نقش شکست در زندگی و رسیدن به موفقیت

شکست بزرگترین معلم زندگی است

یکی از موانع رسیدن به موفقیت ترس از شکست است. موفقیت بدون شکست به دست نمی آید. مسیر رسیدن به موفقیت، یک راه پر پیچ و خم می باشد که شکست های زیادی دارد، ولی برای اینکه به موفقیت برسید باید با پیگیری و تلاش به فعالیت خود ادامه دهید. در طی تاریخ شاهد ثبت موفقیت های بسیاری هستیم اما کمتر در مورد شکست هایی که افراد مختلف قبل از رسیدن به موفقیت متحمل شده اند، اشاره شده است. نکته قابل توجه این است که تک تک این موفقیت ها حاصل شکست هایی بوده که نتوانسته آنها را از تلاش منصرف کند. شکست ها به مانند سکوی پرتابی برای رسیدن به موفقیت می‌باشند. در این مقاله به نقش شکست در زندگی و رسیدن به موفقیت و راه های برای درمان اضطراب ناشی از ترس از شکست می بپردازیم.


جهت رزرو وقت ملاقات به صورت آنلاین از لینک زیر اقدام نمایید


((انتخاب تاریخ و زمان جلسه مشاوره))

دیدگاه و نگرش افراد موفق نسبت به شکست

افراد موفق به شکست هایی که در مسیر رسیدن به موفقیت متحمل می شوند به چشم یک تجربه ارزنده می نگرند و آن را همانند مرحله ای از زندگی می دانند که برای رسیدن به هدف مورد نظر باید گذرانده شود. پس برای رسیدن به قله موفقیت ممکن است سقوط هایی را تجربه کنید، به جای تمرکز بر شکست هایتان، که باعث بی انگیزه شدن می شود از آن ها درس بگیرید و به عنوان پلی برای رسیدن به آرزوهایتان استفاده کنید. اما از طرفی این ترس می‌تواند ریشه‌ای بوده و در واقع مبتلا به یکی از انواع فوبیا باشید. 

شکست بزرگترین معلم زندگی است

شکست یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به موفقیت است. اشتباه کردن و شکست خوردن بهترین معلمان در مسیر زندگی برای انجام کارها و رسیدن به هدف هایتان هستند. اما پذیریش شکست، ریسک کردن، اشتباه کردن برای بسیاری از مردم سخت است و به جای تلاش کردن برای رسیدن به موفقیت، تصمیم می گیرند در حاشیه امن زندگی خود بمانند و ریسک نکنند. توجه داشته باشید که بزرگترین موفقیت ها حاصل بزرگترین ریسک هاست و احتمال شکست در مسیر رسیدن به موفقیت وجود دارد. البته نباید کورکورانه در شب پرواز کنید و به رسیدن به موفقیت امیدوار باشید. دستیابی به هدف نیازمند تعیین هدف، شناخت استعداد ها، تقویت مهارت های خود، برنامه ریزی، تلاش، مقابله با ترس از شکست است.

ترس از شکست مانعی در رسیدن به رویاها

نگرش افراد به زندگی و اتفاقات آن، بزرگترین ابزاری است که می توان از آن برای رسیدن به موفقیت بهرمند شد. ترس از شکست شما را از دنبال کردن بلند پروازی هایتان منصرف می کند. تاثیر بلند مدت ترس از شکست وقتی مشخص می شود که به گذشته زندگی خود می نگرید و افسوسی همیشگی به متوسط ها و عدم خودشکوفایی واقعی همراه شما خواهد بود.

ترس از شکست مانعی در رسیدن به رویاها

منطقه قدرت یا منقطه امن؟

قدم برداشتن در مسیر اهداف، همان اندازه که احتمال دارد با شکست همراه باشد، ممکن است با موفقیت های کوچک نیز همراه گردد. به همین دلیل باید به تک تک اتفاقاتی که در مسیر رسیدن به هدف پیش می آید نگاهی تحلیلی داشته باشید تا به بهترین نحو ممکن از آن ها بهره مند شوید. برای رسیدن به منطقه قدرت خود یعنی موفقیت، لازم است که از منقطه امن و راحت خود خارج شوید و با پشتکار لازم برای رسیدن به اهداف تلاش کنید.

رمز موفقیت، حفظ نگرش مثبت و انگیزه یادگیری مطالب جدید

داشتن نگرش مثبت در مسیر رسیدن به موفقیت کمک می کند تا از اتفاقات و شکست ها نهراسید و از تمام توان خود برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. در واقع انگیزه برای ادامه مسیر با وجود تمام ناملایمتی ها زاده نگرش مثبت است. پارامتر دیگری که عامل تعیین کننده در موفقیت است، تمایل و انگیزه برای یادگیری مطالب جدید است که منجر به بهبود مستمر مهارت های شما می شود و شما را در مسیر نزدیک شدن به اهداف قرار می دهد.

ترس از شکست و شیوه های درمانی

روان درمانی برای افرادی که ترس از شکست دارند موثر واقع می شود، درمان شناختی _ رفتاری معمولا مورد استفاده قرار می گیرد تا به شما کمک کند تا انتخاب های پیش روی خود را بررسی کنید و با جهان بینی و نگرش دیگری به موقعیت ها بنگرید. در درمان روان پویشی به بررسی تعارض هایی که عامل زیر بنایی ترس هایتان است پرداخته می شود. اگر ترس از شکست به دلیل عدم مسئولیت پذیری باشد و به وسیله احساس عدم کنترل بر زندگی برانگیخته شود، درمانگر تکالیفی به شما واگذار می کند تا تصمیم گیری مستقل را در شما تقویت کند.


خدمات مشاوره فردی و یا مدیریت رابطه در مرکز مشاوره دکتر پدرام را بیشتر بشناسید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *