چرا موقع درس خواندن خوابمان می­گیرد؟

چرا موقع مطاله خوابمان می گیرد ؟

خوابیدن بهترین راه برای استراحت بدن بوده و یک فرآیند طبیعی است که در فاصله­ های زمانی خاصی برای هر کدام از ما اتفاق می­افتد. عده ­ای در حال رانندگی احساس خواب آلودگی می­کنند و عده­ ای دیگر، هنگام مطالعه و درس خواندن یا پس از غذاخوردن!  بنابراین همه ما باید واقعیت­هایی مثل اینکه چه زمان ،کجا و چه مدت بخوابیم را در نظر بگیریم؛ احتمال دارد محیط اطراف، سلامت بدنمان و یا نوع غذایی که استفاده می­کنیم دلیل این حالت خواب آلودگی باشد.

 هنگام مطالعه و درس خواندن ممکن است بنا به دلایل زیر خوابمان بگیرد:

  • زمان مناسبی را برای خواندن انتخاب نکرده باشیم.
  • در وضعیت و حالت مناسب برای مطالعه نباشیم(مثلاً دراز کشیدیم)
  • انتخاب کتاب ما برای برای مطالعه مناسب نباشد و غیره

هنگام مطالعه یک مطلب اغلب ما در یک حالت به سر می­بریم که باعث جلوگیری از فعالیت بدنی ما می­شود. همین امر سبب ورود اسید لاکتیک به خون و مایع بین سلولی ما شده و باعث خسته شدن بدنمان شود. در واقع مقدار زیادی از اکسیژن خون ما توسط اسید لاکتیک جذب شده و مغزمان با توجه به روند کاهش اکسیژن خون خسته شده و هنگام مطالعه حس خواب آلودگی به ما دست می­دهد.

برای دریافت برنامه ریزی اختصاصی کنکور و موفقیت در مسیر کنکور میتونین با همکاران هماهنگی در مرکز با شماره ۲۲۶۹۱۰۱۰-۰۲۱ تماس بگیرید و از خدمات مشاوره و برنامه ریزی و منابع آموزشی بهره ی لازم رو ببرید.

 توصیه هایی برای جلوگیری از خواب آلودگی هنگام مطالعه

  • خودداری از مطالعه در حالت دراز کشیده (به دلیل اینکه مغز باید همزمان دو وظیفه خوابیدن و مطالعه را اجرا کند.)
  • صاف و درست نشستن در هنگام مطالعه
  • انتخاب زمان مناسب برای مطالعه
  • خواندن مطالب  با صدای بلند در بعضی مواقع
  • خواندن موضوعات جالب و مهیج در زمانی که  احساس خواب آلودگی می­کنید.
  • گرفتن دوش آب ولرم متمایل به سرد برای بالا رفتن انرژی مغزتان
  • تغییردادن وضعیت بدن خود به صورت مداوم برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه
  • داشتن فعالیت بدنی در فاصله های زمانی کوتاه هنگام مطالعه
  • دوری از ماندن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی به علت تأثیر خواب آوری که بر ذهن دارد.

 اگر پس از یادگیری مطلبی بخوابید، آن مطلب در یادتان می ماند

بعد از مطالعه بخوابید

موارد فوق برای جلوگیری از خواب آلودگی به هنگام درس خواندن دانش آموزان ذکر شدند ولی طبق تحقیقات خوابیدن بعد از خواندن و یادگرفتن یک مطلب، باعث می­شود که آن مطلب بیشتر و بهتر در یادتان بماند؛پس اگر فکر می­کنید که به اندازه کافی مطلبی را خوانده­ و برآن مسلط شده اید و دیگر خوابتان می­آید، برای آنکه مطلب بهتر در ذهنتان بماند، بخوابید و از شب بیداری­های طولانی مدت در شب امتحان اجتناب نمایید.
مغز انسان ها در خواب، آن چیزی را که در بیداری آموخته مرور می­کند و با این مرور و یادآوری، بهتر،کامل­تر و عمیق­تر و بهتر آموخته هایش را فرا می­گیرد؛ طبق نظریه ویلسون و همکارانش، اگر می­خواهید مطلبی را که در بیداری آموخته اید یادتان بماند، پس از مطالعه اش بخوابید.


خوابیدن پیش از امتحان به یادآوری مطالب کمک می­کند و شاید به همین خاطر در برخی کشورها، به کودکان بین ساعت­های درسی در مدرسه ساعتی برای یک چرت کوتاه ظهر اختصاص می­دهند.


بنابر این نظریه اگر در مقطعی از زندگی هستید که باید امتحان­هایی را پشت سر بگذارید، یا درس پاسخ بدهید، به جای اینکه به خودتان سختی داده و شب بیداری های طولانی و سخت را تحمل کنید، پیش از امتحان آسوده و با خیال راحت بخوابید و مطمئن باشید آنچه را یاد گرفته­ اید، پس از خواب بهتر به یاد می­آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *