مشاوره تحصیلی در زمینه افت تحصیلی

مشاوره تحصیلی در زمینه افت تحصیلی

 

 

 

 

 

 

مشاوره تحصیلی در زمینه افت تحصیلی ؛ افت تحصیلی از جمله موارد شایع در سالهای آخر دبستان و بسیار شدیدتر در دوران دبیرستان می باشد که کم و بیش اکثر دانش‌آموزان به دلایل مختلف به صورت سطحی و یا حاد تجربه‌ی آن را داشته اند.

 

 

 

پیدا کردن یک مشاور و یا راهنمای خوب

 

 

 

برخی از دانش آموزان به خواست خود به مشاوره تحصیلی مراجعه می‌کنند و برخی که اوضاع حادتری دارند توسط مسئولین مدرسه جهت بررسی، ریشه یابی و کمک حرفه‌ای مشاور معرفی می‌شوند و یا در شرایط بهتر خانواده و یا حامیان نزدیک فرد اقدام به مراجعه به مشاور می‌نمایند تا هم ایشان و هم دانش‌آموز بتوانند در کمترین زمان ممکن به هدف خود دست یابند.

 

 

وظایف مشاور

 

 

 

در هر صورت مشاور وظیفه دارد با بررسی ابعاد مختلف روحی، روانی، عاطفی، یادگیری و … فرد جنبه‌های مختلف افت تحصیلی را بررسی کرده و با اخذ اطلاعات از دانش‌آموز، خانواده و اخذ آزمون‌های مرتبط و همچنین نگاه به عوامل درون مدرسه‌ایی، سلامت جسمی ‌و روانی دانش‌آموز و … در الویت‌های بعدی به ریشه‌یابی علل افت تحصیلی و حل آن بپردازد.

 

بررسی و شناخت علل و ریشه‌یابی افت تحصیلی

 

 

شناخت علل و ریشه‌یابی افت تحصیلی در گام اول قرار دارد و بعد از پیدا کردن علت، مشاور به کمک دانش‌آموز و در صورت لزوم خانواده او و مسئولین مدرسه به رفع آن علت اقدام می نماید و یا راهنمایی‌هایی جهت تغییر وضعیت به دانش‌آموزان برای رفع علت ارائه می‌شود و پیشرفت او مورد پیگیری قرار می‌گیرد. از جمله این راهنمایی‌ها: شیوه افزایش انگیزش دانش آموز، آموزش شیوه‌های صحیح مطالعه، آموزش شیوه‌های مواجهه با تغییرات اساسی، شیوه های مقابله با استرس، ارتباط بین فردی با دوستان و غیره بنا به ریشه‌ی موضوع خواهد بود.

 

 

شما می‌توانید برای خواندن و اطلاع از مقالات مشاوره‌ تحصیلی بر روی اینجا کلیک نمایید.