احتمال برگزاری دو کنکور در سال ۹۸

احتمال برگزاری دو کنکور در سال ۹۸ :

یکی از نگرانی هایی که بچه های پیش دانشگاهی امسال دارند اینه اگر خدای نکرده در کنکور ۹۷ موفق نشدند امکان این که سال ۹۷ هم کنکور بتونن بدهند هست یا خیر. قبل از این که چیزی بگیم بهتره این نکته رو توجه داشته باشید که این مطلب تنها بر اساس تجربه های گذشته نوشته شده و فقط حدس ما هستش و کاملا نمیشه بهش استناد کرد و ممکنه سازمان سنجش تصمیم های دیگه ای بگیره.
در این مطلب احتمال برگزاری دو کنکور در سال ۹۸ رو برای شما توضیح خواهیم داد.

احتمال اول :
برگزار شدن یک کنکور بر اساس نظام جدید

بدترین گزینه ای که میتونه مورد نظر سازمان سنجش باشه اینه که فقط یک کنکور برای نظام جدید برگزار کنه و بچه های نظام قدیم مجبور باشند با کتاب های درسی نظام جدید کنکور بدن. البته پایین تر بهتون میگیم که این گزینه ی بد احتمالش کمتره و دلیلش رو هم براتون خواهیم گفت. اما یه لحظه در نظر بگیرید چنین اتفاقی بیفته و فقط یک کنکور بر اساس کتاب های نظام جدید برگزار بشه. خب چیز ترسناکی هم نیست چرا که با بررسی کتاب های نظام جدید خواهید دید که تغییرات آن چنانی ای در کتاب ها نیومده. درسته با دیدن کتاب ها کاملا متعجب خواهید شد و فکر می کنید کلا کتاب های جدیدی هستند ولی مفاهیم تغییر خاصی نداشتند فقط بعضا جا به جا شدند یا یه سری حذف و یه سری اضافه شدند ولی کسی که کنکور ۹۷ رو با کتاب های نظام قدیم بده به راحتی میتونه از پس این تغییرات نسبتا کم کتاب های نظام جدید بربیاد. پس نگرانی خاصی در این مورد نداشته باشید. اما احتمال برگزاری دو کنکور در سال ۹۸ هست یا خیر؟

احتمال دوم :
برگزار شدن دو کنکور نظام جدید و نظام قدیم

احتمال برگزاری دو کنکور در سال ۹۸ خیلی بیشتر از اینه که یک کنکور برگزار بشه ( البته تاریخ و جلسه یکی هستش سوالات فرق میکنه) این اولین باری نیست که نظام آموزشی در ایران عوض شده و اولین باری نیست که یه سری مثل شما این نگرانی رو داشتند! اما خبر خوب اینه که دفعه های پیشینی که چنین اتفاقی افتاد سازمان سنجش دو سری سوال به دانش آموزان میداد و هر دانش آموز با توجه به کتاب هایی که خونده بود سوالات خودش رو انتخاب می کرد. اگر دانش آموز نظام قدیم بود سوالات نظام قدیم و اگر نظام جدید بود سوالات نظام جدید. این روند تا سه سال بعد از تغییرات هم ادامه پیدا کرد و بعد از اون فقط یک کنکور برگزار شد.

در هر صورت شما نباید نگران باشید چون چه احتمال اول رخ بده چه احتمال دوم شما باز هم فرصت برای شرکت در کنکور و موفق شدن در اون رو خواهید داشت. پس به جای این که به این مساله فکر کنید و وقتتون و انرژیتون رو هدر بدید بهتر این هستش که روی درس هاتون تمرکز کنید و تمام تلاش خودتون رو بکنید که امسال به راحتی قبول بشید تا دیگه نخواهید سال بعدی خدای نکرده باز کنکور شرکت کنید مطمئن باشید اگر وقت مناسب بگذارید و به درستی درس بخونید حتی اگه همین الان هم شروع کنید میتونید تا کنکور خودتون رو بالا بکشید و به راحتی از رقیباتون جلو بزنید. متاسفانه این امکان که یک نفر میتونه چند سال پشت کنکور بمونه باعث شده که بچه ها فکر کنند در سال اول نمیشه موفق شد
(برای دختر خانم ها که کلا محدویتی وجود نداره برای آقا پسر ها هم که رسما دو کنکور مجاز هستش ولی با ترفند هایی تا سه کنکور هم امتحان میدن).

این فکر بیشتر توی بچه های تجربی بوجود اومده به دو دلیل یکی سخت تر بودن رقابت به دلیل بالا بودن شرکت کننده ها و دیگری این که خیلی از رتبه های برتر کنکور تجربی در سال دوم رتبه ی برتر شدند و سال اول نتونستند رتبه ی خوبی رو بدست بیارند. صد البته که این قیاس کاملا اشتباهه چرا که خیلی از افرادی که رتبه ی برتر شدند و به آرزوشون رسیدند کسایی بودند که همون سال اول تونستند به موفقیت در کنکور برسند. در واقع این گروه از رتبه های برتر هستند که در اکثریت هستند. منتها وقتی این به بچه ها گفته میشه این سوال که ممکنه برای شما هم پیش اومده باشه پیش میاد که خب اونایی که سال اول موفق میشن یا در مدارس فوق العاده ای هستند و یا زودتر از ما شروع کردند. هر دوی این دو دلیل بدون پایه و اساس هستش چرا که وقتی به رتبه های برتر نگاه کنید می بینید لزوما از امکانات خیلی خاصی هم استفاده نمی کردند و در ضمن خیلی هاشون هم از مهر یا حتی دیرتر شروع کردند. وقتی که تا کنکور هست با توجه به مطالبی که توی کنکور میاد وقت خیلی زیادیه منتها شرط موفقیت شدن توی کنکور اینه که چجوری از این وقت استفاده کنیم . در واقع نحوه ی استفاده از این وقت از میزان این وقت خیلی مهم تره. چه بسا دانش آموزایی که از سال دوم دبیرستان شروع کردند به کنکوری خوندن و ساعت های مطالعه زیادی هم داشتند ولین تونستند توی کنکور موفق بشند چرا که ساعت مطالعه نیست که رتبه رو مشخص می کنه بلکه سواد کنکوری هست که این امر رو مشخص میکنه. سواد کنکوری هم لزوما سواد درسی نیست بلکه دانستن سلیقه ی طراح و مسلط بودن بر مطالب هستش و همچنین تکنیک ها و ترفند هایی که یک داوطلب موفق کنکور سر جلسه ی کنکور انجام میده. پس به هیچ وجه نگران فاکتور زمان نباشید مادامی که شما به روش صحیح مطالعه و برنامه ریزی و منابع مناسب دسترسی داشته باشید خیلی راحت میتونید توی کنکور موفق بشید.
برای این که مسیر رو اشتباه نرید و بتونید سواد کنکوری مناسبی داشته باشید پیشنهاد می کنیم با رتبه های برتری که در کادر مشاوره ی گروه مشاوره پرواز هستند مشاوره بگیرید.
امیدواریم از مطلب احتمال برگزاری دو کنکور در سال ۹۸ نهایت استفاده رو برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *