هر آن چیز که درباره آزمون آیلتس IELTS باید بدانیم (شماره ۱)

تجربه آزمون آیلتس از خانم نیلوفر ایاسه

 

خلاصه وضعیت:

نمره ریدینگ: ۵/۵        نمره لیسنینگ:۵/۵           نمره اسپیکینگ:۶      نمره رایتینگ: ۶    نمره کل: ۶     سنتر: ایرسافام

تجربه سنتر:

نظم سنتر عالی بود و تنها مشکل ایرسافام فکر می کنم در این هست که یک مقداری جواب آزمون نسبت به بقیه ی سنترها دیرتر میاد و این باعث میشه یک مقداری توی اون دو روز فاصله ای که طول کشید تا نمره ی ما بعد از سنتر دین و دانش بیاد تقریباً سی سالی پیر شدیم.

 

پیشینه زبان:

من زبانم تقریباً متوسط بود و حدوداً ۷ سال پیش موسسه‌ی سفیر تعیین سطح داده بودم که UPPER13 افتاده بودم و خیلی هم با سیستم کلاس و درس ارتباط برقرار نمی‌کنم. خودخوان رو ترجیح میدم همیشه. ولی چون قبل از ایلتس من چند ماعی برای تافل خونده بودم با زبان و فرمت اکادمیک متن‌ها و نوشتن فرمال رایتینگ آشنا بودم.

 

مقدار ساعت و الگوی مطالعه هفتگی:

کلاً یک هفته بعد از نمره‌ی تافلم که ۶۴ شده بودم برای بار دوم، تصمیم گرفتم به ایلتس شیفت کنم چون به شدن آزمون تافل موجب استرس و افت عملکردم میشد (پایین‌تر در مورد تفاوت این دوتا آزمون هم مفصل مینویسم.) و خب کلاً من از دی ماه به ایلتس شیفت کردم و بمدت تقریباً ۵۰ روز خوندم و روزی ۷ ساعت تقریباً توی کتابخونه درس میخوندم. البته شده بود روزایی باشه که بخاطر کار و یسری درگیری‌ها اصلاً نخونم ولی میانگین در هفته شاید ۳۰ ساعت حدودتً میخوندک.

 

تجربه شرکت در کلاس های زبان:

من کلا چند جلسه کلاس خصوصی رفتم ولی چون با کلاس ارتباط برقرار نمی‌کنم ترجیحم این بود که خودم بخونم و ادامه ندادم.

 

تجربه شرکت در آزمون های آزمایشی:

من دوبار ماک ایرسافام دادم یکی همون ابتدا که تصمیم گرفتم ایلتس بخونم و خواستم با همون سواد تافل یه ازمون بدم ببینم بدون هیچ تکنیک و اشنایی با ایلتس سطح اولیه ام چنده که نمره ام ۵ شد. و دفعه ی دوم ۱۰ روز مونده به ازمون بود که بازم ایرسافام ماک دادم و ۵ شدم مجددا و ایندفعه واقعا لیسنینگ غیراستاندارد و تند و سختی داشت و نمره ی ۴٫۵ گرفته بودم ازش , ولی خب من چون نامه ی ریجکتی سفارتم اومده بود (المان) مجبور بودم برای پذیرش و اعتراض قبل عید ازمون بدم. و بدون توجه به نمره ی ماک , ازمون اصلی ۲۳ اسفند رو اسم نوشتم.

 

منابع مورد مطالعه و شیوه مطالعه برای لغت:

من اصلا لغت نمیخوندم چون اصلا علاقه نداشتم و لغت رو فقط باید توی متن بخونم و جمله بنویسم تا برام اکتیو بشه وگرنه با روش ممرایز و این اپ ها اصلا توی ذهنم نمیره. و اگرم حفظ بشم اصلا برام اکتیو نمیمونه که بخوام توی رایتینگم بکار ببرم. ولی یسری کالوکیشن بود که قبلا توی فایل های تافل داشتم از روی همونا میخوندم و بعضیاش تو ذهنم بود که اتفاقا توی رایتینگ و اسپیکینگ یکی دوتا بکار بردم.

 

شما می توانید برای انتخاب آزمون مناسب و پیشرفت در آزمون های جامع با ما در ارتباط باشید

برای دریافت خدمات مشاوره  در حوزه های مختلف همچون: کاهش استرس، بهبود عملکرد آزمون، افزایش توان پاسخگویی، بالابردن بهره وری زمان مطالعاتی، افزایش انگیزه و …. می توانید همه روزه با شماره ۰۲۱-۲۲۶۹۱۰۱۰ تماس و زمان مشاوره رزرو نمایید.

 

منابع مور مطالعه و شیوه مطالعه برای گرامر:

گرامر هم باز مثل لغت حوصله نداشتم بخونم و همین حدی هم که بلد بودم گرامرایی بود که وقتی برای رایتینگ تافل ۴ بار حدودا رایتینگ دادم برای تصحیح اشکالاتی که گرفتن تونستم اصلاح کنم و برای ایلتس هم اشکالاتمو مرور میکردم و چون برای ایلتس رایتینگ خیلی کم نوشتم توی کلاس نتونستم گرامر زیادی رو اصلاح کنم. و بنابراین گرامر کلا خیلی در حد جزئی میدونستم. ته گرامری هم که استفاده کردم توی رایتینگ:

Either…or…

Not only…, but also…

If clause (inversion)

Adj/noun clause (reduction)

منابع مورد مطالعه و شیوه مطالعه برای ریدینگ:

من برای ریدینگ از کمبریج ۵ تا ۱۱ کلا تست زدم البته کمبریج ۵ و ۶ از هرکدوم فقط دوتا تست ریدینگ زدم چون وقتم کم بود میخواستم به کمبریج ۷ به بعد برسم زودتر که اخر هم نتونستم ۱۲ رو شروع کنم. از نظر من کمبریج ها هیچ تفاوت خارق العاده ای باهم ندارن. توی این بخش شما باید یاد بگیرین چشمتونو به سینونیم عادت بدین و با تکنیک کیوورد کاملا میشه بهش مسلط شد. تکنیک ترو فالس و نات گیون که مشخصه من برای مالتیپل چویس ها هم همین تکنیک رو میرفتم. یعنی گزینه هارو به روش ترو فالس حذف میکردم و اکثرا درست میزدم. اما سر ازمون ۱۴ مارس بشدت ریدینگ سخت بود و من نمرم مینیمم نمره ی کمبریج هام شد. و چون تکنیک هارو دیر شروع کرده بودم یک مقداری بهشون عادت نکرده بودم و اوایل مثل تافل پاراگراف رو میخوندم یا دائما دنبال مفهوم بودم و این باعث شد دیر به سیستم ایلتس برسم و توی فرصت بیشتر اگه بشه به تکنیک ها مسلط شد راحت نمره ی بالا میسر هست. من کمبریج ۱۱ رو حدودا ۶٫۵-۷ میزدم اما ازمون ما خیلی سخت بود و من طبق معمول ۵ دقیقه وقت کم اوردم و مالتیپل چویس تسک اخر رو شانسی زدم. توصیه ی اخرم اینه که هر متنی که میزنین حتما سینونیم هایی که از دستتون در رفت رو طبق کاری که سایمون میکرد توی جدول بنویسین و بعد از مدتی میبینین که چطور این کلمات براتون اشنا میشن و سرعتتون میره بالاتر.

 

منابع مورد مطالعه و شیوه مطالعه برای لیسنینگ:

باتوجه به بکگراند تافلی که داشتم لیسنینگم قوی بود و از کمبریج ۸ به بعد زیر ۷ نمیزدم و دوبار ۸٫۵ هم زدم. اما سر ازمون تسک یک برخلاف همیشه خیلی تغییر ایده میداد و هی نظرش عوض میشد و این باعث شده بود ما گیج بشیم. البته من بااینحال اصلا انتظار ۵٫۵ نداشتم چون تسک ۲ و ۳ و ۴ رو خوب نوشته بودم و اکثر کلمات هم بلد بودیم و غلط املایی مطمئنم نداشتم. انتظار داشتم ۶٫۵ بشم ولی خیلی کم شدم. تکنیک شدوئینگ هم توصیه میکنم که دوستان از همون ابتدا انجام بدن. واقعا روش خوبیه من قبلا توی تافل که انجام دادم بهم کمک میکرد اما توی ایلتس نه وقتشو داشتم نه حوصله ولی اگه انجام میدادم خیلی میتونست بهم کمک کنه. البته من فیلم زبان اصلی و مستند یا ویدئوهای مربوطبه رشته ی خودم (فیزیک) هم زیاد میبینم (بدون سابتایتل میبینم حتی اگه متوجه نشم و اینقدر میبینم تا بفهمم چی گفت) و این خیلی توی لیسنینگ از تافل تا ایلتس بهم کمک کرد. (البته فیلم دیدن رو حدودا ۸ – ۹ ماهه که شروع کردم و قبلا کمتر میدیدم.)

 

منابع مورد مطالعه و شیوه مطالعه برای اسپیکینگ:

حقیقتا من اسپیکینگ اصلا کار نکردم. فقط دو جلسه توی کلاس استادم از من سوال کرد که سطحمو بهم بگه که هردوبار هم بهم ۵٫۵ داد ولی کلا من به این نمره مطمئن نبودم چون توی تافل هم ۲۲ شده بودم که بالاترین نمره ی من بود. و فکر میکنم یکی از دلایلش اینه که من توی تنهاییام زیاد با خودم حرف میزنم. و از وقتی که برای ازمون شروع کردم به خوندن کلا به انگلیسی با خودم حرف میزدم و اخر شب موقع خواب همیشه توی تخت برای خودم گزارش کاراری روزانه و کاری که فردا قراره انجام بدم رو به انگلیسی یا المانی مرور میکنم. و مهمتر از همه من چند روز مونده بود به ازمون فایل اکچوال رو دانلود کردم و در حد برین استورم توی کتابخونه سوال و جوابهاشو مرور میکردم و چندتا از کالوکیشن های خوبشو توی دفترچم نوشتم و روز ازمون مرورشون میکردم. اگه وقت دارین حتما روش وقت بذارین ارزشش رو داره. یه تعداد سوال هم بود توی گروه بچه ها فرستاده بودن که سوال من دقیقا یکی از اونها بود. البته اون سوالها برای مارچ

بود.نمیدونم اپدیت جدیدش اومد یا نه ولی یه صفحه ی یوتیوب بود از یه اقای هندی که همون سوالارو برین استورم کرده بود و من شب قبل ازمونم باهاش اشنا شدم و چندتا از موضوعاتشو دیدم تا برام اشنا باشن. لینک صفحه یوتیوب ایشون لینک چنل Ielts King

منابع مورد مطالعه و شیوه مطالعه برای رایتینگ:

علاوه براون چند جلسه کلاس من جزوه ی اقای تحصنی رو برای تسک یک و دو خوندم که واقعا بهم کمک کرد و بغیر از اون سمپل های اخر کمبریج های ۸ تا ۱۰ رو خوندم از نمره های پایینش تا نمره های کاملش و نکاتشو میخوندم که ببینم دلیل نمره ی کم رو چی گزارش داده. متاسفانه من توی ازمون اصلیم اف تاپیک شدم و چون ۷ دقیقه ی اول رو دستشویی رفته بودم یک کمی وقت کم اوردم سر تسک یک (چون من اول تسک دو رو مینوشتم و بعد تسک یک) توصیه ی من اینه که حداقل ۵ دقیقه وقت بذارین برای خوندن سوال و وقتی مطمئن شدین کامل سوال رو متوجه شدین شروع کنین به نوشتن دلیل موافق یا مخالف و بعد از اون اگه برای یک کدوم دوتا دلیل بیارین و بتونین بسط بدین اونوقت شروع کنین به نوشتن. گرامر هم پیشتر گفتم چیا بکار بردم. و خب من از فایل اقای تحصنی خونده بودم که برای تسک یک اگه درمورد اینده و گذشته و حال باشه از چه لینکرهایی استفاده کنیم یا چجوری گرامر متفاوت بکار ببریم و این باعث شد من توی دو سه روز اخر با مرور این موارد یک مقداری به داد رایتینگم رسیدم. چون من کلا برای ایلتس ۱۰ تا رایتینگ هم ننوشتم. سه تا تسک دو نوشتم و چندتایی هم تسک یک. و هیچکدومو هم برای تصحیح ندادم. فقط یکدونشو استادم بهم نمره داد که اونم ۵ داد.

 

سایر موارد:

اینجا می‌خوام از تفاوت اصلی تافل و ایلتس بگم:

من دوبار تافل آزمون دادم و ۶۴ شدم به شرح مقابل: R10 L14 S22 W18

خب من سطح زبانم بالا نبود ولی اشتباه بزرگ من انتخاب ازمون تافل بود. دوبرابر ایلتس وقت برای تافل گذاشتم ولی یکی از دلایلی که نمیتونستم سر ازمون تایم رو منیج کنم شرایط کامپیوتری بودن ازمون تافل بود. و خب این باعث میشد من زمان بشدت کم بیارم و بدتر از همه لانگ فرمت بودن تافل که از مسخره ترین موارد ممکن هست. خب شما توی ازمون ایلتس تسک های لیسنینگ و ریدینگتون مشخص هست. مثلا شما از قبل میدونین که چهار تسک در لیسنینگ دارید و نهایتا ده دقیقه هم وقت دارین که جوابهارو وارد کنین ولی شما توی تافل نمیدونین قراره ۶ تسک لیسنینگ داشته باشین یا ۹ تا و این به شدت میتونه روی خستگی ذهن و در نهایت عملکرد ادم اثر بذاره. خب این مورد در ریدینگ هم صادق هست. شما ممکنه توی تافل ۴ تسک ریدینگ داشته باشین ولی توی ایلتس هرگز بیشتر از سه تا تسک ریدینگ نخواهید داشت. و اینکه تنوع سوالات در ریدینگ و لیسنینگ ایلتس بالاست و بنظرم این یکی از مزیتهای این ازمون

هست. شما مالتیپل , جای خالی , هدینگ , سامری و…. دارین در حالی که در تافل همه ی سوالات ریدینگ و لیسنینگ چهار گزینه ای هستند و این اواخر بعضی از گزینه ها بشدت طولانی و زمانبر بود. و خب ما توی ایلتس زیر کلمات میتونیم خط بکشیم و وقتی سوالو میخونیم و به متن برمیگردیم باتوجه به علامتی که میذاریم میتونیم مستقیم به همون نقطه برگردیم اما توی تافل ما حتی نمیتونیم جمله رو هایلایت کنیم و این باعث گیج شدن و وقت تلف شدن توی ریدینگ میشه. توی تافل ما سوالات ووکب داریم که باید با توجه به متن معنی لغات رو حدس بزنیم و چون من توی این مورد هم مشکل داشتم تعداد زیادی از لغات رو شاید از دست میدادم. در لیسنینگ تافل سوالاتی داریم که باید از چهار گزینه دو گزینه رو جواب بدیم که اگه یکی رو غلط جواب بدیم کلا نمره نمیگیریم و این مورد در ایلتس وجود نداره. در تافل شما در بخش لیسنینگ ابتدا متن ۶ دقیقه ای یا بیشتر رو گوش میدین و نوت برداری میکنین و بعد تازه سوالات رو میبینین که اگر نوت برداری ضعیفی داشته باشین امکان داره نتونین جواب درست رو زود پیدا کنین و وقتتون تلف میشه. در ایلتس سوالات جلوی دستتون هستن و خب بین هرسکشن به شما وقت مرور سوالات رو میده و از استرس ادم کم میکنه. بدتر از همه این کامپیوتری بودن ازمون تافل هست که هرکی برای خودش سر یه زمانی ازمونشو شروع میکنه و این باعث عقب جلو شدن ازمون بچه ها میشه و امکان داره موقع ریدینگ لانگ شما بغل دستی شما درحال لیسنینگ گوش دادن باشه که در این حالت اگر سنتر کوچیک باشه امکان داره صدای لیسنینگ بغل دستی شمارو اذیت کنه (البته برای من اینطور نبود چون سنتر امیربهادر هدست های خوبی داشت)

 

شما می توانید برای انتخاب آزمون مناسب و پیشرفت در آزمون های جامع با ما در ارتباط باشید

برای دریافت خدمات مشاوره  در حوزه های مختلف همچون: کاهش استرس، بهبود عملکرد آزمون، افزایش توان پاسخگویی، بالابردن بهره وری زمان مطالعاتی، افزایش انگیزه و …. می توانید همه روزه با شماره ۰۲۱-۲۲۶۹۱۰۱۰ تماس و زمان مشاوره رزرو نمایید.

 

در نهایت میرسیم به رایتینگ و اسپیکینگ که واقعا قابل مقایسه نیستن. شما در ایلتس کلا اسپیکینگ رو روز دیگه ای میدین که این مورد بشدت روی جلوگیری از خستگی ازمون میتونه اثر بذاره. چون در تافل شما هرچهار مهارت رو یکجا و در یکروز ازمون میدین و جدایی از خستگی , سروصدای بچه های دیگه و عقب جلو بودن ازمون بقیه با شما میتونه خیلی روی عملکردتون اثر بدی داشته باشه. سوای این موارد در اسپیکینگ تافل برای تسک یک و دو شما تنها ۱۵ ثانیه وقت فکر کردن دارین و خب ۴۵ ثانیه باید دوتا دلیل با مثال رو شرح بدین و بنظرم یکی از سخت ترین کارهای دنیاست. و سر ۴۵ ثانیه چون کامپیوتر هست یکهو سیستم میره روی سوال بعد که امکان کات اف شدن خیلی بالاست. ولی در ایلتس اگزمینر در اکثر موراد منتظر میمونه جمله ی شما تموم بشه یا با اشاره ای که میکنه متوجه ی تموم شدن یا باقی موندن زمان میشین. در تسک ۳ و ۴ اسپیکینگ تافل شما هم لیسنینگ دارید و هم ریدینگ که باید سامری کلی ازش بدین که این مورد خودش یک بخش بسیار سخت هست چرا که فقط ۵۰ ثانیه وقت دارید تا یک نشریه یا یه موضوع علمی ۶ – ۷خطی رو بخونین و باتوجه به لیسنینگ و لکچر ۲ – ۳ دقیقه ای که ارائه میشه یک مختصری بنویسین. و خب اگه لیسنینگ و سرعت خوندنتون خوب نباشه عملا این بخش از دست میره. و در دو سکشن اخر تافل شما کاملا نیازمند لیسنینگ قوی هستین چون لکچر و گفتگویی هست که شما میشنوین و بیست ثانیه وقت دارید تا خلاصه کنید و ایده بدهید و در یک دقیقه مطرح کنید. اما برخلاف تافل که کاملا لیسنینگ محور هست ازمون ایلتس در بخش اسپیکینگ شما محدودیت مهارت های دیگه رو ندارید. سه بخش مجزا هست که بخش اول سوالات شخصی تر هست تقریبا و بخش دوم تقریبا مثل بخش اول تافل هست با این تفاوت که یک دقیقه وقت فکر کردن و دو دقیقه وقت صحبت کردن دارید و اگزمینر هم

شمارو کات اف نمیکنه در اکثر مواقع. در تسک اخر هم باتوجه به تسک دو یکسری سوال جنرال پرسیده میشه. اگزمینر من یک خانم میانسال بودن که فامیلیشون یادم نیست عینکی هم بودن و خیلی خیل پرانرژی بودن در حدی که استرس من همون اول با سلام علیکی که داشتیم ازبین رفت. در تسک رایتینگ مجددا در تسک اول تافل یک بخش ریدینگ دارید که سه دقیقه وقت دارید بخونید و نوت برداری کنید و بعد لکچری پخش میشه که اکثرا اون ریدینگ رو رد میکنه با دلایل مشخص. شما باید چیزایی که شنیدین و خوندین رو سامری بدین در بیست دقیقه و حداقل ۲۲۵ کلمه که خب در تسک یک ایلتس شرایط کاملا متفاوته. شما یک نمودار یا نقشه و از این دست طرحواره ها دارید و باید یک گزارش بنویسید و اونو شرح بدین در حداقل ۱۵۰ کلمه و در ۲۰ دقیقه. البته محدودیت زمان هم نداره چرا که شما یکساعت وقت دارین و دوتا برگه ی تسک یک و دو رو باهم به شما میدن و انتخاب شروع تسک با شماست و باتوجه به تواناییتون میتونین یکساعت رو تقسیم کنین بین دوتا تسک. ولی در تافل بعد بیست دقیقه بطور اتوماتیک میره روی تسک دو و شما قدرت انتخاب ندارین. و البته در تافل تسک یک و دو تاجایی که میدونم نمرشون برابره و ضریب یکسان دارن اما در ایلتس تسک دو , دوبرابر تسک یک هست ضریبش. و تسک دوی ایلتس و تافل تقریبا نوع سوالش یکیه با این تفاوت که در تافل باید حداقل ۳۰۰ کلمه بنویسین در ۳۰ دقیقه اما در ایلتس باید ۲۵۰ کلمه بنویسید در ۴۰ دقیقه (بیشتر و کمترش باتوجه به توضیح قبلی دست خودتونه)

بطور کلی ازمون ایلتس نظم بیشتری در سنتر و نوع ازمون هست و هرمهارت در جای خودش سنجیده میشه ولی در تافل در اسپیکینگ و رایتینگ هم مهارت لیسنینگ و ریدینگتون سنجیده میشه و همچنین در تافل زمان شروع ازمون هر فرد میتونه متفاوت باشه و باتوجه به اینکه کل مهارتها در یک روز هست میتونه اسپیکینگ یکنفر وسط رایتینگ یکی دیگه باشه که این سروصداها هم کم تاثیر نیستند. و از طرفی اگر شخصی در ایلتس تسک اسپیکینگ را خراب کند با توجه به فاصله ی یک تا چند روزه با بقیه ی تسک ها باعث میشه که فرد یک استراحتی داشته باشه واگه یک مهارت خراب شد درگیری ذهنی باعث خراب شدن بقیه ی تسک ها نشه. من به شخصه ازمون ایلتس رو خیلی بهتر دیدم و اشتباهم این بود که از اول که اکثر دانشگاههای مقصدم در مقطع ارشد ۵٫۵ ایلتس رو معادل ۸۰ تا ۹۰ تافل قرار داده بودن , من تافل رو انتخاب کردم. و افرادی که برای اروپا اقدام میکنن توی انتخاب این دومورد خیلی دقیقتر باشن چون هم وقتگیره هم انرژی ادم تحلیل میره توی این فرایند طولانی اپلای و زبان خوندن.

 

جمع‌بندی:

من دیدم که خیلی از بچه‌ها هزاران سمپل و کتاب فرعی میخونن ولی بنظر من خوندن دقیق همین کمبریج ها مدتها زمان نیاز داره مخصوصاً بررسی دقیق ریدینگ و لیسنینگ‌هاش و اگر همین کتاب‌ها رو چندین بار بزنین ارزشش بیشتر از اینه که خودتونو با کتابهای مختلف سردرگم کنین.

 

منبع: پرگار

شما می توانید برای انتخاب آزمون مناسب و پیشرفت در آزمون های جامع با ما در ارتباط باشید

برای دریافت خدمات مشاوره  در حوزه های مختلف همچون: کاهش استرس، بهبود عملکرد آزمون، افزایش توان پاسخگویی، بالابردن بهره وری زمان مطالعاتی، افزایش انگیزه و …. می توانید همه روزه با شماره ۰۲۱-۲۲۶۹۱۰۱۰ تماس و زمان مشاوره رزرو نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *