نکات انتخاب رشته

نکات انتخاب رشته | فیلم آموزشی انتخاب رشته توسط دکتر پدرام | چگونه بهترین انتخاب رشته را داشته باشیم ؟ | مهم ترین موارد در انتخاب رشته


* نکات انتخاب رشته ( اهمیت انتخاب رشته )

انتخاب رشته یکی از سرنوشت‌سازترین اتفاقات زندگی ماست، که تقریباً در دو مرحله با آن سروکار داریم:

 

۱٫ مرحله دوره متوسطه یا پایه‌های تحصیلات اولیه‌مون؛ انتخاب رشته‌ی علوم تجربی، ریاضی و انسانی هنرستان و کارودانش و فنی و حرفه‌ای و . ..

۲٫ انتخاب رشته در دانشگاه

 

هر دو موضوع تقریباً مشترک هستند و با ابعاد مختلف.  امروز شاید به خاطر وضعیت مدارس، اتفاقات مختلفی که از نظر سطح معدل دانش‌آموزان است و نهایتاً مشاوره‌ای که به فرد می‌خواهند بدهند براساس وضعیتش، پیش پای ما راه‌های مختلفی می‌تونه باشه.

 

 

اینکه ما چه رشته‌ای باید بریم؟ چه رشته ای به درد ما می‌خورد؟ یا ما به درد چه رشته‌ای می‌خوریم؟ چه رشته‌ای قرار است سرنوشت من را بسازه؟ چه رشته‌ای قرار است بهترین حالت را برای من در زندگی به ارمغان بیاورد؟ من در چه رشته‌ای می‌توانم موفق باشم؟ درآمد خوبی داشته باشم؟ جایگاه اجتماعی خوبی داشته باشم؟ به آن رشته علاقه داشته باشم و در آن استعداد داشته باشم؟

 

 

خیلی از سوالات هستند که همیشه ما را با خودشان درگیر می‌کنند. مخصوصاً در اولین بار انتخاب رشته دوران دبیرستان است که خیلی از ما سرنوشت آینده‌مان را از آنجا می‌سازیم اما متأسفانه خیلی اوقات به غلط این کار را می‌کنیم و در دوره دانشگاه هم مواقعی که نتایج کنکور می‌آید و هرکسی ذوق و شوق دارد، کسی شاید رتبه‌ای که می‌خواسته را نیاورده یا رتبه‌ای آورده که به نسبت راضی کننده بوده و اونجا می‌خواهد انتخاب رشته صحیحی داشته باشد متأسفانه خیلی پارامترهای غلطی که:

روزانه باشم،‌ فلان شهر باشم همه‌ی اینها از خود رشته پیشی می‌گیرد در صورتی که اولین مسأله برای ما مخصوصاً امروز که خیلی از مشاغل کشور اشباع شده از اینکه بازار کار خیلی خوبی نداریم و یا شاید ما علاقه‌ای به این شغل نداشته باشیم.

پس اینجاست که انتخاب رشته خیلی خیلی مهم می‌شود. به شما پیشنهاد می‌شود حتماً اگر به هر طریقی نمی‌توانید از مشاوره‌ای استفاده کنید خودتون خوب بررسی کنید.

لطفاً خواهشاً با سرنوشت خودتان همین‌طور بازی نکنید.

انتخاب رشته می‌تونه سرنوشت شما رو عوض کنه کافیه که فقط یک رشته‌ای که نامناسب هست و یا به آن علاقه‌ای نداشته باشید انتخاب کنید به دانشگاه بروید و با معدل خیلی خوبی هم قبول بشوید و بعد از فارغ‌التحصیلی تازه بفهمید که؛ من نمی‌تونم در این حوزه کار کنم بعضی‌ها فکر می‌کنند که اگر ارشدشون رو بگیریم دیگه کار پیدا میشه و میروم و علاقه‌مند میشم.

متأسفانه ارشد آن رشته هم برایشان کاری نمی‌کند و درآخر باز هم شغلی ندارند.

پس برای اینکه بتوانیم رشته خوبی داشته باشیم برای اینکه بتوانیم اتفاق وسرنوشت خوبی در زندگی خودمان داشته باشیم، بهتراست با اصول و با توجه به علایق و سلایق‌ها و استعدادها جلو برویم. کاری که ما انجام می‌دهیم دوره‌ی حرفه‌ای انتخاب رشته است.

* نکات انتخاب رشته ( چگونه خود و علایقمان را بشناسیم؟)

 

در وحله‌ی اول آزمون‌های شخصیت که کمک می‌کند که نمایه‌ی خوبی را از شخصیت شما داشته باشیم، خودتان، خودتان را بهتر بشناسید و نهایتاً به بنده و تیم همکارانم کمک بکند که بتوانیم راحت‌تر و بهتر نظر بدهیم و در یک گفتمان حرفه‌ای علایق و سلایق و استعدادهای شما مشخص می‌شود. رویکردهای شما در زندگی، اینکه واقعاً چه رشته باید بروید و به چه رشته‌هایی علاقه دارید،‌ اطلاعات و دانش شما نسبت به رشته‌‌ها چقدر است. مهم‌ترین عامل تصمیم‌گیری ما همیشه و در هر موضوعی اطلاعات و دانش هستش اگر ما اطلاعات کافی نسبت به موضوعی نداشته باشیم چطوری می‌توانیم در اون زمینه نظر بدهیم؟ چطوری می‌توانیم انتخاب کنیم.

همیشه اول ما باید اطلاعات داشته باشیم. پس در وحله‌ی اول برای خودتان اگر خواستید کاری کنید اطلاعات لازم نسبت به تمام رشته‌ها را جمع کنید، ببینید و بخوانید در قسمت مقالات،‌ در قسمت دانستنیهای سایت دکتر پدرام خیلی کامل در مورد همه‌ی رشته ها توضیحات داده شده و اطلاعات جامعی هست که می‌توانه کمکتون کند تا بینش و نگرش درستی را نسبت به رشته‌ها داشته باشید.

 

 

با یک نگرش درست با اطلاعات کامل مطمئاً خیلی راحت‌تر می‌شه تصمیم گرفت. ولی وقتی ما در کنارش استعدادها و توانایی‌ها و علایقمون رو بدانیم.

و بدانیم که واقعاً به چه رشته‌ای علاقه‌مند هستیم. آیا من واقعاً کار فنی دوست دارم؟ من دوست دارم با کامپیوتر کارکنم؟ من دوست دارم پزشک باشم؟ من خیلی به پژوهش علاقه دارم؟ یا احتمالاً به مشاوره و روانشناسی و یا شاید خیلی عشق وکالت دارم و حقوق . . . من به چه چیزی علاقه دارم اقیانوس‌شناسی، مرمت و آثار باستانی، امنیت اطلاعات نمی‌دانم شاید حسابداری و خیلی رشته‌ها، هوشبری، اتاق عمل؟ نمی‌دانم!

 

 

خیلی رشته‌ها هستند که همه‌ی آنها می‌تونن خوب باشند و یا می‌توانند خیلی آزاردهنده باشند. مهم این است که شما چه شخصیت و علایقی دارید. پس لطفاً انتخاب رشته‌تون رو بر اساس معدل و حرف های دیگرانی که می‌گویند فلان رشته خیلی خوب است، یا پزشکی خیلی به تو میاد. فلانی گفته اگه حقوق بخونی خیلی خوبِ، بازار کارش خوبه. لطفاً بازار کار رو به دقت با یک حرفه‌ای بررسی کنید.

* نکات انتخاب رشته ( شناسایی بازارکار )

وقتی من درمورد بازار کار صحبت می‌‌کنم نه فقط در مورد اشباع شدن بازار کار ، نه فقط در مورد مهارت‌های لازم بلکه نگاهی جامع دارم به بازار کار یعنی هم مهارت‌های شمار را می‌سنجیم و هم مهارت‌های لازم و هم دوره‌ی موفقیت در آن حوزه. اگر بخواهیم پزشکی بخوانیم می‌دانیم که باید هفت سال درس بخوانیم و دو سال دوره بگذرونیم برای طرحمون بعد تازه حالا شروع کنیم در مورد تخصصمون تصمیم بگیریم و اقدام کنیم و بعد از چندین سال در تخصصمون موفق باشیم یعنی یک دوران طولانی تحصیل،‌ آیا شما کسی هستید که این دوره را به صورت مصمم تحصیل کنید یا خیلی زودتر می‌خواهید به نتیجه برسید و کار کنید.

 

در مورد داروسازی، نوع کارش رو می‌دانید درمورد حقوق، وکالت. می‌دونید قرار بروید و چه کاره شوید. یا حسابداری یا هر رشته‌ای که ممکن است خیلی معروف نباشه. خیلی مواقع با داشتن این اطلاعات بدانید که بازار هر رشته چگونه هست و ما نهایتاً چگونه می‌توانیم از پس آن بر بیایم. خیلی اتفاقات متفاوتی برای ما بیفته. پس لطفاً به خودتون، به آینده‌تون، به سرنوشتتون خیانت نکنید.

خیلی خوب و خیلی حرفه‌ای عمل کنید، اگر می‌تونستید و توانایی‌ آن را داشته باشید خوشحال می‌شویم در خدمتتون باشیم برای این اتفاق همراهی‌تون کنیم. مسلماً سعی می‌‌کنیم بهترین‌ها را برای شما به ارمغان بیاوریم از نظر رشته، بهترین انتخا‌ب‌ها را و اگر هم که نه حتماً با متانت و زمان و حوصله کامل رشته‌ها را بررسی کنید. چه در دوره‌ی دبیرستان چه در دوره انتخاب رشته دانشگاهی و در تمام آن پارامترهایی که گفته شد را حتماً حتماً خوب بررسی کنید و بدانید.

 

 

امیدوارم این ویدئو اتفاقات خوبی را بیاندازد و بتواند برای تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های شما نقش کوچکی را داشته باشد.

مثل همیشه سیستم پرسخ و پاسخ سایت در کنار شما هستش هر لحظه سوالاتتون رو بپرسید و امیدوارم که در زودترین حالت ممکن من و همکارانم بتوانیم در گروه آموزشی پرواز برای شما پاسخ‌های مناسبی داشته باشیم.

 

پیروز باشید.

همایش رایگان انتخاب رشته کنکور سال ۱۳۹۹

 

همایش رایگان انتخاب رشته کنکور سال ۱۳۹۸

 

 

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ با تیم کارآزموده دکتر پدارم ->

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *