علل و راه‌کارهای مقابله با نارضایتی از زندگی

نارضایتی از زندگی

با وجود مشغله‌های زندگی و فشارهای روانی، نارضایتی از زندگی به یک بحران تبدیل شده‌است که باعث می شود افراد نتوانند خوشحال باشند و از داشته‌های خود لذت ببرند. نارضایتی تا حدی طبیعی است و نیازمند پیشرفت انسان است. اما زمانی تبدیل به یک مشکل می شود که اجازه کار و فعالیت را از فرد بگیرد و افکار خودکشی را ایجاد کند. نارضایتی از زندگی ممکن است به دلیل نارضایتی و عدم اطمینان فرد از توانایی‌های خودش باشد. در این زمینه لازم است تا مهارت‌های خودباوری و اعتماد به نفس را در خود تقویت کنید. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب همراه باشید.

نارضایتی از زندگی

نارضایتی از زندگی می‌تواند یکی از عوامل تحریک کننده افسردگی باشد. این موضوع دلایل متفاوتی دارد و به بروز مشکلات در زندگی روزمره می‌شود. این مسئله مانع از پیشرفت در اهداف و آرزوها می‌شود و سطح امید به زندگی را پایین می‌آورد. در صورتی که نارضایتی از زندگی تمام جنبه‌های فکری فرد را تحت تأثیر قرار دهد به بروز افسردگی منجر می‌شود.

دلایل نارضایتی از زندگی

دلایل نارضایتی از زندگی

نارضایتی از زندگی ریشه در ذهن هر فرد دارد که دانستن آن‌ها به بر طرف کردن این مشکل کمک بسیاری می‌کند.

برخی از دلایل نا امیدی به شرح زیر می باشد:

۱٫ پرسه زنی ذهن

تحقیقات نشان داده‌است که ذهن انسان‌ها در زمان بیداری به چیزی غیر از آن کاری که انجام می‌دهد فکر می‌کند. این پرسه زنی ذهن در طول فعالیت باعث می‌شود که زندگی ناخوشایند شود و رضایت‌مندی در فرد صورت نگیرد. ممکن است مدام در حال تفکر در مورد کارهای گذشته باشید و یا زیاد در گیر آینده باشید.

۲٫ عدم اطمینان از توانایی‌ها

بعضی از افراد باور ندارند که می‌توانند برای زندگی خود بهترین کارها را انجام دهند. فکر می‌کنند کارهایی که انجام می‌دهند ارزش زیادی ندارد و در نهایت به آن چیزی که می‌خواهند نمی‌رسند. این مسئله به میزان زیادی از اعتماد به نفس پایین نشأت می‌گیرد؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم بر روی افزایش اعتماد به نفس خود کار کنید.

۳٫ تجربیات تلخ گذشته

تجربیات و شکست‌های تلخ گذشته، ممکن است باعث شوند که فرد نتواند پیشرفت کند و خوبی‌های زندگی خود را ببیند. فرد همیشه  آن تجربیات تلخ را با خود مرور می‌کند و از دیدن اتفاقات و داشته‌های خوب زندگی‌اش باز می‌ماند.

۴٫مقایسه کردن

این که افراد خودشان را با افراد بالاتر از خود مقایسه می‌کنند و دوست دارند که به آن‌ها برسند یکی از دلایل مهم نارضایتی از زندگی است. هر فرد باید توانایی‌ها و کارکرد خودش را پیدا کند و آن‌ها را قبول کند و در نهایت متناسب با آن‌ها توقعات خود را تنظیم کند. بلند پروازی خوب است ولی تنها در صورتی که باعث پیشرفت و پیدا کردن استعداد‌ها شود نه این که منجر به چرخشی بیهوده و نارضایتی در زندگی شود.

راهکارهایی برای رفع نارضایتی از زندگی

راه‌های کنار گذاشتن نارضایتی از زندگی متناسب با توانایی‌ها و شخصیت هر فرد متفاوت است و هرکس راهی برای خود دارد که باید آن را پیدا کند و به زندگی خود معنا ببخشد.

راه‌کارهای زیر می‌تواند به شما کمک کند نگرش خود را تغییر دهید و لذت بیشتری از زندگی ببرید. 

راهکارهایی برای رفع نارضایتی از زندگی

۱٫ پیدا کردن زمان نارضایتی

نارضایتی و خوشحال نبودن در شرایط خاصی بروز پیدا می‌کند. اگر بتوان آن زمان‌ها و شرایط را پیدا کرد می‌توان احساس نارضایتی را بهتر کنترل کرد.

۲٫ پیدا کردن نکات مثبت

هر وقت احساس کردید که احساس نارضایتی و افکار ناخوشایند وارد ذهنتان شده است، سعی کنید نکات مثبت آن شرایط و اتفاق را پیدا کنید و به این وسیله فکر خود را از نارضایتی منحرف کنید.

۳٫ پیدا کردن اهداف و خواسته‌ها

یکی از دلایل ناراضایتی و عدم خوشحال بودن در زندگی این است که افراد، هدف‌ها و خواسته‌های خود را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که می‌خواهند به کجا برسند و چه چیزهایی به دست بیاورند. با پیدا کردن اهداف تان، در مسیر رسیدن به آنها قدم بردارید و به این طریق رضایت و خوشحالی را در زندگی تجربه کنید.

۴٫ دوری از آدم‌های منفی باف

از آدم‌های منفی باف به شدت دوری کنید چرا که این افراد می‌توانند خوشحال ترین لحظات شما را نیز با افکار منفی خود خراب کنند.

۵٫ استفاده از جملات امیدبخش و مثبت

از جملاتی استفاده کنید که امید بخش باشند و بیانگر کنترل شما بر زندگیتان باشند مثل: من مطمئنم، من باور دارم. کلمات ولی و اما و اگر را کمتر استفاده کنید چرا که این کلمات نشانه بی‌اعتمادی و عدم کنترل شما بر زندگی است. ممکن است در ابتدا به تأثیر این کلمات در زندگی خود باور نداشته باشید اما به مرور متوجه می‌شوید که کلمات مثبت افکار نا امیدانه شما را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

۶٫ دوست داشتن خود

با استفاده از تکنیک‌های مختلف در این زمینه، تلاش کنید که خودتان را همان گونه که هستید بپذیرید و دوست داشته باشید. داشتن و پذیرفتن خود، نقش بسیار مهمی در لذت بردن و رضایت از زندگی دارد. می‌توانید هر شب ویژگی‌های خوب خود را از لحاظ ظاهری، اخلاقی و رفتاری بنویسید و آن‌ها را با خود مرور کنید.

۷٫ جسور بودن

با خود فکر کنید، شاید نارضایتی شما بیخود هم نباشد و شما توانایی‌های بسیار زیادی داشته باشید که آن‌ها را کشف نکرده‌اید. برای یک تغییر و بروز استعدادهایتان باید کمی از قالب محافظه کارانه خود فاصله بگیرید و با جسارت بیش تری قدم بردارید.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که باید توانایی‌هایتان را بشناسید و با اطمینان کاذب وارد کاری نشوید که توانش را ندارید. در این صورت فقط احساس نارضایتی بیشتری را احساس می‌کنید. بسیاری از افراد با وجود رعایت نکات بالا موفق به کسب رضایت در زندگی نمی‌شوند. در این صورت تنها مشاوره افسردگی می‌تواند در شناسایی علل و درمان قطعی کمک کند.


خدمات مشاوره فردی و یا مدیریت رابطه در مرکز مشاوره دکتر پدرام را بیشتر بشناسید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *