کارنامه سبز یا کارنامه نهایی چیست و چه کاربردی دارد؟

کارنامه سبز | کارنامه نهایی | کاربرد کارنامه سبز | مفهوم جداول کدرشته­ های انتخابی


کارنامه سبز ( یا کارنامه نهایی )  و کاربردهای آن

 

کارنامه نهایی که بین داوطلبان کنکور سراسری به کارنامه نهایی یا کارنامه سبز یا کارنامه محرمانه شناخته می­شود به درد کسانی که مردود شده­ اند نمی­خورد؛ یعنی اگر مردود شده­ اید، کارنامه سبز یا کارنامه نهایی یا کارنامه محرمانه به کارتان نیامده و  باید فقط به فکر تکمیل ظرفیت باشید.

کارنامه سبز یا کارنامه نهایی یا کارنامه محرمانه به دانش ­آموزانی که مردود نشده­ و در یکی از انتخاب­هایشان قبول شده ­اند و اکنون از انتخابی که در آن قبول شده، ناراضی هستند این اطلاعات را می­دهد که در کدام یک از انتخاب­های پایین­تر از انتخابی که در آن قبول شده­ اند می­توانستند قبول شوند؛

به عبارت دیگر، نمره قبولی آن رشته محل یا انتخاب را کسب کرده و تنها اگر آن انتخاب را بالاتر می زدند می­توانستند در آن رشته محل قبول شوند.

کارنامه نهایی یا کارنامه سبز یا کارنامه محرمانه کنکور چند روز بعد از اعلام نتایج ( اصولاً تا یک هفته)کنکور سراسری منتشر می­شود.

 

 

چگونه می­توان از روی کارنامه نهایی  متوجه شد که در کدام یک از انتخاب­های پایین­ تر می­توانستید قبول شوید؟

 

 

فرض کنیم داوطلبانی که کد رشته ۱۱۲۰۱ رو انتخاب کردند، در کل کشور کلاً ۳هزار نفر باشند. این ۳هزار نفر براساس رتبه، ترتیب بندی می­شوند.

رتبه آخرین نفری که قبول شده در ستون آخرین رتبه قبولی نوشته شده، و رتبه داوطلب(شما) در ستون #رتبه_داوطلب هست؛

بنابراین اگر رتبه داوطلب کمتر از رتبه آخرین فرد قبولی باشد یعنی اینکه شما در آن رشته قبول شده­اید.

اصولاً سازمان سنجش، فقط در یک کد رشته شما را  به عنوان پذیرفته شده نهایی معرفی می­کند و در روزهای بعد از اعلام نتایج، کارنامه سبز در سایت سازمان سنجش قرار می­گیرد.

در کارنامه سبز معلوم می­گردد که با توجه به رتبه­تان در کدام اولویت پذیرفته شده و چه میزان با آخرین نفر قبولی فاصله دارید.

همچنین در این کارنامه برایتان قابل رؤیت است که در انتخاب­های پایین­تر و بعدی در چه رشته­ های دیگری می­توانستید قبول شوید!

 

 

به تصویر زیر که از یک کارنامه سبز  انتخاب شده توجه نمایید:

کارنامه سبز ( یا کارنامه نهایی ) چیست و چه کاربردی دارد؟

کارنامه سبز ( یا کارنامه نهایی ) چیست و چه کاربردی دارد؟

 

در انتخاب ۶۱ رتبه داوطلب ۹۳شده و رتبه آخرین نفر قبولی ۱۹۳ شده است؛

پس انتخاب شصت و یکم، چون اولین انتخابی است که در آن رتبه داوطلب از رتبه آخرین نفر قبولی کوچک­تر شده است بنابراین داوطلب در همان انتخاب قبول نهایی شده است.

همانطور که نشان داده شد تنها کافی­است در کارنامه سبز یا کارنامه نهایی یا کارنامه محرمانه عدد موجود در ستون رتبه داوطلب را با عدد موجود در ستون آخرین رتبه قبولی مقایسه کنید؛ اولین ردیفی که در آن رتبه شما از رتبه آخرین نفر قبولی کوچکتر و یا حتی مساوی باشد، همان محل قبولی شما می­باشد که برای کارنامه سبز نشان داده شده  است.

 

 و اما دیگر انتخاب­ها:

برای پیداکردن انتخابی که در آن قبول شده­اید کافی است ستون نتیجه را ببینید؛ هر ردیفی که در مقابل آن علامت * باشد همان رشته محل قبولی است و فقط باید انتخاب­ها و ردیف­های پایین­تر از آن را نگاه کنید.

 

شرایط استفاده از کارنامه سبز یا کارنامه نهایی یا کارنامه محرمانه برای انتقالی

با وجود اینکه کارنامه سبز یا کارنامه نهایی یا کارنامه محرمانه نشان می­دهد شما در یکی از انتخاب­های پایین­تر قبول می­شوید هیچ تضمینی نیست که بتوانید در آن انتخاب شروع به تحصیل کنید؛

زیرا سازمان سنجش پس از انتشار کارنامه سبز هیچگونه مسئولیتی در مورد انتقالی یا جابجایی به اولویت­ها و انتخاب­های پایین­تر را قبول نکرده و تنها دانشگاه مبدأ(دانشگاهی که پس از انتشار نتایج نهایی در آن قبول شده ­اید و باید مهرماه در آن ثبت نام کنید) و دانشگاه مقصد (دانشگاهی که طبق کارنامه سبز، در یکی از رشته­های آن در انتخاب­ها و یا اولویت­های پایین­تر خود پذیرفته می­شدید به شرطی که آن را بالاتر از انتخاب قبولی فعلی خود می­زدید ؛

همان انتخابی که علاقه دارید به آن تغییر رشته و یا دانشگاه دهید­) باید با این انتقالی موافقت نمایند؛

به عبارت دیگر، کسانی که از رشته قبولی خود رضایت نداشته باشند( شاید انتخاب رشته­ ی غلطی انجام داده باشند) و علاقمند به رشته ­ای باشند که در انتخاب رشته در اولویت­های پایین­تر قرار گرفته بوده و با رتبه آنان همخوانی داشته باشد با نظر دانشگاه مبدأ و دانشگاه مقصد می­توانند تقاضای انتقالی کنند؛

البته مهم است بدانید دانشگاه­ها در قبول یا رد تقاضا اختیار تام دارند.

 

راهکارهایی برای استفاده از کارنامه سبز جهت انتقالی:

۱٫ اگر با استفاده ازکارنامه نهایییاکارنامه سبز تا پایان مهر تصمیم به انتقالی گرفتید، اولین و بهترین راه، استفاده از سیستم بررسی اشتباه در انتخاب رشته سازمان سنجش و تقاضای بررسی اولویت بعدی شما می­باشد.

۲٫ در دانشگاهی که قبول شده­اید ثبت نام کرده و انتخاب واحد را انجام دهید ولی از اوایل ترم اول با مراجعه به دانشگاه مقصد و با دردست داشتن کارنامه سبز درخواست خود را ارائه بدهید که از ترم دوم و در انتخاب پایین­تر مورد علاقه، شما را ثبت نام کنند.

 

 

توجه: درصورتی که دانشگاه مقصد، ظرفیت داشته باشد، با درخواست شما موافقت کرده و پس از موافقت دانشگاه مبدأ می­توانید در دانشگاه مقصد از ترم دوم شروع به تحصیل کرده و واحدهای عمومی که در ترم اول موفق به پاس­کردن آنها شده­اید را تطبیق بزنید.

 

 

در صورتی که دانشگاه مقصد با درخواست شما برای انتقالی با استفاده از کارنامه سبز  موافقت نکرد، حداقل شانس خود را برای ثبت­نام در قبولی اولیه را از دست نداده­اید.

 

۳٫ اگر هیچ تمایلی به رشته و دانشگاهی که در آن قبول شده ­اید ندارید و حتی یک ترم راضی به کلاس رفتن نیستید؛

به محض شروع ثبت نام می­توانید با دردست داشتن کارنامه سبز یاکارنامه محرمانهبه دانشگاه مقصد مراجعه کنید و درخواستتان را ارائه دهید. به خاطر داشته باشید.

چون دانشگاه مقصد در حال ثبت­نام از ورودی­های جدید خود می­باشد، بعید است که با درخواست شما موافقت کند.


توجه:
اگر محل قبولی فعلی این داوطلبان یک دانشگاه روزانه باشد سال بعد از شرکت در کنکور سراسری محروم هستند؛
البته اگر به موقع اقدام نمایید می­توانید با استفاده از سامانه بررسی درخواست اشتباه در انتخاب رشته از محرومیت کنکور سال بعد معاف شوید.

 

 

۴٫ در صورتی که به هیچ وجه حاضر به ثبت­نام در رشته و دانشگاهی که اکنون قبول شده­ اید، نبوده و از طرفی دیگر خیالتان راحت است که رشته و دانشگاه قبولی شما شبانه، پیام نور و یا غیرانتفاعی است (روزانه نیست) و مجاز به شرکت در کنکور سال بعد هم هستید و می­خواهید شانس خود را در انتخاب­ها و اولویت­های پایینی که طبقکارنامه سبز یا کارنامه نهایی می­توانید در آنها قبول شوید امتحان کنید.

می­توانید در عین این­که برای کنکور سال بعد خود را آماده می­کنید، از مهرماه سراغ دانشگاه مقصد رفته و درخواست را مطرح نمایید.

 

 

نکات تکمیلی

 

اگر برای یکی از اولویت­های پایین­تر که رتبه لازم برای قبولی را کسب کرده­اید درخواست داده و موافقت نشده، می­توانید برای سایر انتخاب­های پایین­تر نیز درخواست انتقالی دهید شاید مورد موافقت قرار بگیرد.

برای دو رشته محل به­صورت همزمان به هیچ وجه درخواست انتقالی ندهید که عواقب آن جبران ناپذیر است.

 

مفهوم جداول کدرشته­ های انتخابی

 

۱- کد رشته انتخابی: شماره رشته‌های انتخابی در کارنامه به همان ترتیب است که داوطلب بصورت اینترنتی در فرم انتخاب رشته درج نموده است.

۲- رتبه داوطلب: رتبه داوطلب در هریک از کد رشته‌های انتخابی در بین کلیه متقاضیان کد رشته مربوط، با توجه به نمره کل وی در زیرگروه مرتبط در همان کد رشته و در سهمیه مربوط محاسبه شده است.

۳- آخرین رتبه قبولی: رتبه آخرین نفر پذیرفته شده در هریک از کد رشته‌های انتخابی در بین کلیه متقاضیان کدرشته مذکور و در همان سهمیه درج شده است.

۳-۱ در کدرشته‌هایی که پذیرش دانشجو براساس درصد ظرفیت پذیرش از نظر جنسیت صورت گرفته، رتبه نهایی و آخرین رتبه نهایی پذیرفته شده در سهمیه با توجه به جنسیت درج شده است.

۳-۳ برای کارمندان رسمی و پیمانی که از سهمیه کارمندان در رشته‌های تحصیلی دوره‌های نوبت دوم (شبانه) استفاده کرده‌اند، رتبه نهایی و آخرین رتبه نهایی پذیرفته شده در سهمیه کارمندان درج شده است.

۳- ۳ در کد رشته‌های نیمه متمرکز رتبه داوطلب و آخرین رتبه معرفی شده در رشته مذکور به علت عدم گزینش نهایی برای رشته‌های نیمه متمرکز درج نشده است.

۴- ۳ در صورتی­که آخرین رتبه قبولی در رشته محلی خالی می­باشد به منزله آن است که در این رشته محل پذیرش صورت نگرفته است.

 

تذکرات مهم در کارنامه

 

۱- رتبه هر داوطلب و آخرین رتبه قبولی در هر یک از کد رشته‌ها برحسب این که کد رشته مربوط استانی، ناحیه‌ای، قطبی و یا کشوری می‌باشد (با توجه به ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای شماره ۲ )، تعیین شده است.

۲- در مواردی که استان یا ناحیه و یا قطب کدرشته‌های انتخابی داوطلب با استان بومی و یا ناحیه بومی و یا قطب بومی وی مغایرت دارد رتبه داوطلب و آخرین رتبه قبولی در ظرفیت آزاد رشته‌های مزبور داده شده است.

۳- داوطلبان سهمیه شاهد و رزمندگانی که حدنصاب مصوب قانونی را در یک رشته محل کسب نکرده باشند رتبه آنان در بین تمامی ایثارگرانی که این کد رشته محل را انتخاب نموده­اند درج شده است.

 

ستون نتیجه

 

۱-  وجود علامت ستاره (*)

در ستون نتیجه نشان می‌دهد که داوطلب در این کد رشته محل پذیرفته شده است.

 

 

تبصره ۱: ثبت ­نام پذیرفته­ شدگان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منوط به تأیید صحت اطلاعاتی است که توسط داوطلب به این سازمان داده شده است.

 

 

 

۲- مفهوم عدد ۱ (یک)

بمنزله عدم دارابودن شرایط و ضوابط اختصاصی مندرج در دفترچه‌های راهنما و برگ راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۳۹۷ برای انتخاب رشته مربوط می‌باشد.

(نظیر تکرار کد رشته انتخابی، عدم رعایت جنسیت پذیرش، عدم توجه به ضوابط رشته‌های دارای شرایط خاص برای رشته مذکور و…).

 

۳- مفهوم عدد ۲(دو)

در ستون نتیجه بدین معنی است که شما در زمان اعلام نتیجه نهایی حداقل در یک کد رشته محل جهت انجام مصاحبه به یکی از دانشگاه­ها معرفی شده ­اید.

 

۴- مفهوم عدد ۳ (سه)

در قسمت نتیجه اولویت قبولی نشانگر آن است که داوطلب با توجه به داشتن نمره در رشته محل انتخابی، در سهمیه مجاز دیگری به جز سهمیه نهایی پذیرفته شده است.

 

 

 

تبصره ۲: برای بهیاران و یا کارمندان که با استفاده از سهمیه بهیاران در رشته پرستاری و یا با استفاده از سهمیه کارمندی پذیرفته شده‌اند نیز عدد ۳ درج شده است.

 

 

۵-مفهوم عدد ۴(چهار)

مندرج در ستون نتیجه به منزله آن است که وضعیت علمی و عمومی شما در رشته مورد نظر توسط وزارت آموزش و پرورش در دست بررسی می باشد.

۶- مفهوم عدد ۵ (پنج)

مندرج در ستون نتیجه به منزله آن است که داوطلب با توجه به ضوابط عمومی گزینش برای تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی وابسته به آموزش و پرورش امتیاز لازم را کسب ننموده و در اولویت جذب قرار نگرفته است

و یا اینکه نتیجه صلاحیت های عمومی داطلب در کد رشته انتخابی مربوط،به علت عدم تشکیل پرونده از سوی هیأت مرکزی گزینش وزارت مذکور به این سازمان اعلام نشده است.

این دسته از داوطلبان در صورت تمایل می­توانند جهت تکمیل پرونده حداکثر ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ انتشار اسامی پذیرفته شدگان با همراه داشتن کارت شناسایی و تصویر کارنامه نهایی به هسته گزینش آموزش و پرورش استان بومی به نشانی مندرج در پایگاه اطلاع رسانی هیأت مرکزی گزینش وزرات آموزش پرورش www.qozinesh.medu.ir مراجعه نمایید.

 

۷- مفهوم عدد ۷(هفت)

مندرج در ستون نتیجه به منزله عدم کسب حد نصاب امتیاز در مصاحبه تخصصی و یا عدم احراز شرایط« سن، معدل، ویژگی­های جسمانی، … و غیبت در مصاحبه» می­باشد.

 

۸- مفهوم عدد ۹(نه)

مندرج در ستون نتیجه به منزله آن است که وضعیت علمی و عمومی شما در یکی از دانشگاهای دانشگاه شاهد، فرهنگیان یا تربیت دبیر شهید رجایی، مؤسسه غیرانتفاعی رفاه، دکتری بیوتکنولوژی دانشگاه تهران، دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله(عج)، دانشگاه شهید مطهری، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه غیر انتفاعی امام رضا (ع) در دست بررسی است.

 

 

۱۰ دیدگاه

  • Ehsan گفت:

    سلام ایا در مقابل کارنامه سبز افراد مردود شده کد های ۵و۷ واسه پذیرش دوباره دانشگاه فرهنگیان امکان دارعبیاد؟واگه بیاد میشه قبول شد…

    • پریسا الهی گفت:

      سلام احسان عزیز
      برای کسب اطلاع از کارنامه سبز بهتر هست که با کارشناسان مرکز ارتباط بگیرید تا توضیحات کاملی در اختیار شما بگذارند. ۰۲۱۲۲۶۹۱۰۱۰

  • مینا گفت:

    اگر جلوی بخشی خالی باشد و هیچ عددی نباشد منظور چیست؟

  • F.sh گفت:

    سلام ممنون بابت توضیحات عالیتون میشه گفت منظور از آخرین رتبه قبولی همان تعداد افراد پذیرش شدگان رشته مورد نظر در دانشگاه مربوط به کد رشته هستش؟

  • علی گفت:

    مرسی بابت توضیحات جامع

  • راز گفت:

    سلام من نیم سال دوم دانشکده فنی قبول شدم ومیخوام درخواست بررسی اولویت بعدیمو بدم میخواستم بدونم اگه درخواستم رد شه میتونم شانس ثبت نامم در دانشکده رو از دست نمیدم؟

  • pg گفت:

    من کنار رشته ای که قبول شدم عدد سه بود من منطقه ۱ و هیچ سهمیه ای ندارم پس منظورش چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *