مدیریت کسب و کارهای کوچک

مدیریت کسب و کارهای کوچکManage Small Businesses

مدیریت کسب و کارهای کوچک

هر فعالیت و یا کسب و کاری که تا تعداد ۲۵۰ نفر کارمند داشته باشد را طبق تعاریف اتحادیه اروپا می­ توان کسب و کار کوچک نام برد.

در تمامی کشورها، کسب و کار مقول ه­ای مهم است و افراد دائم به دنبال راهی برای رونق بخشیدن به کسب و کارهای خود هستند. کسب و کارهای کوچک نیز در کشورهای پیشرفته بسیار مهم هستند چون به سادگی شکل می­ گیرند و به سادگی نیز خود را با شرایط موجود تطبیق می­ دهند و هزینه­ های زیادی هم نخواهند داشت.

دانشجویان این رشته به آشنایی به بخش های مختلف یک بیزینس و یا همان کسب و کار از جمله مسائل مالی، بازار فروش و … می­ پردازند و از آنجایی که به این امور آشنا شده­اند برای تأسیس یک شرکت و یا مدیریت آن توانایی مناسبی خواهند داشت.

 

مشخصات دوره:

طول دوره کارشناسی این رشته، ۸ نیمسال تحصیلی به مدت ۴ سال می­باشد.

 

تعداد واحدهای درسی رشته مدیریت کسب و کارهای کوچک:

 

دروس عمومی۲۰
دروس پایه۳۹
دروس اصلی۲۷
دروس اختصاصی۴۲
دروس اختیاری۸
تعداد کل واحدها۱۳۶

 

این رشته از میان داوطلبان رشته­ های علوم ریاضی. علوم تجربی و علوم انسانی پذیرش دارد و پذیرش آن نیز به صورت کشوری می­ باشد. در گروه ریاضی و فیزیک در زیرگروه ۱ و در رشته­ ی تجربی زیرگروه ۴ و علوم انسانی در زیرگروه ۳ قرار دارد.

 

رشته مدیریت کسب و کارهای کوچک  از زیرگروه‌ های ۴ گروه آزمایشی علوم تجربی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

زمین شناسی: ۱ریاضی: ۴زیست شناسی: ۲فیزیک: ۳شیمی: ۲

 

رشته مدیریت کسب و کارهای کوچک  از زیرگروه‌ های ۱ گروه آزمایشی ریاضی و فنی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

ریاضی: ۴فیزیک: ۳شیمی: ۲

 

رشته مدیریت کسب و کارهای کوچک  از زیرگروه‌های۳ گروه آزمایشی علوم انسانی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

ریاضی: ۴اقتصاد: ۳زبان و ادبیات فارسی: ۲زبان عربی: ۱تاریخ و جغرافیا: ۱علوم اجتماعی: ۱فلسفه و منطق: ۱روان شناسی: ۱

 

هدف از ایجاد کارشناسی این رشته آموزش و تربیت افرادی متخصص برای راه اندازی و ایجاد یک کسب و کار کوچک می­ باشد. فارغ التحصیلان این رشته علاوه برآشنایی با مسایل نظری دانش مدیریت کسب و کارهای کوچک با زمینه­ های کاربردی و عرصه­ های عملیاتی این رشته و نیز، مشکلات، محدودیت ها و راهکارهای غالب بر آن، در عرصه کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک آشنا می­ شوند.
یکی از مهمترین اهداف این دوره تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مدیریت کسب و کارهای کوچک و فعالیت­ های کارآفرینی در بخش­ های خصوصی، عمومی (دولتی) و غیردولتی است.

بازار کار:

با توجه به تحولات بازار کسب و کار و رویکردهای جدید در این حوزه، این رشته از آینده مناسبی برخوردار است.
فارغ التحصیل این رشته علاوه بر اینکه توانایی تأسیس شرکت خصوصی برای خود در جهت مشاوره و ایجاد کسب و کار را دارد بلکه می­ تواند سمت­ هایی نیز در مراکز خصوصی و دولتی داشته باشد. مدیریت فروش. مدیر بازاریابی. مدیر خرید.کارمند بانک. کارشناس تحقیقات بازار از جمله مواردی که فرد می­ تواند به طورمستقیم در آنها فعالیت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *