برطرف کردن ضعف در درس خاص

سلام بر دوستان عزیز امیدوارم تا این قسمت راه از تلاشتون راضی باشید و برای رسیدن به هدفتون پر از انگیزه باشید حرفم را با طرح یک سوال مهم برای کنکوری ها شروع میکنم که در مورد ضعف در درس خاص هست:

🔺اگر در درسی خاص ضعف داریم و همواره درصدهای پایینی در آن کسب می کنیم ؛ چگونه این ضعف را برطرف کنیم؟

اول از همه مطمئن باشید که اگر در درس مربوطه ، تلاش زیادی انجام دهید ؛ نتایجتان بهتر خواهد شد. پس واضح است که تنها روش برای پیشرفت در یک درس به طور چشمگیر انجام تلاش و تمرین ویژه در آن درس است! در زیر به دو روش درست و نادرست برای حل این مشکل اشاره می کنیم :

❌ روش نادرست : اختصاص دادن زمان مطالعه دروس دیگر به درس مربوطه : فرض کنید شما داوطلب رشته تجربی هستید و در درس شیمی به شدت ضعف دارید و برای برطرف کردن این نقطه ضعف خود ، از زمان مطالعه ریاضی و فیزیک خود می کاهید و به شیمی اضافه می کنید. قطعا این روش سبب برطرف شدن نقطه ضعف اولیه شما (شیمی) خواهد شد اما سبب بروز نقاط ضعف جدیدی در درس های پراهمیتی مانند ریاضی و فیزیک می شود و بنابراین در کل تاثیر مثبتی روی تراز شما نخواهد داشت.

اگر از زمان مطالعه دروس عمومی خود کم کرده و به درس اختصاصی که در آن ضعف دارید ، اضافه کنید با توجه به زمان کم استانداردی که به دروس عمومی اختصاص می دهید (به خاطر ضریب پایین تر) این کاهش زمان تاثیر منفی بیشتری در نتیجه شما خواهد گذاشت و بازهم در کل نتیجه مثبتی ندارد.

روش صحیح : ابتدا توجه کنید که داشتن یک درس ضعیف در کنکور سراسری ، رتبه شما را به طرز چشمگیری بدتر می کند. بنابراین “کمی” اضافه کردن به میزان ساعت مطالعه و تلاش شما اگر سبب برطرف شدن این نقطه ضعف بدون بروز نقاط ضعف جدید شود ؛ بسیار موثر است.

👌 راهکار : هر شب با توجه به توان جسمی و روحی خود ٣٠ تا ۴٠ دقیقه به ساعت مطالعه خود بیفزایید و در این ساعت درس ضعیف خود را مطالعه کنید. این روش مزایای زیادی دارد ، ابتدا توجه کنید که شما ساعت مطالعه خود در دروس دیگر را ثابت نگه می دارید ؛ بنابراین نقاط ضعف جدیدی پیدا نخواهید کرد. در ضمن اگر شما درسی را هر شب مطالعه کنید ؛ این پیوستگی مطالعه و تمرین سبب افزایش تسلط شما بر آن درس خواهد شد و مطمئن باشید این پیوستگی در کنار افزایش تمرین و ساعت مطالعه شما در آن درس خاص ، “به سرعت” (مثلا حدود یک ماه) سبب پیشرفت چشمگیر شما در آن درس خواهد شد.

اگر حدود ۳ هفته تا یک ماه این کار را برای درس ضعیف خود انجام دهید ؛ پس از این مدت به تسلط کافی در این درس خواهید رسید و می توانید طبق اولویت بخش هایی از دروس را که ضعف دارید به صورت ویژه تر کار کنید و در ماه ها و یا هفته های بعدی این زمان ویژه را برای بقیه بخش ها نیز استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *