معرفی دانشگاه گیلان (رشته‌های انسانی و زبان)

دانشگاه گیلان

دانشگاه گیلان یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است که در رشت قراردارد. بر اساس آخرین رتبه بندی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که هر ساله توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام((ISC صورت می‌گیرد، دانشگاه گیلان در رتبه بندی سال ۱۳۹۳ در رده هشتم دانشگاه‌های جامع کشور قرار گرفت.

تاریخچه

دانشگاه گیلان از سال ۱۳۴۶ با عنوان مدرسه عالی بازرگانی فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود؛ و در سال ۱۳۵۳ به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید و در سالهای ۵۵ – ۱۳۵۴ در چارچوب قرارداد بین دولتهای ایران و آلمان غربی سابق، دانشگاه گیلان، تاسیس و از سال ۱۳۵۶ فعالیتهای آموزشی خود را با پذیرش ۱۵۵ دانشجو در ۹ رشته تحصیلی آغاز نمود . در سال ۱۳۵۶ مدرسه عالی مدیریت و مدرسه عالی بازرگانی که تنها مراکز آموزش عالی در استان گیلان بودند با دانشگاه گیلان ادغام و فعالیت‌های آموزشی آن تا پایان سال تحصیلی ۱۳۵۸ با تعداد ۶۰۵ نفر دانشجو در ۱۴ رشته تحصیلی ادامه یافت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه گیلان بطور مستقل و بدون وابستگی به آلمان، فعالیتهای آموزشی خود را در ۸ رشته تحصیلی و با حدود ۵۰۰ دانشجو از سرگرفت و با رشد و گسترش آموزش عالی در کشور، دانشکده‌های علوم پایه، فنی، علوم کشاورزی، علوم انسانی و پزشکی ساخته شد و پس از آن نیز دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده منابع طبیعی و معماری و هنر تاسیس شدند. این دانشگاه در حال حاضر با ۹ دانشکده و یک واحد پردیس و دو پژوهشکده (حوضه آبی دریای خزر و گیلان شناسی) با حدود ۵۵۰ عضو هیئت علمی، بیش از ۱۸۰۰۰ هزار دانشجو و به عنوان یکی از بزرگترین مراکز آموزش عالی در منطقه شمال کشور مشغول به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی است و سالانه بیش از ۶۰۰۰ هزار نفر دانشجو را در ۳۱۰ رشته – گرایش در مقاطع تحصیلی کارشناسی (۱۱۲ رشته- گرایش)، کارشناسی ارشد (۱۴۸ رشته-گرایش) و دکتری (۵۰ رشته- گرایش) برای دوره‌های روزانه، شبانه، پردیس و مجازی پذیرش می‌نماید. این دانشگاه از اواخر دهه ۱۳۶۰ پذیرنده دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده است.

برخورداری از تعداد زیادی از دانشجویان ممتاز در آزمون‌های سراسری و المپیادهای دانشجویی از جمله افتخارات این دانشگاه است که بسیاری از ایشان ترجیح می‌دهند تا مقاطع بالاتر را در همین دانشگاه ادامه دهند. همچنین دانشگاه گیلان دارای چندین مجله در زمینه‌های مختلف علمی است و همه ساله تعداد زیادی کتب علمی را به چاپ می‌رساند. گفتنی است ریاست این دانشگاه هم اکنون بر عهده احمد رضی می باشد که در آذر ۹۲ به این سمت منصوب شده است. احمد رضی دارای دکتری تخصصی PhD رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران می باشد. قابل ذکر است که آدرس دانشگاه گیلان در کیلومتر ۵ جاده رشت – تهران می باشد.

 

 

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

تاریخچه تشکیل دانشکده:

دانشکده ادبیات و علوم انسانی از سال ۱۳۵۶ فعالیت علمی خود را با تأسیس رشته زبان و ادبیات آلمانی آغاز کرد. در سال ۱۳۵۹ بدلیل وقوع انقلاب فرهنگی، فعالیتهای آموزشی دانشگاه گیلان متوقف گردید. اما با بازگشایی مجدد آن در سال ۱۳۶۲ ، ضمن جذب ۴۰ نفر دانشجو در رشته زبان و ادبیات فارسی فعالیت آموزشی دانشکده مجدداً ادامه یافت و دانشجویان رشته زبان و ادبیات آلمانی نیز (بدلیل خروج مدرسین آلمانی از کشور) از طریق تغییر رشته در سایر رشته‌های موجود دانشگاه مشغول به تحصیل شدند.

در گذشته محل فعالیت‌آموزشی دانشکده در بخشی از پادگان نیروی دریایی رشت قرار داشت که در سال ۱۳۶۳ به محل فعلی دانشکده تربیت بدنی انتقال یافت. از تابستان سال ۱۳۷۳ با اتمام فاز اول بنای ساختمان دانشکده علوم انسانی به مساحت ۳۳۰۰ متر مربع (واقع در پردیس اصلی دانشگاه) گروههای زبان و ادبیات فارسی و علوم اجتماعی به این محل منتقل شدند.

از سال ۱۳۸۰ با همت نیکوکار گیلانی جناب آقای دکتر ابریشم چیان ساخت فاز دوم ساختمان دانشکده آغاز گردید و بدین‌ترتیب، حدود ۷۳۰۰ متر مربع به فضای آموزشی و اداری دانشکده اضافه شد. در نتیجه از مهر ماه سال ۱۳۸۲ دانشکده ادبیات و علوم انسانی با تمام امکانات و تجهیزات به این محل انتقال یافت.در حال حاضر این دانشکده دارای ۱۲گروه آموزشی و یک گروه پژوهشی است که در دوره‌های روزانه، شبانه و نیمه حضوری برای آموزش ۳۳۲۲نفر دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، ۲۹۹۴نفر ، کارشناسی ارشد ۳۰۸نفر و دکتری ۲۰نفر) فعالیت می‌کند.

سال تاسیس:۱۳۵۶

تعداد اعضای هیات علمی ثابت: ۸۴نفر

تعداد اعضای هیات علمی نیمه وقت: ۶۰ نفر

تعداد دانشجو :۳۳۲۲

کارشناسی:۲۹۹۴نفر کارشناسی ارشد : ۳۰۸نفر دکتری:۲۰

نسبت دانشجو به استاد:۱به ۲۸

گروه های آموزشی و پژوهشی

گروه زبان وادبیات فارسی

زبان وادبیات انگلیسی

زبان وادبیات عرب

گروه زبان روسی

گروه مدیریت

گروه علوم اجتماعی

گروه معارف اسلامی

گروه روانشناسی

گروه مشاوره و راهنمایی

گروه علوم سیاسی

گروه حقوق

گروه پژوهشی گیلان شناسی

رشته های تحصیلی:۱۲رشته

کارشناسی دوره روزانه: حقوق _ علوم سیاسی _ علوم اجتماعی_ مدیریت بازرگانی _ زبان روسی_ مدیریت صنعتی_ روانشناسی عمومی _ مشاوره وراهنمایی_زبان و ادبیات فارسی _ زبان وادبیات انگلیسی_ زبان وادبیات عرب_ جغرافیا (برنامه ریزی شهری)

کارشناسی دوره شبانه: حقوق _ پژوهشگری علوم اجتماعی_ مدیریت صنعتی _ روانشناسی عمومی_مشاوره و راهنمایی _ زبان وادبیات فارسی _ زبان وادبیات انگلیسی_ زبان وادبیات عرب.

نیمه حضوری: مشاوره و راهنمایی _زبان وادبیات عرب

کارشناسی ارشد روزانه :علوم اجتماعی جامعه شناسی_ایران شناسی_روانشناسی _مدیریت صنعتی _زبان وادبیات فارسی _آموزش زبان انگلیسی_ حقوق خصوصی_حقوق جزا وجرم شناسی.

کارشناسی ارشد شبانه: ۵۷ نفر ۹ رشته

علوم اجتماعی _ جامعه شناسی _ ایران شناسی _روانشناسی _ مدیریت صنعتی _ زبان وادبیات فارسی _ ادبیات عرب _ آموزش زبان انگلیسی_ حقوق خصوصی _ حقوق جزا وجرم شناسی.

زبان وادبیات فارسی

دانشکده تربیت بدنی

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی از سال ۱۳۵۷ فعالیت خود را با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی دبیری تربیت بدنی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی آغاز نمود و از سال ۱۳۷۳ به عنوان دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی به طور مستقل به کار خود ادامه داد. این دانشکده در حال حاضر با ۱۸ عضو هیات علمی، ۴ استاد، ۵دانشیار، ۷ استادیار و ۳ مربی با ۶۵۷ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در حال فعالیت علمی می باشد که از این تعداد ۶۹ دانشجوی دکتری، ۱۳۸ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۴۵۰ دانشجوی کارشناسی می باشد.

رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری

مقطع کارشناسی:

دارای ۲ رشته با ۵ گرایش

۱-رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، ۳ گرایش (۱- عمومی ۲- فیزیولوژی ورزشی ۳- مدیریت ورزشی)

۲-رشته مربیگری ورزشی، گرایش مربیگری ورزش

مقطع کارشناسی ارشد:

دارای ۳ رشته با ۵ گرایش

۱-رشته فیزیولوژی ورزشی، ۲ گرایش (۱- فیزیولوژی ورزشی کاربردی ۲- تغذیه ورزش)

۲-رشته مدیریت ورزشی، ۲ گرایش (۱- مدیریت راهبردی در سازمانهای ورزشی ۲- مدیریت بازاریابی در ورزش)

۳- رشته آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، گرایش حرکات اصلاحی

 

 

مقطع دکتری:

دارای ۳ رشته با ۵ گرایش

۱- رشته فیزیولوژی ورزشی، ۲ گرایش (۱- بیوشیمی و متابولیسم ورزشی ۲- فیزیولوژی قلب، عروق و تنفس)

۲- رشته مدیریت ورزشی ، گرایش مدیریت ورزشی

۳-رشته آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، ۲ گرایش (۱- حرکات اصلاحی ۲- تربیت بدنی ویژه)

دانشکده تربیت بدنی دارای امکانات ورزشی زیر می باشد .

زمین چمن بازیهای فوتبال

استخر سرپوشیده و سونا

سالن والیبال ، بسکتبال و هندبال

سالن ژیمناستیک و کشتی و …

گروه زبان انگلیسی

در مهر ماه سال ۱۳۵۸ گروه زبان انگلیسی در دانشگاه گیلان تشکیل شد اما این گروه آموزشی تا سال ۱۳۶۶ به عنوان گروه سرویس دهنده به سایر گروههای آموزشی دانشگاه فعالیت می‌کرد. در سال ۱۳۶۷ اولین دوره دانشجویان برای تحصیل در رشته دبیری زبان انگلیسی جذب شدند اما با ایجاد محدودیت در جذب دانشجوی دبیری، از سال ۱۳۷۶ به بعد فعالیت گروه به تربیت دانشجو در رشته ز بان و ادبیات انگلیسی متمرکز گردید و تاکنون ۹ دوره دانشجو در این رشته پذیرفته شده‌اند. در حال حاضر این گروه از همکاری ۱۱ عضو هیأت علمی برخوردار است و آقای دکتر بهزاد برکت گروه را برعهده دارد.

تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل گروه زبان انگلیسی ۲۴۲ نفر است که از این تعداد ۲۳۸ نفر در مقطع کارشناسی (۱۰۲ نفر روزانه و ۱۳۶ نفر شبانه) و ۴ نفر در مقطع کارشناسی ارشد (۳ نفر روزانه و ۱ نفر شبانه) مشغول به تحصیل می‌باشند. ضمناً تا پایان نیمسال دوم ۸۶-۸۵ تعداد ۶۱۵ نفر در این گروه در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *