مهندسی کشاورزی

 

 

مهندسی کشاورزی

Agricultural Engineering

 

 

مهندسی کشاورزی رشته ای است که محصولات کشاورزی و پردازش آنها را مطالعه می کند. مهندسی کشاورزی ترکیبی از رشته های مهندسی مکانیک،زیست‌شناسی جانوری، زیست‌شناسی گیاهی و مکانیک، عمران، برق و مواد شیمیایی همراه با دانش اصول کشاورزی و اصول فن آوری است.

مهندسان کشاورزی ممکن است در هر یک از حوزه های زیر فعالیت کنند:

 

 

  1. طراحی ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات و سازه های کشاورزی
  2. موتورهای احتراق داخلی به کار رفته در ماشین آلات کشاورزی
  3. مدیریت منابع کشاورزی (از جمله استفاده از زمین و استفاده از آب)
  4. مدیریت آب، حفاظت و ذخیره سازی برای آبیاری محصول و تولید دام
  5. نقشه برداری و نقشه برداری زمین
  6. علم هواشناسی و علوم جوی
  7. مدیریت و حفاظت از خاک، از جمله فرسایش و کنترل فرسایش
  8. کاشت، کشت و زراعت، برداشت و پردازش محصولات
  9. تولید دام، از جمله مرغ، ماهی و حیوانات لبنی
  10. مدیریت زباله، از جمله زباله های حیوانی، باقیمانده های کشاورزی و…
  11. مهندسی مواد غذایی و پردازش محصولات کشاورزی
  12. اصول اساسی تجزیه و تحلیل مدار، به عنوان مورد استفاده در موتورهای الکتریکی
  13. خواص فیزیکی و شیمیایی مواد مورد استفاده در تولید محصولات کشاورزی و یا تولید آن.
  14. طراحی آزمایش های مربوط به تولید محصول و حیوانات

 

 

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل

 

دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ آب‌، اقتصاد کشاورزی‌ و ماشین‌های‌ کشاورزی‌:

 

ریاضیات‌ عمومی‌ ، فیزیک‌ عمومی‌ ، شیمی‌ عمومی‌ ، آمار و احتمالات‌ ، برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، هواشناسی‌، آبیاری‌ عمومی‌ ، اقتصاد کشاورزی‌ ، خاک‌شناسی‌ عمومی‌ ، زراعت‌ عمومی، مسّاحی‌ و نقشه‌برداری‌ ، باغبانی‌ عمومی‌ ، عملیات‌ کشاورزی‌، زراعت‌ غلات‌ ، آشنایی‌ با کامپیوتر.

 

 

گرایش های مقطع کارشناسی

 

 

 

 

الف) گرایش آب

 

 

 

 

مهندس آب کسی است که به تامین آب پاک، دفع فاضلاب و پیشگیری از آسیب های سیل مشغول است. کار آنها شامل تعمیر، نگهداری و ساخت سازه هایی است که منابع آب را کنترل می کند.

مهندسین آب دارای وظایف و مسئولیت های متعددی هستند، هم فنی و هم غیرفنی. آنها اطمینان حاصل می کنند که به طور مداوم آب پاکیزه و غیرآلوده برای نوشیدن، زندگی و… برای شهروندان تامین گردد. مهندسین آب نه تنها سیستم های مدیریت آب را طراحی میکنند، بلکه اغلب بر ساخت و نگهداری این سیستم ها نظارت می کنند.

دروس تخصصی مهندسی کشاورزی آب

 

 

استاتیک ،مقاومت مصالح ، هیدرولیک ،نقشه برداری ،طراحی سیستم های آبیاری ،ا صول زهکشی ،هیدرولوژی آب های سطحی ،آب های زیر زمینی ،مهندسی زهکشی ،پمپاژ وایستگاه های پمپاژ ، تامین آب شرب روستاها، مصالح و روش های ساختمانی ،هیدرولیک انهار ،طراحی ساختمان های انتقال آب ، حفاظت آب و خاک واقتصاد مهندسی

 

 

ب) اقتصاد کشاورزی

 

 

 

 

اقتصاد کشاورزی یک حوزه اقتصادی کاربردی است که با استفاده از نظریه اقتصادی در بهینه سازی تولید و توزیع مواد غذایی و فیبر، شناخته می شود. اقتصاد کشاورزی شاخه ای از اقتصاد است که به طور خاص با استفاده از زمین مورد استفاده قرار می گیرد. در طول قرن بیستم این رشته گسترش یافت و دامنه فعلی این رشته بسیار وسیع تر شد. امروزه اقتصاد کشاورزی شامل انواع مختلفی از زمینه های کاربردی است که دارای همپوشانی قابل توجهی با اقتصاد رایج هستند. اقتصاددانان کشاورزی سهم قابل توجهی در تحقیقات اقتصادی، اقتصاد سنجی، اقتصاد توسعه و اقتصاد محیط زیست داشته اند. اقتصاد کشاورزی بر سیاست غذا، سیاست کشاورزی و سیاست زیست محیطی تاثیر می گذارد.

 

 

دروس‌ تخصصی‌ مهندسیاقتصاد کشاورزی :بازاریابی‌ محصولات‌ کشاورزی‌ ، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان‌، اقتصاد ریاضی‌، اقتصادسنجی‌ ، مدیریت‌ مزرعه‌ ، اقتصاد منابع‌ طبیعی‌ ، تهیه‌ و ارزیابی‌ طرح‌های‌ کشاورزی‌ ، روش‌ تحقیق‌ ، اقتصاد توسعه‌ و سیاست‌ کشاورزی‌، حسابداری‌، اقتصاد تولید.

 

 

ج) ماشین های کشاورزی

 

 

 

 

رشته مکانیک ماشین های کشاورزی با استفاده از علوم و تکنولوژی مربوط به طراحی و سازگاری ماشین های مختلف کشاورزی، توان و کارایی لازم را به متخصصان داده و آنها را برای کار در کارخانجات سازنده انواع ماشین های کشاورزی، شبکه تعمیرگاه های مجهز ماشین های کشاورزی، مراکزپژوهشی و تحقیقاتی مرتبط و… آماده می سازد. در واقع رشته مکانیک ماشین های کشاورزی کاربرد مهندسی مکانیک در بخش کشاورزی است.

 

 

دروس‌ تخصصی گرایش ماشین آلات کشاورزی: استاتیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، دینامیک‌، مکانیک‌ سیالات‌، ترمودینامیک‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، طراحی‌ اجزای‌ ماشین‌، مواد ساختمانی‌ ادوات‌ کشاورزی‌، تکنولوژی‌ موتور، شناخت‌ و کاربرد تراکتور، ماشین‌های‌ کشاورزی‌ ، برق‌ و الکتریسیته‌.

 

گرایش ها در مقطع ارشد  در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ همراه با ضرایب مواد امتحانی(ضرایب از راست به چپ)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گرایش ها در مقطع دکتری و ضرایب دروس امتحانی(از راست به چپ)

 

 

 

 

 

 

 

 

مهارت و توانمندیهای مورد نیاز مهندس کشاورزی

 

 

  1. توان بالا در تحلیل اطلاعات
  2. رویکرد خلاقانه در حل مساله
  3. مهارت های عالی فنی، علمی، ریاضیات و فناوری اطلاعات
  4. توان برنامه ریزی کاری مناسب (مخصوصا در پست های مدیریتی)
  5. توان مدیریت و سازماندهی تیم های کاری (ویژه مدیران)
  6. مهارت ارتباطی مناسب برای ارتباط با همکاران، کشاورزان و کارگران
  7. به روز بودن و آگاهی از آخرین فناوری ها و پیشرفت های حوزه کشاورزی
  8. از عهده‌ دروس‌ مهم‌ این‌ رشته‌ از قبیل‌ نقشه‌برداری‌ یا استاتیک‌ برآیند.

 

 

آینده شغلی، بازار کار و فرصت های استخدامی مهندس کشاورزی

 

 

  1. کار در سازمان ها و شرکت های حوزه کشاورزی و منابع طبیعی
  2. کار در شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور، شهرداری ها، وزرات جهاد کشاورزی، موسسات علمی و پژوهشی،اداره ترویج کشاورزی
  3. سازمان تحقیقات کشاورزی، سازمان بازرسی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، سازمان حفاظت نباتات،سازمان محیط زیست،سازمان برنامه و بودجه،وزارت تعاون، سازمان تعاون روستایی،مراکز تحقیقاتی،آزمایشگاه‌های تغذیه و اصلاح نژاد و…
  4. بخش های غیردولتی شامل آزمایشگاه ها و شرکت های خصوصی کشاورزی از مهمترین حوزه های استخدام و یافتن شغل برای مهندسان کشاورزی می باشند.
  5. مؤسسات تحقیقاتی دفع آفات و بیماری‌گیاهی،شرکت ها و موسسات خصوصی کشت و صنعت،کلینیک های گیاه پزشکی،شرکت های مبارزه با دفع آفات نباتی، سازمان تعاون روستایی،موسسات اصلاح، تولید و توزیع بذر و…

 

 

کارآفرینی در کشاورزی

 

 

یکی از عوامل مؤثر بر توسعه کشاورزی و روستایی، توسعه کارآفرینی در کشاورزی و روستا است. کارآفرینی در کشاورزی به معنای به کارگیری خلاقیت و نوآوری در فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی می‌باشد.

یکی از راهکارهای اساسی در ایجاد فرصت‌های اشتغال- فقرزدایی- کاهش میزان مهاجرت و به طور کلی توسعه روستایی و به طور خاص توسعه کشاورزی، کارافرینی است.

فعالیت در زمینه ایجاد اشتغال و تولید کار به صورت گروهی (و یا فردی در صورت وجود منابع و امکانات مناسب) در بخش کشاورزی در زمینه های تولید محصول،علم،فناوری،خدمات و….در نهایت به منظور پیشبرد این هدف ایجاد یک تعاونی خواهد بود.در بخش کارآفرینی و تعاونی به گروه یا فرد بستگی دارد که با توجه به شرایط جغرافیایی،منطقه ایی، اقلیمی و سایر شرایط به دنبال چه ایده و خلاقیت جدیدی باشند که شامل تولید یک محصول کشاورزی،تولید یک خدمت،تولید ابزار و ادوات جدید یا اصلاح شده،ایجاد مراکز مشاوره ای و عملیاتی و ……باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *