مهندسی راه آهن

مهندسی راه آهن – Railway engineering:

مهندسی راه آهن یک رشته مهندسی چند جانبه است که با طراحی، ساخت و بهره برداری انواع سیستم های حمل و نقل ریلی، کنترل و هماهنگی فعالیت های ریلی، طراحی زیرسازی و روسازی راه آهن، استفاده موثر از وسایط نقلیه ریلی، ماشین آلات، روسازی خط و افزایش کارایی سازمان های حمل و نقل ریلی برخورد می کند و شامل طیف گسترده ای از رشته های مهندسی، از جمله مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع و مهندسی تولید می باشد. بسیاری از مهندسین دیگر نیز در این زمینه مشغول به کار هستند.گونه‌ای که مهندسی ماشین های ریلی راه‌آهن مشابه رشته مهندسی مکانیک، خصوصا طراحی جامدات ، مهندسی سازه های ریلی راه‌آهن مشابه رشته مهندسی عمران و مهندسی حمل و نقل ریلی مشابه رشته مهندسی صنایع می‌باشد.

 

 

الف) مهندسی ماشین های ریلی:

در این گرایش دانشجویان علومی شامل طراحی، ساخت، تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی و ماشین های ریلی شامل لکوموتیو ها و واگن های مسافربری و یا باری را به طور اختصاص فرا میگیرند و از آن ها برای بازسازی، تولید و نگهداری ماشین های ریلی در جهت منافع و توسعه ی ناوگان حمل و نقل کشور بهره می برند. در واقع می توان گفت این گرایش ارتباط تنگاتنگی با رشته مهندسی مکانیک دارد و مهندسی مکانیک بنیان علمی این رشته را می سازد.

 

 

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل:

دروس‌ پایه‌ :

ریاضی‌، فیزیک‌ ، استاتیک‌، شیمی‌ عمومی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، محاسبات‌ عددی‌، ریاضی‌ مهندسی‌، برنامه‌سازی‌ کامپیوتر.

دروس‌ اصلی‌ و تخصصی :

مقررات‌ عمومی‌ حرکت‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، کارگاه‌ ماشین‌ابزار و ابزارسازی‌، مقاومت‌ مصالح‌ ، مبانی‌ ارتباطات‌ و علائم‌، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌ و الکترونیک‌، دینامیک‌، ترمودینامیک‌ ، کارگاه‌ جوشکاری‌ و ورق‌کاری‌، مبانی‌ سیر و حرکت‌ قطار، مبانی‌ زیرسازی‌ و روسازی‌ راه‌آهن‌، مبانی‌ ماشین‌های‌ الکتریکی‌، مکانیک‌ سیالات‌، طراحی‌ اجزاء ، علم‌ مواد و شناخت‌ فلزات‌ در راه‌آهن‌، انتقال‌ حرارت‌، دینامیک‌ حرکت‌ قطارها، کارگاه‌ تخصصی‌ واگن‌، راه‌آهن‌ برقی‌، کنترل‌ اتوماتیک‌، طراحی‌ سازه‌ واگن‌ و لکوموتیو، تکنولوژی‌ ساخت‌ و تعمیر وسایل‌ نقلیه‌ ریلی‌، طراحی‌ ترمزهای‌ قطار، کارگاه‌ تخصصی‌ لکوموتیو، طراحی‌ لکوموتیو، طراحی‌ بوژی‌، پروژه‌ تخصصی‌، طراحی‌ ماشینهای‌ ریلی‌.

 

ب) مهندسی سازه های ریلی:

رشته ی مهندسی خط و سازه های ریلی مرتبط با سازه های مختلف در راه آهن مانند پل، تونل، خطوط و تاسیسات زیربنایی می باشد. در این رشته فارغ التحصیلات مهارت هایی مانند طراحی، ساخت، نگهداری و تعمیر خطوط و سازه های مرتبط با راه آهن همچون پل ها، تونل ها و ایستگاه های راه آهن را فرا می گیرند. پی می توان گفت که این گرایش درارتباط مستقیم با رشته مهندسی عمران است.

 

 

درس های این رشته در طول تحصیل:

دروس پایه:

ریاضی، فیزیک ، استاتیک، شیمی عمومی، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی، ریاضی مهندسی، برنامه سازی کامپیوتر.

دروس اصلی و تخصصی:

رسم فنی و نقشهکشی، مقررات عمومی حرکت، نقشه برداری و عملیات، مقاومت مصالح، مبانی ارتباطات و علائم، مصالح ساختمانی، دینامیک، مبانی سیر و حرکت قطار، تحلیل سازه ها، مکانیک خاک، تکنولوژی بتن، مبانی مهندسی برق، طراحی مسیر، هیدرولوژی مهندسی، سازه فولادی، سازه های بتن آرمه، زیرسازی مسیر، روسازی راه آهن ، نقشه برداری مسیر و عملیات، پل های راه آهن، تونل سازی، ابنیه مسیر، ایستگاه راه آهن، نگهداری خطوط، متره و برآورد پروژه، ماشین های ریلی، دستگاه خطوط، پروژه طراحی مسیر، بوژی و لکوموتیو، پروژه پل های راه آهن.

 

ج) مهندسی حمل و نقل ریلی:

حمل و نقل ریلی یکی از ابزار‌های اساسی توسعه هر کشوری به شمار می‌آید. مهندس حمل و نقل ریلی می‌تواند در زمینه‌های بهره برداری درست و بهینه از امکانات موجود، بهره برداری بهتر از زیر ساخت های ریلی موجود، رسیدن به ایمنی بیشتر در سیستم حمل و نقل ریلی، هدف گذاری و سیاستگذاری در حوزه حمل و نقل ریلی و بسیاری از زمینه‌های مرتبط دیگر موثر باشد.
در واقع فعالیت های مهندسی حمل و نقل ریلی در دو قسمت قبل از طراحی خط راه آهن و بعد از آن است:

در مرحله اول حجم مسافران و کالاهایی را که باید جابجا شوند و به صرفه بودن ایجاد خطوط راه آهن را ارزیابی می کند.  در مرحله بعد نیز برنامه ها حرکت قطارها را طراحی و برنامه ریزی کرده  به طوری که تأخیرها و هزینه ها به حداقل ممکن برسد.

گرایش حمل و نقل ریلی (مهندسی بهره برداری راه آهن) با هدف توسعه مدیریت و برنامه ریزی در راه آهن کشور تأسیس شده است.

هدف از رشته مهندسی حمل و نقل ریلی تربیت افرادی است که دارای توانایی‌های لازم جهت  مدیریت و برنامه ریزی، هدایت، طراحی و نظارت پروژه های تخصصی در زمینه مهندسی حمل و نقل ریلی باشند و همچنین بتوانند با انتقال دانش فنی خود که در مرزهای علم و فناوری در این رشته قرار دارد، به ارتقاء سطح کیفی و کمی صنعت حمل و نقل ریلی کمک کنند.

 

درسهای این رشته در طول تحصیل:

دروس پایه :

ریاضی، فیزیک ، استاتیک، شیمی عمومی، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی، ریاضی مهندسی، برنامهسازی کامپیوتر.

دروس اصلی و تخصصی:

مبانی مهندسی برق، مبانی ارتباطات و علائم الکتریکی، استاتیک و مقاومت مصالح، اصول مدیریت و تئوری سازمان ، مبانی زیرسازی و روسازی راه آهن، طرح هندسی خط ، اصول حسابداری و هزینهیابی، اصول شبیه سازی، نقشه کشی صنعتی ، تئوری احتمالات و کاربرد آن، تحلیل سیستمها، آمار مهندسی ، تحقیق در عملیات، ارزیابی کار و زمان، مهندسی فاکتورهای انسانی، مقررات عمومی حرکت،طرح سیستمهای اطلاعاتی و کنترل مدیریت، اقتصاد عمومی، اقتصاد مهندسی، برنامه ریزی حمل و نقل، تئوری رفتاری لکوموتیو و واگن، تئوری حرکت قطارها، تعرفه و بازرگانی راهآهن، سیستمهای تخلیه و بارگیری ، روشهای برنامه ریزی حرکت قطارها، طراحی ایستگاهها و خطوط صنعتی، بررسی فنی و اقتصادی انتخاب مسیر.

 

گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد و ضرایب دروس امتحانی (از راست به چپ)          


 

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه:

۱- قوی بودن در دو درس ریاضی و فیزیک

۲- توانایی مدیریت را داشته و از روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشد

۳- سخت‌کوش، جدی و مقاوم

۴- توان کار در شرایط سخت

۵- علاقه مند به کارهای اجرایی

۶- تسلط به زبان انگلیسی و کامپیوتر

۷- علاقمند به جامعه شناسی و و مردم شناسی

۸- توان برنامه ریزی مناسب

 

 

بازار کار رشته مهندسی راه آهن:

مهندس راه آهن می تواند در راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران، راه‌ آهن های شهری(مترو)، شرکت های وابسته به راه‌آهن ، کارخانجات واگن و لوکوموتیو سازی ،شرکت های مشاوره مهندسی، موسسات پژوهشی و … استخدام شود.

 

درصد و نمونه کارنامه قبولی رشته مهندسی راه آهن در مقطع کارشناسی در کنکور ۹۵


۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *