نشانه‌های استرس خاموش را بشناسید و با آن مقابله کنید

استرس خاموش: همه ما در مقطعی از زندگی استرس را تجربه کرده‌ایم. این استرس‌ها گاهی خوشایند و لذت‌بخش هستند. مانند استرس ازدواج یا صاحب فرزند شدن. اما برخی دیگر از استرس‌های ناخوشایند که برای طولانی‌مدت ادامه پیدا می‌کنند، سبب بیماری‌های روان‌تنی می‌شوند.

 

نشانه‌های بالینی استرس خاموش:

  • نوسان وزن: بنا به اعلام انجمن روان‌شناسی آمریکا، یک‌سوم مردم می‌گویند که استرس بر روی آن‌ها علاوه بر اثرات روحی، اثرات جسمی نیز دارد. استرس باعث انتشار هورمون کورتیزول می‌شود که خود منجر به کاهش اختلال در توانایی بدن برای پردازش قند خون و سوخت‌و‌ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات می‌شود.

همین روند افزایش وزن و یا برعکس، از دست دادن وزن را به همراه دارد. استرس می‌تواند باعث پرخوری عصبی و یا حتی بیش اشتهایی عصبی شود.

  • سردرد: اگر از سردردهای ناگهانی و تپش‌دار رنج می‌برید، ممکن است بیش از حد تحت استرس باشید. استرس باعث آزادسازی مواد شیمیایی می‌شود که می‌تواند منجر به تغییرات اعصاب و عروق خونی در مغز شود و سردرد را به ارمغان بیاورد.اگر شما مستعد ابتلا به میگرن باشید، استرس می‌تواند آغازگر آن باشد و یا میگرن را وخیم‌تر کند. پس استرس خاموش را جدی بگیرید.
  • ناراحتی‌های گوارشی: استرس می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را مختل کند که مهم‌ترین نشانه آن افزایش میزان اسید معده و بروز سوزش سر دل است. استرس همچنین عاملی برای تخلیه آهسته مواد غذایی از معده است که خود باعث ایجاد نفخ می‌شود و دل درد و اسهال را به همراه دارد.
  • سرکوب سیستم ایمنی بدن: استرس با سرکوب سیستم ایمنی بدن، باعث می‌شود شما راحت‌تر بیمار شوید و دیرتر بهبود یابید. در واقع کسانی که تحت استرس مزمن هستند، دو برابر بیش از سایرین احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از تضعیف سیستم ایمنی بدن را دارند.
  • بروز آکنه: هرگاه بدن تحت استرس است با تولید هورمون‌های خاص باعث تولید چربی بیش از حد در سطح پوست و ایجاد اختلال در سیستم لنفاوی و جریان خون می‌شود، در نتیجه بیماری‌های پوستی مانند آکنه را عود می‌دهد و حلقه‌های تیره اطراف چشم و پف آلودگی اطراف چشم ایجاد می‌کند.

دکتر پدارم به شما توصیه می‌کند، این مطلب را هم بخوانید:

استرس سبب کاهش شدید حافظه می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *