با بی دقتی چگونه مبارزه کنیم؟

بی دقتی ها انواع مختلفی دارند

با بی دقتی چگونه مبارزه کنیم؟ کنکور فقط داشتن معلومات نیست بلکه فراگرفتن مجموعه مهارت­هایی است که بتوانند از میزان اطلاعات علمی شما بیشترین بهره وری را برایتان ایجاد کنند که در این صورت درکسب نتایج بهتر، موفق­تر عمل خواهید کرد.

 در میان تمامی داوطلبان چه متوسط و ضعیف وحتی داوطلبان قوی بی دقتی وجود دارد. حتماً برای شما هم پیش آمده که بعد از امتحان، دچار افسوس شوید که با وجودی که پاسخ ها را بلد بودید، به دلیل بی­دقتی نتوانستید به سؤال­ها پاسخ صحیح دهید. داوطلب باهوش از این بی­دقتی در پاسخگویی به سؤالات، درس عبرت می­گیرد که در آزمون­های بعدی دوباره این بی دقتی­ها را تکرار نکند و یا به حداقل برساند. البته بی­دقتی انواع متفاوتی دارد؛ ندیدن قسمت هایی از صورت سؤال، اشتباه­های محاسبات و… برخی از انواع بی دقتی هستند.

بی دقتی ها انواع مختلفی دارند:

روان‌شناسان و متخصصان مطالعه و یادگیری بر این باورند که بی‌دقتی در هنگام مطالعه و آزمون بر طبق باور متخصصان مطالعه و یادگیری و روان‌شناسان  به دلایل زیر اتفاق می افتد:

عجله

بیشتر ما وقتی برای انجام کاری زمان اندکی داریم، عجله کرده و در این شرایط دقتمان تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در بین داوطلبان نیز کسانی که در خواندن صورت سؤال و یا پاسخ به آن عجله می‌کنند از ضریب دقت بسیار پایینی برخوردارند.

حرکت چشم بین خطوط

هنگامی که در آزمون در حین خواندن صورت سؤال هستید، امکان دارد خطوط را گم کرده و دائماً به دنبال کلمات بگردید.

کاهش ناخودآگاه توجه

در مواجهه با تست‌های ساده بیشتر بی‌دقتی‌ها رخ می‌دهند. احساس رضایت درونی باعث می‌شود داوطلب گمان کند پاسخ‌دهی به سؤال کاری بسیار آسان است که این فرآیند پیچیده‌ ذهنی حتی گاهی سبب می‌شود تا سؤال بعدی را نیز بخواند؛ به این‌ترتیب به صورت ناآگاهانه توجه شما کاهش می‌یابد.

برای جلوگیری از پیش آمدن چنین موضوعی، در مواجهه با سؤالات ساده هوشیاری خود را تا حد زیادی افزایش دهید به نحوی که گویی موضوع مهم و خطرناکی رخ داده است.

ممکن است داوطلب قوی با وجود داشتن اطلاعات زیاد و معدل بالا به علت ندیدن قسمت­هایی از صورت سؤال یا نخواندن تمام گزینه ها اشتباه درعدد گذاری محاسبات و… به راحتی نمره ازدست بدهد.

اصولاً تمام بی دقتی­ها درتست زنی از بی­دقتی در مطالعه حاصل می­شود.داشتن دقت در مطالعه اولین مرحله­ی انتقال اطلاعات به حافظه­ی بلند مدت است و بعد از آن باید شروع به حفظ مطالب کنید.پس اگر دقیقاً این مطالب را به حافظه نسپارید مسلماً در بازیابی درس­ها، اطلاعاتی ناقص برای حل تست­ها دریافت خواهید کرد که منجر به از دست دادن تست­ها می­شود.

بنابراین چه در مطالعه­ی درس­ها و چه در آزمون­ها ­باید با دقت عمل کنید تا اطلاعات ناقص و غلط به حافظه­ی بلند مدت نرود و همیشه با حوصله و بدون هیچ عجله­ای صورت سؤال را کامل و با دقت بخوانید.

راهکاری خاص برای افزایش دقت در تست زنی

راهکاری خاص برای افزایش دقت در تست زنی
  • سعی کنید هر روز به مدت حداقل یک ساعت تست­های زماندار و ترکیبی بزنید؛ این کار به شما کمک می­کند تا:
  1. بتوانید زمان خود را بخوبی مدیریت کنید
  2. بی­دقتی­های خود را کاهش دهید
توجه:

برای افزایش مهارت و بالا بردن دقت شما در تست زنی این تمرین خیلی مفید است و هر روز آن را تکرار کنید.

  • کاملاً مفهومی مطالب درسی را درک کنید و یاد بگیرید تا در فهم تئوری­ها و مفاهیم، دچار بی دقتی و اشتباه در تست زنی نشوید.
  • از ذهنی حل کردن تست­های تحلیلی و محاسباتی خودداری کنید و این سؤالات را روی کاغذ حل و پیاده سازی کنید؛ اگر با دقت و به صورت پیوسته قبل از آزمون ها بر روی کاغذ تمرین کنید دیگر نیازی به نوشتن تمامی راه حل ها بروی برگه در جلسه­ی آزمون ندارید و می­توانید به راحتی ذهنی آنها را حل کنید چرا که در آن لحظه دیگر دقیق­تر می­توانید راه حل مناسب را زود تشخیص دهید.

مشاوره تحصیلی حرفه ای مبتنی بر اصول روانشناسی فردی همراه با برنامه ریزی تخصصی جهت آمادگی شرکت در کنکور

  • جلسه­ی آزمون  نباید اولین میدان تست و آزمایش مهارت­های کنکوری باشد؛ قبل از جلسه آزمون و در منزل مدیریت زمان را تمرین کرده و برای روز آزمون نگذارید. با این کار سرعت عمل شما هم در حل تست­های ترکیبی بیشتر خواهد شد.
  • واحد های محاسباتی مانند ریاضی، فیزیک را به ترتیب خود و مرحله به مرحله انجام دهید؛ احتمال دارد جواب تست در همین تبدیل­های به ظاهر خیلی ساده باشد.
  • نزدیکترین و دقیق­ترین گزینه به جواب خود را پیدا کرده  و به بررسی راه حل ها را پیش از انتخاب گزینه  درست بپردازید.
  • در انتقال پاسخ ها به پاسخبرگ دقیق باشید و به هیچ وجه عجله نکنید.
  • همیشه به دنبال علت اشتباهات خود باشید و سعی کنید آنها را تحلیل و بررسی کنید.
  • با یادگیری مهارت های تست­زنی قبل از آزمون ها می­توانید نتایج ضعیف در تست­زنی­ها  را که بخاطر بی دقتی در جلسه­ی آزمون پیش می­آید را به راحتی رفع کنید حتی اگر پایه­ی درسی ضعیف و متوسطی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *