انتخاب رشته دانشگاه سراسری

انتخاب رشته دانشگاه سراسری

 

 

 

 

انتخاب رشته دانشگاه سراسری

 

 

الزام نیاز به مشاوره در انتخاب رشته

 

 

 

انسان همواره برای تصمیم‌گیری، انتخاب و بکارگیری راه‌حل‌های مناسب در مقابله با مسائل زندگی خود به راهنمایی و مشاوره افرادی خبره نیاز دارد که بتواند از گرفتن تصمیمات نابجا و اشتباه خود جلوگیری کند. یکی از مسائلی که نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری آینده افراد بخصوص دانش آموزان و داوطلبان کنکور دارد، بحث انتخاب رشته است.

انتخاب رشته دارای ارزش و اهمیتی برابر با کنکور و حتی به نوعی بسیار بالاتر از آن است؛زیرا نتیجه آزمون به مرحله انتخاب رشته بستگی دارد. یک انتخاب غلط در فرایند انتخاب رشته می‌تواند سرنوشت داوطلب‌ را تغییرداده و دردسرساز شود و بالعکس، یک انتخاب مناسب می‌تواند داوطلب را به هدف موردنظرش نزدیک‌تر کند؛ هر اندازه رتبه بدست آمده بهتر باشد به همان میزان انتخاب رشته حساس‌تر و مهم‌تر می‌شود.

مهمترین مسئله در انتخاب رشته که دارای اولویت بیشتری نسبت به سایر موارد می‌باشد، علاقه‌ی داوطلب است زیرا برای برخی از داوطلبان تنها موضوع حائز اهمیت این است که درصدهای قبولی خود را در کنکور بالا برده و بتوانند در یک رشته قبول شوند بدون آنکه به آن رشته علاقه یا حتی شناخت کافی داشته باشند.

 

 

 

**انتخاب رشته صحیح و آگاهانه می تواند برای هر شخصی سرنوشت ساز باشد**

 

 

 

داوطلبان باید بر اساس علاقه و استعدادهای خود به انتخاب رشته پرداخته و وارد دانشگاه شوند، بنابراین رشته تحصیلی جدا از علاقه، باید با استعداد خود شخص نیز سازگار باشد. هرگونه انتخاب غلطی که توسط خود داوطلب و بدون در نظر گرفتن علایق انجام شود و یا اینکه براساس گفته‌های افراد ناآگاه و بدون تجربه صورت گیرد، نتیجه‌ای جز شکست در آینده شغلی ندارد و متأسفانه در بسیاری موارد غیر قابل جبران است.

برای انتخاب رشته صحیح و آگاهانه، داوطلبان باید تنها به نظرات افرادی اهمیت بدهند که از اطلاعات کافی در زمینه انتخاب رشته برخوردارند و می توانند راهنمایی صحیحی را انجام دهند. همچنین می‌توانند از منابعی‌که جهت بالابردن ‌آگاهی‌ در زمینه انتخاب رشته توسط سازمان سنجش منتشر شده است، استفاده نمایند.

 

 

 

 

در این زمینه گروه مشاورین دکتر پدرام می‌توانند ضمن بررسی شرایط، نیازها، وضعیت و اهداف شما، اطلاعات کاملی از مراحل و الویت‌های انتخاب رشته در اختیار شما عزیزان قرار دهند. برای اخذ مشاوره می‌توانید از پل ارتباطی ۲۲۶۹۱۰۱۰-۰۲۱ و یا ۲۶۹۱۶۶۹-۰۲۱ استفاده کنید و یا به صفحه‌ی مربوط به انتخاب رشته در سایت مراجعه نمایید.

 

 

 

انتخاب رشته دانشگاه سراسری

 

 

ملاک‌های مهم در انتخاب موفق یک رشته تحصیلی عبارتند از:

 

 

 

 

  1. علاقه
  2. استعداد
  3. منزلت اجتماعی ـ اقتصادی مشاغل مربوط به آن رشته
  4. وضعیت بازارکار مشاغل مربوط به آن رشته

 

عوامل تأثیرگذار بر انتخاب رشته تحصیلی

 

 

 

عوامل تأثیرگذار در انتخاب رشته به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

عوامل بیرونی شامل: ۱٫ خانواده ۲ . محیط آموزشی  ۳٫ افراد تأثیرگذار در زندگی فرد ۴٫ گروه‌های همسالان و رسانه‌ها

عوامل درونی شامل : ۱٫ علاقه ۲٫ ارزش‌ها ۳٫ اعتقادات ۴٫ توانایی‌ها و مهارت‌ها ۵٫ ویژگی‌های شخصیتی ۶٫ اهداف و تجربیات

برای اینکه بتوانید یک انتخاب رشته درست و منطقی داشته باشید باید محدودیت‌ها و شرایط خود را در نظر گرفته و پس از مشورت با مشاوران اطلاعات را جمع بندی کرده و با در نظرگرفتن علایق خود و ارزش‌هایی که برای هر رشته در نظر گرفته اید، یک انتخاب صحیح و کارامد انجام دهید ( در این خصوص می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۶۹۱۰۱۰- ۰۲۱ تماس بگیرید و از مشورت و راهنمایی های، تیم مشاوران دکتر پدرام بهره مند شوید و انتخاب صحیح و موفقی را برای خود رقم بزنید.)

یکی از مهمترین مراحل انتخاب رشته، اولویت‌بندی دانشگاه‌ها براساس امکاناتی است که هریک دارا هستند.

اطلاعاتی در مورد دانشگاه مورد نظر همانند رتبه علمی، اساتید و فضای علمی دانشگاه، وضعیت خوابگاه و امکانات رفاهی و کمک درسی و… در انتخاب دانشگاه  بسیار حائز اهمیتند زیرا به نحوی مستقیم بر آینده شغلی شما تأثیر دارند.

 

 

 

نحوه چیدمان صحیح در انتخاب رشته

 

 

 

 

یکی از مراحل مهم در انتخاب رشته، ترتیب چیدمان رشته‌هاست. بعد از این‌که رشته‌ها(که ترکیبی از روزانه، شبانه، پیام نور و غیرانتفاعی است) انتخاب شدند نوبت به چیدمان صحیح رشته‌ها می‌رسد. روش منطقی چیدمان در انتخاب رشته باید براساس اعتبار علمی دانشگاه که به ترتیب روزانه، شبانه و غیرانتفاعی است صورت گیرد مگر اینکه ترجیح دانش آموز بنا به دلایلی باعث تغییر چیدمان شود. برای بهره‌گیری از مشاوره دقیق و اتخاذ تصمیم درست براساس شرایط زندگی، رشته، آینده شغلی و … در این خصوص می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۶۹۱۰۱۰  تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

از آنجایی که علاقه به رشته مهم‌ترین رکن در انتخاب رشته است پیشنهاد می‌شود که ابتدا به رشته سپس به دانشگاه مورد نظرتان توجه کنید.

گاهی ممکن است که به دلایلی(مانند اعتبار علمی دانشگاه) دانش آموز تحصیل در یک دانشگاه خاص را به یک رشته ترجیح دهد.

شما باید به رتبه در سهمیه و رتبه کشوری و همچنین رتبه در زیرگروه‌ها دقت نموده و بر اساس آن رشته‌های مورد علاقه خود را انتخاب نمایید.

 

 

نحوه انتخاب رشته و تعیین اولویت‌ها

 

 

 

برای انتخاب رشته بهتر است ابتدا کدرشته‌های روزانه مورد علاقه(رشته یا دانشگاه) و سپس کدرشته‌های شبانه موردنظر را گزینش کرده و همین عمل را برای کدرشته‌های پیام نور، غیرانتفاعی و مجازی نیز انجام دهید (مهم‌ترین عامل پس از سنجش میزان علاقه به کد رشته این است که باید آنقدر رشته‌ها جابجا شوند تا هیچ رشته پایینی را به رشته های بالاتر از آن ترجیح ندهید).

بعد از این مرحله، از میان کدرشته های گزینش شده، با توجه به علاقه و در نظرگرفتن شرایط خود، ترتیب نهایی را مشخص کنید.

 

 

 

 انتخاب رشته دانشگاه سراسری

 

   

 

بنابراین معیارهای اصلی انتخاب رشته را می توان به صورت زیر عنوان کرد:

 

 

اعتبار علمی دانشگاه محل تحصیل

نزدیکی به محل زندگی

وجود امکانات رفاهی و خوابگاه

فرصت‌های شغلی آینده

 توجه: اگر برای هر ۱۵۰ رشته که حق انتخاب دارید آگاهانه اولویتی در نظر گرفته‌اید، بهتر است به سراغ رشته‌های خوش‌بینانه‌‌ای که نزدیک‌تر به وضعیت و رتبه‌ی خودتان هستند بروید. تعداد انتخاب‌های شما زیاد است؛ به جای خالی گذاشتن جای انتخاب‌هایتان، بهتر است رشته های ایده‌ال و خیلی خوشبینانه را در انتخاب‌های خود بگنجانید.

 

 

 

ارزش کلی دانشگاهها در انتخاب رشته چگونه است و کدام یک اعتبار بیشتری دارد؟

 

 

اولویت اول: در انتخاب رشته باید دانشگاه‌های سراسری و روزانه باشد.

اولویت دوم: دانشگاه‎های شبانه که در دفترچه به صورت نوبت دوم مشخص شده‌اند.

توضیح: دانشگاه‎هایی که در رشته‌های شبانه دانشجو می‌پذیرند شهریه اخذ می‎کنند، ولی اعتبار و مدرک دانشگاه روزانه را دارند.

 

اولویت‌های بعدی بر اساس وضعیت، خواست و شهر و رشته‌ی ‌داوطلب  می‌تواند بین دانشگاه آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی و پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد  متغیر باشد که با کمک گروه مشاورین دکتر پدرام می‌توانید به  انتخاب آگاهانه از هر یک بپردازید.

 

 

نکته: باید توجه داشت که به جز دانشگاه‎های روزانه سراسری بقیه دانشگاه‎ها شهریه اخذ می‎کنند و تعهدی به تأمین خوابگاه ندارند.

 

 

 

 

هر کدام از انتخابها در لیست ۱۵۰ تایی انتخاب رشته از نظر ارزش و اهمیت چه تفاوتیهایی با یکدیگر دارند؟ آیا هر داوطلب باید ۱۵۰ کد رشته را انتخاب کند؟

 

 

برگه‎های انتخاب رشته داوطلبان به ترتیب نمره عملی و رتبه آنها بررسی می‌شود و تا مجموع انتخاب‎های یک داوطلب رسیدگی نشود، برگه داوطلب بعدی بررسی نخواهد شد؛ پس  چیدمان یک انتخاب رشته درست، باید به ترتیب علاقه و اولویت، از بالا به پایین باشد؛ بطوری که انتخاب‎های پایین‎تر از هرکد انتخابی، از آن بهتر نباشند.

اطلاع از آمار قبولی‎ها در سنوات گذشته با توجه به رتبه آنها به هر داوطلب کمک می‎کند از انتخاب کد رشته‎هایی که  به هیچ وجه شانس قبولی در آن‎ها را ندارد خودداری کند. یک چیدمان خوب رشته‎ به گونه‌ای است که هر چه از ابتدای لیست دورتر می‎شویم، شانس قبولی بیشتر شود.

 

 

 

نکته: باید دقت داشته باشیم که پرکردن هر ۱۵۰ کد رشته ضروری نیست؛ ولی طبیعی است که هر چه انتخاب‎ها بیشتر باشد، احتمال خالی بودن ظرفیت آن رشته بیشتر و به تبعیت شانس قبولی نیز بالاتر خواهد بود.

 

 

بومی گزینی

 

 

 

بومی‌گزینی چگونه است؟ بومی‌گزینی براساس محل تولد است یا محل تحصیل؟

 

 

 

 ملاک تعیین استان بومی در دفترچه انتخاب رشته به شرح زیر درج شده است:

الف. در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره‌ی متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در یک استان باشد،داوطلب، بومی آن استان تلقی می شود.

ب. در صورتی که محل اخذ مدرک سه سال تحصیلی آخر داوطلبی در یک استان نباشد،استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی وی در نظر گرفته می شود.

پ. داوطلبانی که سه سال آخر متوسطه‌ی خود را در خارج از کشور گذرانده باشند،استان محل تولد آن ها،استان بومی آن ها خواهد بود.

ت. داوطلبانی که سه سال آخر متوسطه‌ی خود را در خارج از کشور گذرانده باشند و استان تولد آن ها نیز خارج از کشور باشد، استان بومی آن ها تهران در نظر گرفته می‌شود.

 

 

 

 

انتخاب رشته دانشگاه سراسری

 

 

گزینش بومی در دوره‌های مختلف

 

 

 

هرکد رشته محل در آزمون سراسری دارای ظرفیتی مشخص است. توزیع ظرفیت در آزمون سراسری متأثر از سهمیه‌ها و گزینش بومی می باشد(به غیر از رشته‌هایی که به صورت خاص از داوطلبان برخی استان‌ها یا شهرستان‌ها پذیرش می‌نماید)؛یعنی برای هرکد رشته، محل ظرفیتی برای سهمیه‌های مختلف در نظرگرفته می‌شود و داوطلبان واجدالشرایط در آن پذیرش می شوند.

 

 


ظرفیت هرکد رشته محل پس از کسر ۲۵ درصدی و ۵ درصدی سهمیه ایثارگران، باتوجه به گزینش رشته به صورت زیر در دوره های مختلف توزیع می‌شود:

 

 

رشته‌های کشوری: در رشته‌هایی که نوع گزینش آن‌ها کشوری است، ظرفیت هر کدرشته محل به نسبت تعداد شرکت کنندگان هر یک از سهمیه‌های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا به تعداد کل شرکت کنندگان هر گروه آزمایشی تعیین می‌شود.

رشته‌های بومی: در رشته محل‌هایی که نوع گزینش آن‌ها بومی (قطبی، ناحیه‌ای، استانی) بوده، حدود ۲۰ درصد ظرفیت به داوطلبان آزاد و مابقی آن به نسبت تعداد شرکت کنندگان هر یک از سهمیه‌های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا در بوم مربوطه (قطب، ناحیه، استان) به تعداد کل شرکت کنندگان آن بوم در هر گروه آزمایشی اختصاص می‌یابد.

 

قطبی: چند استان همجوار با یکدیگر یک قطب را می‌سازند. هر قسمت از کشور یک قطب را می سازد. شمال، غرب، شرق، جنوب و مرکز. پس در مجموع ۵ قطب داریم. در هر قطب قطعا هر سه منطقه را از ۱ تا ۳ خواهیم داشت.

ناحیه: هر چند استان همجوار یک ناحیه را می‌سازند. براساس تقسیمات کشوری، ۹ ناحیه خواهیم داشت. ممکن است در برخی نواحی داوطلبان منطقه ۱ هیچ سهمیه پذیرشی براساس نوع پذیرش بومی نداشته باشند. مثلاً در ناحیه ۴، یعنی سیستان و بلوچستان و کرمان چون عملا منطقه یک نداریم بنابراین پذیرش بومی و از نوع ناحیه ای برای بچه های منطقه ۱ وجود نخواهد داشت. البته به شرطی که آن رشته حتماً پذیرش ناحیه‌ای داشته باشد.

استان: هر استان به تنهایی مورد سنجش قرار می‌گیرد و باز ممکن است یک استان اصلاً منطقه ۱ نداشته باشد که بتواند از طریق نوع پذیرش استانی، داوطلبان منطقه ۱ را جذب کند.

 

 

 

نوع گزینش دوره‌های مختلف به شرح ذیل می‌باشد:

 

 

انتخاب رشته دانشگاه سراسری

 

 

توضیحات تکمیلی

 

 

 

  1. در رشته‌هایی که نوع گزینش آن‌ها کشوری است، بومی گزینی اعمال نخواهد شد. البته باید توجه داشت که تقسیم بندی ظرفیت بین سهمیه‌ها اعمال خواهد شد.
  2. داوطلبان سهمیه ایثارگران (اعم از سهمیه ۲۵ درصدی و سهمیه ۵ درصدی) و رزمندگان برای پذیرش در تمام کدرشته محل هایی که دارای شرایط خاصی (مانند محروم، مخصوص، دانشگاه فرهنگیان ویژه داوطلبان آزاد و…) نمی باشند، در سهمیه مربوطه ۲۵ درصد و ۵ درصد ایثارگران بومی محسوب می‌شوند.
  3. گزینش اغلب رشته‌های تحصیلی دارای شرایط خاص (بورسیه ها) به صورت کشوری است.
  4. گزینش اغلب رشته‌های تحصیلی نیمه متمرکز(روزانه) به صورت کشوری است.

 

 

 

 

معرفی رشته های روزانه، شبانه، غیرحضوری،  پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد:

 

 

روزانه

 

 

منحصراً داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه، مجاز به انتخاب رشته‌های دوره روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شده‌اند، می‌توانند اینگونه رشته‌ها را انتخاب کنند.

داوطلبان واجد شرایط این بند محدودیتی از نظر تعداد (حداکثر ۱۵۰ انتخاب)، مقطع و درج اولویت کدرشته‌های مورد علاقه در فرم انتخاب رشته خود ندارند.

 

 

 

نوبت دوم(شبانه)

 

 

 

دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) تابع مقررات آموزشی دانشجویان دوره روزانه خواهند بود؛ مگر در مواردی که در آیین نامه طرح ایجاد دوره نوبت دوم مستثنی شده باشد.

 

 

 

 

نکته: برنامه‌های آموزشی دوره نوبت دوم عیناً همان برنامه‌های آموزشی دوره روزانه است .

پذیرفته شدگان ملزم به رعایت تعهدات مالی در قبال دانشگاه مربوطه خواهند بود.

 

 

 

 

تفاوت اصلی رشته‌های شبانه با رشته های روزانه این است که دانشجویان باید هزینه‌ی تحصیل خود را به دانشگاه پرداخت کنند .

توجه: هزینه این رشته‌ها معمولاً از دانشگاه آزاد و پردیس‌های خودگردان کمتر است.

 

 

 

نیمه حضوری

 

 

 

مقررات آموزشی دوره‌های نیمه حضوری دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در زمینه ی آموزش‌های نیمه حضوری، همانند مقررات آموزشی دانشگاه پیام نور می‌باشد و نیز تشکیل کلاس‌ها به صورت کلاس‌های رفع اشکال و حداکثر دو روز در هفته با نظر دانشگاه خواهد بود.

 

 

نکته: به فارغ‌التحصیلان دوره‌های نیمه حضوری دانشگا‌ه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با رعایت ضوابط مربوط، مدرک تحصیلی رسمی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ذکرعبارت«آموزش این دوره به طریق نیمه حضوری بوده است» اعطاء می شود.

 

 

 

توجه: از دانشجویان دوره های نیمه حضوری دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، بر اساس مقررات مربوط شهریه اخذ می‌گردد.

پذیرفته شدگان ملزم به رعایت تعهدات مالی در قبال دانشگاه مربوطه خواهند بود.

 

 

 

 

پیام نور

 

 

 

آموزش در دانشگاه پیام نور مبتنی بر نظام آموزش از راه دور (نیمه حضوری، الکترونیکی و…) است و دانشگاه با بهره‌گیری از

فناوری‌های آموزشی و تجهیز کلاس‌های دروس نظری به تجهیزات نوین ویدئو پروژکتور و نمایشگر اسلاید، پاورپوینت و یا سیستم تلویزیون و DVD  توانسته است کلاس های آموزشی خود را در قالب ساعات محدودتری نسبت به ساعات کلاس‌های درس سنتی سایر دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی و ارائه نماید.

 

 

 

 نکته: طبق ضوابط آموزشی دانشگاه، حضور دانشجویان در کلاس‌های درس اختیاری بوده و فقط شرکت در کلاس‌های عملی الزامی می باشد.

پذیرفته شدگان ملزم به رعایت تعهدات مالی در قبال دانشگاه مربوطه خواهند بود.

 

 

 

مؤسسات آموزشی عالی غیردولتی-غیرانتفاعی

 

 

 

نظام درسی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی نظام واحدی است و بر اساس نظام آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری خواهد بود و به فارغ التحصیلان مدرک مربوط برابر ضوابط وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری اعطا خواهد شد.

بر اساس مصوبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میزان شهریه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی -غیرانتفاعی، بر اساس مصو بات هیأت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات مربوط تعیین و از پذیرفته شدگان دریافت خواهد شد. لذا کلیه دانشگاه‌ها و

پذیرفته شدگان ملزم به رعایت تعهدات مالی در قبال دانشگاه مربوطه خواهند بود.

 

 

 

رشته‌های تحصیلی دوره‌های مجازی(الکترونیکی):

 

 

 

آموزش مجازی یا آموزش الکترونیکی به طور کلی بهره‌گیری از سیستم‌های الکترونیکی مثل کامپیوتر، اینترنت، دیسک‌های چندرسانه‌ای، نشریه‌های الکترونیکی و خبرنامه‌های مجازی و نظایر این‌هاست که با هدف کاستن از رفت و آمدها و صرفه جویی در وقت و هزینه و در ضمن یادگیری بهتر و آسان تر صورت می‌گیرد.

برگزاری کلاس‌های الکترونیکی به طور غیر همزمان انجام می‌شود؛ به این معنا که دانشجویان می‌توانند به راحتی با استادان خود ارتباط برقرار کرده و در کلاس درس شرکت کنند؛ بدون اینکه این کار را همزمان با استادان و یا سایر دانشجویان انجام دهند. البته سیستم‌های آموزش الکترونیکی در شرایط خاصی ایجاب می‌کنند که استادان و دانشجویان همزمان وارد سیستم اینترنت شوند. این حالت بیشتر در مواقعی که کلاس حالت تکنیکی داشته(مثل واحدهای آزمایشگاهی و یا در صورتی که تجربه کردن فرآیندها و گرفتن بازخورد و نتیجه فوری ضرورت دارند) انجام می شود.

در دوره های مجازی دروس و برنامه‌های آموزشی از طریق اینترنت به دانشجو ارائه می‌شود و دانشجو با استفاده از تکنولوژی اینترنت، نیازی به حضور در کلاس‌های درس سنتی ندارد.

در واقع دانشگاه مجازی نوعی از آموزش از راه دور است که در آن تکنولوژی وب و اینترنت برای آموزش و ارزشیابی دانشجو به کار می‌رود. برای این آموزش محدودیت مکانی و یا زمانی وجود ندارد. امتحانات یک نیمسال شامل میان ترم و پایان ترم می‌باشد که به صورت کتبی برگزار می‌گردد.

 

 

 

نکات

 

 

 

در کلاس آموزش مجازی، حضور و غیاب اینترنتی انجام می‌شود و دانشجو تابع تمامی قوانین و آیین نامه‌های آموزشی مانند سایر دانشجویان می باشد.

دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی مدرک رسمی خود را که مورد تأیید وزارت علوم و مراکز استخدامی می باشد از دانشگاه دریافت می‌کنند. مدارک این دانشگا‌ه‌ها در سطح جهانی نیز مورد قبول است و دانشجو می‌تواند در مقاطع بالای دانشگاه‌ها بدون محدودیت شرکت نماید.داوطلبانی که در این دوره‌ها پذیرفته می‌شوند حداقل باید دارای یک دستگاه کامپیوتر بوده و امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت را داشته باشند.

از دانشجویان دوره‌های مجازی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی، بر اساس مقررات مربوط شهریه اخذ می‌گردد.

 

 

 

 

پردیس خودگردان

 

 

 

به منظور گسترش آموزش عالی کشور و فراهم نمودن شرایط لازم برای تحصیل در داخل کشور به جای خارج از کشور، برخی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی داخل با توجه به ضوابط مربوط مبادرت به پذیرش دانشجو می‌نمایند. پذیرش دانشجو در این دوره‌ها به روش متمرکز صورت خواهد گرفت.

 

 

 

توجه: پذیرفته شدگان ملزم به رعایت تعهدات مالی در قبال دانشگاه مربوطه خواهند بود.

 

 

 

 

ظرفیت مازاد

 

 

 

پذیرش دانشجوی مازاد مشروط به پرداخت هزینه تحصیل و خدمات رفاهی توسط پذیرفته شدگان بر اساس تعرفه تعیین شده توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت و تصویب هیأت امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی مربوطه می باشد.

محل تشکیل کلاس پذیرفته شدگان مازاد ظرفیت در اختیار دانشگاه می باشد.

نقل و انتقال و مهمانی پذیرفته شدگان مازاد ظرفیت میان دانشگاه‌هایی که دارای ظرفیت مازاد می باشد، مشروط به موافقت مبدأ و مقصد و با رعایت سایر ضوابط آیین نامه انتقال بلامانع است.

 

 

توجه: سایر شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجوی مازاد همانند پذیرش دانشجو در پردیس‌های خودگردان می باشد.

 

 

 

رشتههایی که جذب دانشجوی بدون آزمون(صرفاً با سوابق تحصیلی) دارند، چگونه است؟

 

 

 

در روند حذف کنکور سراسری و جذب دانشجو با سوابق تحصیلی، ظرفیت زیادی از رشته‎های تحصیلی به جذب بدون توجه به رتبه و تراز کسب شده در کنکور اختصاص می‌یابند؛در این رشته‎ها ملاک معدل کتبی دیپلم داوطلب می‎باشد و هنگام انتخاب این کد رشته‎ها از معدل استفاده می‎شود و دانش آموزی که معدل بالاتری کسب کرده، شانس قبولی بهتری خواهد داشت. در این رشته‎ها حتی برای داوطلبانی که در کنکور شرکت نکرده‎اند نیز شانس جذب وجود خواهد داشت.

 

 

 

رشته های با شرایط خاص

 

 

 

رشته‌های‌ دارای شرایط خاص رشته‌هایی هستند که نیاز به‌ اقداماتی‌ نظیر مصاحبه‌، معاینه‌، آزمون علمی و یا عملی دارند و پذیرش آنها به صورت متمرکز خواهد بود. بعد از اعلام علاقمندی داوطلبان به این رشته‌ها طبق توضیحات فوق، در صورتی‌ که‌ نام آنها در ردیف‌ معرفی‌شدگان‌ چند برابر ظرفیت‌ رشته‌های‌ مذکور برای‌ مصاحبه‌ و معاینه‌ اعلام‌ گردد، می‌بایست ضمن اینکه‌ در مراحل‌ مصاحبه‌، معاینه‌ و آزمون علمی و یا عملی شرکت‌ می‌‌نمایند در زمان‌ انتخاب‌ رشته‌ نیز، کدرشته‌ یا کدرشته‌های‌ مذکور را از دفترچه‌ شماره ۲ به‌ عنوان‌ یک‌ یا چند رشته از انتخاب‌های‌ خود از اولویت۱ تا ۱۵۰ در هر اولویتی که علاقه دارند انتخاب نمایند.

 

 

 

پذیرش نیمسال اول و دوم چه مفهومی دارد؟

 

 

 

زمان آغاز تحصیل دانشجویانی که در نیمسال دوم پذیرش می‌شوند، از بهمن ماه می‌باشد. براساس آمار و نتایج دانش آموزان در سال های گذشته، رتبه و نمره لازم برای قبولی در رشته‌های دارای پذیرش در نیمسال دوم از نیمسال اول بیشتر است .

پذیرش دانشجو معمولاً برای شرکت در کلاس‌های نیمه‌ی اول سال(مهرماه )می‌باشد، اما دانشگاه‌هایی هستند که در برخی از رشته های خود، برای نیمسال دوم (بهمن ماه) نیز پذیرش دانشجو دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *