انتخاب رشته و هدایت تحصیلی – شغلی

انتخاب رشته و هدایت تحصیلی – شغلی

 

 

 

انتخاب رشته و هدایت تحصیلی - شغلی

 

 

 

انتخاب رشته و هدایت تحصیلی – شغلی ، شاید اولین تصمیم‌گیری و یا حتی از مهمترین تصمیم‌ها در زندگی اجتماعی و حرفه‌ای هر فرد انتخاب رشته تحصیلی دوره متوسطه (هم اکنون از سال نهم به دهم) و رشته دانشگاهی باشد، چرا که بسیاری مواقع موفقیت در آینده‌ی شغلی، جایگاه اجتماعی، وضعیت مالی، پیشرفت در زندگی شغلی و… در گرو این انتخاب قرار دارد. بی شک انتخاب صحیح، براساس هویت و ویژگی‌های شخصیتی فرد نیازمند اخذ کمک و راهنمایی گرفتن از مشاور‌ی حرفه‌ای و کارآزموده می باشد.

 

 

در زمینه انتخاب رشته، هدایت شغلی و تحصیلی که در هر دوره و مقطعی و حتی بزرگسالی ممکن است نیاز باشد، مشاور به فرد کمک می‌کند با شناخت عمیقتر از ویژگیها، تواناییها، استعدادها و نیازهای خود، و همچنین انطباق آنها با رشته‌ها و شرایط جامعه تصمیم مناسبی در مورد انتخاب رشته تحصیلی‌اش اتخاذ نماید.

چنین فرآیندی چه در سال نهم و برای انتخاب رشته تحصیلی دوره متوسط صورت بگیرد و چه در آستانه ( قبل یا بعد) کنکور و به منظور انتخاب رشته دانشگاهی انجام شود از نظر شیوه و عملکرد تفاوت چندانی ندارد.

 

 

 

بررسی ویژگی‌های دانش آموز

 

 

 

آشنایی مشاور با ویژگیها و مقررات موجود مربوط به هر دوره (متوسط یا دانشگاه) بسیار حائز اهمیت است. مشاور علاوه بر اینکه داوطلب یا دانش‌آموز را از جنبه‌های مختلف هوش، استعداد، علایق، توانایی و … شناسایی می‌نماید تلاش می‌کند این شناخت را با شناختهای خود دانش‌آموز درهم ‌آمیزد و با در نظر گرفتن مقررات بیرونی و شرایط ویژه جامعه اقدام به راهنمایی و ارائه مشاوره به فرد نماید.

ویژگیهای دانش‌آموز که باید شناسایی شوند عبارتند از: میزان بهره هوشی، نمرات تحصیلی او، تعیین نقاط قوت و ضعف او در دروس مختلف، بررسی علایق و استعدادهای او در زمینه رشته‌ها و مشاغل که برای این مهم، گاهی مشاور از آزمونهایی چون تست هوش، آزمون رغبت سنج و آزمونهای سنجش استعداد، آزمون های فرافکن، تست های روانسنجی و نیمرخ شخصیتی کمک می‌گیرد و گاهی با صحبت و گفت‌و‌گوی دوسویه به این اطلاعات دست می‌یابد.

 

 

شناخت کامل رشته‌های تحصیلی

 

از سوی دیگر باید دانش‌آموز شناخت کاملی نیز از رشته‌های تحصیلی و آینده هر کدام بدست آورد؛ اینکه چه دروسی در آن مطالعه می‌شود؟ آینده تحصیلی و مقاطع بالاتر آن چگونه است؟ آینده شغلی و مراحل پیشرفت در آن چیست؟  الزامات شخصیتی و فردی مورد نیاز رشته چیست؟، مناطقی که تمرکز آن شغل بیشتر است کجاهاست و…

دکتر پدرام با سابقه طولانی در امر مشاوره منابع انسانی، تخصص مقطع کارشناسی شان در رشته روانشناسی صنعتی –سازمانی و سابقه کار به عنوان مدیر منابع انسانی و مشاور استخدامی شرکت‌ها و کارخانجات مختلف و همچنین فعالیت در حوزه های مختلف کاری و اجتماعی تجربه ی مناسبی برای هدایت افراد در حوزه ی شغل و ساختن یک زندگی موفق براساس توانایی ها و استعدادهای افراد دارد.

 

 

شما می‌توانید با استفاده از جلسه ی ابتدایی رایگان مجموعه از تسلط ایشان بر این امور آگاه شده و با اعتماد کامل از خدمات مجموعه در این حوزه بهرمند شوید.