تکنیک کنکوری/ تمرکز کنید و از شر حواس‌پرتی رها شوید

تکنیک کنکوری: یکی از مهم‌ترین کارها برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن، نوشتن مطلبی است که مشغول خواندن آن هستید. این کار اگرچه وقت بیشتری می‌خواهد اما می‌تواند تا حدود ۵۰ درصد تمرکز شما را افزایش دهد.

اگر بازهم هنگام درس خواندن حواس‌تان پرت می‌شود و به اصطلاح نمی‌توانید تمرکز کافی داشته باشید، با این چند تکنیک کنکوری، شانس خود را امتحان کنید.

– پیش از آغاز درس خواندن، بخشی از زمان خود را به یادداشت افکار مزاحم و تفکر در مورد آنها اختصاص دهید. علت اینکه خیلی از این افکار هنگام مطالعه به ذهن خطور می‌کند این است که فرصت تفکر بر روی آنها نداشته‌اید و این افکار در ذهن بصورت طبقه‌بندی نشده و نامنظم باقیمانده‌اند. یکبار برای همیشه به آنها فکر کنید و آنها را کنار بگذارید.

– برای مطالعه درسی‌تان برنامه منظمی داشته باشید. این برنامه را با نظر مشاور خود تغییر دهید اما از تغییرات ناگهانی در برنامه خود اجتناب کنید. مثلا اگر همیشه درس خواندن را ساعت ۸ صبح شروع می‌کنید و ساعت ۱۲ به باشگاه می‌روید، این برنامه را به یکباره تغییر ندهید.

– یک تکنیک کنکوری مفید دیگر برای افزایش تمرکز، نوشتن هنگام خواندن است، یعنی وقتی دارید موضوعی را می‌خوانید، کلمات مهم و بخش‌هایی که احساس می‌کنید باید به خاطر بسپارید را بنویسید. این نوشته لازم نیست، تمیز و مرتب باشد و یا مثل یک خلاصه‌نویسی باشد؛ صرفا نوشتن به خاطر درگیر کردن بخشی از نیمکره‌ راست مغز، میزان تمرکزتان را افزایش می‌دهد.

– همان‌طور که می‌دانید، هر بخش از مغز انسان، مخصوص انجام فعالیتی خاص است، مثلاً بخشی مربوط به شنوایی، بخشی مربوط به بینایی‌، بخشی مربوط به لامسه و… از نظر مساحت، بخشی از مغز که مربوط به شنوایی است، از بقیه‌ی بخش‌ها بیش‌تر است.

برای افزایش تمرکز، به این صورت عمل کنید. چشم‌های‌تان را ببندید و فقط بشنوید؛ سعی کنید، ۳ صدای متفاوت را در اطراف‌تان تشخیص دهید. گاهی باید چند دقیقه صبر کنید. هیچ ایرادی ندارد، صبور باشید و با این کار، الکتریسیته‌ی ساکن موجود در اعصاب شنوایی، تخلیه می‌شوند و وقتی چشم‌های‌تان را باز می‌کنید و مطالعه را ادامه می‌دهید، متوجه خواهید شد که میزان تمرکزتان چندین برابر شده است.

اگر میزان حواس‌پرتی‌تان زیاد است، هیچ اشکالی ندارد که هنگام مطالعه، چندین بار این کار را انجام دهید یعنی به محض احساس حواس‌پرتی کردید، این تمرین را انجام دهید. (از این تمرین در ورزش یوگا، بسیار استفاده می‌شود).

–  اگر هنگام خواندن درس خاصی تمرکز ندارید سعی کنید آن درس را هر روز و در بازه‌های زمانی کوتاه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ای مطالعه کنید.

– یک مداد، یک سیب و یا هر شی دیگر را انتخاب کنید و به آن خیره شوید، سعی کنید فکر خود را روی آن متمرکز کنید. پس از چند ثانیه متوجه می‌شوید که ذهن‌تان متمرکز نیست. دوباره سعی کنید که فکرتان را بر روی آن جسم متمرکز کنید. این تمرین را هر روز به مدت ۲ تا ۵ دقیقه انجام دهید. مطمئن باشید پس از مدتی پرش ذهن شما کمتر خواهد شد.

– حواست را جمع کن: شیوه ای ساده ولی بسیار موثر است. وقتی حواس‌تان پرت و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید که «حواست را جمع کن». ممکن است در ابتدا این عمل را صدها بار در هفته انجام دهید ولی مطمئن باشید که در روزهای آینده قدرت تمرکزتان بیشتر خواهد شد.

 

دگتر پدرام به شما توصیه می‌کند، این مطلب را هم بخوانید: تکنیک کنکوری/ در محیط مناسب مطالعه، درس بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *