هرآنچه درباره کنکور هنر لازم است بدانید

کنکور هنر | همه چیز درمورد کنکور هنر | منابع عمومی و ضرایب آن برای داوطلبان شرکت کننده | زیرگروه های رشته هنر


هرآنچه درباره کنکور هنر لازم است بدانید

برای شرکت در کنکور هنر با داشتن مدرک پیش دانشگاهی (نظام قدیم و یا جدید) و یا فوق دیپلم(مدرک کاردانی) همانند دیگر گروه ­های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی و زبان، می­توان در این آزمون شرکت کرد.

 

گروه آزمایشی هنر جزء رشته­ های شناور محسوب شده و داوطلبان گروه ­های آزمایشی دیگر نیز می­توانند در این کنکور شرکت نمایند.

 

اکثر رتبه­ های برتر سال­های اخیر کنکور هنر را داوطلبان تغییر رشته داده به هنر تشکیل می­دهند.

( داوطلبان تغییر رشته­ای کسانی هستند که پس از سال سوم دبیرستان در امتحانات تغییر رشته که در شهریور برگزار می­شود، شرکت کرده و در پیش دانشگاهی هنر ثبت نام می­نمایند.)

 

 توجه: امکان ثبت­ نام در پیش دانشگاهی هنر برای دیپلمه­ ها، براساس قانون مصوبه وزارت آموزش و پرورش، بدون شرکت در امتحانات تغییر رشته وجود دارد.(اما داوطلبان به راحتی می­توانند با ثبت­نام در پیش دانشگاهی­های معرفی شده­ی مجاز در بهمن ماه، مدرک پیش دانشگاهی هنر خود را به صورت داوطلب آزاد در خرداد سال کنکور خود اخذ نمایند.)

 

برای پسران به دلیل معافیت تحصیلی برای خدمت سربازی این شرایط کمی متفاوت است و با سال و ماه تولد ایشان ارتباط مستقیم دارد.

توجه داشته باشید که پیش دانشگاهی هنر ارتباط زیادی با کنکور هنر ندارد؛

فقط چند تست در ٢عنوان درس تخصصی کنکور هنر از ٧درس تخصصی کنکور هنر

۱- درک عمومی هنر

۲- درک عمومی ریاضی و فیزیک

۳- ترسیم فنی

۴-خلاقیت تصویری و تجسمی

۵- خلاقیت نمایشی

۶- خلاقیت موسیقی

۷- خواص مواد

طرح می­شود(در صورتی­که در گروه­ های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی بیشتر سؤالات کنکور از مقطع پیش دانشگاهی طرح می­شود.)

از آنجایی که مطالعه ۷درس تخصصی کنکور هنر کار ساده­ای نیست و به دلیل داشتن جزئیات زیاد کار بسیار وقت­گیری است، اگر هدف نهایی شما قبولی در رشته های کنکور هنر است، وقت کافی برای پاس کردن دروس پیش دانشگاهی خود نیز نخواهید داشت؛

به همین توصیه می­کنیم به هیچ وجه به شرکت در کنکور هنر به همراه پیش دانشگاهی ریاضی، تجربی و یا انسانی را فکر نکنید و از ابتدا تصمیم درست را برای انتخاب رشته مورد علاقه خود بگیرید.

 

 

دروس پیش دانشگاهی هنر را ۲۴ واحد درسی با عناوین

سیر هنر در تاریخ ۱و۲، کارگاه هنر۱و۲، آشنایی با میراث هنری و فرهنگی، آشنایی با رشته های مختلف هنری، انسان- فضا- طراحی و… تشکیل می­دهند که اغلب در کنکور هنر فقط ۵ سؤال معادل ۳% از کل سؤالات اختصاصی را پوشش می­دهند.

 

 

تعداد سوالات کنکور هنر:

۲۶۰ سوال است که باید در ۲۴۰ دقیقه پاسخ داده شوند. در روز آزمون، ۲ دفترچه در اختیار شما قرار می­گیرد. مدت پاسخ به سوالات عمومی ۷۵ دقیقه و مابقی برای پاسخ به سوالات اختصاصی است.

 

نکته: به ازای هر ۳ جواب ناصحیح یک جواب صحیح از بین می­رود.

مانند سایر رشته­ ها، در کنکور هنر هم در جلسه کنکور، دو دفترچه عمومی و اختصاصی دریافت خواهید کرد:

 

مشاوره تخصصی با رتبه های برتر کنکور هنر، و برنامه ریزی های اختصاصی بر اساس سطح و وضعیت شما همراه با معرفی برترین منابع برای بدست آوردن بالاترین نتیجه در کنکور هنر در مرکز مشاوره پدرام، با ما تماس بگیرید ۲۲۶۹۱۶۹-۰۲۱

 

 دروس دفترچه عمومی کنکور هنر سال ۱۳۹۷

 

 

 دروس دفترچه عمومی کنکور هنر سال 1397

 

 

 

دروس دفترچه اختصاصی کنکور هنر سال ۱۳۹۷

 

دروس دفترچه اختصاصی کنکور هنر سال 1397

 

 

منابع عمومی و ضرایب آن برای داوطلبان شرکت کننده در گروه آزمایشی هنر

 

زبان و ادبیات فارسی (ضریب ۴)

کتب دوره پیش دانشگاهی و سال­های دوم و سوم دبیرستان نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسط

 

زبان عربی (ضریب ۲):

کتب سال­های دوم و سوم دبیرستان نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسط

 

فرهنگ و معارف اسلامی (ضریب ۳):

کتب دوره پیش دانشگاهی و سال­های دوم و سوم دبیرستان نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسط

 

زبان خارجی(ضریب ۲):

کتب دوره پیش دانشگاهی و سال سوم دبیرستان نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسط

 

نکته: اگر بخواهید در بخش زبان خارجی، زبانی غیر از انگلیسی را پاسخ بدهید، این امکان در هنگام ثبت نام اینترنتی باید مشخص شود.

همچنین چنانچه از اقلیت مذهبی (کلیمی. زرتشتی. مسیحی) هستید و بخواهید به سؤالات معارف غیر اسلام پاسخ دهید، باید بند ۲۵ تقاضانامه اینترنتی را جهت پاسخ به سوالات اقلیت­های دینی که از مشترکات همه ادیات رسمی و اعتقاد دینی آن­ها که در دوران تحصیل آموزش می­بینند، علامت­گذاری کنید.

 

 

 

وجه تمایزات کنکور هنر از دیگر گروه­های آموزشی:

۱- اهمیت زیرگروه­ها و وجود رشته ­های متمرکز و متمرکزخاص و نیمه متمرکزها در گروه هنر

کنکور هنر شامل پنج زیر گروه است که با توجه به رشته مورد علاقه هنرجو ضرایب عناوین کنکور در دروس اختصاصی در آن ها متفاوت است:

 

زیر گروه١ هنرهای تجسمی شامل رشته های

 

 

ارتباط تصویری(گرافیک)، چاپ، صنایع دستی، طراحی پارچه، طراحی لباس، عکاسی، طراحی صحنه، کارشناسی فرش، کتابت و نگارگری، مجسمه سازی، نقاشی، کاردانی آموزش هنرهای تجسمی و…

 

 

زیرگروه٢ طراحی صنعتی

 

 

زیر گروه٣ میراث فرهنگی و باستان شناسی شامل رشته ­های

 

 

حفاظت و مرمت آثار تاریخی، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، راهنمای موزه ها و بناهای تاریخی، موزه داری، مردم شناسی، مرمت آثار تاریخی، باستان شناسی و…

 

 

زیر گروه۴ هنرهای نمایشی شامل رشته­ های

 

تلویزیون و هنرهای دیجیتالی در دو گرایش انیمیشن و گرافیک رایانه­ای، تولید سیما، سینما(شامل گرایش­های کارگردانی، فیلمبرداری، فیلمنامه نویسی و تدوین)، کاردانی هنرهای نمایشی، کارگردانی تلویزیون، ادبیات نمایشی، بازیگری تئاتر، نمایش عروسکی

 

 

 

زیر گروه۵ هنرهای موسیقی شامل رشته ­های

 

 

آهنگسازی، موسیقی نظامی، نوازندگی موسیقی ایرانی، نوازندگی موسیقی جهانی

 

در جدول زیر با توجه به ضرایب هر یک از دروس می­توانید دریابید که برای قبولی در رشته­ی مورد علاقه خود، کدام­یک از دروس تخصصی کنکور هنر را  باید بیشتر مطالعه کنید.

در دفترچه توضیحات سازمان سنجش در فرمول محاسبه نمره تراز کل هنرجویان، دروس تخصصی در صورت کسر مربوطه و قبل از جمع شدن با تراز دروس عمومی، ضربدر٣ می­شوند.

شما هم تمامی ضرایب دروس تخصصی را در ٣ ضرب کنید و به کم ضریب­ترین آنها نیز اهمیت دهید:

 

 

نام درس
زیرگروه ۱
زیرگروه۲
زیرگروه۳
زیرگروه ۴
زیرگروه ۵
درک عمومی هنر۴۳۳۳۳
درک عمومی ریاضی فیزیک۱۳۱۱۱
ترسیم فنی۱۲۲۱۱
خلاقیت تصویری و تجسمی۴۴۲۲۱
خلاقیت نمایشی۱۱۱۴۱
خلاقیت موسیقی۱۱۱۱۴
خواص مواد۱۱۱۱۱

 

۲- مورد دومی که باعث تمایز کنکور هنر از سایر گروه­های آزمایشی می­شود،آزمون عملی یا آزمون مرحله دوم است.

 

 

توجه: برای پذیرش در اکثر رشته­ های کنکور هنر لازم است تا به مصاحبه کنندگان یا داوران نشان دهید که توانایی و اطلاعات لازم برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه خود را دارید.

 

 

رشته­ های متمرکز خاص مانند: ارتباط تصویری(گرافیک)، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، آهنگسازی، مجسمه سازی، عکاسی، نقاشی، طراحی پارچه، طراحی لباس، طراحی صحنه، بازیگری، نمایش عروسکی و … آزمون عملی و یا مصاحبه حضوری دارند.

 

رشته های متمرکز مانند: صنایع دستی، کارشناسی فرش، سینما و…. آزمون عملی ندارند و پذیرش در این رشته ­ها تنها با رتبه و سوابق تحصیلی صورت می­گیرد.

 

نکات کابردی:

نکته ۱

کنکور هنر، معمولاً عصر روز ۵ شنبه برگزار می­شود که صبح آن کنکور ریاضی و فیزیک و صبح روز بعدش، کنکور علوم تجربی و زبان های خارجی برگزار می­گردد. اگر علاوه بر کنکور هنر در کنکور ریاضی یا تجربی هم قصد شرکت دارید، توانمندی جسمی و روحی خود را ارتقا دهید. چرا که ۲۴ ساعت خیلی سخت در انتظار شما خواهد بود و باید برای آن آمادگی خوبی داشته باشید.

 

 

نکته۲

در کنکور هنر، سؤالات مطرح شده در هر سال با سال قبل از خود تفاوت دارد.

 

 

نکته ۳

سؤالات تنها از منابع معرفی شده سازمان سنجش طرح نشده و بسیاری از سؤالات از منابعی غیر از کتاب­های درسی طرح می­شود.

 

 

نکته ۴

با توجه به گسترده بودن مطالب و منابع، شیوه­ای خاص برای مطالعه و برنامه­ ریزی لازم است تا به موفقیت برسید.

 

 

نکته ۵

معدل شما در دبیرستان یا هنرستان برای قبولی در کنکور، به هیچ عنوان ملاک قبولی یا عدم قبولی شما نیست.

سال کنکور، سالی متفاوت است؛ و یک برنامه ­ریزی صحیح می­تواند تضمین کننده موفقیت شما باشد.

 

 

نکته ۶

قبولی در بهترین رشته ­های هنر و دانشگاه­ های مطرح هنر در تهران و سایر نقاط کشور، کار آسانی نیست چون تنوع رشته ­های گروه هنر و جذابیت آن سبب می­شود تا دیپلمه ­های گروه­های ۳ گانه، برای شرکت در این گروه آزمایشی ابراز علاقه کنند و بعضاً برترین رتبه ­های کنکور در ۳ گروه آزمایشی نیز در این گروه شرکت می­کنند.

 

 

نکته ۷

برای قبولی در دانشگاه­های معتبر هنر، علاوه بر رتبه خوب، نیازمند انتخاب رشته صحیح هستید.

توصیه می­کنیم با نرم افزارهای انتخاب رشته، به انتخاب رشته در گروه آزمایشی هنر نپردازید زیرا معمولاً تفکیک جنسیتی در بعضی از رشته ­های هنر از سال ۹۱ به بعد، عدم در نظر گرفتن رتبه در زیر گروه­ های کنکور هنر و سهمیه ­ها و شرایط خاص را در نظر نمی­گیرد.

 

 

نکته ۸

هدف اصلی داوطلبان گروه آزمایشی هنر به سمت دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران یا دانشگاه هنر است؛

بنابراین اگر قصد ورود به رشته­ های جذاب هنر با معروف­ترین اساتید و در بهترین دانشگاه ­های هنر ایران را دارید، باید برنامه­ ریزی مسنجم و هدفمند داشته باشید و این کار را حداقل از یکسال قبل شروع کنید.

 

 

تفاوت ۲ دانشگاه هنر تهران

دانشگاه تهران، با دانشگاه هنر تهران متفاوت است. دانشگاه تهران در رشته­ های هنری سابقه زیادی دارد و رشته ­های ادبیات نمایشی، ارتباط تصویری، بازیگری، طراحی صحنه، طراحی صنعتی،‌ عکاسی و مجسمه­ سازی و سینما و موسیقی، از جمله رشته ­های معروف ملی و بین المللی این مرکز علمی در کشور است.

دانشگاه هنر، مدرک جداگانه می­دهد و دانشگاه مستقلی است و هیچگونه ربطی به دانشگاه تهران ندارد.

رشته­ هایی مانند سینما، تئاتر و کارگردانی تئاتر و ادبیات نمایشی و انیمیشن یا معماری و شهرسازی، رشته ­هایی هستند که داوطلبان هنر، همه تلاش خود را برای نشستن بر صندلی این رشته ­ها متمرکز می­کنند.

 

برای داوطلبان رشته هنر، بخش نمره آور جذاب، بخش عمومی آزمون است که برای همه داوطلبان با هر دیپلمی، یکسان است.

اگر شما تسلطی بر منابع بخش اختصاصی آزمون هنر ندارید، باید تلاش کنید حداکثر نمره را در بخش عمومی کسب کنید.

چرا که نقش مهمی در نحوه موفقیت شما در این آزمون دارد.

به خصوص زبان انگلیسی که درس نمره آور خوب و از ارکان اصلی فهم هنر مدرن است.

اگر گمان می­کنید زبان انگلیسی برای موفقیت شما در تئاتر و سینما و انیمیشن و هنرهای تجسمی، نقش زیادی ندارد، سخت در اشتباه هستید و در فرآیند تحصیل، بر اهمیت آن پی خواهید برد.

اگر  با دیپلم ریاضی یا تجربی قصد شرکت در آزمون هنر را دارید، پیش از مطالعه دروس تخصصی، کتاب­های آمادگی و مقدماتی مربوط به هر درس را مطالعه کنید.

 

 

 

لزوم مطالعه دروس با ضریب۱

برای متقاضیان هر رشته‌ از زیرگروه­ های هنر، برخی دروس اختصاصی ضریب پایینی دارند یا درس خواص مواد برای همه‌ی رشته‌ها ضریب ۱ دارد.

شما  باید همه‌ی دروس را مطالعه کنید و به همه‌ی دروس پاسخ دهید، حتی اگر در این دروس درصد پایینی را کسب می‌کنید، مطمئن باشید این درصد پایین شما بسیار بالاتر از پاسخ ندادن شما و کسب درصد صفر در این دروس در کنکور خواهد بود.

پس بسیار مهم است که هیچ درسی را رها نکنید و همه‌ی درس‌ها را مطالعه کنید.

 

 

اگرهای مهم

اگر دانش آموزی در انتخاب رشته ­ی کنکور سراسری خود هم از بین کدرشته محل ­های متمرکز و هم از بین کدرشته محل­های نیمه متمرکز انتخاب کرده باشد، باید در صورت قبولی در کدرشته محل متمرکز، به دانشگاه مراجعه و ثبت نام کند و منتظر جواب نهایی آزمون باشد.

 

گزینش نهایی بر اساس نمره کسب شده در کنکور به همراه نتایج مرحله دوم صورت می پذیرد.

دانش آموزانی که در کدرشته محل های نیمه متمرکز قبول می­شوند می­توانند از بهمن ماه همان سال شروع به تحصیل کنند.

 

توجه: اگر داوطلبی در جلسه مصاحبه یا آزمون عملی رشته ­های نیمه متمرکز شرکت نکند، می­تواند در رشته­ی متمرکزی که پذیرفته شده ادامه تحصیل دهد.

 

 

در صورتی که  داوطلب در جلسه مصاحبه یا آزمون عملی شرکت کند و بعد از قبولی در رشته نیمه متمرکز، قصد انصراف از تحصیل در رشته نیمه متمرکز را داشته باشد، امکان تحصیل در رشته متمرکز پذیرفته شده را ندارد و محروم می­شود .

آزمون عملی رشته‌­های تحصیلی ادبیات نمایشی، مجسمه‌ سازی، موسیقی ایرانی و جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری (کارگردانی)، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی منحصراً در شهر تهران برگزار خواهد شد.

 

 

امتحان نیمه‌متمرکز

پذیرفته شدن در برخی از رشته‌های گروه هنر مثل طراحی صنعتی، ارتباط تصویری، نمایش، کتابت و نگارگری، آهنگسازی و … مستلزم پذیرفته شدن در دو مرحله کنکور است:

 

مرحله‌ی اول

مرحله‌ای است که تمامی داوطلبان گروه هنر در این مرحله شرکت می‌کنند و بین همه‌ی آن‌ها مشترک است که این مرحله شامل امتحان تستی دروس عمومی (ادبیات و زبان فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی) که بین داوطلبان رشته‌های ریاضی، تجربی و هنر مشترک است و امتحان تستی دروس اختصاصی (درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی و فیزیک، ترسیم فنی، خلاقیت تصویری و تجسمی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد) می‌باشد.

 

 

 

مرحله‌ی دوم

برای برخی از رشته‌ها (رشته‌های نیمه‌متمرکز) برگزار می‌شود:

دانش‌آموزانی که مایل به ادامه‌ی تحصیل در رشته‌های نیمه‌متمرکز (یا رشته‌های دارای امتحان عملی) هستند، باید ابتدا در مرحله‌ی اول پذیرفته شوند و حد نصاب شرکت در امتحان عملی را برای رشته‌ی مورد نظرشان کسب کنند.

 

در نیمه‌ی مردادماه هر سال معمولاً رتبه‌هایی که دانش‌آموزان در مرحله‌ی اول کنکور سراسری کسب کرده‌اند اعلام می‌شود و دانش‌آموزان بر حسب رتبه‌ی اکتسابی خود انتخاب رشته می‌کنند.

در اواسط شهریورماه نتایج برای کسانی که رشته‌های متمرکز را انتخاب کرده‌اند اعلام می‌شود، اما دانش‌آموزانی که در کنار رشته‌های متمرکز، رشته‌های نیمه‌متمرکز را هم انتخاب کرده‌اند اگر در رشته‌های متمرکز هم قبول شده‌اند، باید در این رشته‌ها ثبت‌نام کنند و در عین حال منتظر جواب امتحان نیمه‌متمرکز خود باشند

امتحان عملی معمولاً در آبان‌ماه و آذرماه به صورت تخصصی برای هر رشته برگزار می‌شود.

 

در گزینش نهایی هر یک از رشته‌های نیمه‌متمرکز علاوه بر نمرات آزمون، نتایج مرحله‌ی دوم نیز ملاک قرار داده می‌شود و اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی در اواخر دی‌ماه اعلام می‌شود.

 

داوطلبان پذیرفته شده در مرحله‌ی دوم می‌توانند از بهمن‌ماه مشغول به تحصیل در دانشگاه شوند.

 

مشاوره تخصصی با رتبه های برتر کنکور هنر، و برنامه ریزی های اختصاصی بر اساس سطح و وضعیت شما همراه با معرفی برترین منابع برای بدست آوردن بالاترین نتیجه در کنکور هنر در مرکز مشاوره پدرام، با ما تماس بگیرید ۲۲۶۹۱۶۹-۰۲۱

 

ضرایب امتحان عملی برای رشته‌های مختلف گرایش هنر

 

 

نام رشتهضرایب
ارتباط تصویری، نقاشی، هنرهای تجسمی و طراحی پارچه و طراحی لباس۴
مجسمه‌سازی۴
طراحی صنعتی۴
نمایش۴
ساز ایرانی، ساز جهانی و موسیقی نظامی۶
آهنگسازی۴

 

 

قبولی متمرکز

پذیرش دانشجو در رشته­ های تحصیلی آموزش ارتباط تصویری، ارتباط تصویری، طراحی پارچه، طراحی صحنه، طراحی لباس، عکاسی، کاردانی هنرهای تجسمی، کتابت و نگارگری، مجسمه سازی و نقاشی ( از زیرگروه ۱)،

طراحی صنعتی (از زیرگروه ۲)،

ادبیات نمایشی، بازیگری و نمایش عروسکی (از زیرگروه ۴)،

آهنگسازی، نوازندگی موسیقی ایرانی و نوازندگی موسیقی جهانی (زیرگروه ۵) در آزمون سراسری سال ۹۷ به صورت متمرکز و با شرایط خاص صورت می­گیرد.

 

 

 

رشته های پر طرفدار کنکور هنر

بر اساس آمارهای پذیرفته شدگان آزمون هنر، رشته ­های:‌ بازیگری، ارتباط تصویری، سینما، طراحی صنعتی و هنر عکاسی ۵ رشته پر طرفدار در ۵ سال اخیر بوده اند.

 

 

 

۵ دانشگاه پرطرفدار کنکور هنر

دانشگاه تهران، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه الزهرا و دانشگاه هنر اصفهان، ۴ دانشگاه محبوب قبول شدگان آرمون هنر در ۵ سال اخیر است.

 

 

 

رشته ­های زیر مجموعه هنر عبارتند از

آهنگسازی، ادبیات نمایشی، ارتباط تصویری، بازیگری، باستان شناسی، تلویزیون و هنرهای دیجیتالی، چاپ، سینما، صنایع دستی، طراحی پارچه، طراحی صحنه، طراحی صنعتی، طراحی لباس، عکاسی، فرش، کارگردانی تلویزیون، کتابت و نگارگری، مجسمه سازی، مرمت آثار تاریخی، مرمت بناهای تاریخی، موزه، موسیقی نظامی، نقاشی، نمایش عروسکی، نوازندگی موسیقی ایرانی، نوازندگی موسیقی جهانی، هنر اسلامی، هنرهای صناعی، انیمیشن، باستان­شناسی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی، گرافیک، هنر سفالگری، هنرهای تجسمی.

 

 

آزمون عملی

رشته ­هایی که آزمون علمی دارند نیاز به ثبت نام داشته و پس از ثبت نام برای قبولی نهایی، می بایست در آزمون جداگانه شرکت کنید.

به تاریخ شرکت در آزمون عملی هنر در دفترچه اینترنتی توجه کنید.

 

نکته: ‌به هیچ عنوان آزمون علمی داوطلبان شرکت کننده در گروه آزمایشی هنر در کنکور سراسری، تمدید نمی­شود.

 

توجه: در آزمون عملی، علاوه بر پرینت کارت آزمون، شناسنامه و تخته شاسی و مداد و پاک­ کن برای رشته طراحی به همراه داشته باشید.

 

 

عوامل مؤثر در کسب درصدهای قبولی در کنکور سراسری رشته ­های هنر:

سوابق تحصیلی سال سوم و پیش دانشگاهی به خصوص برای کسانی که دیپلم خود را در سال تحصیلی ۸۴ و پس از آن گرفته اند.

سهمیه مناطق سه­گانه شهر و نوع دانشگاهی که انتخاب می­کنید.

درصدها و سختی هر کنکور با کنکور و درصدهای دیگر متفاوت است.

معمولاً برای قبولی در منطقه ۱، باید میانگین دروس عمومی بالای ۶۰ و میانگین دروس تخصصی بالای ۴۵ باشد.

 

 

 

نکاتی برای موفقیت در آزمون عملی رشته هنر

 

اتودهای خود را در آزمون علمی رشته طراحی پاک نکنید؛  به طراحی­های مقدماتی توجه می شود.

استفاده از وسایلی مانند ماژیک، لاک­های الکلی، روان­نویس، راپید، رنگ­های پودری، مایع خودنویس، آبرنگ و مرکب و وسایل مشابه در آزمون عملی ممنوع است.

داوطلبان اجازه آوردن وسایل اضافی اعم از کتاب و ساعت هوشمند و جزوه و موبایل را به جلسه آزمون عملی ندارند.

تنها کتاب­های طراحی اعلامی در سایت سازمان سنجش برای حمل کردن به جلسه مجاز است.

هر گونه پرسش و پاسخ با دیگر داوطلبان در آزمون عملی و قدم زدن در صحن آزمون تقلب محسوب می­شود.

در آزمون عملی رشته کتابت و نگارگری، باید پرینت کارت آزمون و خودکار و مداد و پاک کن نرم و تخته شاسی با خود به همراه داشته و از مدادهای نمره B2-B4-B6 استفاده کنید.

در آزمون عملی رشته تحصیلی کتابت و نگارگری نباید تجهیزات الکترونیکی همراه داشته باشید.

در آزمون عملی رشته های تحصیلی ادبیات نمایشی، مجسمه سازی، موسیقی ایرانی، موسیقی جهان، آهنگسازی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش عروسی و عکاسی، باید پرینت کارت آزمون و رزومه­ی فعالیت­های هنری را در اختیار داشته باشید.

داوطلبان مجسمه­ سازی باید تخته شاسی بزرگ و کاغذ مناسب به همراه داشته باشند.

داوطلبان رشته عکاسی، لازم است عکس­های شاخص خود را به جلسه آزمون ببرند.

 

 

 

نکات مهم برای داوطلبان بخش آزمون عملی رشته های موسیقی

داوطلبان رشته های موسیقی در آزمون عملی گروه آزمایشی هنر، کاری به نسبت سخت­تر از بقیه بر عهده دارند. در رشته موسیقی ایرانی، مفاد آزمون در ۲ بخش ارائه می شود:

 

 

بخش اول

سرایش که خواندن ملودی در گام های ماژور- خواندن ملودی در گام­های مینور یا مد ایرانی است.

وزن خوانی ترکیبی و ساده, شنوایی (تک صدایی ملودی تنال- دو صدایی:‌تشخیص فواصل ملودیک و هارمونیک)

 

 

بخش دوم

اجرای یکی از سازهای موسیقی سنتی ایرانی شامل تار، سه تار، سنتور، نی ،کمانچه، ‌قانون، رباب ، عود و قیچک

اجرای یک ردیف از ردیف­های معتبر موسیقی ایرانی

دو آواز به انتخاب داوطلب و اجرای سه گوشه به پرسش داوران

قطعه نوازی که اجرای دو قطعه تخصصی ساز به انتخاب داوطلب و اجرای یک قطعه به پرسش داوران است.

 

در رشته موسیقی جهانی، مفاد آزمون در ۲ بخش ارائه می­شود:

 

 

بخش اول

سرایش (خواندن ملودی در گام­های ماژور و مینور- وزن خوانی ترکیبی و ساده)

شنوایی (یک صدایی ملودی تنال)

دو صدایی (تشخیص فواصل ملودیک و هارمونیک)

 

 

بخش دوم

اجرای یکی از سازهای موجود در ارکسترهای سمفونیک (به استثنای سازهای ضربی)

اجرای سه قطعه کامل از دوره های باروک،‌کلاسیک و رمانتیک

قابل ذکر است که همراهی پیانو برای داوطلبان غیر از پیانو و گیتار الزامی خواهد بود.

 

 

در رشته آهنگسازی، مفاد آزمون شامل ۳ بخش است:

 

 

بخش اول

هارمونی به صورت کتبی شامل یک سوال باس شماره گذاری شده

ساز شناسی ایرانی و جهانی به صورت کتبی ۱۵ سوال

 

 

بخش دوم

سرایش (خواندن ملودی در گام های ماژور و مینور- وزن خوانی ترکیبی و ساده)

شنوایی (یک صدایی ملودی تنال – دوصدایی)

 

 

بخش سوم

پیانو (دوره های باروک- کلاسیک-رمانتیک)

 

منابع معرفی شده سازمان سنجش برای این درس‌های رشته هنرعبارتند از

کارگاه هنر ۱، کارگاه هنر ۲، سیر هنر در تاریخ ۱ ، سیر هنر در تاریخ ۲ ، انسان، فضا، طراحی ، آشنایی با میراث هنری و فرهنگی ایران ، مبانی هنرهای تجسمی ، طراحی ۱، طراحی ۲، آشنایی با بناهای تاریخی، خط در گرافیک، ترسیم فنی و نقشه‌کشی، کارگاه نقاشی، عکاسی ۱، طراحی اندام و لباس ، کارگاه طراحی نقوش سنتی ، حجم‌سازی ۱، آشنایی با صنایع دستی ایران ۱ و مبانی ساختار موسیقی ایرانی

 

 

علاوه بر کتاب‌های فوق، کتاب‌های تاریخ هنر ایران، تاریخ هنر جهان، آشنایی با مکاتب نقاشی، پایه و اصول صفحه‌آرایی، عکاسی ۲، خوشنویسی، علم مناظر و مرایا، هنر و ادب فارسی، نمایش، آشنایی با موسیقی و …  زیر هم برخی از منابع مطرح شده در کنکور هنر و از کتاب‌های درسی رشته‌های گرافیک، معماری و … هنرستانی‌ها هستند.

 

 

در کنار منابع ذکر شده‌ی بالا که همگی از کتاب‌های هنرستان و هنر می‌باشند، داوطلب هنر باید مطالعات منابع آزاد زیادی هم داشته باشد؛ این بدین معنی است که گام اول تسلط کامل‌ بر تمامی کتاب‌های هنرستان و هنر معرفی شده‌ی بالاست و گام بعدی مطالعه‌ی منابع مطالعاتی آزاد.

 

نکته‌: گرچه تعدادی از سؤالات کنکور هنر از منابع مطالعاتی آزاد مطرح می‌شوند اما با تسلط بر کتاب‌های درسی و بدون مطالعه‌ی منابع مطالعاتی آزاد هم می‌توان به حجم زیادی از این سؤالات منابع مطالعاتی آزاد پاسخ داد.
پس بسیار مهم است که تمامی کتاب‌های درسی را به خوبی مطالعه کنید و تسلط لازم و کافی را بر آن‌ها کسب کنید.

 

 

منابع عمومی کنکور سراسری ۹۸ نظام جدید

داوطلبان نظام جدید توجه نمایند که هنوز به طور رسمی از سوی سازمان سنجش فهرست منابع کنکور سراسری ۹۸ اعلام نشده است ولی توصیه می­شود کتاب­های معرفی شده زیر را حتماً مطالعه فرمایید:

دروس عمومی نظام جدید که در بین رشته­ های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان مشترک است شامل فارسی و نگارش، عربی و زبان انگلیسی و دین و زندگی می­باشد.

 

درکنکور سراسری ۹۸ از کتاب های عمومی دهم چاپ ۹۶ – ۹۵ و کتاب های درسی یازدهم چاپ ۹۶ – ۹۷ و کتب دوازدهم چاپ ۹۷ – ۹۸ به عنوان منبع طرح سوالات استفاده می­شود که عبارتند از:

 

 

کتاب­های عمومی دهم غیر از علوم انسانی

فارسی. نگارش. دین و زندگی . عربی .زبان انگلیسی

 

 

کتاب­های عمومی یازدهم غیر از علوم انسانی

فارسی. نگارش . دین و زندگی. عربی. زبان انگلیسی

 

 

 

منابع عمومی کنکور سراسری ۹۸ نظام قدیم

با توجه به اینکه کتاب­های نظام قدیم در سال ۹۶ – ۹۷ آخرین چاپ آنها مربوط به پیش دانشگاهی بوده، بنابراین منبع طرح سوالات این دسته از داوطلبان پشت کنکوری همان منابع کنکور سراسری سال گذشته است و از این منابع در کنکور سراسری ۹۸ استفاده می­شود.

 

مشاوره تخصصی با رتبه های برتر کنکور هنر، و برنامه ریزی های اختصاصی بر اساس سطح و وضعیت شما همراه با معرفی برترین منابع برای بدست آوردن بالاترین نتیجه در کنکور هنر در مرکز مشاوره پدرام، با ما تماس بگیرید ۲۲۶۹۱۶۹-۰۲۱

همچنین می توانید در مورد فهرست کتب منبع سؤالات آزمون سراسری سال ۱۳۹۸، نظام ۳-۳-۳-۳ مطالعه کنید و اطلاعات مفیدی را در مورد منابع کنکور ۱۳۹۸ کسب کنید.

۱۴ دیدگاه

  • Media گفت:

    سلام خسته نباشید میشه لطف کنید بگید از لحاظ بورسیه این رشته چطوره؟وتوی چه مقطعی میتونیم بورسیه بشیم و اینکه اگه توی هنرستان درس خونده باشیم و نمونه کارهای خوب داشته باشیم میشه بعد کنکور با رتبه خوب بورسیه گرفت؟

    • دکتر پدرام گفت:

      سلام . ممنونم . توضیحات زیادی داره
      دوست داشتین میتونین برای انتخاب مسیر درست از یک جلسه مشاوره راهبردی استفاده کنین، برای ثبت نام از لینک زیر استفاده کنین

      https://dr-pedram.com/?p=5575

  • فاطمه گفت:

    سلام خسته نباشید من رشته خیاطی لباس شب (کار و دانش ) درس می خونم می خواستم بدونم که برای کنکور ،باید کنکور فنی و حرفه ای رو بدم؟
    یا جدا باید کنکور بدم؟

    • دکتر پدرام گفت:

      اگر بخواهید وارد دانشگاه های سراسی هنر بشین باید کنکور هنر بدین و اگر بخواهین مقطع کاردانی بخونین که احتمالا بدون کنکور و بر اساس معدل می تونین وارد بشین.

  • حسن گفت:

    سلام
    ببخشید می شه لطفا آدرس اینترنتی جایی که سازمان سنجش منابع سوالات کنکور رو می گه برام بفرستین

  • .. گفت:

    سلام، خسته نباشین
    میشه بعد از اینکه دیپلم رو گرفتیم و تو دانشگاه مثلا یکی از رشته های مهندسی رو میخونیم، میشه کنکور هنوز داد؟

  • aina ghahremani گفت:

    ببخشید
    من سال دهم ریاضی هستم و واقعا همون طور که گفتین مشکل هست که اون ۷درس تخصصی هنر رو هم بخونم. می خواستم بدونم میتونم تو کنکور هنر عمومی ها رو بزنم و ریاضی و فیزیک و هندسه رو هم هرچی از رشته خودم یاد گرفتم بزنم…یعنی میشه بدون خوندن کتابای رشته هنر کنکورش رو خوب داد؟ من دوس دارم بازیگری بخونم تو دانشگاه خوب… خواهش میکنم جواب بدین

    • دکتر پدرام گفت:

      پیشنهاد میدم از مشاوره و برنامه ریزی ما استفاده کنین تا بتونین به بالاترین بهره وری از زمان مطالعاتیتون برسین

  • Youna گفت:

    من میخوام کنکور موسیقی بدم باید چه درس هایی بخونم

  • Hamid گفت:

    سلام من دانش اموز سال دهم رشته مکانیک فنی حرفه ای هستم . میخواستم ببینم من ک نظام جدید حساب میشم برا دو سال دیگه که کنکور دارم میتونم کنکور هنر شرکت کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *