معرفی دانشگاه یزد(رشته‌های انسانی)

با پیگیری‌های سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی (ره) در ۲۳ بهمن‌ماه سال ۱۳۶۷ دانشگاه یزد به‌عنوان اولین دانشگاه جامع کشور بعد از انقلاب اسلامی با پذیرش ۳۸ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی رسماً کار خود را در زمینی به مساحت ۳۸۰ هکتار آغاز کرد. در مهرماه سال ۱۳۷۰ دانش‌سرای عالی یزد در دانشگاه یزد ادغام شد. از آن زمان تاکنون هماهنگ با گسترش و ارتقاء سطح کیفی فعالیت‌های علمی و آموزشی، توسعه فیزیکی دانشگاه به‌طور جدی در دستور کار مدیران و برنامه‌ریزان این مجموعه قرارگرفته است.

دانشگاه یزد هم‌اکنون دارای ۱۲ دانشکده مستقل است که در آن نزدیک به ۳۵۰ نفر از اساتید مجرب کشور به‌کار آموزش و تحقیق مشغول‌اند. بیش از ۱۳ هزار نفر دانشجو در ۲۷ رشته و گرایش مصوب در مقطع دکترا، ۶۶ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۶۲ رشته در مقطع کارشناسی به تحصیل اشتغال دارند. چاپ بیش از ۳۰۰ مقاله ISI در مجلات معتبر بین‌المللی، ۳۸۰ مقاله نمایه شده علمی پژوهشی و ارائه ۷۸۰ مقاله علمی و پژوهشی در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی در سال ۹۱ را می‌توان به‌عنوان جلوه‌ای از فعالیت‌های اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه ذکر کرد. در کنار سایر ابداعات و افتخارات می‌توان به دو نمونه راه‌اندازی موتور جستجوگر پارسی، نوآوری درزمینه بیوسنسورها و محصولات زیست‌فناوری و … اشاره کرد.

تاکنون حدود ۱۵۰ هکتار از مساحت ۳۸۰ هکتاری این مجموعه آماده‌سازی و مورد بهره‌برداری قرارگرفته و در تداوم آن بیش از ۱۰۴ هزار مترمربع ساختمان آموزشی، ۳۰ هزار مترمربع ساختمان کمک‌آموزشی، ۵۲ هزار مترمربع فضاهای خوابگاهی و بالغ بر ۳۰ هزار مترمربع ساختمان‌های مورد نیاز دیگر در دست احداث است. علاوه بر آن، توسعه چشم‌گیر فضای سبز این دانشگاه در سالیان اخیر که مساحتی بالغ بر ۸۰ هکتار را در برگرفته است، با تلفیق زیبایی از باغچه‌های پرگل، آب‌نماها و سایبان‌های حصیری، مناظر چشم‌نواز و دلپذیری را در برابر دیدگان هر بیننده‌ای که به این دانشگاه کویری وارد می‌شود قرار داده است.

 

 

دانشکده‌ها

دانشگاه یزد از ۱۵ دانشکده مستقل تشکیل شده‌است:

۱) فنی، مهندسی

۲) معدن

۳) متالورژی

۴) برق و کامپیوتر

۵) علوم پایه

۶) ریاضی

۷) فیزیک

۸) علوم انسانی

۹) زبان وادبیات

۱۰) اقتصاد، مدیریت و حسابداری

۱۱) علوم اجتماعی

۱۲) هنر و معماری

۱۳) منابع طبیعی و کویرشناسی یزد

۱۴) منابع طبیعی و کویرشناسی اردکان

۱۵) الهیات میبد

دانشکده ادبیات

بنیاد و اساس این دانشکده به سال ۱۳۵۵ ﮬ.ش باز می‌گردد، زمانی‌که گروه زبان و ادبیات فارسی در دانش‌سرای عالی یزد شکل گرفت. این دانش‌سرا بعدها به دانشگاه تربیت معلم یزد تغییر نام یافت و در سال ۱۳۷۱ ﮬ. ش در دانشگاه یزد ادغام شد. با ادغام دانشگاه تربیت معلم در دانشگاه یزد، دانشکده زبان و ادبیات فارسی به ریاست آقای دکتر محمدعلی صادقیان تشکیل گردید. این دانشکده در آغاز تنها دارای یک رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی و با دو گرایش دبیری و محض بود. با ایجاد رشته‌های زبان و ادبیات عرب در مقطع کارشناسی به سال ۱۳۷۶ و زبان و ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی به سال ۱۳۷۳ سه گروه همگون در دانشکده شکل گرفت و با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نام دانشکده از تاریخ ۸۴/۸/۱۱ به دانشکده زبان و ادبیات تغییر یافت. در حال حاضر دانشکده زبان و ادبیات، دارای سه گروه زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی و زبان و ادبیات انگلیسی است که هرکدام از گروه‌های یاد شده در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرند.

دانشکده‌ی اقتصاد، مدیریت و حسابداری

دانشکده‌ی اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، از سال ۱۳۶۹ با راه‌اندازی رشته‌ی مدیریت صنعتی، فعالیت خود را آغاز کرده است. اکنون با نزدیک به ۳۰ عضو هیئت‌علمی در پنج گروه‌ آموزشی مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی، اقتصاد صنعتی، مدیریت جهانگردی و حسابداری به کار خود ادامه می‌دهد.

دانشکده علوم اجتماعی

در عصر جهانی شدن، شهرنشینی و تحولات صنعتی، زندگی اجتماعی به یکی از پیچیده‌ترین موضوعات مطالعه علمی تبدیل شده است. برخلاف جوامع سنتی که پدیده‌های اجتماعی در حاشیه سایر دانش‌ها مورد بحث قرار می‌گرفت، ورود به عصر مدرن، مطالعه اجتماعات انسانی به عنوان یک موضوع مستقل را ضروری ساخت. با پیشرفت‌های فناوری، مسایل و مشکلات اجتماعی نیز افزایش یافته است. لزوم ارایه راهکارهای سنجیده برای مقابله با این چالش‌ها و تحولات اجتماعی چندلایه، اهمیت و ضرورت فعالیت‌های مستمر علمی و تحقیقاتی در حوزه‌های مرتبط با علوم اجتماعی را بیش از پیش آشکار می‌کند. در این راستا آموزش نیروهای متعهد و متخصص و آشنا با مهارت‌های علمی و پژوهشی، از اولویت‌های نظام آموزش عالی است. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد به منظور دستیابی به این هدف، فعالیت خود را با ایجاد دوره کارشناسی “تعاون و رفاه اجتماعی” در سال ۱۳۷۵ و راه‌اندازی دوره کارشناسی “مردم‌شناسی” در سال ۱۳۷۷ آغاز کرد. بنا به ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی و پاسخگویی به نیاز جامعه در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر و آموزش‌دیده در سال ۱۳۸۵ دوره کارشناسی ارشد “جامعه‌شناسی” با پذیرش ۸ نفر دانشجو برای اولین بار راه‌اندازی شد.

در همین سال، شورای گسترش آموزش عالی با تأسیس “دانشکده علوم اجتماعی” در دانشگاه یزد موافقت نمود. تداوم توسعه کمی و کیفی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی و فعالیت‌های علمی و آموزشی در این دانشکده با الحاق گروه آموزشی “علم اطلاعات و دانش‌شناسی” در سال ۱۳۸۹ شتاب افزون‌تری یافت. این دانشکده هم‌اکنون در یازده رشته، گرایش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال فعالیت است.

معرفی انجمن دانش‌آموختگان

دانش‌آموختگان دانشگاه یزد، در نقاط مختلف کشور و در مراکز علمی و پژوهشی کوچک و برزگ مشغول کار و فعالیت هستند. بسیاری از آن‌ها در طول زندگی شغلی و تخصصی خود منشأ اثرات قابل توجهی بوده و هستند. هدف از راه‌اندازی این سامانه، تحکیم روابط دوستانه دانشگاهی، تبادل اطلاعات علمی و فرهنگی، ارتقای سطح آگاهی تخصصی و ارایه برخی خدمات و تسهیلات به بالغ بر هفتاد هزار دانش‌آموخته این دانشگاه است. امید است با گردهمایی دانش‌آموختگان این دانشگاه بتوان از استعدادها، توانمندی‌ها و تجربیات ایشان در جهت اعتلا و ارتقای جایگاه دانشگاه بهره برد.

از جمله مهم‌ترین اهداف و ضرورت تشکیل این نهاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد انعکاس نیازهای علمی و فنی بخش‌های مختلف اجرایی کشور به دانشگاه بهره‌گیری از نظرات و تجارب فارغ‌التحصیلان در جهت ارتقای علمی و فنی دانشگاه برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و گردهمایی‌های علمی، فنی، فرهنگی و اجتماعی شناسایی توان علمی، فنی، تحقیقاتی و مدیریتی اعضای جامعه و هدایت آنها به مراکز مورد نیاز کشور فراهم نمودن زمینه انجام پروژه‌های مشترک علمی، فنی بین دانشگاه و بخش‌های اجرایی کشور ایجاد تسهیلات لازم جهت استفاده فارغ‌التحصیلان از امکانات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رفاهی دانشگاه هماهنگی در امر بهره‌گیری اساتید و دانشجویان از مراکز صنعتی کشور از طریق بازدیدهای علمی و تأمین دوره‌های کارآموزی مناسب برای دانشجویان سازمان‌دهی لازم برای مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی، واحدهای صنعتی و اقتصادی و هدایت آن‌ها برای پیشبرد امور جامعه فعالیت موثر در تقویت نهاد مهندسی کشور به‌ منظور برنامه‌ریزی، توسعه و ارتقای تکنولوژی ملی راهنمایی فارغ‌التحصیلان برای کاریابی و اشتغال در مراکز علمی و صنعتی کشور ایجاد و حفظ ارتباط مستمر بین فارغ‌التحصیلان و دانشگاه کوشش برای ارتقای علمی، فنی و دانش مدیریتی فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند با درک اهمیت موضوع و پس از پیگیری‌های انجام شده به ‌منظور تاسیس نهاد فوق، نیاز به ایجاد بانک اطلاعاتی دانش‌آموختگان دانشگاه یزد بسیار محسوس می‌نماید.

 

 

بر همین مبنا از شما فارغ‌التحصیلان ارجمند و فرهیخته تقاضا می‌شود با تکمیل محتویات این پرسش‌نامه به‌ صورت دقیق، سهم خود را در پیشبرد هرچه بهتر اهداف این مجموعه و تسریع در به انجام رسیدن مقدمات تاسیس این انجمن ادا فرمایید. ضمنا دبیرخانه این انجمن پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم، نسبت به ارسال دعوت‌نامه و پیگیری مراحل عضویت و ثبت‌نام دانش‌آموختگان گرامی اقدام می‌نماید. همچنین لازم به‌ ذکر است این انجمن در نظر دارد پس از آغاز به ‌کار فعالیت‌های خود، در جهت ایجاد فضای همکاری و ارتباط نزدیک میان دانش‌آموختگان و نهاد متولی، اقدام به برگزرای مراسمی تحت عنوان “گردهمایی بزرگ دانش‌آموختگان دانشگاه یزد” نماید. جزییات بیشتر در مورد نحوه برگزاری این مراسم متعاقبا اعلام می‌شود. در پایان امید است با همکاری شما عزیزان و تمامی کسانی که به نوعی می‌توانند در راستای اعتلای این مجموعه و نیل به اهداف عالی آن قدمی بردارند، بتوانیم از آغازین روزهای این حرکت نوین، گام‌هایمان را با اطمینان و استوار برداریم.

شرح فعالیت‌های پیشنهادی انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه یزد اطلاع‌رسانی به اعضا در خصوص اطلاعیه‌ها و فرصت‌های کاری شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی امکان استفاده از خدمات مجمتع‌های ورزشی دانشگاه امکان استفاده از تسهیلات کتابخانه‌‌های دانشگاه استفاده از سالن اجتماعات به ‌منظور برگزاری جشن‌ها و مراسم مشخص امکان استفاده از مهمان‌سرا و خوابگاه دانشجویی در نقاط مختلف دارای قرارداد از سوی دانشگاه امکان استفاده از تور‌های سیاحتی و زیارتی دانشگاه برخورداری از ایمیل دانشگاه امکان حضور در کارگاه‌ها، سمینار‌ و کنفرانس‌ها در دانشگاه با تخفیف هدایت و مشاوره دانشجویان در خصوص بازار کار، مهارت زندگی و آینده آموزشی پژوهشی بهره‌مندی از بیمه تکمیلی شرکت در برنامه‌های ورزشی و گروه‌های مستقل دانشجویی ایجاد ارتباط میان دوستان خوابگاهی و دانشگاهی سابق و امکان گفتگو با آن‌ها از طریق وب‌گاه دانشگاه ارتباط با اساتید دانشگاهی پیگیری فرم‌هایی که نیازی به حضور فیزیکی شخص نمی‌باشد و امکان ارسال آن‌ها در اختیار گذاشتن صفحه شخصی برای افراد به‌ منظور ثبت در خواست‌ها و امکانات ارتباطی

ارتباط با دانشگاه:

یزد، صفاییه، بلوار دانشگاه

صندوق پستی: ۷۴۱ – ۸۹۱۹۵

تلفن تماس : ۳۱۲۳۲۲۲۲ -۰۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *