چرا اعتماد به نفس نداریم؟ /ترفندهایی برای افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس: اعتماد به نفس نگرش و قضاوت افراد درباره خودشان است و رابطه مستقیمی با حس شادی، نشاط و سرزندگی در افراد دارد. هرچه قدراعتماد به نفس بالاتری داشته باشیم، از زندگی خود بیشتر لذت می‌بریم. پس همین امروز آستین‌های‌تان را بالا ببرید و برای افزایش اعتماد به نفس خود برنامه داشته باشید.

داشتن اعتماد به نفس یکی از نشانه‌های اصلی سلامت روان است. سازمان بهداشت جهانی یکی از دلایل اصلی افسردگی را نداشتن اعتماد به نفس و تلاش نکردن برای افزایش اعتماد به نفس می‌داند. هم‌چنین بی‌نشاطی و دل‌مردگی افراد در زندگی‌شان از پایین بودن اعتماد به نفس آن‌ها ناشی می‌شود.

دکتر پدارم پیشنهاد می‌کند؛ این مطلب را هم بخوانید: چهار گام برای افزایش عزت نفس

 

افزایش اعتماد به نفس

  • نداشتن اعتماد به نفس چه نشانه‌هایی دارد؟

منفی‌بافی، احساس خود کم‌بینی، ناتوانایی در بیان خواسته‌ها و نیاز‌های خود، خیال‌بافی، گریزانی از واقعیت، دلبستگی به آروزهای فریبنده، آسیب‌پذیری در برابر هر نوع شکست، احساس تنهایی حتی در هنگام حضور در جمع، احساس خلآ و پوچی، ترس از موقعیت‌های جدید، عادت به پشت گوش انداختن کارها و خودداری از بیان احساسات و عقاید از ویژگی‌های افرادی است که از عدم اعتماد به نفس رنج می‌برند.

 

دوران نوجوانی یکی از دوران هایی است که در آن اعتماد به نفس افراد به خصوص در دختران به دلیل اهمیت آن‌ها به ظاهر کم می‌شود و توجه به اعتماد به نفس و سلامت روان در این بازه زمانی اهمیت فراوانی دارد.

  • بهترین راهکار برای بالا بردن اعتماد به نفس چیست؟

بهترین راهکارها برای بالابردن اعتماد به نفس نوجوان مراقبت ازجسم و بالابردن نشاط از راه‌هایی هم‌چون ورزش کردن، مهارت‌آموزی در کارها است.

مقایسه کردن زندگی خود با دیگران یکی از دلایل نداشتن اعتماد به نفس است. باید از مقایسه کردن زندگی خود با زندگی دیگران به خصوص در فضای مجازی و به ویژه از مقایسه فرزندان خود با هم‌سالان‌شان خودداری کنید و نسبت به ارزش‌ها و توانایی‌های خود آگاهی داشته باشید.

حضور در جمع و مشارکت در فعالیت‌های گروهی و تمرین مثبت‌اندیشی از جمله مهم‌ترین راهکارهای بالا بردن اعتماد به نفس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *