کندخوانی و رفع آن

دوستان سلام. تو این مقاله ما میخوایم در مورد مشکلاتی که خیلیا با اون روبرو هستن صحبت کنیم؛ یعنی کندخوانی . برای رفع این مشکل در زیر راهکار هایی ارائه شده که امیدواریم مفید واقع بشه.

برخی از دانش‌آموزان در دوران تحصیل خود با مشکل کندخوانی مواجه هستند. کندخوانی باعث می‌شود دانش‌آموز نتواند طبق برنامه‌ریزی که انجام داده و قصد ادامه و انجام آن را دارد به‌پیش برود. کندخوانی معضلی است که اکثر دانش‌آموزان با آن روبرو می‌شوند و درصد کمی وجود دارند که دچار این مشکل نمی‌شوند. باید گفت که اگر مشکل کندخوانی ادامه پیدا کند و جلوی آن گرفته نشود، باعث ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیری خواهد شد، به‌طوری‌که دانش امور از برنامه‌ریزی خود یا حتی برنامه‌ریزی راهبردی آزمون‌ها عقب خواهد افتاد و زمان زیادی را باید صرف کند تا بتواند خود را به بقیه دانش‌آموزان برساند. برای ممانعت کردن از این کار و ادامه این مشکل، ابتدا باید عوامل و دلایل ایجاد کندخوانی را شناخت، چراکه درمان بدون شناخت درد امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

عواملی که باعث کندخوانی می‌شوند عبارت‌اند از:

 

۱-دانش‌آموزی دچار کند خوانی می‌شود که در برقراری تعادل و ارتباط بین تعداد ساعات مطالعه‌اش و کیفیت و نحوه درس خواندن و مطالعه‌اش دچار مشکل شود و نتواند بین این عوامل ارتباط برقرار کند و این‌گونه است که دچار دلسردی و زدگی از درس خواهد شد.

 

۲-دومین عاملی که ممکن است باعث کندخوانی شود عدم شناخت دانش امور از خود و نحوه مطالعه‌اش است. دانش امور باید ابتدا تیپ شخصیتی خود را در درس خواندن بشناسد. شناخت تیپ شخصیتی در مطالعه و درس خواندن این‌چنین است که دانش امور بداند در کدام درس یا دروس ضعف دارد و کدام درس یا دروس نقطه قوت اوست. این‌چنین است که او با شناخت خود می‌تواند برنامه‌ریزی صحیحی برای خود در نظر بگیرد؛ چنان‌که بداند در چه ساعتی از روز چه درسی را موردمطالعه قرار دهد تا بازدهی او زیاد شود. به‌عنوان‌مثال دانش‌آموزی در درس زیست‌شناسی قوی بوده و درصد قابل قبولی را در آزمون‌ها کسب می‌کند، از طرفی هم به همین درس علاقه دارد. پس درس زیست‌شناسی برای او نقطه قوت محسوب می‌شود. دانش‌آموزی که نقطه قوت او درس زیست‌شناسی است ممکن است در برنامه‌ریزی خود در ساعات اولیه روز درس زیست‌شناسی را موردمطالعه قرار دهد. دانش امور با خواندن این درس و با زدن تست‌های مربوط به این درس وقتی‌که دید به‌خوبی از پس این درس برآمد، با انرژی مثبتی که به سمت او آمده و این انرژی را به دست آورده است می‌تواند دروس دیگر را به‌خوبی بخواند. این کار انرژی مضاعفی به او خواهد داد که می‌تواند در ادامه هم سایر دروس را با همین انرژی ادامه داده و بخواند. در مقابل، ممکن است دانش امور دیگری هم در همین درس زیست‌شناسی قوی بوده ولی در برنامه‌ریزی خود این درس را در ساعات پایانی روز قرار دهد. دلیل او از انجام این کار آن است که او با خود می‌گوید من که در این درس مشکلی ندارم، پس انرژی اول صبح را که انرژی بدون اتلاف بوده و یک انرژی ناب است را برای دروس دیگر اختصاص خواهم داد که در آن‌ها دچار مشکل هستم. دلیل او از انجام این کار هم کاملاً مشخص است که در ساعات پایانی روز و در حال خستگی روزمره هم می‌تواند با اختصاص نیم ساعت یا یک ساعت برای درس زیست‌شناسی بازهم می‌تواند درصد مطلوبی را به دست آورد. به همین دلیل است که گفته می‌شود تیپ شخصیتی –مطالعاتی خود را بشناسید تا برنامه‌ریزی شما به نحو احسن انجام بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *