تغییرات کتاب های دروس اختصاصی پایه دهم با کتاب نظام قدیم (دوم دبیرستان)

تغییرات کتاب های دروس اختصاصی پایه دهم با کتاب نظام قدیم(دوم دبیرستان) | تغییرات کتاب های دروس اختصاصی پایه دهم


تغییرات کتاب های دروس اختصاصی پایه دهم با کتاب نظام قدیم (دوم دبیرستان):

 

تغییرات کتاب درسی ریاضی (تجربی و ریاضی) پایه دهم با کتاب نظام قدیم

 

                                             

– دانش آموزان پایه دهم در کتاب ریاضی پایه دهم خود با مفاهیم زیر آشنا می­ شوند:

مجموعه اعداد طبیعی، حسابی، صحیح، گویا، گنگ. بازه­ های عددی باز و بسته و نیم باز. اشتراک و اجتماع بازه­ ها. مجموعه­ های متناهی و نامتناهی. روابط بین مجموعه ­ها. دنباله حسابی و هندسی و روابط مربوط به آن­ها. نسبت­های مثلثاتی و روابط بین آن­ها. مفهوم ریشه و توان­ ها و روابط توانی. اتحادها و فرمول­ های آن. معادله درجه دو و ریشه­ یابی آن. راس سهمی و سایر ویژگی­ های معادله درجه دو. تعیین علامت معادلات درجه دو. نامعادله و روابط آن. مفهوم تابع. مفهوم دامنه. مفهوم برد. نمایش تابع به صورت زوج مرتب. تابع چند جمله­ای. تابع قدر مطلق. اصل جمع و ضرب. جایگشت. ترکیب. پیشامد تصادفی. پیشامدها و اعمال روی آن­ها. پیشامد ناسازگار. احتمال رخداد یک پیشامد. تعریف جامعه و نمونه آماری. متغییر و انواع آن) پرداخته شده است.

– مفاهیم تابع که در کتاب نظام قدیم در ۳ فصل ارائه می­شد، مختصر شده و ترتیب فصل­ ها جابجا شده­اند.

– بخشی از احتمال سال سوم و پیش دانشگاهی به کتاب دوم دبیرستان (پایه دهم) آمده است.

– مقدمه­ ای از آمار در حد معرفی روش­ های اندازه­گیری و متغیرها و انواع آن در کتاب ریاضی پایه دهم آمده است.

نکات:

– تمامی کلیدواژه­ های ریاضی دهم (که در بالا ذکر شدند) برای داوطلبان نظام قدیم آشنا است و حتی می­ توان گفت این افراد کلیدواژه­ های موجود فوق را با حجم مطالب بیشتری خوانده­اند و کتاب آن­ها از کتاب پایه دهم فعلی حجیم­ تر بوده است.

– در ریاضی دهم نسبت به کتاب­ های قدیمی با هیچ مبحث نا آشنایی مواجه نخواهید شد.

– در کتاب ریاضی پایه دهم مباحث بهتر و کاربردی­ تر از قبل توضیح داده شده است (کسانی که کتاب­های قدیمی را خوانده­اند از مطالعه این کتاب لذت خواهند برد.)

 

تغییرات کتاب درسی زیست پایه دهم با کتاب نظام قدیم

 

 

  • کلید واژه­ هایی که در کتاب جدید (پایه دهم) به توضیح آن ها پرداخته شده است عبارتند از:

جزء نگری و کل­نگری. سامانه پیچیده. نگرش بین رشته­ ای. اخلاق زیستی. فناوری­ های نوین. مهندسی ژن شناسی (ژنتیک)خدمات بوم سازگان. تأمین انرژی­های تجدیدپذیر. پزشکی شخصی وزن مناسب و نمای توده بدنی. انواع روش­ های تنفس در جانداران مثل تنفس نایدیسی، تنفس پوستی و … .تأمین اکسیژن و موادمغذی. تشریح سامانه گردش آب در برخی از بی مهرگان. تشریح حفره گوارشی در مرجانیان مثل هیدر آب شیرین. دفع در بی مهرگان. دفع در سخت پوستان. دفع در حشرات. قارچ ریشه ­ای و ویژگی­ های آن

 

– استفاده از واژه یاخته به جای سلول مهم­ترین واژه­ای است که در کتاب زیست پایه دهم نسبت به قبل خودنمایی می­کند.

– اصطلاحات زیستی در کتاب جدید زیست­ شناسی اغلب فارسی­سازی شده­اند؛ مثلاً واژه کریچه به جای واکوئل یا خوناب به جای پلاسما یا میان یاخته به جای سیتوپلاسم بکاررفته­ اند؛ برای داوطلبان نظام قدیم یادگیری این اصطلاحات فارسی شده در ابتدا می­ توانند تازگی داشته باشند.

– کلید واژه­ هایی که در کتاب دهم زیست آمده­اند اکثراً تمام حفظی و یکی دو مورد آن نیمه مفهومی هستند و لذا مطالب جدید اضافه شده به زیست پایه دهم ناچیز و سبک است.

– لازم است داوطلبانی که با کتاب­ های قدیم درس خوانده­اند حتماً کتاب­ های چاپ جدید را برای کنکور تهیه نمایند چون این درس به متن وابسته است و ممکن است در کتاب­ های جدید، روی قیدها و سایر کلید واژه­ ها تغییراتی به وجود آمده باشد و تهیه کتاب­ های جدید در مطالعه به شما آرامش خواهد داد.

 

 

تغییرات کتاب های دروس اختصاصی پایه دهم با کتاب نظام قدیم(دوم دبیرستان):

– مطالب این کتاب در گذشته برای رشته تجربی و ریاضی کاملاً یکسان بود اما رشته ریاضی و تجربی در کتاب جدید (پایه دهم) دارای کتاب های فیزیک متفاوتی در هستند.

– در کتاب فیزیک رشته تجربی پایه دهم اصطلاحات و مفاهیم زیر، جدید هستند:

 مدل­سازی فیزیک. سازگاری یکاها. تخمین مرتبه بزرگی در فیزیک. حرکت براونی. اصل ارشمیدس. شاره در حرکت و اصل برنولی

– از کتاب فیزیک پایه دهم فصل های حرکت شناسی و دینامیک حذف شده است.

– آن چیزی که بیشتر از هر چیز در این کتاب به چشم می خورد پیوستگی مطالب در این کتاب بسیار مشاهده می­ شود به طوری که این یک دستی در متن باعث شده کتاب حال حاضر خواندنی تر باشد.

– آنچه برای داوطلبان نظام قدیم اهمیت دارد آن است که در کتاب جدید مفاهیم قرمز رنگ جدول اضافه شده است که همگی مفاهیم نیمه مفهومی و فرمولی ساده ای هستند و درک و آموزش آن ها ساده می باشد و نیازی به حضور معلم ندارد.

 

در کتاب فیزیک رشته ریاضی – فیزیک پایه دهم اصطلاحات و مفاهیم زیر جدید هستند: مدل سازی فیزیک. سازگاری یکاها. تخمین مرتبه بزرگی در فیزیک. حرکت براونی. اصل ارشمیدس . شاره در حرکت و اصل برنولی

– کتاب فیزیک پایه دهم رشته ریاضی فیزیک ۱ فصل بیشتر از کتاب فیزیک رشته تجربی دارد و این فصل اضافه در کتاب­ های قدیم جزء فیزیک سوم دبیرستان بوده است اما در حال حاضر آن فصل به پایه دهم منتقل شده است.

– مطالب جدید هر دو کتاب فیزیک برای هر دو رشته تجربی و ریاضی – فیزیک یکسان است.

 

تغییرات کتاب درسی شیمی پایه دهم (تجربی و ریاضی فیزیک) با کتاب نظام قدیم

 

– در دو رشته تجربی و ریاضی فیزیک کتاب شیمی پایه دهم یا همان دوم دبیرستان سابق از یک کتاب مشترک برخودار هستند.

– مفاهیم زیر در کتاب پایه دهم جزء مطالب جدیدی هستند که برخی از این مفاهیم در کتاب شیمی سال اول دبیرستان قدیم بوده است و به پایه دهم منتقل شده است.

 

در کتاب شیمی پایه دهم در مورد کلید واژه­ های زیر مطالبی آورده شده است؛

نحوه تشکیل عنصرها. غنی­سازی ایزوتوپ ها. هواکره. تقطیر جزء به جزء. هوای مایع. اوزون. آب و یون­ های موجود در آب آشامیدنی.اثر گلخانه ­ای . شیمی سبز .توسعه پایدار. تروپوسفور و اوزون تروپوسفور. غشای نیمه تراوا . اسمز معکوس

 

برخی از مطالب سال سوم دبیرستان قدیم به کتاب پایه دهم اضافه شده است.

نتیجه: چند مطلب خواندنی و غیر فرمولی و غیر مفهومی به کتاب پایه دهم اضافه شده است که با یک مطالعه ساده می­توانند در ذهن شما شکل بگیرند.

– برای داوطلبان نظام قدیم تغییرات بوجود آمده موضوع پیچیده­ای نخواهد بود و برای یادگیری این مباحث نیازی به معلم نیست.

– در کتاب­ های جدید واژه­ های فارسی شده بکار رفته­اند که در بسیاری از قسمت­ ها نویسندگان سعی کرده­اند که اصطلاح رایج لاتین آن را در داخل پرانتز بنویسند؛ این موضوعات نبایستی باعث درگیری ذهنی برای داوطلبان کنکور شود.

– موضوع دیگری که در کتاب­ های جدید وجود دارد چیدمان­هایی است که گاه از فصل­ های سوم و پیش دانشگاهی سابق در داخل کتاب های پایه دهم آورده شده است که اکثر این قبیل تغییرات برای ایجاد یک روند موضوعی مرتبط و هماهنگ است که از سال­ها قبل لازم بود این پیوند موضوعی در کتاب­ های درسی ایجاد شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *