تغییر رشته در پایه دهم از شاخه نظری به فنی ‌وحرفه‌ای

در این مقاله به بررسی و شرایط لازم برای تغییر رشته در پایه دهم از شاخه نظری به فنی ‌وحرفه‌ای خواهیم پرداخت.

 

شرایط تغییر رشته در پایه دهم از شاخه نظری به فنی ‌وحرفه‌ای

 

با استقرار ساختار ۶٫۳٫۳ در نظام آموزشی کشور، در پایان پایه نهم فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان صورت می­پذیرد؛

بر این اساس دانش آموزی که در پایه دهم به تحصیل مشغول است برای تغییر رشته در پایه دهم از شاخه نظری به فنی ‌وحرفه‌ای با توجه به ماده ۷ آیین نامه هدایت تحصیلی، چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد با نظر کتبی مشاور و تأیید کمیته هدایت تحصیلی ناحیه، منطقه یا شهرستان و رعایت شرایط ذیل می‌تواند در پایه یازدهم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود.

 

 

می‌توانید اطلاعات بیشتری از شرایط و ضوابط دقیق و کامل تغییر رشته پایه دهم از شاخه نظری به فنی ‌وحرفه‌ای را کسب کنید

 

تغییر رشته در پایه دهم از شاخه نظری به فنی ‌وحرفه‌ای یا کاردانش به رشته‌های شاخه فنی و حرفه‌ای یا تغییر رشته در همان شاخه به گذراندن و  قبولی در امتحانات کلیه دروس تخصصی پایه دهم رشته جدید در خرداد یا شهریور همان سال بستگی دارد ؛ البته با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته‌هایی که اسامی آن از سوی کمیته هدایت تحصیلی شهرستان اعلام خواهد شد.

 

 

 نکته: اگر دانش‌آموز بخواهد به ادامه تحصیل در واحدهای آموزشی کاردانش دولتی تحت پوشش آموزش و پرورش بپردازد، موافقت کمیته هدایت تحصیلی اداره آموزش و پرورش شهرستان به لحاظ رعایت ظرفیت رشته‌های مهارتی، نیز الزامی است.

 

 

 

در دوره روزانه، زمان تغییر شاخه یا رشته حداکثر تا پایان امتحانات شهریور پایه دهم بوده و دانش‌آموز حداکثر تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور موظف است تقاضای کتبی خود را به مدیر واحد آموزشی تحویل دهد تا نسبت به انجام مراحل تغییر رشته اقدام صورت پذیرد.

دانش‌آموز متقاضی تغییر رشته می‌تواند درس‌های امتحان تغییر رشته را حداکثر در دو مرحله خرداد و شهریور پایه دهم امتحان دهد.

 

 

مراحل تغییر رشته در پایه دهم از شاخه نظری به فنی ‌وحرفه‌ای و تغییر رشته کاردانش به رشته های شاخه فنی و حرفه ای یا تغییر رشته در همان شاخه را می­توان در موارد زیر خلاصه نمود:

 

 

– درخواست اولیای دانش آموز (دریافت نمون برگ از مشاور مدرسه)

– نظر کتبی مشاور مدرسه و تأیید اداره آموزش و پرورش منطقه

– شرکت و قبولی در آزمون دروس اختصاصی پایه دهم رشته جدید در نوبت امتحانی خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظزفیت پذیرش در رشته­ها

– کسب نمره قبولی در همه دروس اختصاصی رشته جدید

– نمرات دروس گذرانده شده از رشته قبلی به رشته جدید با کد و عنوان یکسان در رشته جدید پذیرفته می­شود.

 

 

 نمون برگ را مشاهده کنید.

 

 

توجه:

۱- جهت تکمیل نمون برگ تقاضای تغییر شاخه/ رشته نهایتاً تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور ماه باید اقدام کرده و پس از تأیید والدین به مدیر واحد آموزشی مدرسه تحویل دهید.

۲- جهت آمادگی برای شرکت در امتحان تغییر رشته، همواره در طول تحصیل پایه دهم با مشاور مدرسه خود مشورت کنید و راهنمایی لازم را از او بگیرید.

 

 

نکات

محل برگزاری امتحان متناسب با رشته ­ای که تقاضا کردید بعد از تأیید اداره آموزش پرورش منطقه به منظور شرکت شما در امتحان تغییر شاخه/ رشته، باید مشخص شود؛

 

در صورتی در همان واحد آموزشی در امتحان تغییر شاخه / رشته شرکت خواهید کرد که رشته مورد تقاضا در واحد آموزشی محل تحصیلتان وجود داشته باشد.

 

با هماهنگی اداره آموزش و پرورش، چنانچه رشته مورد تقاضای شما در واحد آموزشی کنونی موجود نباشد، دبیرستان یا هنرستان مورد نظر تعیین شده و شما را جهت امتحان به آن واحد آموزشی تا یک هفته قبل از شروع امتحانات براساس نمون برگ ب معرفی می­کنند.

 

در امتحان یک سری از درس های مربوط به آن رشته (در پایه دهم آن رشته)برای انجام تغییر شاخه / رشته در هر یک از شاخه یا رشته های فنی و حرفه ای، نظری و کاردانش ، باید شرکت کنید و نمره مورد نیاز برای قبولی درس­های مذکور را بگیرید.

 

 

 

جدول دروس امتحانی تغییر شاخه /رشته را مشاهده کنید.

 

زمان تغییر رشته در پایه دهم از شاخه نظری به فنی ‌وحرفه‌ای:

حداکثر تا پایان امتحانات شهریور ماه پایه دهم، تغییر شاخه یا رشته در دوره روزانه امکانپذیر می­باشد.

تقاضای کتبی توسط دانش آموز حداکثر تا دو هفته قبل از آغاز امتحانات خرداد یا شهریور باید به مدیر مدرسه تحویل داده شود.

دانش آموزان متقاضی تغییر رشته می­توانند حداکثر در دو مرحله خرداد و شهریور در امتحان دروس تغییر رشته پایه دهم شرکت نمایند.

 

 

 

  توجه: شرکت به طور هم زمان در آزمون دروس تغییر رشته قبلی  برای دانش  آموزان بلامانع است.

 

 

تطبیق درس های رشته قبلی با رشته جدید:

 

نمره قبولی همه درس­ها در رشته قبلی در صورتی به عنوان دروس گذرانده شده در رشته جدید از شما پذیرفته می­شوند که با درس­های رشته جدید دارای کد درسی یکسانی باشند.

برخی از دروسی که شما گذرانده و کد یا عنوان آن مشابه با درس­های رشته­ی جدید نیست ولی از نظر محتوا شباهت دارند، براساس جدول دروس قابل تطبیق با رشته جدید، قابل تطبیق بوده و نمره درس گذرانده شده از شما پذیرفته شده و جایگزین نمره آن درس، در رشته جدید می­شود.

تعداد واحدهای درسی رشته جدید ملاک محاسبه خواهد بود در شرایطی که تعداد واحدهای گذرانده شده با تعداد واحدهای دروس تطبیقی موضوع جدول تطبیق یکسان نباشد.

 

 

 

جدول تطبیق درس های رشته قبلی با رشته جدید را بررسی و مشاهده کنید.

 

 

تطبیق دروس از طریق سیستم رایانه ای پس از ثبت نام دانش آموز در رشته جدید، انجام شده و دروسی که شما برای فارغ التحصیلی ملزم به گذراندن آن­ها هستید، با درج کلمه کمبود در کارنامه مشخص خواهد شد.

بعد از به دست آوردن شرایط لازم برای تغییر شاخه / رشته ، دروس (مربوط) از شما مورد قبول قرار گرفته و مابقی دروس  پایه دهم رشته جدید را  در دوره تابستانی پایه یازدهم یا دوره تابستانی پایه دوازدهم یا به صورت غیر حضوری در دی ماه پایه دوازدهم باید انتخاب کرده و بگذرانید.

 

 

 

 نحوه­‌ی چگونگی ثبت نمرات امتحان تغییر رشته

 

 

بعد از اتمام امتحانات(با توجه به اینکه امتحان تغییر رشته/ شاخه همزمان با امتحانات خرداد یا شهریور ماه پایه دهم انجام می­شود) نمره های مربوط به درس­های تغییر رشته / شاخه در کارنامه شما ثبت شده و در صورت موفقیت­ در همه دروس مربوط به تغییر رشته جدید،مرکز آموزشی که در آن امتحانات تغییر رشته را داده­ اید، یک نمون برگ تهیه  با این مضمون که شما با موفقیت درس­های تغییر رشته را گذرانده ­اید را تهیه کرده و این نمون برگ به پرونده هدایت تحصیلی شما اضافه و در پرونده تحصیلی شما نگهداری می­شود و با توجه به این نمون برگ و نمره­هایی که در کارنامه تحصیلی درج شده ­اند، می­توانید در پایه­ی یازدهم رشته جدید ثبت نام نمایید.

 

 

 نکته: در امتحان شهریور ماه دروسی که موفق به گذراندن آن­ها در خرداد ماه نشده­ اید، می­توانید شرکت نمایید.

 

در صورتی که در این صفحه پاسختان را یافت نکرده‌اید می‌توانید به سیستم پرسش و پاسخ کنکوری مراجعه کنید و در آنجا سوالتان را مستقیم از دکتر پدرام بپرسید.

 

۲ دیدگاه

  • مریم گفت:

    سلام من سال یازدهم تجربی هستم و میخواستم رشتمو به کامپیوتر تغیرر بدم ایا امکانش هست؟

    • دکتر پدرام گفت:

      سلام ،
      بله . امکانش هست .
      و البته یک سال تجدید پایه میشن احتمالا
      ولی بدونین در کل کاری بسیار اشتباه و نامعقول هست، پیشنهاد میدم قبلا از اقدام حتما یک جلسه مشاوره داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *