روش مطالعه ی واژگان زبان کنکور

واژگان زبان را چگونه بخوااااااانیم!!

یکی از معضلات بچه هایی که با زبان انگلیسی کنکور مشکل دارند اینه که نمیتونن کلمات رو حفظ کنند. امروز مطلبی در مورد روش مطالعه ی لغات زبان کنکور میذاریم تا این عزیزان بتونن به شکل بهتری با لغات زبان رو در رو بشن و حفظشون کنند.

در درجه ی اول این رو بدونید که واژه های کتاب ها رو باید خط به خط پیدا کنید. به لیست لغات توجه نکنید خیلی از لغات ممکنه توی لیست نباشند و شما هم بلد نباشید اون ها رو. بهترین راه این هستش که شما یک دفترچه ی مخصوص این کار بگذارید و لغات کنکوری ای که چه توی کتاب ها و چه توی آزمون ها یا کنکور های سال های قبل میبینید که بلد نیستید رو به صورت طبقه بندی شده در اون قرار بدهید. مثلا یه بخش رو اختصاص به کلمات کتاب بدید ، یه بخش رو به کلماتی که توی آزمون ها میان و برای شما نامانوس هستند و یه بخش هم برای کلماتی که سال های قبل در کنکور اومدند.

البته در مورد کلمات خارج از کتابی که از کنکور های سال های قبل یا آزمون هاتون استخراج می کنید این نکته رو در نظر بگیرید که هر کلمه ای ارزش یادگرفتن نداره. شما فقط باید کلماتی که مخصوص زبان هستند رو یاد بگیرید لزومی نداره مثلا اگه یه ریدینگ در مورد زلزله میخونید کل لغات تخصصی اون رو حفظ کنید بلکه کلمات عمومی که به طور کلی در متن های انگلیسی استفاده میشن رو استخراج کنید.

حتما یک دیکشنری داشته باشید (اگر سطح زبانتون خوبه میتونید دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید و اگر زبانتون اونقدر خوب نیست میتونید از دیکشنری انگلیسی به فارسی هم استفاده کنید.) و علاوه بر این حتما تلفظ صحیح کلمات رو هم یاد بگیرید. این کار هم باعث میشه شما اصولی لغات رو حفظ کنید و بعدا هم راحت بتونید توی مقاطع بالاتر ازش استفاده کنید و هم این که حفظ کردن کلمه و موندگاری اون رو براتون راحت تر میکنه. چرا که وقتی شما تلفظ صحیح رو ندونید حدس میزنید یک تلفظ براش و وقتی کلمه یادتون رفت اون تلفظ هم یادتون میره و دفعه بعدی که میرید سراغ اون کلمه باز اشتباه دیگه ای در زمینه تلفظ اون کلمه انجام میدید و این کار باعث میشه به خوبی نتونید حفظ کنید.

نکته ی بعدی که خیلی مهمه نحوه ی مرور هستش توی روش مطالعه ی لغات زبان کنکور. شما بهتره که هر روز یا هر یک روز در میون هم کلمات عربی و هم کلمات زبان رو مرور کنید. حفظ کردن کلمات باید به صورت تدریجی و تکراری باشه تا این که شما توی یک نوبت درس خوندن بخواید چند ساعت بذارید تا یه سری لغت رو حفظ کنید. پس به جای این که هفته ای یک ساعت یا دوهفته یک بار یک ساعت بخواید برای حفظ لغت وقت بذارید بهتر این هستش که چهار یا پنج بار در اون هفته به صورت یک ربعی اون کلمات رو تکرار کنید.

نحوه ی تکرار هم بهتره به شکل ادواری باشه یعنی کلمات رو گروه گروه کنید و برای هر گروه یک عدد بذارید مثلا گروه ۱ تا ۴۰ بعد شما هر روزی که میرید جلو یک گروه جدید به همراه ۵ گروه قبلی کلمات رو مرور کنید و به همین شکل جلو برید.

سعی کنید توی اون دفترچه لغات یک مثال از اون لغت در جمله هم بنویسید تا بهتر با معنی اشنا بشید و راحت تر هم بتونید حفظ کنید اون لغت رو. آخرین نکته ای که میخوایم توی روش مطالعه ی لغات زبان کنکور بگیم اینه که مراقب کلماتی که ظاهرا شبیه هم هستند ولی معنای متفاوتی دارند باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *