علوم و مهندسی شیلات

کارشناسی علوم و مهندسی شیلاتScience and Engineering of Fisheries

علوم و مهندسی شیلات

                                                               

شیلات مجموعه علومی است که به شناسایی، بوم‌شناسی، تکثیر و پرورش، صیدو بهره برداری، نگهداری،عمل­ آوری و فرآوری ماهیان و سایر آبزیان یا محصولات حاصل از آن‌ها می‌پردازد. واژه شیل برگرفته از نام نوعی دام ماهی گیری رودخانه­ های است. از مهم‌ترین حوزه‌های تخصصی شیلات که مجموعاً علوم و صنایع شیلاتی نامیده می‌شوند،

می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ماهی ­شناسی. تکثیر و پرورش (ماهی، میگو، صدف، نرم تنان و گیاهان دریایی). لیمنولوژی یا بوم‌شناسی آب شیرین

بوم‌شناسی دریاها. صید و بهره برداری (ماهیگیری صنعتی). فرآوری محصولات شیلاتی. تغذیه آبزیان پرورشی

تأمین مواد پروتئینی مورد نیاز جمعیت کشور، ارزش غذایی بالا و استثنایی فراورده­ های پروتئینی آبزیان و وسعت حوزه­ های آبی مناسب برای آبزی پروری رشته مهندسی شیلات را در زمره رشته­ های ممتاز و منحصر بفرد برای تحصیل قرار داده است؛ ضرورت بهره برداری صحیح از ذخایر عظیم و گونه­ های مختلف آبزیان به منظور حفظ سرمایه­ های موجود و افزایش ذخایر و منابع آتی کشور اهمیت این رشته را بیشتر مشخص می­ کند.

علاوه بر آن، صنعت شیلات منبع مناسبی برای اشتغال، تأمین ارز و اهرمی برای توسعه و عمران مناطق ساحلی است. از این رو در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی کشور، شیلات جایگاه مهمی دارد.

 

مهمترین اهداف شیلات:

اصلاح نژاد، تهیه و تکثیر انواع ماهی و دیگر آبزیان، مدیریت صید و صیادی، حفاظت از منابع، بازسازی ذخایر و صادرات و ارز آوری

 

رشته علوم و مهندسی شیلات از زیرگروه‌های ۵ گروه آزمایشی علوم تجربی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

زمین شناسی: ۴ریاضی: ۳زیست شناسی: ۲فیزیک: ۲شیمی: ۲

 

توجه: رشته مهندسی شیلات در مقطع کارشناسی بدون گرایش می باشد. دانشجویان بعد از یک سال، دو سال تحصیل می­ توانند در درون دانشکده، گرایش انتخاب کنند.

 

گرایش­های رشته علوم و مهندسی شیلات:

صید و بهره برداری آبزیان، تکثیر و پرورش آبزیان، فرآوری محصولات شیلاتی و بوم­شناسی محصولات آبزیان می باشد.

 

سرفصل دروس شیلات و تعداد واحدها:            

 

دروس عمومی: ۲۰ واحد

دروس علوم پایه: ۳۸ تا ۴۴ واحد

دروس اصلی: ۲۱ تا ۲۹ واحد

دروس تخصصی: ۳۵ تا ۴۲ واحد

دروس انتخابی: ۱۱ واحد

تعداد کل واحدها: ۱۳۵ واحد

 

توانایی­ های مورد نیاز رشته علوم و مهندسی شیلات:        

 

                                                            

– علاقه به زیست­شناسی و محیط­ های آبی

– داشتن اطلاعات خوبی در رابطه با مدیریت منابع آبی کشور، بیماری­ های آبزیان و ماهی­ شناسی، اکولوژی دریا و….

 

 وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

 

بازار کار رشته علوم و مهندسی شیلات:

– سازمان شیلات، سازمان محیط زیست، بخش خصوصی پرورش و تکثیر ماهی و دیگر آبزیان و مؤسسات آموزش و پژوهش

– فارغ التحصیلان این رشته به­ عنوان کارشناس ارشد شیلات می­ توانند در یکی از مشاغل آموزشی در دانشگاه­ ها، پژوهشی در مؤسسات تحقیقاتی و اجرایی (شرکت شیلات) برنامه­ ریزی و سرپرست پروژه ­های شیلاتی و صید و صیادی (جهاد سازندگی) انجام وظیفه نمایند.

– فارغ التحصیلان این رشته با کسب پیش آگاهی­ هایی که در زمینه­ های مختلف این رشته بدست آورند قادر خواهند بود شخصاً با دایرکردن استخرهای پرورش ماهی به تولیدماهیان و آبزیان داخلی نیز بپردازند.

– علاوه بر کار در شیلات فارغ التحصیلان این گرایش می­ توانند درحفظ بعضی از گونه­ های آبزیان که در حال انقراض هستند مثل ماهی ازون برون و یا لابستر کار بکنند…

– سازمان جهاد کشاورزی، اداره شیلات، دامپزشکی، سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست سازمان‌هایی هستند که بطور مستقیم با این رشته در ارتباط بوده و ممکن است دانش‌ آموختگان این رشته را جذب کنند.

– در صورت داشتن تخصص و ورود به بازار کار اقتصادی، این رشته بسیار پر در آمد است. به نحوی که پرورش آبزیان پر سود ترین تولیدی در بین موجودات پرورشی به حساب می‌ آید و در حال حاضر فعالیت‌هایی همچون تکثیر و پرورش میگو بازار بسیار خوبی در حوزه داخلی و صادرات خارجی به خود اختصاص داده است.

 

قابل توجه دانشجوی گرایش تکثیر و پرورش آبزیان!     

 

 

فرصت­ های شغلی این گرایش در ایران در اکثر استان ­ها و به خصوص بیشتر در نواحی ساحلی کشور مثل استان گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان وجود دارد به طوری شهرستان چابهار به دلیل داشتن شرایط اقلیمی خاص توانایی تولید و پرورش آبزیان به خصوص میگو را ۲ بار درسال دارد.

 

دروس اختصاصی رشته مهندسی شیلات:

تکثیر و پرورش آبزیان. فراوری محصولات شیلاتی. بوم شناسی آبزیان شیلاتی. صید و بهره برداری آبزیان. ماهی شناسی تکمیلی سیستماتیک. تکنولوژی صید. بهداشت ماهی و مبارزه با آفات آن. ارزیابی و حفاظت اکوسیستم ­های آبی در ایران. اقتصاد و بازاریابی آبزیان. ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان. سیستماتیک بی مهرگان آبزی

 

 

نکات:                                                                                     

– در این رشته خانم‌ها نیز همچون آقایان به راحتی تحصیل کرده و از لحاظ عملکرد تفاوتی بین آن‌ها نیست.

– هر کدام از گرایش‌هابر اساس علاقه، مورد توجه خانم‌ ها بوده است اما معمولاً گرایش تکثیر و پرورش آبزیان از شرایط مناسب‌ تری برخوردار بوده است، چرا که محیط کاری آن‌ها از ثبات بیشتری برخوردار بوده و امکان حضور برای آن‌ها راحت‌ تر است.

– این رشته که جزو علوم زیستی و منابع طبیعی محسوب می‌شود کمتر درگیر مسائل سیاسی بوده و با توجه به اینکه تخصص در این رشته می‌تواند در نقاط مختلف جهان کارایی داشته باشد، دانشجویانی که از علم و تخصص بالایی برخوردارند، می‌توانند در دانشگاه‌های معتبر دنیا که در این رشته پذیرش دارند، به ادامه تحصیل بپردازند.

– دانشگاه تربیت مدرس هر ساله در مقطع دکتری، جهت بورسیه تعدادی دانشجو به خارج از کشور اعزام می‌کند.

– تمامی دانشگاه‌های حوزه‌ی شمالی مانند گرگان و گیلان و مازندران و حوزه‌های جنوبی کشور مانند هرمزگان، بوشهر، خرمشهر و چابهار و همچنین دانشگاه‌های استان‌های مرکزی همچون تهران، اصفهان، شیراز و برخی دانشگاه‌های دیگر در این رشته پذیرش دارند. حتی برخی از واحدهای دانشگاه آزاد، پیام نور و علمی کاربردی نیز در این رشته دانشجو می‌پذیرند.

 

شیلات در مقطع کارشناسی به صورت واحد بوده و تحت عنوان علوم و مهندسی شیلات است که در مقطع کارشناسی ارشد به گرایش‌های تکثیر و پرورش آبزیان، بوم‌شناسی آبزیان، فرآوری محصولات شیلاتی تقسیم می‌شود.

 

گرایش­های رشته علوم و مهندسی شیلات در مقطع کارشناسی ارشد بر اساس دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۸

 

گرایش­های رشته علوم و مهندسی شیلات در مقطع دکتری بر اساس دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۸

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *