پزشکی

 

پزشکی

Medicine

 

 

نظام آموزش پزشکی عمومی شامل ۵ دوره است:
علوم پایه
فیزیوپاتولوژی
کارآموزی بالینی
کارورزی بالینی
کارورزی
علوم پایه: این دوره ضمن آشنا نمودن دانشجویان با مباحث پایه، آمادگی لازم را نیز برای یادگیری علوم بالینی در آنان بوجود می آورد.

طول این دوره ۲ سال است که در پایان این دوره دانشجو در آزمونی شامل کلیه دروس این دوره شرکت می‌کند و در صورت موفقیت به دوره بعدی راه می‌یابد. هر دانشجو حداکثر ۲ بار می‌تواند در این آزمون شرکت کند.

 

 

دروس علوم پایه

 

 

بیوشیمی، بافت‌شناسی، تشریح (نظری- عملی)، تشریح (آناتومی) (نظری ـ عملی)، فیزیولوژی(نظری ـ عملی)، ایمونولوژی(نظری)، اپیدمیولوژی، روانشناسی، جنین‌شناسی، تغذیه، ژنتیک، زبان تخصصی، آسیب‌شناسی عمومی، انگل‌شناسی، میکروب‌شناسی دوره فیزیوپاتولوژی این دوره شامل ۳۱ واحد درسی است که دو ترم تحصیلی طول خواهد کشید. در پایان این دوره معدل دانشجو از دروس فیزیوپاتولوژی، باید دست‌کم ۱۲ باشد، در غیر این صورت دانشجو باید درس‌هایی را که در آنها نمره کمتر از ۱۲ آورده است،‌ مجدداً بخواند. حداکثر مدت مجاز،‌ در مراحل اول و دوم (علوم پایه و فیزیوپاتولوژی) ۵ سال است. در پایان این دو دوره دانشجویانی که همه‌ی واحدها را با موفقیت بگذرانند، به دوره‌ی کارآموزی بالینی راه می‌یابند. باید توجه داشت که ملاک قبولی در امتحانات این مرحله، کسب حداقل نمره ۱۲ از ۲۰ است؛ در حالی که در دروس پایه، ملاک کسب نمره ۱۰ از ۲۰ می‌باشد.

 

 

نکته

علوم پایه دوره‌ی نه چندان مرتبط با پزشکی اما بسیار مفید و پرسود برای دانشجوها است؛ در این دوره با مباحثی مثل دروس آناتومی

( تشریح جسد) ، فیزیولوژی، بافت شناسی، باکتری شناسی و…. آشنا می‌شوید.

به نوعی این دوره لذت بخش‌ترین و کم‌کارترین دوره‌ی پزشکی هست، بسیار لذت بخش…

در پایان این دوره دانشجو در آزمونی شامل کلیه دروس این دوره شرکت می‌کند و در صورت موفقیت به دوره بعدی راه می‌یابد. ، درصورتی که هر دو بار قبول نشود از دانشگاه اخراج می‌گردد.

 

 

فیزیوپاتولوژی: آگاهی از مبانی فیزیولوژیک، شناخت مکانیزم بیماری‌ها و عوامل موثر در آن‌ها نشانه‌های بیماری‌ها و تشخیص و درمان آن‌ها مطالبی است که شما می‌توانید آنها را در این دوره فرا بگیرید.

طول این دوره ۶ ماه است و طی آن دانشجو ضمن آگاهی از مبانی فیزیولوژیک ، با مکانیزم بیماری‌ها و عوامل موثر در آن‌ها به طریق تحلیل گرانه آشنا می‌شود و نشانه‌های بیماری‌ها و تشخیص و درمان آنها را یاد می‌گیرد.

 

 

دروس فیزیوپاتولوژی

 

 

آسیب‌شناسی اختصاصی، فارماکولوژی، سیمیولوژی، دوره‌های فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها .دوره ‌کارآموزی بالینی دانشجویان پزشکی در این مرحله قادر هستند تا آموخته‌های خود را از دروس مختلف با یافته‌های بالینی از بیماران بستری در بیمارستان‌ها تطبیق داده و با بهره‌گیری مناسب از روش‌های تشخیص آزمایشگاهی، بیماری را تشخیص دهند و اقدامات مناسب درمانی را برای بیمار انجام دهند. این دوره شامل ۹۷ واحد درسی است که در چهار بخش اصلی ارائه می‌گردد و عمدتاً مسائل رایج در پزشکی عمومی را شامل می‌شود که عبارتند از داخلی، جراحی، زنان و کودکان. در سایر بخش‌ها که بخش‌های فرعی محسوب می‌شوند نیز بیماری‌های شایع در آنها آموزش داده می‌شود. با توجه به این مطلب، چهار رشته اصلی جراحی، داخلی، زنان و کودکان زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

 

در دوره کارآموزی، دانشجویان باید روش برخورد با بیمار، تهیه شرح حال بیمار و نحوه تشخیص و درمان را فرا بگیرند تا در دوره‌ بعدی – کارورزی- که خود تصمیم گیرنده خواهند بود، بتوانند به کمک بیماران بشتابند و تصمیمات لازم را اتّخاذ نمایند. در دوره کارآموزی نمره قبولی در دروس عملی و نظری ۱۲ است و معدّل کلّ دوره کارآموزی باید بالای ۱۴ باشد و چنانچه کمتر از ۱۴ باشد، باید واحدهای با نمره کمتر از ۱۴ تکرار شود تا معدل کل به ۱۴ برسد. در پایان این دوره، دانشجویان قبل از ورود به دوره کارورزی در امتحانی به نام امتحان جامع کارورزی شرکت می‌نمایند و پس از قبولی به دوره کارورزی وارد می‌شوند. چنانچه دانشجویی در امتحان مربوط قبول نگردد، حداکثر ۴ مرتبه می‌تواند در این امتحان شرکت نماید.

 

نکته

در این مقطع شما تمام بیماری های داخلی را به صورت تئوری می‌خوانید، بیماری‌های داخلی، یعنی مبانی بیماری‌های زنان یا اطفال یا جراحی را نمیخوانید، فقط بیماری‌های داخلی… بیماری های قلب  و عروق جزو مباحثی هست که در این دوره میخونید.

سخت‌ترین دوره‌ی پزشکی همین دوره هست و یک سال پشت سر هم کلی امتحان سنگین و کمرشکن دارید و اصطلاحا پوستتون کنده میشه…

طول این دوره ۱سال است و طی آن دانشجو ضمن آگاهی از مبانی فیزیولوژیک ، با مکانیزم بیماری‌ها و عوامل موثر در آن‌ها به طریق تحلیل گرانه آشنا می‌شود و نشانه‌های بیماری‌ها و تشخیص و درمان آن‌ها را یاد می‌گیرد.

 

 

کارآموزی بالینی: شناخت آثار و علائم بیماری‌ها از دیدگاه بالینی و آزمایشگاهی و بدست آوردن توانایی‌های لازم در به کار بردن اندیشه، استدلال و نتیجه‌گیری سریع در طراحی عملیات پیشگیری و درمان است.

طول این دوره ۲۰ ماه است و هدف شناخت آثار و علائم بیماری‌ها از دیدگاه بالینی و آزمایشگاهی به دست آوردن توانایی‌های لازم در به کاربردن اندیشه ، استدلال و نتیجه‌گیری سریع، به منظور برخورد منطقی و صحیح با بیمار و طراحی عملیات پیشگیری درمانی است.

 

 

دروس کارآموزی بالینی

 

 

بیماری‌های اعصاب، بیماری‌های عفونی، کارآموزی داخلی، بیماری‌های جراحی، بیماری‌های ارتوپدی، بیماری‌های عفونی، کارآموزی جراحی، تاریخ و اخلاق پزشکی، بیماری‌های کودکان، پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها، فارماکولوژی بالینی،‌ کارآموزی چشم،‌ کارآموزی پوست، کارآموزی بهداشت، کارآموزی بخش کودکان،‌ بهداشت، کارآموزی گوش و حلق و بینی، کارآموزی ارتوپدی. بیماری‌های زنان و زایمان، کارآموزی رادیولوژی، بیماری‌های روانی، کارآموزی روانپزشکی

 

دوره کارورزی بالینی این دوره آخرین مرحله آموزش پزشکی است و آن را دوره انترنی نیز می‌گویند. این دوره ۶۴ واحد درسی است و ۱۸ ماه به طول می‌انجامد. در دوره کارورزی،‌دانشجویان مسؤولیت معاینه‌ی بیماران و تشخیص و اقدامات درمانی را در بیمارستان بر عهده خواهند داشت و آموخته‌های خود را در دوره‌های قبل به طور عملی انجام خواهند داد تا آماده پذیرش شغل پزشکی در جامعه شوند و بتوانند به طور مستقل به درمان بیماران بپردازند. در پایان این دوره و قبل از فراغت از تحصیل، کارورزان باید درس پایان‌نامه را که ۶ واحد درسی است، آغاز کنند.

 

 

نکته

دوره ی هیجان انگیز ….

اینجا برای اولین بار به طور رسمی وارد بیمارستان شده و همه‌ی کلاس‌ها و درس‌ها در بیمارستان و در بالین بیمار انجام می‌شود، یک دوره‌ی عالی که تازه طعم اصلی پزشک بودن رو میچشید…

طول این دوره در برخی دانشگاهها ۵ و در برخی دیگر ۴ ترم است…

در پایان این دوره هم یک امتحان مثل امتحان پایان علوم پایه دارید و از کل مطالبی که از ترم ۶ تا پایان ترم ۱۱ خواندید امتحان گرفته می‌شود.

این امتحان از علوم پایه خیلی سخت‌تر بوده و باز هم فقط دو بار حق امتحان دادن دارید….

 

 

کارورزی بالینی: پرورش مهارت ها، تقویت قدرت تصمیم گیری در مقابل با مسائل بهداشتی و درمانی و قبول مسئولیت در مقابل اقدام لازم هدف های این دوره مهم است.
طول دوره ۱۸ ماه است و هدف پرورش مهارتها، تقویت قدرت تصمیم‌گیری ، افزایش اتکاء به نفس و تکمیل پرورش اندیشه از طریق رویارویی مستقیم کارورز با مسائل بهداشتی ، درمانی و تقبل مسوولیت مستقیم امور بهداشتی، درمانی به عهده همه است.

 

 

دروس کارورزی بالینی

 

 

کارورزی بخش جراحی، کارورزی بخش چشم، کارورزی بخش سوانح و سوختگی، کارورزی بخش ارتوپدی، کارورزی بخش ارولوژی، کارورزی بخش اطفال، کارورزی بخش بهداشت، کارورزی بخش گوش و حلق و بینی،‌ کارورزی بخش داخلی، کارورزی بخش زنان و زایمان، کارورزی بخش اورژانس، کارورزی بخش نفرولوژی، کارورزی بخش پوست، کارورزی بخش روانپزشکی

 

نکته

اینجا به معنای واقعی پزشک می‌شوید؛ یعنی برای اولین بار حق امضا داشته و می‌توانید دارو تجویز کنید.

اما دورهی طاقت فرسایی است ، دائماً کشیک، کار، شب زنده داری…. ولی خوب پزشک ساز.
طول دوره ۱۸ ماه است و هدف پرورش مهارتها، تقویت قدرت تصمیم‌گیری ، افزایش اتکاء به نفس و تکمیل پرورش اندیشه از طریق رویارویی مستقیم کارورز با مسائل بهداشتی ، درمانی و تقبل مسوولیت مستقیم امور بهداشتی، درمانی به عهده همه است.

 

 

کارورزی: دانشجویان قبل از شروع مرحله کارورزی ، در کنکور کارورزی که شامل کلیاتی از دروس پایه و اصلی و عمومی فیزیولوژی علوم بالینی است و به طور سراسری برگزار می‌شود شرکت می‌کنند چون گذراندن موفقیت‌آمیز این آزمون برای راه‌یابی به دوره کارورزی ضروری است. فارغ‌التحصیلان ملزم به خدمت در مناطق محروم کشور هستند.

 

 

رشته‌ی پزشکی از زیر گروه‌های ۱ رشته‌های علوم تجربی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

 

زمین شناسی:۰زیست شناسی:۴شیمی:۳فیزیک:۲ریاضیات:۲

 توجه: همه‌ی دروس بالا اختصاصی بوده و ضریب همه در ۳ ضرب می‌گردد.

 

 

توانایی های لازم برای داوطلب پزشکی

 

 

تصور بسیاری از داوطلبان علاقه‌مند به رشته پزشکی این است که دانشگاه مثل یک قیف برعکس است که ورود به آن مشکل و خروج از آن بسیار ساده است. در حالی که به گفته‌ دانشجویان این رشته، یک دانشجوی پزشکی باید آمادگی مطالعه، تحقیق و پژوهش را در حد بسیار گسترده و فراگیر داشته باشد؛ یعنی اگر دانشجو بسیار کوشا و علاقه‌مند نباشد و تنها برای عنوان دکتری وارد این رشته شده باشد، حتی نمی‌تواند مدرک دکترای عمومی خود را به دست بیاورد. زیرا دوره پزشکی عمومی نسبت به رشته‌های دیگر، طولانی‌تر است و در طی این مدت دانشجو باید درس‌های متعدد، متنوع، حجیم و نسبتاً پیچیده و دشواری را مطالعه کند.
سلامت تن و روان برابر ضوابط مربوط به تشخیص کمیسیون پزشکی متعهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای داوطلبان رشته پزشکی امری ضروری است.
علاوه بر آن داوطلبان ورود به رشته پزشکی باید از دانش و علاقه بالایی در زمینه درسهای زیست‌شناسی و علوم پایه نیز برخوردار بوده، دقت کافی و حوصله زیاد در زمینه فراگیری جزئیایت مربوط به بیماری‌های مختلف را داشته باشند.
فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند بعد از پایان تحصیلات، مسوولیتهای متفاوتی را عهده‌دار شوند، از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
تشخیص – درمان و پیگیری بیماران در مطبهای شخصی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها

مدیریت و سرپرستی مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی

مشارکت در امر تحصیلی و پژوهشی در ارتباط با بیماریهای مختلف

 

 

موقعیت شغلی

 

 

۱٫ مطب‌های شخصی که بر حسب تمایل پزشک و نیاز منطقه در شهرها و روستاها دایر می‌گردد و پزشکان ویزیت مراجعان را در مطب‌ها انجام می‌دهند.
۲٫ بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خصوصی و دولتی که در آن‌ها پزشکان به تشخیص و درمان بیماریهای مراجعان خود می‌پردازند.
۳٫ مراکز بهداشتی درمانی شهری یا روستایی که اغلب مدیریت و سرپرستی این مراکز به عهده پزشکان عمومی می‌باشد و همچنین این مراکز از پزشکان عمومی برای تشخیص، درمان و پیگیری بیماری‌ها نیز استفاده می‌نمایند.

در صورت بضاعت و توانائی مالی امکان تأسیس مطب را نیز می توان یکی از بخش‌هایی دانست که پزشک اشتغال خود را فراهم می‌کند.

 

 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

 

 

 

ادامه تحصیل دانشجویان رشته پزشکی بعد از اتمام دوره پزشکی عمومی در دو مرحله امکان‌پذیر است:

۱٫ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی بالینی که داوطلب بعد از قبولی در امتحان پذیرش دستیاری سراسری کشور می‌تواند در رشته‌های تخصصی که در حال حاضر در داخل کشور ارائه می‌شوند ادامه تحصیل دهد.

رشته‌های تخصصی بالینی در حال حاضر شامل ۲۳ رشته می‌باشد که عبارتند از : جراحی عمومی ،‌ جراحی مغز و اعصاب، جراحی استخوان و مفاصل (ارتوپدی) ، جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی (ارولوژی) ، بیماری‌های اعصاب، بیماری‌های داخلی ، بیماری‌های عفونی و گرمسیری ، بیماری‌های قلب و عروق، بیماری‌های کودکان، بی‌هوش، پزشکی اجتماعی، پزشکی هسته‌ای، آسیب‌شناسی (پاتولوژی)، پوست، پزشکی فیزیکی و توان‌بخشی، چشم‌پزشکی، پرتودرمانی (رادیوتراپی)، پرتوشناسی تشخیصی (رادیولوژی)، زنان و زایمان، روان‌پزشکی، گوش و حلق و بینی، پزشکی قانونی و طب کار می‌باشد.

۲٫ ادامه تحصیل در رشته‌های علوم پایه ، فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی می‌توانند در تخصص‌های علوم پایه پزشکی نظیر فیزیولوژی، ایمونولوژی، ژنتیک، ویروس‌شناسی پزشکی، میکروب‌شناسی پزشکی، انگل‌شناسی پزشکی، بیوشیمی، آمار حیاتی و تغذیه نیز شرکت نمایند.

 

با بررسی نمونه کارنامه‌های داوطلبان در سال ۹۶-۹۵ به دست آوردن حدود میانگین‌های زیر برای قبولی در رشته‌ی پزشکی‌لازم است:

قبولی پزشکی دانشگاه دولتی روزانه  —->  میانگین ۶۰ و ۵۵ درصدی دروس(به ترتیب) عمومی و اختصاصی

قبولی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی  —->  میانگین  ۷۵ و ۶۵ درصدی دروس(به ترتیب) عمومی و اختصاصی

قبولی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران  —->  میانگین  ۸۰ و ۶۰ درصدی دروس(به ترتیب) عمومی و اختصاصی

 

 

درصد و نمونه کارنامه قبولی رشته پزشکی در کنکور ۹۶-۹۵

 

 

پزشکی دانشگاه تهران -روزانه(منطقه۱)

 

 

 

پزشکی دانشگاه تهران-روزانه(منطقه۱)

 

 

 

 پزشکی دانشگاه شهید بهشتی-روزانه(منطقه ۱)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *