جزئیات حذف برخی اشعار از کتاب درس فارسی

جزئیات حذف برخی اشعار از کتاب درس فارسی | حذف برخی اشعار از کتاب | کتاب فارسی


جزئیات حذف برخی اشعار از کتاب درس فارسی:

معاون برنامه ‌ریزی متوسطه دفتر تالیف کتاب‌ های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در واکنش به حذف برخی اشعار از کتاب درس فارسی جزئیاتی را مطرح کرد . کوروش امیری‌ نیا در پاسخ به مواردی که در برخی خبرگزاری‌ ها و فضای مجازی نسبت به کتاب‌ های درسی فارسی دوره دوم متوسطه مطرح‌ شده است ، گفت :

کتاب های درسی به عنوان یکی از اجزاء مهم بسته آموزشی در فرآیندی حساب‌ شده و متناسب با منطق اسناد بالا دستی از جمله سند برنامه درسی ملی و راهنمای برنامه درسی حوزه تربیت و یاد گیری با تأیید استادان و صاحب‌ نظران شورای برنامه‌ ریزی درسی و اعتبار‌ بخشی توسط تعداد زیادی از استادان و دبیران سراسر کشور تهیه و تدوین می‌ شود ؛ در این راستا کتاب‌ های درسی فارسی دوره دوم متوسطه نیز از سال ۱۳۹۵ همسو با برنامه درسی ملی ، نو نگاشت بوده و در سه سال گذشته متنی از این کتب حذف نشده است .

وی افزود:

در تولید کتاب‌ های جدید دوره دوم متوسطه ، مهم‌ ترین اصل ، رعایت خواسته‌ ها و انتظارات سند برنامه درسی ملی بوده است و همین امر سبب شده تا کتاب‌ های جدید ساختار و محتوایی متفاوت از کتاب‌ های قبلی داشته باشند . بنابراین کتاب‌ های قبلی از مهر ۱۳۹۵ در مدارس تدریس نمی‌ شود و تمامی موارد ذکر شده توسط نویسنده محترم از کتاب‌ های مربوطه حذف نشده بلکه مربوط به کتاب‌ های قبل از سال ۱۳۹۵ است .

امیری‌ نیا ادامه‌ داد:

شورای برنامه‌ریزی درسی و گروه تألیف سعی کرده است تا حد امکان از متون کتاب‌ های درسی ادبیات چهل سال گذشته در صورت تناسب با اهداف و سر فصل‌ های کتاب‌ های جدید استفاده کند . با نگاهی به تاریخ کتاب‌ های درسی به خوبی می‌ توان فهمید که درگذر زمان ، محتوای کتاب‌ های درسی با توجه به ضرورت‌ های مختلف آموزشی ، اجتماعی و فرهنگی اصلاح و بازنگری شده و تغییر یافته است .

معاون برنامه‌ ریزی متوسطه دفتر تالیف کتاب‌ های درسی ابتدایی و متوسطه نظری افزود:

در انتخاب شاعران و نویسندگان اصل بر انطباق متون نظم و نثر با موضوع و اهداف برنامه درسی زبان و ادبیات ، رعایت سیر زمانی ( گذشته و امروز ) و پرهیز از متون دارای اندیشه‌ های جهت‌ دار و … است . بنابراین کتاب درسی جایی برای معرفی اندیشه‌ های اشخاص خاص نیست که منتهی به سهم خواهی فرد یا افراد باشد . متن دروس با تشخیص شورای برنامه‌ ریزی درسی ، نتایج ارزشیابی پایانی و مکاتبات دبیران در طی چند سال یک‌ بار حذف ، اصلاح یا افزوده می‌ شود .

وی یادآور شد:

ازآنجا که هر تحولی در حوزه آموزشی به ویژه زبان و ادبیات فارسی ، مستلزم آشنایی با فلسفه آن و تعدیل عادت‌ های قبلی در تدریس است ، لذا طبیعی است برخی از همکاران محترم با ابهامات ، پرسش‌ ها و چالش‌ های ذهنی و عملی مواجه شوند . از این افراد به ویژه فعالان عرصه کنکور سراسری درخواست می‌ شود آموزه‌ های جدید این حوزه یاد گیری را با مراجعه به پیشگفتار کتاب‌ ها و راهنمای معلم مطالعه کنند تا بیشتر و بهتر در جریان چرایی تغییرات کتاب‌ های فارسی دوره متوسطه قرار بگیرند .

امیری‌ نیا با اشاره به شیوه ارائه مباحث آموزشی اظهار کرد : شیوه ارائه مباحث آموزشی بر اساس منطق برنامه درسی ، مهارتی و کاربردی بوده و هدف اصلی در این رویکرد تسهیل فرآیند آموزش ، یادگیری ، پرورش قدرت تحلیل ، توانایی تولید متن و توانایی شناخت و به‌ کار گیری علوم ادبی در بررسی متون ادبی است . بنابراین مباحثی مثل شعر ، داستان ، حکایت ، دستور و آرایه‌ های ادبی به شکلی تازه در ساختار کتاب‌ ها مطرح‌ شده است .

معاون برنامه‌ ریزی متوسطه دفتر تالیف کتاب‌ های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در پایان متذکر‌ شد که از استادان و صاحب‌ نظران محترم دعوت می‌ شود قبل از هر نقد و نظری در خصوص ساختار و محتوای کتاب‌ های فارسی به راهنمای معلم کتاب‌ های زبان و ادبیات فارسی دوره اول و دوم متوسطه مراجعه کنند تا از سرفصل‌ ها و موضوعات مصوب برنامه آگاهی داشته باشند . هر متنی که در کتاب آمده منطبق بر منطق برنامه درسی بوده است بنابراین علاقه‌ مندان می‌ توانند حتی به صورت حضوری و با مراجعه به سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی اطلاعات لازم را کسب کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *