گزینش بومی در دوره­ های مختلف بر اساس دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۷

گزینش بومی| گزینش بومی در دوره­ های مختلف بر اساس دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۷ | رشته های کشوری | رشته های بومی | ظرفیت خالی مانده سهمیه


 

 

گزینش بومی در دوره­ های مختلف بر اساس دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۷

 

هر کدرشته محل در آزمون سراسری دارای ظرفیتی است.

 

توزیع ظرفیت در آزمون سراسری متأثر از سهمیه­ ها و گزینش بومی می­باشد (به غیر از رشته­ هایی که به صورت خـاص از داوطلبان برخی استانها یا شهرستانها پذیرش می­نمایند).

 

یعنی برای هر کدرشته محل ظرفیتی برای سهمیه­های مختلف در نظر گرفته میشود و داوطلبان واجد شرایط در آن پذیرش می­شوند.

 

 

ظرفیت هر کدرشته محل پس از کسر ۲۵ درصدی و ۵ درصدی سهمیه ایثارگران، با توجه به نوع گزینش رشته مطابق جدول (ب) به صورت ذیـل در دوره­ های مختلف توزیع می­شود:

 

 

رشته­ های کشوری

 

 

در رشته­ هایی که نوع گزینش آنها کشوری است ظرفیت هر کدرشته محل به نسبت تعداد شرکت کنندگان هر یک از سهمیه ­های مناطق یک، دو، سه خانواده شهدا به تعداد کل شرکت­کنندگان هر گروه آزمایشی تعیین می­شود.

 

 

رشته ­های بومی

 

 

در رشته محلهایی که نوع گزینش آنها بومی (قطبی، ناحیه ­ای، استانی) بوده، حدود ۲۰ درصد ظرفیت به داوطلبان آزاد و مابقی آن به نسبت تعداد شرکت ­کنندگان هر یک از سهمیه­ های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا در بوم مربوطه (قطب، ناحیه، استان) به تعداد کل شرکت کنندگان آن بوم در هر گروه آزمایشی اختصاص می ­یابد.

 

گزینش بومی در دوره­ های مختلف بر اساس دفترچه کنکور سراسری 1397

نوع گزینش دوره های مختلف به شرح جدول ذیل می باشد

 

 

گزینش بومی در دوره­ های مختلف بر اساس دفترچه کنکور سراسری 1397

 

تبصره ۱

 

براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در هر کدرشته محل مربوط به رشته­ های پرمتقاضی دوره روزانه مطابق جدول (الف) ۴۰ درصد از ظرفیـت بـاقی مانـده پس از کسر سهمیه­های ایثارگران، به داوطلبان آزاد اختصاص می­یابد.

 

ضمناً نیمی از ظرفیت خالی مانده سهمیه رزمندگان نیز به داوطلبان آزاد اختصاص داده می­شود.

تبصره ۲

 

ظرفیت خالی مانده سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران، به داوطلبان دارای سهمیه ۵ درصدی ایثارگران (جانبازان با جانبازی کمتر از ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه) تعلق می­گیرد و درصورتی­که بازهم این ظرفیت خالی بماند، در مابقی آن داوطلبان بصورت آزاد بدون توجه به سهمیه) اختصاص می­ یابد.

 

 

 

توضیحات

 

۱- در رشته ­هایی که نوع گزینش آنها کشوری است، بومی­گزینی اعمال نخواهد شد.

(البته باید توجه داشت که تقسیم­ بندی ظرفیت بین سهمیه­ ها (سهمیه ­بندی) اعمال خواهد شد).

 

۲- داوطلبان سهمیه ایثارگران (اعم از سهمیه ۲۵ درصدی و سهمیه ۵ درصدی) و رزمندگان برای پذیرش در تمام کدرشته محل­هایی که دارای شرایط خاصی (مانند محروم، مخصوص، دانشگاه فرهنگیان ویژه داوطلبان آزاد و …) نمی­باشند، در سهمیه مربوطه (۲۵ درصد و ۵ درصد ایثارگران) بومی محسوب می­شوند.

 

 

۳- گزینش اغلب رشته ­های تحصیلی دارای شرایط خاص (بورسیه ­ها) به صورت کشوری است.

 

۴- گزینش اغلب رشته­ های تحصیلی نیمه­متمرکز (روزانه) به صورت کشوری است.

 

تبصره

بدیهی است تمامی قوانین و مقررات مربوط به سهمیه­ بندی مناطق و ایثارگران، در تمامی کدرشته محلها اعم از کشوری، قطبی، ناحیه­ای و … مطابق مقررات اعمال خواهد شد.

 

می توانید اطلاعات بیشتری در مورد شرایط و ضوابط کنکور براساس دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۷ کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *