تغییرات کتاب های دروس عمومی پایه دهم با کتاب نظام قدیم (دوم دبیرستان)

تغییرات کتاب های دروس عمومی پایه دهم با کتاب نظام قدیم (دوم دبیرستان) | تغییرات کتاب های دروس عمومی پایه دهم | کتاب های نظام قدیم


تغییرات کتاب های دروس عمومی پایه دهم با کتاب نظام قدیم (دوم دبیرستان):

 

تغییرات کتاب درسی ادبیات پایه دهم با کتاب نظام قدیم:

 

(این کتاب با رشته­ های علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی نیز مشترک است)

تغییر موضوعات درسی در درس ادبیات برای کنکور مهم نیست؛ آن چیزی که حائز اهمیت می­باشد تغییراتی است که در قسمت­ های زیر رخ داده­اند:

– سطح واژگانی که در کتاب­ های قدیم بوده است در کتاب پایه دهم است و لذا داوطلبان نظام قدیم اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به کتاب حال حاضر در قسمت املا و معنا خواهند داشت.

– در کتب پایه دهم تنها موضوع «شیوه بلاغی» در بخش آرایه ­های ادبی اضافه شده است که یک مطلب کاملاً توضیحی است و یادگرفتن آن امری آسان می­باشد.

– در کتاب­ های نظام قدیم در ابتدای هر درس، توضیحاتی در خصوص آن شاعر یا نویسنده ارائه می­شد که این قسمت­ها به طور کامل در کتاب پایه دهم حذف شده است.

– کتاب زبان فارسی سال دوم دبیرستان قدیم حذف شده و در کتاب پایه دهم، قسمت هایی با عنوان «قلمرو زبانی» اضافه شده که بسیار ساده به آموزش مفاهیم دستوری زبان فارسی می­پردازد؛این قسمت­ ها شامل «واو عطف، جمع بستن واژگان، شبکه­ های معنایی، وممال» می­باشد که همگی مطالبی صد در صد ساده و روان است و در یادگیری آن هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.)

نکات:

داوطلبانی که با کتاب­ های قدیم درس خوانده­اند قطعاً در این بخش نگرانی نخواهند داشت. به داوطلبان نظام قدیم توصیه می ­شود از یک کتاب کمک آموزشی خوب برای پی بردن به آرایه اشعار موجود در کتاب پایه دهم استفاده نمایند.

 

 

تغییرات کتاب درسی عربی پایه دهم با کتاب نظام قدیم:

 

 

(این کتاب با رشته­ های فنی حرفه­ ای و کاردانش مشترک می باشد)

 

– متن تمامی دروس تغییر در کتاب پایه دهم کرده و لغات جدیدی در این کتاب به چشم می­خورد!

– قواعد عربی برای داوطلبان نظام قدیم اهمیت دارد است زیرا تسط روی قواعد عربی به منزله تسلط روی اکثر تست­ های کنکور عربی است حتی با قواعد می­ شود تست­ های ترجمه را نیز پاسخ داد.

ممکن است برای خیلی از شما این سؤال پیش آمده باشد که تغییراتی در قسمت قواعد در کتاب عربی پایه دهم وجود دارد یا خیر؟

هیچ قاعده تازه­ای به این کتاب اضافه نشده است و داوطلبانی که با کتاب­ های قدیم کارکرده­اند هیچ مشکلی با قواعد کتاب جدید ندارند چون همه این قواعد را در کتاب­ های قبلی هم مطالعه نموده­اند.

 

تغییرات کتاب درسی دین و زندگی پایه دهم با کتاب نظام قدیم:

 


(این کتاب با رشته ­های فنی و حرفه­ ای و کاردانش نیز مشترک است)

– «درس اول، درس دوم، درس هشتم، درس نهم» درس هایی هستند که در این کتاب اضافه شده یا تغییراتی داشته اند.

– تعداد درس ­های این کتاب از ۱۶ درسی که در کتاب قدیم بود به ۱۲ درس کاهش یافته است!

 توصیه: داوطلبان نظام قدیم برای اینکه بتوانند به تسلط برسند می­ توانند علاوه بر اینکه کتاب جدید را تهیه می­ کنند از یک کتاب کمک آموزشی خوب برای پیام آیات استفاده نمایند.

 

تغییرات کتاب درسی زبان انگلیسی پایه دهم با کتاب نظام قدیم:

 

(این کتاب با رشته های ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی نیز مشترک است)

 

– در کتاب پایه دهم، لغاتی که در سال­ های گذشته به عنوان لغات خارج از کتاب در کنکور سراسری مطرح می­شد گنجانده شده است و مطالعه این کتاب برای داوطلبان نظام قدیم بسیار آسان ­تر خواهد شد زیرا به لطف این کتاب، حجم زیادی از لغات خارج از کتابی که در کنکورهای سراسری از آن سوال می­ آمد، پوشش داده شده است.

– نویسندگان این کتاب، سعی کرده­اند اصطلاحات و لغات عامیانه و رواج پیدا کرده در جامعه را وارد کتاب درسی نمایند.

– در قسمت گرامر هیچ تغییری نسبت به گذشته مشاهده نشده است و لذا داوطلبانی که با کتاب های قدیمی درس خوانده اند با همان اطلاعات کتاب­ های قدیم هیچ تفاوتی با دانش آموزانی ندارند که کتاب­ های جدید را مطالعه نموده­اند.

 

حال ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که چرا در کنکور سراسری لغات خارج از کتاب مشاهده می­ شود؟

 

۱- اغلب لغات خارج از کتاب، مشتق شده از کلمات خود کتاب درسی هستند و ریشه آن کلمات در کتاب درسی موجود است و دوم آنکه طراح کنکور انتظار دارد یک دانش آموز یا داوطلب کنکور بتواند بر اساس مفهوم کلی جمله، لغت ناشناخته را معنی کند و لذا مهارت حدس لغات در کنکور سنجیده می­شود.

۲- در کتاب پایه دهم، از تصاویر بسیار با کیفیت و متناسب با لغات جدید استفاده شده است و این تصویرسازی موجب درک راحت­تر و ثبت ساده­تر لغات در ذهن می­شود و از این رو کیفیت ارائه دروس در کتاب زبان انگلیسی پایه دهم نسبت به کتاب های قدیمی زبان انگلیسی افزایش یافته است.

این تغییرات فرایند یادگیری داوطلبان نظام قدیم را نیز ارتقا می­دهد.

 

برای دریافت و مشاهده فهرست لغات جدید اضافه شده به کتاب زبان انگلیسی پایه دهم که دانش آموزانی که با کتاب های قبلی تحصیل کرده­اند با آن آشنایی ندارند اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *