کارشناسی بهداشت عمومی

 

 

 

بهداشت عمومی

 

 

رشته بهداشت عمومی شاخه‌ای از علوم بهداشتی است که با هدف رسیدگی و ارتقا سلامتی افراد جامعه ایجاد شده و وظیفه حفظ بهداشت و سلامت را در میان افراد جامعه و پیشگیری از بروز هر گونه بیماری و اتفاقی که سلامت و بهداشت جامعه را به خطر می اندازد را بر عهده دارد.
از زمانی که انسان توانست پزشکی پیشگیری را از پزشکی درمان جدا کند، اولین پایه‌های بهداشت عمومی بنیان نهاده شد. پس از آن و همگام با پیشرفت علوم بشری، رشته‌های تخصصی مختلف از بهداشت عمومی جدا شد. از این رو می‌توان کارشناسی بهداشت عمومی را پایه اصلی تمام رشته‌های منشعب از آن نظیر آموزش بهداشت، تغذیه، مدیریت بهداشتی، اقتصاد بهداشت و … دانست.
تعداد قابل توجهی از دانشگاه های کشور در این رشته دانشجو می پذیرند و این رشته از پذیرش نسبتاً بالایی برخوردار می‌باشند.
 نکته: آموزش نظری و عملی دانشجویان در مقاطع کاردانی ،کارشناسی و دکترای عمومی صورت می‌گیرد.

 

 

تعداد واحدها 

 

 

تعداد کل واحدها: ۱۳۰
دروس عمومی: ۲۰ واحد
دروس پایه و اصلی: ۳۲ واحد
دروس اختصاصی اجباری: ۶۰ واحد
دروس کارآموزی درعرصه:۱۶ واحد

 

 

دروس عمومی

 

مبانی نظری اسلام . اخلاق اسلامی.  انقلاب اسلامی.  تاریخ و تمدن اسلامی. آشنایی با منابع اسلامی. ادبیات فارسی . زبان عمومی . تربیت بدنی ۱ و ۲

 

 

دروس پایه

 

بیوفیزیک. بیوشیمی . تشریح و فیزیولوژی. اصول و مبانی جامعه شناسی. آمار حیاتی ۱ و ۲ .اصول و کلیات اپیدمیولوژی . اکولوژی انسانی و بهداشت بین الملل. توانبخشی و رفاه اجتماعی. کلیات پزشکی و بهداشت. اصول تغذیه . فارماکولوژی. مصون سازی فعال و انفعالی. اصول و کلیات خدمات بهداشتی. میکروب شناسی ۱ (قارچ شناسی و انگل شناسی) . میکروب‌شناسی ۲(باکتری شناسی و  ویروس‌شناسی

 

 

دروس اختصاصی

 

 

روانشناسی و بهداشت روان . بهداشت دهان و دندان. اقتصاد بهداشت . بهداشت دانش آموزان و مدارس. کاربرد کامپیوتر در تجزیه و تحلیل های داده‌های بهداشتی. نظام های سلامتی در ایران و جهان . بهداشت سالمندان . مدیریت و نظارت در مراکز بهداشتی درمانی . تکنولوژی آموزشی. اپیدمیولوژی بیماری های شایع در ایران. حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین / سموم آفت کش ها و کاربرد آن‌ها . برنامه‌های ملی مبارزه با بیماری‌های واگیر . بیماری‌های شایع کودکان و طرق پیشگیری از آن . برنامه ملی مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر و اپیدمیولوژی آن‌ها . بهداشت محیط۱ (آب) .بهداشت محیط ۲(فاضلاب و زباله) . بهداشت محیط۳ (مواد غذایی، مسکن، هوا و پرتوها) . بهداشت حرفه‌ای. اصول مدیریت در خدمات بهداشتی. بهداشت روانی و اعتیاد. تغذیه کاربردی. بهداشت مادران و کودکان. بهداشت باروری. اصول برنامه ریزی بهداشتی. آموزش بهداشت و ارتباطات. بیماری‌های ارثی و مشاوره ژنتیکی . پاتولوژی جغرافیایی ایران (معرفی بیماری‌های شایع) . روش تحقیق در علوم بهداشتی. زبان تخصصی. بهداشت مواد غذایی . اقدامات بهداشتی و کمک‌های اولیه در شرایط اضطراری

 

مهمترین نقش‌های کارشناسان رشته بهداشت عمومی ‌عبارتند از:

 

نقش آموزشی ( نظیر آموزش کاردان‌ها و بهورزهای مراکز بهداشت، مشاوره های قبل از ازدواج، آموزش مادران)
نقش پژوهشی(نظیر ارایه طرح های پژوهشی در زمینه HSR، آموزش پرسشگران سلامت، همکاری در انجام مصاحبه‌های پژوهشی و تدوین داده‌های لازم)
نقش مراقبتی(نظیر پایش سلامت کودکان، مراقبت قبل و بعد از زایمان مادران،…)
نقش اجرایی(نظیر شرکت در برنامه‌های بهداشت مدارس، ارائه خدمات تنظیم خانواده به خانوارهای تحت پوشش، نظارت بر تکمیل پرونده‌های خانوارهای تحت پوشش)

 

 

 

 

نکته: شغل کارشناس بهداشت خانواده  به طور مستقیم به این رشته تحصیلی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد.
مشاغل مربی خدمات بهداشتی.مربی بهداشت مدارس.کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها از جمله مهمترین مشاغل موجود در دستگاههای دولتی است که با این رشته تحصیلی ارتباط دارد.

 

 

بازار کار و فرصت های شغلی رشته بهداشت عمومی 

 

 

اگر قصد تحصیل در رشته بهداشت عمومی را دارید آگاهی از بازار کار و فرصت های شغلی این رشته می‌تواند شما را بهتر یاری کند.بنابراین در رابطه با بازار کار و فرصت های شغلی این رشته لازم است بدانید که رشته بهداشت عمومی به لحاظ بازار کار و آینده شغلی در وضعیت مناسبی قرار دارد و فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان مربی خدمات بهداشتی، مربی بهداشت مدارس،کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها و کارشناس بهداشت خانواده مشغول به کار شوند و همچنین کارشناسان این رشته می توانند در مراکز ترک اعتیاد،خانه سالمندان و درمانگاه ها و ارائه خدمات به بانوان باردار و نوزادان به فعالیت بپردازند.

 

 

با بررسی نمونه کارنامه‌های داوطلبان در سال ۹۶-۹۵ به دست آوردن حدود میانگین‌های زیر برای قبولی در رشته‌ی بهداشت عمومی لازم است:

 

 

قبولی بهداشت عمومی دانشگاه دولتی روزانه                              میانگین ۳۰ و ۱۵ درصدی دروس(به ترتیب) عمومی و اختصاصی

 

 

درصد و نمونه کارنامه قبولی رشته بهداشت عمومی در سال ۹۶-۹۵

 

 

 

 

 

گرایش های ارشد بهداشت عمومی

 

 

می‌توان گفت رشته‌ی بهداشت عمومی یکی از رشته‌هایی است که  برای کنکور کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های زیادی می باشد. افرادی که به این رشته وارد می‌شوند باید در دروس زیست شناسی و ریاضی قوی باشند و درس اصلی آن اپیدمیولوژی می‌باشد که بیشترین واحد های این رشته را در بر‌گرفته است.

 

 

گرایش‌های آن عبارتند از:

 

 

اپیدمیولوژی. آموزش بهداشت. حشره شناسی پزشکی.آمار زیستی.اقتصاد بهداشت. رفاه اجتماعی. علوم تغذیه .علوم بهداشتی در تغذیه. فیزیولوژی .کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی. مدارک پزشکی. مدیریت خدمات بهداشتی درمانی .مدیریت توانبخشی . مهندسی پزشکی. نانو تکنولوژی پزشکی.آموزش پزشکی . بیوتکنولوژی پزشکی و سم شناسی. ارزیابی فناوری سلامت

 

 

تفاوت رشته ی بهداشت عمومی با دیگر رشته‌های گروه پزشکی مخصوصاً رشته‌ی پزشکی عمومی در این است که کار اصلی رشته‌ی بهداشت عمومی مراقبت از بیماری است اما سایر رشته‌ها مراقبت از بیمار

 

 

توصیه‌هایی جهت شرکت در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت

 

 

بهتر است دانشجویان از سال دوم دوره‌ی کارشناسی، خود را برای‌کنکور کارشناسی ارشد آماده کنند.

در کنکور کارشناسی ارشد دو درس در قبولی بسیار مهم می‌باشند: زبان و درس اصلی آن رشته

درس زبان برای کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، فقط زبان عمومی در حد تافل می باشد که شامل لغت و درک مطلب است و گرامر ندارد.

طول دوره کارشناسی ارشد ۲ تا ۳ سال و دکترا ۴ تا ۵ سال می باشد.

دانشجویان با قبولی در دانشگاه خوب و ارائه پایان نامه خوب زمینه قبولی در دکترای رشته خود را مهیا می‌سازند.

فارغ التحصیلان گرایش‌های پزشکی وزارت بهداشت و دانشکده پزشکی تربیت مدرس، بعد از پایان دوره دکترا می‌توانند مهر نظام آزمایشگاهی دریافت کنند.

از مزایای قبولی در کارشناسی ارشد و دکترای وزارت بهداشت، احتمال استخدام بیشتر در مراکز درمانی، دانشگاهی، تحقیقاتی و آموزشی می باشد.

از بهترین گرایش‌ها برای پزشکان عمومی در مقطع PhD بنابر تعداد متقاضیان عبارت اند از:

ایمنی‌شناسی پزشکی، ژنتیک پزشکی، تغذیه، پزشکی ملکولی، بیوتکنولوژی پزشکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *