۲۲ نکته اثبات‌شده برای موفقیت در کنکور و امتحانات

با نزدیک شدن به زمان کنکور، همه کنکوری‌ها در تلاشند که بهترین شیوه‌ها و روش‌ها را برای فراگیری مواد درسی، یاد بگیرند. ممکن است راه‌های عجیب غریبی را هم امتحان کرده‌باشند. خود شما هم شاید برای درس خواندن خودتان را در کتابخانه حبس کرده باشید و نتیجه هم گرفته باشید، اما حداقل ۲۲ روش بهتر از این هم وجود دارد! بنابراین، با بکارگیری این روش‌های ثابت شده از نظر علمی می‌توانید بدون هیچ ترسی از هر آزمون و کنکوری سربلند بیرون بیایید و موفقیت در کنکور را تجربه کنید.

برای به خاطر سپردن مطالب

۱. قبل از خواب مطالعه کنید

برای موفقیت در کنکور قبل از خواب درس بخوانید

قصه‌های شبانه مخصوص کودکان است. به جای خواندن کتاب‌های داستان، برای چند دقیقه پیش از به خواب رفتن به مطالعه‌ی درسی بپردازید. در طول خواب، مغز خاطرات جدید را تقویت می‌کند در نتیجه با این کار ما هرچیزی را که دقیقا پیش از خواب مرور کرده‌ایم به خاطر خواهیم آورد. اما سعی نکنید که کل کار خود را به رختخواب‌تان منتقل کنید، چرا که این کار داشتن یک خواب خوب شبانه را دشوارتر می‌کند.

۲. با فاصله‌ی زمانی برنامه‌ریزی شده درس بخوانید

برای موفقیت در کنکور با فاصله‌ی زمانی برنامه‌ریزی شده درس بخوانید

روش یادگیری تازه‌ای به نام تکرار با فاصله وجود دارد که در این روش اطلاعات به قسمت‌های کوچک تقسیم می‌شود و در یک دوره‌ی زمانی طولانی‌مدت دائما مرور می‌شوند. بنابراین سعی نکنید که برای موفقیت در کنکور کل جدول تناوبی را به یک باره حفظ شوید؛ به جای این کار هر روز چند ردیف را یاد بگیرید و روز بعد، پیش از خواندن ردیف جدید، ردیف‌های قبلی را مرور کنید.

۳. قصه‌گویی کنید

برای موفقیت در کنکور قصه‌گویی کنید

برای موفقیت در کنکور مطالبی را که حتما باید از حفظ باشید به داستان تبدیل کنید تا اطلاعات آن مطلب برای شما معنای بیشتر پیدا کنند. برای مثال، برای حفظ کردن ستون شانزدهم جدول تناوبی که به ترتیب شامل عناصر O، S، Se، Te و Po است می‌توان این داستان را ساخت: استاد سکته کرد، ترکید، پوکید.

۴. تغییر مکان بدهید

برای موفقیت در کنکور تغییر مکان بدهید

براساس تحقیقات انجام شده مطالعه‌ی یک مطلب در مکان‌های مختلف در هر روز احتمال فراموشی آن مطلب را کاهش می‌دهد. هر بار که ما مکان مطالعه‌ی خود را تغییر می‌دهیم (مثلا از کتابخانه به کافی‌شاپ یا از کافی‌شاپ به پارک)، مغز خود را وادار می‌کنیم که هر بار ارتباط تازه‌ای با مطلب تشکیل دهد، درنتیجه آن مطلب یه یک خاطره‌ی قوی‌تر تبدیل می‌شود.

۵. موضوع مطالعه را تغییر بدهید

برای موفقیت در کنکور موضوع مطالعه را تغییر بدهید

فقط به یک موضوع نپردازید، هر بار مطالب مختلفی را مطالعه کنید. این تکنیک ما را آماده می‌کند تا از یک استراتژی درست برای یافتن راه‌حل مسئله‌ی خود استفاده کنیم. مثلا، برای تمرین ریاضی، اگر هر بار پشت سر هم فقط مسائل تقسیم را حل کنیم، دیگر بدون هیچ فکری می‌دانیم که فقط باید این کار را انجام ‌دهیم. اما اگر در مجموعه‌ای از مسائل نیاز به ضرب، تقسیم و جمع و سایر عملیات‌های ریاضی باشد، آنگاه باید لحظه‌ای صبر کنیم و به این فکر کنیم که کدام روش جواب صحیحی را به ما خواهد داد.

۶. از خودتان آزمون بگیرید

برای موفقیت در کنکور از خودتان آزمون بگیرید

خودآزمایی یکی از بهترین روش‌های آمادگی برای موفقیت در کنکور است. از اینکه به سختی به یاد می‌آورید که پنجمین پادشاه سلسله‌ی قاجار چه کسی بوده است نگران نشوید؛ هرچه در شرایط تمرینی چیزی را سخت‌تر به یاد بیاوید، در آینده و در شرایط واقعی راحت‌تر آن را به خاطر خواهید آورد.

۷. بنویسید

برای موفقیت در کنکور بنویسید

برای موفقیت در کنکور از مهارت‌های نوشتاری خود نهایت استفاده را ببرید. نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده‌اند هنگامی که مطلبی را می‌نویسیم خیلی ایمن‌تر در ذهن ما ذخیره می‌شود تا اینکه آن را تایپ کنیم. مهم‌ترین بخش‌های مطالب درسی خود را در یک برگه‌ی کاغذ دیگر مجددا بنویسید.

۸. بلند بلند درس بخوانید

برای موفقیت در کنکور بلند بلند درس بخوانید

خواندن مطالب با صدای بلند به شما کمک می‌کند تا به دو روش آن را حفظ کنید: دیدن مطلب و شنیدن مطلب. البته در این شرایط تضمینی نیست که شما را از کتابخانه بیرون نیندازند.

برای حفظ تمرکز

۹. مایعات بنوشید

برای موفقیت در کنکور مایعات بنوشید

به یک کافه بروید و یک نوشیدنی کافئین‌دار سفارش بدهید؛ در بسیاری از تحقیقات مشخص شده است که قهوه و چای سطح هوشیاری را بالا نگه می‌دارد، به خصوص که در فضای خواب‌آور کتابخانه حتی پوست زباله‌ی یک آدامس روی کف زمین هم می‌تواند توجه ما را به خود جلب کند.

۱۰. به خودتان برسید

برای موفقیت در کنکور به خودتان برسید

برای موفقیت در کنکور خودتان را فراموش نکنید. یک کوکی سالم بخورید، در خیابان‌های اطراف خانه‌تان قدم بزنید، پنج دقیقه وب‌گردی کنید؛ هر کاری که باعث سرحالی‌تان می‌شود انجام دهید. دانستن اینکه خواندن چند صفحه‌ی دیگر می‌تواند نقش به سزایی در نتیجه‌ی آزمون شما داشته باشد، اجتناب از تعلل را در روزهای نزدیک به آزمون آسان‌تر می‌کند.

۱۱. گروهی درس بخوانید

برای موفقیت در کنکور گروهی درس بخوانید

کار گروهی برای همه مطلوب نیست اما برای کسانی که از تلاش گروهی نفع کوچکی می‌برند، مطالعه‌ی گروهی می‌تواند سودمند باشد. هر چند روز یک بار برای مرور درس‌ها با دوستان درس‌خوان خود جمع شوید. یک نفر را مسئول انجام برخی وظایف کنید مثل: تهیه‌ی میان وعده و انتخاب موسیقی و هدایت گروه در جهت رسیدن به هدف.

۱۲. برنامه‌ریزی زمانی داشته باشید

برای موفقیت در کنکور برنامه‌ریزی زمانی داشته باشید

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک دانش‌آموز می‌تواند داشته باشد، اختصاص زمان برای برنامه‌ریزی است. هفته‌‌ی خود را تنها با هدف نامفهومی مثل مطالعه برای امتحان تاریخ شروع نکنید؛ به جای این کار هدف خود را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید. با یک مداد بر روی تقویم برای خود برنامه منظم بنویسید؛ مثلا، هر روز از ساعت ۱ تا ۳ را به مرور تاریخ بپردازید.

۱۳. مراقبه‌ی کوتاهی‌ داشته باشید

برای موفقیت در کنکور مراقبه‌ی کوتاهی‌ داشته باشید

درست پیش از آنکه برای ۳ ساعت به چند صفحه کاغذ زل بزنید، برای ۳ دقیقه به دیوار خیره شوید. تحقیقات نشان داده‌اند که مراقبه می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و گستره‌ی توجهات را بالا ببرد. در حالی که این تحقیقات بیشتر بر روی انجام منظم مراقبه تاکید دارند، اما چند دقیقه انجام این‌ کار برای کسب آرامش هیچ ضرری نخواهد داشت.

۱۴. ورزش کنید

برای موفقیت در کنکور ورزش کنید

هم‌زمان، هم خوش‌فکرتر و هم قوی‌تر شوید. براساس نتایج تحقیقات انجام شده تنها نیم ساعت ورزش هوازی می‌تواند سرعت پردازش مغز و سایر توانایی‌های شناختی مهم را بهبود ببخشد. در اطراف خانه آهسته به دویدن بپردازید و ببنید که چگونه امتیاز IQ شما کمی بالاتر می‌رود.

۱۵. به موسیقی گوش دهید

برای موفقیت در کنکور به موسیقی گوش دهید

علاوه بر اینکه می‌توان در شب‌های دراز امتحان به موسیقی اتکا کرد، می‌توان با آن استرس را نیز دور نمود. در حالی که هر کسی سلیقه‌ی موسیقیایی متفاوتی دارد، اما مشخص شده است که موسیقی، به ویژه نوع کلاسیک آن، اضطراب و تنش را کاهش می‌دهد. پس یادداشت‌های زیست‌شناسی خود را با یک موسیقی همراه کنید تا مقداری استرس را از خود دور نمایید.

۱۶. چربی‌های اُمگادار مصرف کنید

برای موفقیت در کنکور چربی‌های اُمگادار مصرف کنید

یافته‌های علمی نشان می‌دهد که اسیدهای چرب اُمگا۳ که در ماهی، آجیل و روغن زیتون یافت می‌شوند، پتانسیل بالایی در افزایش عملکرد مغز دارند. نتایج یک تحقیق نشان داده است که خوردن ترکیبی از اسیدهای چرب اُمگا۳ و اُمگا۶ پیش از امتحان، اضطراب ناشی از آزمون را کاهش می‌دهد.

۱۷. به خود استراحت بدهید

برای موفقیت در کنکور به خود استراحت بدهید

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که استراحت منظم می‌تواند بهره‌وری را بالا ببرد و توانایی ما را برای تمرکز بر روی یک فعالیت بهبود ببخشد. پس برای بالا بردن سطح بهره‌وری، از درس و کتاب فاصله بگیرید و در میانه‌ی روز به یک سالن ورزشی بروید.

۱۸. خواب کافی داشته باشید

برای موفقیت در کنکور خواب کافی داشته باشید

وقتی با جزوه‌ای پر از معادله روبرو هستید که باید آنها را حفظ کنید، ممکن است وسوسه‌ شوید که سعی کنید تمام شب را به حفظ کردن آن بپردازید. اما شب زنده‌داری کمتر به کسب یک نمره‌‌ی خوب منتهی می‌شود. در حقیقت، این کار باعث اختلال در عملکرد شناختی و بالا رفتن حساسیت نسبت به استرس می‌شود. در روزهای نزدیک به آزمون، سعی کنید ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشید تا کمبود خواب تمام تلاش و کوشش‌تان را خراب نکند.

۱۹. اینترنت را قطع کنید

برای موفقیت در کنکور اینترنت را قطع کنید

همه‌ی ما در آستانه‌ی آزمون بزرگ، وقتی که کاملا روی درس تمرکز داریم با صدای فیسبوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها توجه‌مان به سمت گوشی یا کامپیوترمان می‌رود. اگر برای درس خواندن به کامپیوتر احتیاج دارید، از برنامه‌هایی مثل this one استفاده کنید تا اینترنت را برای مدتی کوتاه قطع کند و شما بتوانید به درس و مطالعه‌ی خود بدون هیچ حواس‌پرتی بپردازید.

۲۰. رایحه‌ها‌ی خوش‌بو استشمام کنید

برای موفقیت در کنکور رایحه‌ها‌ی خوش‌بو استشمام کنید

تحقیقات نشان داده است که استشمام اسانس‌هایی مثل رزماری یا اسطوخدوس می‌تواند به کسب آرامش پیش از آزمون کمک کند. از مرور‌های دیوانه‌وار دقیقه نودی دست بردارید و برای چند دقیقه سعی کنید عطردرمانی کنید.

۲۱. تمرین ذهنی داشته باشید

برای موفقیت در کنکور تمرین ذهنی داشته باشید

یوگاکارانِ سخت‌کوش، توانایی‌های شناختی بهتری دارند به خصوص دارای وسعت توجه بیشتری نسبت به بقیه افراد هستند. انجام یک سری تمرینات روزانه‌ی یوگا می‌تواند قدرت تمرکز شما را برای روزهای آزمون تقویت نماید.

۲۲. ببینید چه روشی برای شما جواب می‌دهد

برای موفقیت در کنکور ببینید چه روشی برای شما جواب می‌دهد

بعضی افراد روز درس می‌خوانند و بعضی دیگر شب‌؛ بعضی ترجیح می‌دهند در کنار یکی از دوستان‌شان مطالعه کنند و بعضی دیگر هم باید در سکوت کامل باشند. برای یافتن روشی که از آن بهترین نتیجه را می‌گیرید آزمایش کنید و سپس به آن پایبند شوید.


با مشاوره کنکور و برنامه ریزی صحیح تحصیلی به دانشگاه و رشته مورد علاقه خود برسید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *