مشاوره تحصیلی در زمینه کاهش اضطراب آزمون

مشاوره تحصیلی در زمینه کاهش اضطراب آزمون

 

 

مشاوره تحصیلی در زمینه کاهش اضطراب آزمون

 

 

 

مشاوره تحصیلی در زمینه کاهش اضطراب آزمون ؛  جلسه امتحان و یا گاها ساعات قبل از آن همیشه همراه با تجربه درجاتی از اضطراب و استرس برای فرد هستند. داشتن مقداری اضطراب در دوران امتحان و آزمون کاملا طبیعی و حتی ضروریست؛ چرا که موجب بالا نگه داشته شدن سطح انگیختگی فرد و در نتیجه بهبود عملکرد و عکس العمل او می‌شود.

 

 

 

کاهش اضطراب

 

 

حال در صورتیکه میزان این اضطراب از حد طبیعی بالاتر برود باعث مختل شدن عملکرد فرد خواهد شد؛ بنابراین مشاور تحصیلی تلاش می‌کند با آموزش شیوه صحیح مطالعه، بالا بردن کارآیی حافظه و استفاده بهینه از زمان، دانش‌آموز اطمینان و یقین نسبت به دانسته‌های خود پیدا نموده و عملکرد بهتری را در آزمون‌ها داشته باشد؛ به عبارتی مشاور تلاش می‌کند اعتماد به نفس او را بالا ببرد تا از بروز افکار مخرب که باعث اضطراب در او می‌گردند جلوگیری نماید.
چنین دانش‌آموزانی به وفور افکاری از این قبیل دارند: نمره کمی‌خواهم گرفت، خوب نخوانده‌ام، همیشه شکست می‌خورم، فراموش کردم، هرچیزی خواندم را به یاد نمی‌آورم، احساس می‌کنم بلد نیستم، همیشه هنگام مطالعه افکار مزاحم سراغم می‌آید و…

 

 

 

تکنیک‌های کاهش اضطراب

 

 

دکتر پدرام کمک می‌کند تا دانش‌آموز با یادگیری تکنیک‌های مختلف، ریلکسیشن (آرامش ورزی)، تسلط بر ذهن، تمرکز گیری، حذف افکار مزاحم به مقابله با استرس بپردازد و در نهایت با افزایش اعتماد به نفس، تسلط بیشتری به مطالب مورد نظر، برای حضور در جلسه امتحان داشته باشد.

 

در صورت حاد بودن میزان اضطراب که ناشی از موارد فیزیولوژیک یا بیولوژیک می‌تواند باشد، دانش‌آموز به مراکز اختصاصی‌تر و یا پزشک متخصص ارجاع داده خواهد شد، البته در بیشتر موارد شاهد هستیم که اضطراب و استرس ریشه فیزیولوژیک نداشته و بیشترین گزارش ها از شیوع این موارد با ریشه‌های ذهنی، شناحتی، رفتاری و نگرشی دارد که به راحتی در جلسات شناخت درمانی و یا رفتار درمانی قابل رفع می‌باشند.

 

 

 

شما می‌توانید برای خواندن و اطلاع از مقالات مشاوره‌ تحصیلی بر روی اینجا کلیک نمایید.