معرفی دانشگاه گلستان (رشته‌های انسانی)

دانشگاه گلستان

تاریخچه

در یازدهم مهرماه ۱۳۳۶ نخستین پایه های آموزش عالی در استان گلستان با افتتاح آموزشگاه عالی جنگل و مرتع توسط وزیر کشاورزی وقت در گرگان پی ریزی شد. این آموزشگاه در سال ۱۳۵۵ به مدرسه عالی منابع طبیعی تبدیل گردید.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، در سال ۱۳۵۸ با موافقت وزارت کشاورزی و وزارت علوم، مدرسه عالی به وزارت علوم ملحق گشت و زیر پوشش دانشگاه مازندران به دانشکده منابع طبیعی تبدیل شد.

پس از انقلاب فرهنگی همزمان با بازگشایی مجدد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در سال۱۳۶۱، در این دانشکده چهار گروه آموزشی تشکیل شد. این گروه های آموزشی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته فعالیت داشتند و آموزش دوره های کارشناسی از سال ۱۳۶۰ آغاز شد.

دانشکده منابع طبیعی گرگان در سال ۱۳۶۷ به مجتمع دانشگاهی علوم کشاورزی و منابع طبیعی ارتقاء یافت و از دانشگاه مازندران منفک شد و در سال ۱۳۷۱ این مجتمع دانشگاهی با سه دانشکده علوم پایه ، علوم زراعی و منابع طبیعی به دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان ارتقاء یافت.

در سال ۱۳۸۷ در راستای گسترش آموزش عالی در کشور و با توجه به نیاز مبرم منطقه و استان به نیروهای توانمند و متخصص در همه رشته های دانشگاهی سه دانشکده علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهندسی از دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان منفک و زیربنای دانشگاه جامع گلستان را تشکیل دادند. که بعنوان یکی از مراکز معتبر آموزش عالی در شمال کشور با توجه به پیشینه گذشته و بستر های مناسب، افتخارات متعددی در زمینه های علمی و فرهنگی کسب کرده است.

در حال حاضر دانشگاه گلستان متشکل از ۴ دانشکده علوم پایه، دانشکده علوم انسانی، دانشکده فنی و مهندسی گرگان و دانشکده فنی و مهندسی علی آباد در حال فعالیت است. از دیگر بخشهای فعال علمی و فرهنگی وابسته به دانشگاه گلستان می توان به پارک علم و فناوری ، مرکز رشد و حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز گلستان که گامهای عملی گسترده ای در راه گسترش معارف اسلامی در بین دانشگاهیان استان برداشته است.

هم اکنون بیش از ۳۴۰۰ دانشجو در ۴ رشته مقطع دکتری ، ۱۵ رشته مقطع کارشناسی ارشد ، ۲۸ رشته مقطع کارشناسی و ۳ رشته مقطع کاردانی در این دانشگاه تحصیل می کنند. همچنین ۱۱۰ عضو هیأت علمی در این دانشگاه مشغول به تدریس می باشند.

 

 

دانشکده علوم انسانی

در راستای تحقق خواسته بر حق و دیرینه مردم فهیم و فرهیخته استان گلستان برای تاسیس و راه اندازی دانشگاهی جامع، هیات محترم دولت با مصوبه ای در اسفند ۱۳۸۴ این مهم را جامه عمل پوشاند. سپس از نیمسال دوم سال تحصیلی ۸۶-۱۳۸۵ پذیرش دانشجو در دو رشته ادبیات فارسی و جغرافیا (ژئومورفولوژی ) در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان آغاز گشت. با راه اندازی این دو رشته فرآیند راه اندازی دانشکده علوم انسانی برای اولین بار در استان گلستان به عنوان یکی از دانشکده های اصلی و دولتی کلید خورد.

با تاسیس و راه اندازی دانشگاه گلستان در ابتدای سال ۱۳۸۷ و انتزاع دانشکده علوم انسانی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، این دانشکده به دانشگاه گلستان پیوست. دانشکده علوم انسانی طی چند سال انگشت شمار فعالیت بی وقفه خود در دانشگاه گلستان توانست از رشد فزاینده معقولی برخوردار باشد به گونه ای که در حال حاضر ( مهر ۱۳۹۳) با برخورداری از ۳۹ عضو هیات علمی تمام وقت (شامل ۲ دانشیار، ۳۵ استادیار و ۲ مربی)، و ۸۱۶ دانشجوی تمام وقت (۶۰۶ دختر و ۲۱۰ پسر) مشغول به فعالیت می­باشد. رشته ها و مقاطع تحصیلی دانشکده علوم انسانی دانشگاه گلستان در حال حاضرعبارتند از:

  • زبان و ادبیات انگلیسی – کارشناسی و کارشناسی ارشد

  • زبان وادبیات فارسی – کارشناسی و کارشناسی ارشد

  • جغرافیای طبیعی (ژئومورفولوژی) – کارشناسی

  • جغرافیا و برنامه ­ریزی شهری – کارشناسی و کارشناسی ارشد

  • جغرافیا و برنامه­ریزی روستایی – کارشناسی ارشد

  • اقلیم شناسی (مخاطرات آب و هوایی) – کارشناسی ارشد

  • علوم اجتماعی (ار تباطات) – کارشناسی

  • علوم اجتماعی (پژوهشگری) – کارشناسی

  • تاریخ انقلاب اسلامی – کارشناسی ارشد

  • جامعه شناسی ( شیعه شناسی) – کارشناسی ارشد

ضمن تلاش برای گشایش مقطع دکتری در برخی گرایشات تحصیلی، دانشکده علوم انسانی با جذب تعدادی عضو هیات علمی متخصص – که پیشتر صورت گرفته است – در نظر دارد تا علاوه بر بازگشائی رشته علوم سیاسی (کارشناسی)، رشته های حقوق (کارشناسی)، اقتصاد (کارشناسی)، مدیریت (کارشناسی)، و روان شناسی (کارشناسی) را نیز دایر نماید.

ارتباط با دانشگاه:

شماره های تماس دانشگاه گلستان

تلفن سانترال:

۳۲۲۵۴۱۶۸ – ۳۲۲۵۴۱۶۴ – ۳۲۲۵۴۱۶۳

آدرس دانشگاه:

گرگان – خیابان شهید بهشتی، صندوق پستی ۱۵۵ – کد پستی: ۱۵۷۵۹-۴۹۱۳۸پست الکترونیک دانشگاه:
info@gu.ac.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *