مدیریت فرهنگی و هنری – Cultural Arts

مدیریت فرهنگی و هنری

فرهنگ به عنوان یکی از مؤلفه­ های اصلی زندگی انسان­ ها همیشه از اهمیت ویژه­ای برخوردار بوده؛ بنابراین به منظور تصمیم­ گیری صحیح در این حوزه، لازم است تا استفاده مناسبی از فرصت­ ها و ظرفیت­ ها شده و جهت از بین بردن نقاط ضعف تصمیماتی اتخاذ شود.

رشته تحصیلی مدیریت فرهنگی و هنری دانشجویان را با مسایل این حوزه آشنا ساخته و آن ها را برای ورود به عرصه فرهنگی کشور آماده می­ نماید. مطمئناً مدیران فرهنگی کشور که دارای تحصیلات آکادمیک مرتبط باشند نسبت به سایر مدیران این حوزه به طور کلی تصمیمات بهتر و دقیق­تری اتخاد می­ نمایند. چند سالی بیشتر نیست که مدیریت فرهنگی به عنوان یک شاخه مهم از مدیریت صاحب یک کرسی در دانشگاه های معتبرکشور ما شده است.

 

هدف از ایجاد رشته مدیریت فرهنگی هنری:                                  

آموزش مدیرانی است که قادر به مدیریت در محیط ­ها و سازمان­ های دولتی باشند: سازمان­ ها و نهادها و محیط های فرهنگی شامل صدا و سیما، دانشگاه ­ها، مدرسه­ ها، فرهنگ سراها،خانه ­های فرهنگ، مؤسسه­ های فرهنگی- مطبوعاتی، خبرگزاری­ ها، مطبوعات، مؤسسه های آموزشی٬ آموزشگاه­ های هنری، سینماها و مراکز نمایشی، موزه­ ها،گالری­ ها، مدیریت­ های فرهنگی وزارتخانه ­ها و سازمان­ ها و کارخانه­ ها، سازمان­ های انتشاراتی، مؤسسه­ های تبلیغاتی، کتابخانه­ های عمومی و…

 

 

توانمندی خاص رشته مدیریت فرهنگی هنری:                                       

مدیران فرهنگی علاوه بر دانش مدیریت، بایستی دارای توانمندی­ های خاصی ازجمله بهره­ گیری از روانشناسی، جامعه­ شناسی، اصول تعلیم و تربیت در زمینه آموزش و آشنایی با مقولات مهم فلسفه،  تاریخ، هنر و ادبیات باشند.

 

نکات:

این رشته یکی از دوره‌های رسمی آموزش عالی کشور است که دانشجویان این رشته از میان دیپلم‌های گروه‌های آموزشی چهارگانه ریاضی، تجربی، علوم انسانی و هنر پس از موفقیت در کنکور سراسری پذیرفته می‌شوند و پس از طی دوره چهار ساله (حداقل ۸ ترم و حداکثر ۱۲ ترم) مدرک این رشته را دریافت می‌کنند.

 

رشته مدیریت فرهنگی و هنری از زیرگروه‌ های ۴ گروه آزمایشی علوم تجربی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

زمین شناسی: ۱ریاضی: ۴زیست شناسی: ۲فیزیک: ۳شیمی: ۲

 

رشته مدیریت فرهنگی و هنری از زیرگروه‌ های۱ گروه آزمایشی ریاضی و فنی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

ریاضی: ۴فیزیک: ۳شیمی: ۲

 

رشته مدیریت فرهنگی و هنری از زیرگروه‌های۳ گروه آزمایشی علوم انسانی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

ریاضی: ۴اقتصاد: ۳زبان و ادبیات فارسی: ۲زبان عربی: ۱تاریخ و جغرافیا: ۱علوم اجتماعی: ۱فلسفه و منطق: ۱روان شناسی: ۱

 

تعداد واحد های درسی رشته مدیریت فرهنگی و هنری:
دروس عمومی۲۰
دروس پایه۴۰
دروس اصلی۲۳
دروس اختصاصی۳۸
دروس اختیاری۱۲
تعداد کل واحدها۱۳۲

دروس پایه رشته مدیریت فرهنگی و هنری:

اخلاق از دیدگاه هنر، جامعه شناسی عمومی، روان شناسی عمومی، جامعه شناسی فرهنگی، کلیات علم اقتصاد، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، مبانی سازمان و مدیریت، روش تحقیق در مدیریت، مدیریت منابع انسانی، اصول مدیریت اسلامی و شیوه های رهبری علی (ع)، اصول حسابداری، مبانی هنر، اصول و مبانی حکومت اسلامی، سیری در قرآن کریم، اصول و مبانی تحلیل حوادث از دیدگاه قرآن

 

دروس اصلی رشته مدیریت فرهنگی و هنری:

بررسی تطبیقی انسان از دیدگاه مکاتب غرب (۱)، بررسی تطبیقی انسان از دیدگاه مکاتب غرب (۲)، آشنایی با هنر و تمدن اسلامی ایرانی، مدیریت رفتار سازمانی، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم، زبان تخصصی (۲)، زبان تخصصی (۱)، مبانی هنر در اسلام

 

دروس اختصاصی رشته مدیریت فرهنگی و هنری:

مسایل فرهنگی جهان معاصر، جامعه شناسی وسائل ارتباط جمعی، اصول و مبانی ارتباطات، مدیریت مراکز فرهنگی هنری، آشنایی با مراکز خبری، تبلیغی و فرهنگی بین المللی، شیوه­ های نقد (نمایش نامه، فیلم،کتاب)، آشنایی با موسیقی، آشنایی با سبک­ های هنری، آشنایی با هنرهای سنتی، آشنایی با هنرهای معاصر، آشنایی با هنرهای اسلامی، اصول کتابداری و اطلاع رسانی، تاریخ سینما و تئاتر، اقتصاد و فرهنگ، تبلیغات سیاسی، پروژه

 

دروس اختیاری رشته مدیریت فرهنگی و هنری:

اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، اصول و مبانی برنامه ریزی فرهنگی، افکار عمومی و وسائل ارتباط جمعی، آسیب شناسی فرهنگی، حکمت هنرهای اسلامی و ….

 

فرصت های شغلی رشته مدیریت فرهنگی هنری: 

مدیریت فرهنگی رشته­ ای جدید است و در  بخش های مختلف می ­تواند منشأ تأثیر و کارایی باشد و در حوزه­ هایی که فعالیت فرهنگی وجود دارد از بازار کار مناسبی برخوردار است.    

کارشناسان این رشته پس از اتمام دوره می‌ توانند فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری را در فرهنگ سراها، خانه‌های فرهنگ، کانون‌های فرهنگی و هنری، دفاتر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و … سرپرستی نمایند.

دانشجویان رشته مدیریت فرهنگی و هنری در طی دوران تحصیل خود علاوه بر فراگرفتن دروس مدیریت، با مباحثی دیگر از قبیل تعالیم دینی، امور هنری، مسائل اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی و … آشنا می‌شوند تا بتوانند به نشر و ترویج آن در سطح جامعه بپردازند؛ به دلیل نوپایی این رشته نمی ­توان گفت بازار کار خوبی دارد اما قطعاً در مراحل رو به رشد قرار دارد که نیازمند توجه و رسیدگی مسئولان امر است.

دانشجویان این رشته علاوه بر مطالعه درس مدیریت در طول تحصیل با مباحث و دروس دیگری مانند مسایل اجتماعی و فرهنگی، امورهنری، تعالیم دینی و… آشنا می­ شوند.

 

نکته: این رشته با هدف تعلیم و تربیت افرادی متخصص برای سرپرستی و مدیریت مراکز فرهنگی و هنری در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برای نخستین بار در مؤسسه آموزش عالی سوره تأسیس شد.

 

نکات:

  • این رشته در حال حاضر درمقطع کارشناسی دانشگاه آزاد راه اندازی شده است.
  • مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این رشته نیز برای اولین بار در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات راه اندازی شده و به تدریج در دانشگاه های دیگر ارائه شد.

 

ظرفیت و دانشگاه های پذیرنده مدیریت فرهنگی هنری در مقطع کارشناسی

 

۴ دیدگاه

  • یاسمن گفت:

    آیا با لیسانس رشته مدیریت فرهنگی و هنری می توانم یک محیط کار کوچک فرهنگی و هنری با سرمایه ی نه چندان زیاد تاسیس کنم؟

    • Admin گفت:

      سلام یاسمن عزیز
      با مدرک لیسانس معمولا میشه مجوز موسسه فرهنگی و هنری گرفت و البته خود گرفتن مجوز از ارشاد کار به نسبت سختیه…

  • مرسده گفت:

    سلام
    باتوجه به هنری بودن این رشته
    امکان تغییر رشته در ارشد به رشته های هنر از قبیل گرافیک و ارتباط تصویری وجود داره؟
    ممنون

    • keyvan.ahani گفت:

      دوست عزیز لطفا سوالتان را در سیستم پرسش و پاسخ مطرح بفرمایید تا دکتر پدرام در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *