زیرگروه انسانی در کنکور سراسری

رشته انسانی| معرفی زیرگروه های رشته انسانی | رشته های شناور زیرگروه کنکور انسانی | زیرگروه های رشته انسانی | ضرایب درسی رشته انسانی


آشنایی با زیرگروه انسانی در کنکور سراسری

 

 

یکی از موارد مهمی که باید هر داوطلب کنکور سراسری رشته انسانی با آن آشنا باشد، اطلاع از ضرایب دروس عمومی و اختصاصی در این رشته است.

گروه آزمایشی علوم انسانی از گروه‌های پنجگانه آزمون سراسری آموزش عالی ورود به دانشگاه‌ها (کنکور) است.

این گروه آزمایشی به طور مستقل آزمون ورودی و رشته‌هایی در سطح کارشناسی و کاردانی دارد.

مواد تخصصی امتحانی زیرگروه انسانی از دروس تخصصی رشته تحصیلی علوم انسانی است که خود از شاخه متوسطه نظری است.

رشته علوم انسانی بیشتر تأکید بر مباحث مرتبط با تفکر آدمی (دروس فلسفه و منطق و روان‌شناسی)، جامعه و مسائل مرتبط با آن (جامعه‌شناسی، تاریخ، جغرافیا و اقتصاد) و مهم‌تر از همه، زبان (ادبیات فارسی و عربی) که وسیله درک و انتقال پیام میان انسان­ها است، دارد.

 

 

دروس تخصصی رشته انسانی

 

ریاضی. اقتصاد. ادبیات فارسی. زبان عربی .تاریخ و جغرافیا. علوم اجتماعی (جامعه‌شناسی . فلسفه و منطق.روان‌شناسی)

برای ورود به رشته­ ی علوم انسانی، قوی بودن در دروس ادبیات و عربی دوره متوسطه اول و بخصوص پایه نهم خیلی مهم است علاقه به درس مطالعات اجتماعی و داشتن قدرت حافظه­ ی خوب و توانایی در دروس ادبیات و عربی و فلسفه و منطق اهمیت زیادی دارد.

 

سوال­های آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم انسانی برای همه شرکت ­کنندگان در مواد ریاضی، اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و همچنین روانشناسی در سطح اطلاعات علمی به ترتیب زیر طرح خواهد شد:

 

– ریاضیات (کتب پیش ­دانشگاهی و سال­های سوم، دوم و اول)، اقتصاد (کتاب سال دوم)، زبان و ادبیات فارسی (کتب پیش­ دانشگاهی و سال­های سوم و دوم)زبان عربی (کتب پیش ­دانشگاهی و سال­های سوم و دوم) تاریخ و جغرافیا کتب پیش­ دانشگاهی و سال­های سوم و دوم، علوم اجتماعی (کتب پیش ­دانشگاهی، سال­های دوم و سوم)، فلسفه و منطق( فلسفه بر اساس کتب پیش­ دانشگاهی و سال سوم و منطق بر اساس کتاب سال سوم) و روانشناسی (کتاب سال سوم)

 

 

آشنایی با دروس زیرگروه انسانی

 

 

ریاضی

 

اکثر داوطلبان انسانی از این درس فراری هستند و اصولاً بچه های علوم انسانی در ریاضی ضعف دارند؛ بنابراین گذاشتن وقت برای درسی که سایر داوطلبان درصد کمی می­زنند می­تواند در نتیجه­گیری خیلی مؤثر باشد.

 

 

نکته: درس ریاضی می­تواند تأثیر زیادی در رتبه و تراز شما ایجاد کند بنابراین توصیه می­کنیم حتماً این درس را بخوانید و برای پیشی گرفتن از سایر رقبا نگاه ویژه­ای به آن داشته باشید.

 

 

اقتصاد

 

 

چون این درس تک­ کتاب و کم حجم می­باشد پس می­تواند تأثیر فوق العاده­ای  در کسب نتیجه شما داشته باشد؛

به دلیل اینکه یک سری از مطالب اقتصاد حفظ کردنی و بخش­هایی از آن به ریاضیات مربوط می­شود و نیاز به تمرین و حل کردن تست­های مختلفی دارد، باید داوطلب این درس را هم حفظ کند و هم یاد بگیرد و تمرین کند.

 

نکته:  به دلیل اینکه اصولاً هر ساله نحوه سؤالات تغییر می­کند باید به مباحث تسلط کامل داشته و فقط درگیر تست­های بعضی مباحث خاص نشوید.

 

 

عربی تخصصی

 

 

در رشته علوم انسانی با توجه به اینکه در دفترچه عمومی و هم دفترچه اختصاصی رشته علوم انسانی درس عربی تست هایی را به خود اختصاص می­دهد، پس یک درس استراتژیک در این رشته به شمار می­رود؛

 

یعنی با تسلط بر عربی اختصاصی، توانایی تست زنی در عربی عمومی را هم داشته و با وقت گذاشتن برای عربی تخصصی، نتیجه مطلوب برای دو درس (عمومی و تخصصی) کسب می کنید که هرکدام بطور جداگانه در تراز شما تأثیر بسزایی دارند.

 

 

نکته: در درس عربی قواعد خیلی مهم­تر از معنی می­باشد و برای یادگیری قواعد بهترین کار تست زنی است بعد از یادگیری هر مطلب سعی کنید چند تست و بعد از چند روز تعداد بیشتری تست از آن مطلب بزنید که اطمینان پیدا کنید مطلب در ذهن شما تثبیت شده است.

 

 

ادبیات تخصصی

 

 

داوطلبان انسانی بخاطر حجیم بودن دو کتاب تاریخ ادبیات دوم و سوم از خواندن آن فراری هستند و خواندن آن را برای چند سوال اتلاف وقت می­دانند؛

کنار گذاشتن به هیچ عنوان صحیح نیست.

 

 

نکته: برای آرایه ­های ادبی تست زنی خود عامل یادگیری است. تست­زنی بیشتر آرایه­ ها باعث تسلط بیشتر روی مباحث می­شود.

 

 

دروس مهم در کنکور رشته علوم انسانی

 

 

در کنکور سراسری، تمام دروس، ارزش و اهمیت یکسانی ندارند؛

میزان ارزش و اهمیت هر درس در کنکور، با اصطلاحی تحت عنوان «ضریب» مشخص می‌شود.

می‌دانیم که ضرایب دروس در زیرگروه‌های مختلف رشته‌ی علوم انسانی با هم متفاوت است.

 

 

بنابراین لازم است تا شما بدانید:

 

 

به تحصیل در کدام رشته‌ی دانشگاهی علاقمند هستید؟

رشته‌ی تحصیلی (دانشگاهی) مورد علاقه‌تان در کدام‌ یک از زیرگروه‌های پنج‌گانه‌ی رشته‌ی علوم انسانی جای دارد؟

برای کسب رتبه‌ی خوب در زیرگروه مورد نظرتان، کدام درس‌ها واجد اهمیت بیش‌تری هستند و به بیان بهتر، کدام دروس در این زیرگروه، ضریب بیش‌تری دارند؟

در هر درس، کدام مباحث از اهمیت بیش‌تری برخوردارند و میزان تکرار آن‌ها در کنکورهای سراسری اخیر، فراوانی بیش‌تری داشته است و در مقابل، کدام مباحث کم‌اهمیت‌تر هستند؟

 

رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی علوم انسانی، به تفکیک زیر گروه‌ها و ضریب مواد

 

آزمون اختصاصی در هر زیرگروه

 

 

زیرگروه۱ | ریاضی۲، اقتصاد۱، زبان و ادبیات فارسی۴، زبان عربی۴، تاریخ و جغرافیا۱، علوم اجتماعی۱، فلسفه و منطق۳، روان‌شناسی۱

 

مقطع کارشناسی ارشد

 

کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی، کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد، کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق.

 

 

 

مقطع کارشناسی

 

آموزش الهیات و معارف اسلامی، آموزش زبان و ادبیات عربی، آموزش زبان و ادبیات فارسی، ادیان و مذاهب، ادیان و عرفان، ایران شناسی،

تاریخ تمدن ملل اسلامی، تربیت مروج سیاسی، حقوق، زبان و ادبیات ترکی آذری، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات کردی، شیعه شناسی، علوم قرآن و حدیث، علوم قضایی، فرهنگ و معارف اسلامی، فقه شافعی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مذاهب اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه، فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، مترجمی زبان عربی، مربیگری عقیدتی، مطالعات امنیتی، معارف اسلامی، معارف اسلامی تبلیغ و ارتباطات، معارف اسلامی و اخلاق، معارف اسلامی و ادیان، معارف اسلامی و تاریخ، معارف اسلامی و علوم تربیتی، معارف اسلامی و علوم قرآنی، معارف اسلامی و کلام، معارف اسلامی و مدیریت.

 

 

مقطع کاردانی

 

کاردانی آموزش دینی و عربی، کاردانی آموزش زبان و ادبیات فارسی، کاردانی امور تربیتی، کاردانی امور دولتی، کاردانی تربیت مبلغ قرآن کریم، کاردانی تربیت معلم قرآن کریم، کاردانی حقوق قضایی.

 

 

زیرگروه ۲ | ریاضی۴، اقتصاد ۲، زبان و ادبیات فارسی۲، زبان عربی۱، تاریخ و جغرافیا۱، علوم اجتماعی۳، فلسفه و منطق۱، روان‌شناسی۲

 

 

مقطع کارشناسی

 

آموزش علوم اجتماعی، امنیت اطلاعات، امنیت بین الملل، امنیت نرم، برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون، پژوهشگری امنیت، جامعه شناسی،

حفاظت اطلاعات، روزنامه‌نگاری، ضد تروریسم، علوم فنی امنیت، مددکاری اجتماعی، مردم شناسی.

 

 

مقطع کاردانی

 

کاردانی آموزش مطالعات اجتماعی

 

 

 

زیرگروه۳| ریاضی۴، اقتصاد۳، زبان و ادبیات فارسی ۲، زبان عربی۱، تاریخ و جغرافیا۱، علوم اجتماعی۲، فلسفه و منطق۱، روان‌شناسی۱

 

 

مقطع کارشناسی

 

اقتصاد، امنیت اقتصادی، حسابداری، روابط عمومی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، مدیریت اطلاعات و ارتباطات، مدیریت امور

بانکی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت بیمه اکو، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت کسب وکارهای کوچک، مدیریت مالی، مدیریت و بازرگانی دریایی، مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات، هتلداری.

 

 

مقطع کاردانی

 

کاردانی باستان‌شناسی، کاردانی علوم انتظامی.

 

 

زیرگروه۴| ریاضی۳، اقتصاد۲، زبان و ادبیات فارسی ۲، زبان عربی۱، تاریخ و جغرافیا۳، علوم اجتماعی۲، فلسفه و منطق۲، روان‌شناسی۳

 

 

مقطع کارشناسی

 

آماد، آموزش تاریخ، آموزش جغرافیا، باستان شناسی، تاریخ، تاریخ اسلام، جغرافیا، زبان شناسی، علوم انتظامی، علوم سیاسی.

 

 

 

مقطع کاردانی

 

کاردانی باستان شناسی، کاردانی علوم انتظامی.

 

 

زیرگروه۵| ریاضی۳، اقتصاد۲، زبان و ادبیات فارسی ۲، زبان عربی۱، تاریخ و جغرافیا۱، علوم اجتماعی۳، فلسفه و منطق۲، روان‌شناسی۳

 

 

مقطع کارشناسی

 

آموزش ابتدایی، آموزش راهنمایی و مشاوره، آموزش علوم ورزشی، آموزش کودکان استثنایی، روا نشناسی، علم اطلاعات و دانش شناسی،

علوم تربیتی، علوم ورزشی، مشاوره، مطالعات خانواده.

 

 

مقطع کاردانی

 

کاردانی آموزش وپرورش ابتدایی، کاردانی آموزش وپرورش کودکان استثنایی، کاردانی علم اطلاعات و دانش شناسی، کاردانی علوم ورزشی،

کاردانی مربی کودک.

 

رشته علوم انسانی دارای ۵ زیرگروه است:

 

 

اهمیت زیرگروه‌ ها در برنامه ریزی

 

ابتدا باید مشخص کنید به چه رشته­ای علاقه دارید و این رشته مربوط به چه زیرگروهی است.

سپس براساس ضرایب دروس در آن زیرگروه، متوجه اهمیت و ارزش آن درس خواهید شد و در برنامه­ ریزی بیشتر بر آن تأکید خواهید کرد.

در گروه­های آزمایشی علوم انسانی که ضرایب زیرگروه ها تفاوت زیادی دارند، اهمیت زیرگروه­ها در برنامه­ ریزی بیشتر است؛

در گروه علوم انسانی اگر مثلاً به دنبال رشته حقوق باشید، این رشته جزو زیرگروه ۱ است.

ادبیات فارسی و عربی به عنوان مهم ‌ترین دروس آن، هریک ضریب ۴ دارند.

ریاضی ضریب ۲، اقتصاد ضریب۱، روان ‌شناسی و علوم اجتماعی هم ضریب ۱ دارند.

اگر به رشته روان­شناسی علاقه دارید، این رشته در زیرگروه ۵ قرار دارد.

در این زیرگروه درس­‌های روان ‌شناسی، ریاضی و علوم اجتماعی به عنوان مهم­­ترین دروس، ضریب۳ دارند ولی ادبیات فارسی ضریب۲ دارد و …

بنابراین ضرایب و نقش دروس در زیرگروه­ها متفاوت است و این مسئله روی برنامه ­ریزی شما تأثیرگذار است.

مانند رشته‌های ریاضی و فیزیک و تجربی ضرایب دروس کنکور انسانی، دروس مهمی در کنکور شامل می­شوند و داوطلبان با توجه به رشته انتخابی خود به این دروس اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.

هر درس چه ضریبی دارد و داوطلبان علوم انسانی به دنبال ضرایب دروس کنکور انسانی بوده و اینکه اصلاً ضریب به چه معناست؟

به زبان ساده ضریب، میزان اهمیت درس برای قبولی در آن رشته است؛

مثلاً درسی که در یک زیرگروه ضریب ۴ دارد میزان اهمیت آن بیشتر از درسی است که ضریب آن ۳ است.

 

 

توصیه: جدول ضرایب دروس کنکور انسانی را با دقت ملاحظه نمایید.

 

 

ضرایب دروس کنکور انسانی چگونه محاسبه می‌شوند؟

 

 

یک قاعده کلی در مورد محاسبه ضرایب وجود دارد: در دروس عمومی هر درس با ضریب ۳، در ۱ ضرب می‌شود و در دروس اختصاصی هر درس در ۳ ضرب می‌شود.

ضرایب دروس کنکور انسانی هم مانند رشته‌های دیگر نیز به همین صورت هستند.

 

 

تفاوت محاسبه درصد و ضرایب دروس کنکور انسانی

 

 

فرض کنید شما در درس اقتصاد ۱۰ تست درست را پاسخ داده‌اید (با محاسبه و کسر تست­های منفی) و حالا برای محاسبه اینکه چند درصد زده‌اید، به تعداد سؤال‌های این درس نگاه می‌اندازید مثلاً تعداد سؤال‌های این درس ۱۵ تست هست و حالا باید عدد ۱۰۰ درصد را بر ۱۵ تقسیم نمایید، حاصل آن (۶٫۶)  می­شود و باید در ۱۰ که مجموع پاسخ‌های درست شما هست ضرب ‌نمایید و جواب آن درصد شماست.

 

ضریب درس اختصاصی در رشته های مختلف متفاوت است مثلاً  ضرایب دروس کنکور انسانی برای زیرگروهی که ضریب اقتصاد در آن ۳ است در ۳ ضرب می‌نمایید در این مثال ۳× (۶۶٫۶) که می‌شود ۱۹۹٫۹؛

یعنی به هر میزانی که در این درس تست بزنید نمره حاصل از آن  سه برابر می‌شود و این‌یک امتیاز مثبت می‌تواند باشد؛

اما اگر این درصد منفی باشد، می‌تواند یک فاجعه به بار آورد.

 

 

  توجه: ضرایب دروس کنکور انسانی به علت زیاد بودن دروس جدول طولانی­تری نسبت به سایر رشته ­ها دارا می باشد.
هدف خود را مشخص کنید و ابتدا به رشته موردنظر خود فکر کنید و بعد با توجه به هدف و ضرایب دروس کنکور انسانی شروع به خواندن دروس موردنظر در این رشته کنید.

 

 

دروس

زیرگروه۱

زیرگروه۲

زیرگروه۳

زیرگروه۴

زیرگروه۵

ادبیات فارسی

۴

۲

۲

۲

۲

زبان عربی

۴

۱

۱

۱

۱

ریاضی

۲

۴

۴

۳

۳

اقتصاد

۱

۲

۳

۲

۲

تاریخ و جغرافیا

۱

۱

۱

۳

۱

علوم اجتماعی

۱

۳

۲

۲

۳

فلسفه و منطق

۳

۱

۱

۲

۲

روانشناسی

۱

۲

۱

۳

۳

 

 

ضرایب دروس تخصصی برای زیرگروه‌های مختلف رشته انسانی

 

از آنجا که دروس تخصصی نقش بالایی در قبولی فرد دارند، تمام اعداد بالا در عدد ۳ ضرب می‌شوند.

در گروه­ های آزمایشی علوم انسانی که ضرایب زیرگروه­ها تفاوت زیادی دارند، اهمیت زیرگروه­ها در برنامه ­ریزی بیشتر است.

در گروه علوم انسانی اگر مثلاً به دنبال رشته حقوق باشید، این رشته جزو زیرگروه۱ است.

ادبیات فارسی و عربی به عنوان مهم ­ترین دروس آن، هریک ضریب (۴) دارند.

ریاضی ضریب (۲)، اقتصاد ضریب(۱)، روان­‌شناسی و علوم اجتماعی هم ضریب (۱) دارند.

اما اگر به رشته روان­شناسی علاقه دارید، این رشته در زیرگروه (۵) قرار دارد.

در این زیرگروه درس­های روان­شناسی، ریاضی وعلوم اجتماعی به عنوان مهم­ترین دروس، ضریب (۳) دارند ولی ادبیات فارسی ضریب (۲) دارد و …

همانطور که گفته شد ضرایب و نقش دروس در زیرگروه­ها متفاوت است و این مسئله روی برنامه ­ریزی شما تأثیرگذار است.

 

همچنین می توانید با کلیک کردن بر روی موارد زیر، زیرگروه رشته مربوطه را مشاهده نمایید:

مشاهده زیرگروه رشته تجربی

مشاهده زیرگروه رشته ریاضی

مشاهده زیرگروه رشته هنر

مشاهده زیرگروه رشته زبانهای خارجی

۴ دیدگاه

  • Parisa گفت:

    سلام خسته نباشید ممنون بابت مطالب مفیدتون
    ببخشید من امسال کنکور انسانی دارم دبیرستان نظام قدیم بودم و الان دومین ساله ک میخوام کنکور انسانی شرکت کنم و هدفم قبولی در رشته‌ی دبیری ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان است پارسال رتبه‌ام ۱۰هزار شد امسال میخوام خیلی بهتر باشم میخواستم بپرسم واسه قبولیم در رشته‌ی دبیری ادبیات فارسی کدوم دروس رتبه‌ساز و کدوما رشته ساز و مهم هستن تا در این دو ماه بیشتر واسشون وقت بزارم رو انها تمرکز کنم
    ممنون اگه جواب بدین.

    • دکتر پدرام گفت:

      سلام دوست عزیز . دبیری در تمامی زیرگروه ها هست و برای همین خیلی فرق نمی کنه و تمرکز شما باید روی دروسی باشه که تبحر دارین ولی دبیری ادبیات فارسی که در زیرگروه یک هست درو اقع ضرایب بیشتر رو برای زبان و ادبیات فارسی (۴) عربی (۴) فلسفه و منطق (۳) داره و درس ریاضی هم ضریب ۲ داره که مسلما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

  • آذین گفت:

    بچه های رشته ی انسانی نمیتونن تو دانشگاه تدریس زیست بردارن؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *