تاثیر موسیقی در هنگام مطالعه

فواید گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه

تغییر دادن برخی از اشکالات می تواند مشکل باشد . بنابراین چه کاری می توانیم انجام دهیم تا زمان مطالعه مان موثرتر واقع شود ؟ و دقیقاً مزایای گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه یا درس خواندن چیست ؟


گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه یا درس خواندن فواید اثبات شده ای دارد ، اما باید نوع صحیحی از موسیقی باشد . تحقیقات نشان داده است که موسیقی می تواند به شما در تمرکز ، متمرکز کردن حواس ، ریلکس بودن ، احساس انگیزه ، بهبود حافظه و فرایند لذت بخش بودن بسیار کمک کند .

پس در ادامه این مطلب با تیز لرن باشید تا دریابید که موسیقی چگونه می تواند در عملکرد مطالعه شما مفید باشد ، و چه نوع موسیقی را که باید به لیست پخش خودتان اضافه کنید ، برای موفق ترین زمان های مطالعه .

فواید گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه 

تقویت حافظه با گوش دادن به موسیقی

اگر در خارج از ایران زندگی می کنید آیا والدین ، معلمان یا استادان شما را تشویق می کنند که هنگام مطالعه به Spotify یا iTunes وصل شوید ؟ یا در ایران به شما توصیه می کنند که هنگام مطالعه موسیقی گوش کنید حتی زمانی که برای کنکور تلاش می کنید . اگر این چنین است ، دلیل خوبی در پشت آن وجود دارد .  شاید از مزایای مطالعه موسیقی آگاه باشید ، اما آیا می دانستید که هنگام مطالعه انواع موضوعات ، گوش دادن به موسیقی مزایای زیادی دارد .

البته برای برخی از موسیقی ها این نتایج آن وجود دارد . برخی از انواع موسیقی بهتر از سایر موسیقی های دیگر تاثیر دارند و برخی از سبک ها و مدل های دیگر با رویکردهای یادگیری به عنوان استفاده به عنوان صداهای پس زمینه مؤثر نیستند . اما برای اکثر دانشجویان ، مزایای زیادی وجود دارد .

موسیقی برای دانش آموزان چه تاثیری دارد ؟

فواید موسیقی فقط به همین زمینه ها بسنده نمی کند بلکه گوش دادن موسیقی در هنگام – موسیقی شبانه ، غذا خوردن ، مسافرت با ماشین و… ، پرواز طولانی مدت ، دوره ورزشی یا پیاده روی سریع . اگر از گوش دادن به موسیقی لذت می برید (و شاید حتی اگر هم نتوانید) موسیقی می تواند به شما انگیزه دهد ، این کار را برای زمان های طولانی مدت مطالعه کردن ادامه دهید ، از آن لذت بیشتری ببرید و عملکرد شناختی خود را افزایش دهید . ما به توضیح علوم زمینه تئوری ها و تجربیات بسیاری از افراد خواهیم پرداخت .

مزایای گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه

۱- موسیقی به شما در مطالعه کمک می کند

در دهه ۱۹۹۰ دکتر گوردون شاو تئوری به نام اثر موتسارت را توسعه داد. او چندین دهه تئوری مغز و استدلالات مکانی را در حل مسئله مطالعه کرده بود .  پس از یک دوره تحقیق با گروهی از دانشجویان ، استدلال کرد که ضریب هوشی آنها با گوش دادن مکرر به موسیقی موتسارت – موتزارت “Sonata for Two Pianos in D Major” بهبود یافته است .

دانشمندان با انجام مطالعات بیشتر همیشه این نتایج مشابه را پیدا نکردند . بنابراین به نظر می رسد این مسئله در افراد مختلف متفاوت است . اما یک چیز مطمئناً ، گوش دادن به موتزارت – یا صداهای مشابه شما را هوشمندتر نمی کنند و احتمالاً برعکس آن را انجام می دهند .

موسیقی چگونه به شما در مطالعه کمک می کند؟

روشهای مختلفی وجود دارد که موسیقی به شما در مطالعه کمک می کند .  یکی از راه هایی که باعث بهبود عملکرد شما به طور خاص در این زمینه می شود ، طولانی تر ماندن و نگه داشتن شما است . وقتی برای مطالعه زمان کمتری میگذارید قطعا یادگیری کمتری دارید اما با افزایش مدت زمان مطالعه به وسیله هرچیزی چه بهتر که موسیقی بیشتر فرایند مطالعه لذت بخش می شود ، زمان بیشتری میگذارید و به طبع نتیجه بهتری می گیرید . اما بیایید با آن روبرو شویم ، مطالعه می تواند خسته کننده و کسل کننده باشد .

پخش موسیقی ، به خصوص برای موضوعاتی که کسل کننده و کم تحرک تر به نظر می رسند ، می تواند آن را جالب تر جلوه دهد ، به این معنی که شما انگیزه تان را از دست نخواهید داد مثلا ورزشکاری که به ورزش خود ادامه می دهد  و دیر تر متوقف شوید ، بدون هیچ گونه همراهی . موسیقی = استقامت .

آیا موسیقی برای مطالعه بد است؟

اگر پلی لیست شما خیلی سریع تغییر کند و آهنگ های زیادی مادام پخش شود موسیقی می تواند برای مطالعه بد باشد . موسیقی های پایدارتر طولانی تر بجای آهنگ های تکراری که دارید جستجو کنید .

مرتباً آهنگ ها را عوض نکنید یا از مدلی به مدل و سبک دیگر تغییر نکنید یا از انها استفاده نکنید . بسیاری از مردم می گویند که آنها موسیقی را برای مطالعه زبان و خواندن داستان و کتاب تاثیر کمتر برایشان دارد –

دومی احتمالاً به این دلیل است که مغز شما را مجبور به تصور و تجسم دنیای کتاب نمی کند به این معنی که موسیقی شما را به یک تصور می برد و محتوای کتاب نیز می خواهد موضوعات دیگری را برایتان تداعی کند و این ها با هم اختلال ایجاد می کنند .

۲- موسیقی به شما کمک می کند تا تمرکز کنید

استقامت + تمرکز ترکیبی عالی است. اما آیا ذهنی سرگردان دارید ؟ اگر متوجه شدید که به جز کار ، در مورد همه چیز فکر می کنید ، به محض اینکه کتاب های خود را باز کنید ، مشکل شما ممکن است مورد توجه واقع شود . موسیقی یک راه حل ایده آل در هنگام خواندن کتاب های درسی خشک ، علوم حقیقی ، یادگیری مطالب طولانی و دروس حفظی یا حل مسائل و ریاضیاتی است .

چرا موسیقی به شما در تمرکز کردن کمک می کند ؟

ممکن است هنگام انجام این فعالیت ها ذهن خود را به راحتی سرگردان کنید . اضافه کردن صداهای ملایم ، نوعی زمینه سر و صدای سفید را ایجاد می کند و به مغز شما اجازه می دهد تا به جای سرگرم کردن خود با حواس پرتی پس زمینه ، مانند سر و صدای متناوب ترافیک یا صداها ، فعالیت های خود را انجام دهد .

مواقعی وجود دارد که بدن و ذهن شما به سکوت نیاز دارند. بنابراین مراقب باشید که همیشه هر شکافی را با صدا پر نکنید . هر روز وقت بگذارید تا تحریک های صوتی را به طور کامل از بین ببرید تا گوش و ذهن شما استراحت کند .

چگونه گوش دادن به موسیقی به شما کمک می کند تا تمرکز کنید؟

در این ویدیو ، کمی بیشتر خواهید آموخت که موسیقی چگونه می تواند به شما در تمرکز روی کار مورد نظر تان کمک کند و په موقع گوش دادن به موسیقی برای رسیدن به تمرکز چندان کار نمی کند .

تاثیر موسیقی در یادگیری

۳- موسیقی به شما کمک می کند تا حواستان جمع شود 

موسیقی ملایم به شما در تمرکز کردن و حواس جمعی کمک می کند ، شما را قادر می سازد تا روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید . اسکن تصویربرداری از مغز نشان می دهد که موسیقی هر دو طرف چپ و راست مغز را همزمان فعال می کند – فعال شدن هر دو نیمکره به طور هم زمان می تواند توانایی های یادگیری را شدت ببخشد . تاثیر نواحی مختلف مغز شما به شکل ظاهری حالت آن کمک می کند . امروزه سلول های مغزی شناخته می شود که در اثر عدم فعالیت می میرند – بنابراین از آنها استفاده کنید یا آنها را از دست بدهید ! و افزایش تقویت قدرت مغز می تواند به راحتی گوش دادن به برخی صداهای دوست داشتنی باشد .

گوش دادن به موسیقی چگونه به شما در تمرکز حواس کمک می کند ؟

مانند سایر فوایدی که در این مقاله آورده ایم ، به آنچه شما به آن گوش می دهید بستگی دارد. به برخی از آهنگ های متال ، کلاسیک یا Miss و Pop را پخش کنید یا صداهای دلپذیر را گوش کنید . گوش دادن به موسیقی وقتی که درس نمی خوانید و مطالعه ای نمی کنید ، می تواند تأثیرات مثبتی بر توانایی تمرکز شما در هنگام کار کردن داشته باشد .

موسیقی چگونه بر تمرکز حواس تأثیر می گذارد ؟

موسیقی به کاهش اضطراب و پردازش احساسات به روش و صورتی سالم کمک می کند . این ویژگی باعث می شود مغز شما به جای اینکه گرفتار نگرانی ها شود و سعی کند احساسات خود را مرتفع کند ، تمرکز خود را روی آنچه انجام می دهید متمرکز کند . آیا تاکنون متوجه شده اید که بعد از مدیتیشن یا ماساژ ، ذهن شما چقدر بهتر عمل می کند ؟  شما می توانید با وضوح بیشتری فکر کنید و به طور موثرتری مسایل را حل کنید. همین امر در مورد نوع صحیح قرار گرفتن در معرض موسیقی نیز صدق می کند .

۴- موسیقی بر عملکرد آکادمیک تأثیر می گذارد 

تحقیقات دسته اول در بردفورد هنگامی که دیدند نتایج تحقیق SATS بعد از اضافه کردن موسیقی بیشتر در برنامه درسی دانش آموزان ، با وجود اینکه در یک منطقه بسیار محروم است ، و به طور معمول تولید و خروجی آکادمیک ضعیفی می کند ، به طور چشمگیری بهبود یافتند و پیشرفت کردند . از آنجا که بسیاری از دانش آموزان به عنوان یک زبان خارجی به زبان انگلیسی صحبت می کنند ، موسیقی این موانع را شکسته و درجات بیشتری از ارتباط ، رضایت و دستیابی به زبان های مختلف را فراهم می کند .

مدت هاست که شناخته شده است که کسانی که موسیقی می خوانند ، اغلب در ریاضیات نیز عملکرد بهتری می کنند و دارند . معرفی و آشنایی موسیقی در سنین جوانی به پیشرفت شناختی کمک می کند . اگر بچه دارید ، ثبت نام در کلاس های موسیقی اغلب مزایای زیادی فراتر از یادگیری یک ابزار موسیقی دارد (اگرچه این یک مهارت فوق العاده زندگی نیز هست) .

آیا گوش دادن به موسیقی بر عملکرد تحصیلی تأثیر می گذارد ؟

محققان دانشگاه متروپولیتن کاردیف تاثیر درک و خواندن مطلب با موسیقی را آزمایش کردند و دریافتند که تمرکز حواس این افراد با موسیقی دشوارتر است . اما این مخصوص خواندن بود و قطعا بستگی به نوع اهنگ و فضایی که برای شما تداعی می کند و محتوای آن قطع قابل توجه است و در حالی که هیچ مطالعه قطعی برای اثبات کامل پیشرفت در عملکرد دانشگاهی وجود ندارد ، بسیاری از افراد می دانند که موسیقی به طور کلی تأثیر مثبتی دارد .

این بدون شک به دلیل ترکیبی از موسیقی های انتخاب شده است. همانطور که اشاره کردیم ، همچنین به این بستگی دارد که آهنگ های انتخابی شما احتمالاً احساسات شما را بسیار درگیر می کند یا برای شما مسایلی را تداعی می کند که محتوای آنها مناسب هر جایی نیست .

گوش دادن به موسیقی چگونه عملکرد کلی در دانشگاه را بهبود می بخشد ؟

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است عملکرد شما در دانشگاه تحت تأثیر قرار گیرد ، توانایی موسیقی برای جلب توجه و حواس مغز به موضوع است.

یک مطالعه در دانشگاه استندفورد با تصویربرداری از مغز استفاده کردند تا دریابند که فعالیت اوج  مغز اغلب در مواقع سکوت است یا در هنگام گوش دادن به یک موسیقی طولانی تر ، اتفاق می افتد.

موسیقی به مغز کمک می کند تا حوادث را الک کند و به آن اجازه می دهد تا چیزهای مهمتر را بهتر درک کند .

۵- موسیقی به ایجاد انگیزه در مطالعه کمک می کند (بنابراین شما از آن لذت می برید!)

یکی از بزرگترین چالش های تحصیل در واقع تلاش زیاد در آن است ، پس از شروع کار به آن بچسبید . برخی از آهنگ های مورد علاقه خود را اضافه کنید و هنگام گوش دادن به موسیقی طول و رویداد زندگی کاملاً جدیدی رخ می دهد و طول می کشد.

لیست پخش موسیقی برای یادگیری خود را از موسیقی متن فیلم برای زمان مطالعه استفاده کنید. آیا شما یک آهنگ انگیزشی دارید که قبل از رفتن به اجرا ، کنفرانس و… به آن گوش می دهید؟

این یک مفهوم مشابه است آهنگهایی را انتخاب کنید که شما را در آن حالت تحت تاثیر و متاثر قرار دهند . و روی نتیجه تلاش خود تمرکز کنید و از آن هیجان زده شوید .

گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه یک تحقیق

ما در مطالب تیز لرن اغلب در مورد اثرات مثبت آواز خواندن بر مغز و بدن ، بهبود سلامت روحی و جسمی صحبت می کنیم . اما لزوماً نیازی به تولید موسیقی برای خود ندارید تا بتوانید برخی از جوایز را بدست آورید. دانشمندان کشف کرده اند که گوش دادن به موسیقی ، دوپامین را در مغز آزاد می کند . این یک ماده شیمیایی خوب است .

برخی از مزایای آن مربوط به ارتعاشات صدا است ، برخی دیگر با اوج ها و بالا و پایین های احساسی و حالت های موسیقی که در هنگام گوش دادن تجربه می شوند مرتبط هستند .

گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه – یک آزمایش

ما کمی در مورد انواع موسیقی که شما باید گوش دهید صحبت کرده ایم . در این آزمایش با استفاده از دانشجویان پزشکی دانشگاهی ، بسیاری گزارش دادند که بعضی قسعات موسیقی منحرف کننده و عامل حواس پرتی هستند .
کسانی که به موسیقی مایم گوش می دهند ۷۵٪ پاسخ صحیح تری نسبت به کسانی که به آهنگ های با مود سریع گوش می دهند گزارش دادند.
پیام این تحقیق این است – از موسیقی با ریتم رقص و سریع و با تمپو های بالا استفاده نکنید .
اگر می خواهید تحصیلات خوبی داشته باشید ، هنگام مطالعه ، موسیقی های این چنینی و الکترونیک پر هیجان گوش ندهید .

فواید گوش دادن به موسیقی در یادگیری

۶- موسیقی حافظه را بهبود می بخشد

اگر شما یک خواننده باشید ، این یک فرصت درخشان برای برخی کارهای چند منظوره است. عمل یادگیری اشعار و یادداشت ها به بهبود حافظه شما کمک می کند و حتی در مقابل بیماری های طولانی مدت مانند آلزایمر نیز مبارزه می کند .

مغز شما یک ماهیچه است ، بنابراین هرچه بیشتر یاد بگیرد و یاد بگیرید ، در آن بهتر می شوید . و این از عملکرد پایه به بالا می رسد . گوش دادن به موسیقی روحیه را بهبود می بخشد و یک وضعیت احساسی مثبت نیز به حافظه بهتر مرتبط می شود .

چگونه می توانم حافظه خود را برای مطالعه بهبود بخشم ؟

هفته ای یک آهنگ جدید بیاموزید و به زودی شما را با توانایی خارق العاده خود در یادآوری مطالب و موضوعات مرتبط با کار مدرسه ، کالج یا دانشگاه خود تحت تأثیر قرار می دهد . ترفندهای زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند تا چیزها را به خاطر بسپارید – موارد مختلفی را امتحان کنید تا به بهترین شکل مناسب شما باشد . در اینجا نکات و پیشنهادات بسیار خوبی برایتان داریم که ممکن است دوست داشته باشید آنها را امتحان کنید .

گوش دادن به موسیقی اینسترومنتال هنگام مطالعه 

حفظ اشعار یک روش عالی برای تقویت سلول های مغزی است ، اما سعی نکنید این را در حالی که سعی در مطالعه دارید انجام دهید . این دو کار را از هم جدا نگه دارید – از موسیقی با متن برای تمرین و ورزش حافظه استفاده کنید و سپس از موسیقی بدون کلام برای مطالعه استفاده کنید .

سعی کنید از آهنگ های اینسترومنتال هنگام مطالعه جلوگیری کنید. اگر هنگام کار ملودی ها را می شنوید ، احتمالاً به طور خودکار شروع به خواندن اشعار در ذهن و سر خود خواهید کرد. از طرفی این از نظر عملکرد برای حافظه عالی است ، به این معنی که شما را به خود متمرکز کرده است . اما این کار هنگام انجام سایر کارهایی که نیاز به تمرکز دارند ، انجام ندهید زیرا حواس شما را از بین می برد و تاثیر مثبتی نخواهد داشت .

۷- موسیقی به شما در داشتن آرامش کمک می کند 

موسیقی برای سلامت کلی روانی و در کمک کردن به ایحاد آرامش عالی است. هرچه آرامش و احساس ریلکس و آرامش بیشتری داشته باشید ، احساس بهتری خواهید داشت و پیشرفت تحصیلی بیشتری خواهید داشت .

استرس یک مشکل بزرگ برای دانش آموزان است و ضد پیشرفت است ، اما مبارزه با آن سخت است .

هر چیزی که برای تسکین این احساسات و ترویج بهزیستی به شما کمک کند ، احتمالاً فعالیت شما را بالا می برد و شما را در این روند خوشحال تر می کند . بنابراین منطقی است که موسیقی را در کار و زندگی شخصی خود بگنجانید .

چگونه موسیقی به رفع استرس کمک می کند ؟

با گوش دادن به موسیقی ، ضربان قلب شما غالباً همزمان با ریتم همراه می شود . به همین دلیل ، به افرادی که مرتباً استرس دارند ، توصیه می شود موسیقی هایی را گوش دهند که ضربان قلب را به ضربانی آرام استراحت عادی کاهش می دهد (موسیقی کلاسیک مورد علاقه رایج این افراد است).

اگر قبل از امتحان یا اجرا احساس عصبی می کنید ، ضربان قلبتان سریع است و کف دستتان عرق می کند ، روی موسیقی آرام بخش متمرکز شوید ، روی تنفس پایدار متمرکز شوید و چشمان خود را ببندید .

شما در واقع می توانید یک حالت آرام را القا کنید و ضربان قلب خود را به این ترتیب آرام کنید .

چه نوع موسیقی برای مطالعه مناسب است ؟

در هنگام مطالعه می خواهید چگونه احساسی داشته باشید ؟ برخی از افراد دوست دارند آدرنالین خود را روان کنند ، اگرچه احتمالاً در یک سناریوی نوع امتحان سودمند است یا در هنگام خرابکاری ، وقتی نیاز به افزایش سریع انرژی دارید. ، مفید است .

برای پایداری و جلسات طولانی مدت مطالعه که شما در آن نیاز به دریافت اطلاعات زیاد دارید یا پایان نامه خود را می نویسید ، معمولاً بهتر است با چیزی آرام و آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید – اما اینقدر آرامش بخش نباشد که خوابتان ببرد ! موسیقی  جاز( Jazz ) ، یا folk و کلاسیک ژانرهای بسیار خوبی برای گوش دادن هنگام مطالعه هستند .

سایت های معروف و جانی پخش موسیقی و YouTube دارای لیست های پخش عالی هستند ، بنابراین لازم نیست که وقت مطالعه ارزشمند خود را را برای تهیه لیست های مختلف موسیقی صرف کنید .

مضرات گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه 

مضرات آن با انتخاب نادرست موسیقی همراه است . از هر موسیقی یا چیزی که با متن همراه است غافل شوید زیرا این احتمال وجود دارد که باعث آزار و اذیت شما هنگام مطالعه و خواندن شود . به همین ترتیب ، از عوامل حواس پرتی دور شوید و به خودتان دروغ نگویید . هرچه بدون کلام باشند ، به احتمال زیاد شما می توانید ملودی هایی را که دوست دارید بهتر بدانید وانتخاب کنید .

برای برخی افراد ، هر صدایی براییشان عامل حواس پرتی است و تحریک بیرونی کمتری هنگام مطالعه وجود دارد ، بهتر . اگر شما اینگونه هستید ، یک مکان سرپوشیده ساکت و بدون هیچ صفحه نمایشی پیدا کنید (مگر اینکه آنها به طور مستقیم با کاری که شما انجام می دهید مرتبط باشند).
تلفن خود را خاموش و دور از دسترس قرار دهید – اعلان های موبایل بدترین تقصیرها برای کنار گذاشتن شما و پرت کردن حواستان هستند .

اگر عاشق گوش دادن به موسیقی هستید ، بدون شک این خبر خوبی خواهد بود . اما پیام ما این است که اجازه ندهید لیست های پخش موسیقی دلخواه شما در زمان مطالعه شما را تحت تاثیر قرار دهند . از موسیقی استفاده کنید که به بهترین وجه متناسب با کارتان باشد.

یا از نظر انگیزه چیزی باشد که کاملاً دوست دارید ، به شما کمک می کند ، اما نباید بهترین آهنگ های شما باشند زیرا ممکن است شما را یاد خاطراتی که برایتان تداعی می شود بیاندازد .

همچنین فرصتی عالی برای قرار گرفتن در معرض ژانرها و سبک های مختلف موسیقی است .

موسیقی کلاسیک تمایل و محبوبیت کمتری در افراد جوان دارد ، اما می تواند منبع خوبی برای مطالعه آهنگ های دوستانه باشد . تجربیات موسیقی خود را به سبک هایی که معمولاً انتخاب نمی کنید بپیوندید و ممکن است در این مرحله با این کار نمرات خود را بالا ببرید .

تاثیر گوش دادن به موسیقی در تمرکز حواس

سوالات مرتبط

چند درصد دانش آموزان هنگام مطالعه به موسیقی گوش می دهند ؟

یک بررسی و پژوهش جدید در این زمینه تخمین زده است که حدود ۶۰٪ دانش آموزان از موسیقی برای کمک به مطالعه استفاده می کنند . مطالعات قبلی نشان می دهد که حدود ۵۰٪ این کار را انجام داده اند . بنابراین به احتمال زیاد در هنگام کار حداقل نیمی از آنها را خواهد داشت – مطمئناً اگر دوست دارید در هنگام تحصیل لیست پخش موسیقی مورد علاقه خود را داشته باشید تنها نیستید .

فواید گوش دادن به موسیقی در کلاس چیست ؟

یک تجربه موسیقی مشترک بین افراد واقعاً قدرتمند است و فقط به گروه کر محدود نمی شود . شما می توانید تئوری را بیاموزید و خلاقیت ترکیب را با دانشجویان دیگر کشف کنید . همچنین به آرامش و محوریت گروه کمک می کند . ( در این جواب منظور گوش دادن همگانی افراد به یک موسیقی است نه اینکه هرکس به یک موسیقی گوش دهد )

آیا درس خواندن با موسیقی بد است ؟

بستگی به آنچه شما به آن گوش می دهید دارد و آیا باعث حواس پرتی یا دلگرمی شما است. شاید بتوانید با آهنگ های مختلف خودتان را آزمایش کنید تا آنچه را برای شما ایجاد می کند بفهمید ، (و ممکن است این در آلبوم های معمول موسیقی که دارید نباشد) .


خدمات مشاوره فردی و یا مدیریت رابطه در مرکز مشاوره دکتر پدرام را بیشتر بشناسید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *