:

تعطیلات عید در بهترین حالت ممکن بین ۱۵ تا ۱۷ روز است که با توجه به تعطیلی مدارس و اینکه کل زمانتان را می‌توانید صرف مطالعه و جمع بندی کنید فرصت بسیار مناسبی برای پیشرفت چشمگیر در کنکور سراسری است.

بسیاری از داوطلبان در سال­های گذشته با شروع تعطیلات عید مطالعه خود را متحول کردند و با پیشرفتی که داشتند نتیجه‌ای بسیار عالی در کنکور کسب کردند.

برای خود روشن کنید که قرار نیست کل مباحث را مطالعه کنید بلکه در این ایام تعطیلی می­خواهید یک سری مباحث خاص را مرور کرده و نقاط قوت خود را تقویت کنید تا در ادامه مسیر بتوانید با دید بهتری حرکت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *