معرفی دانشگاه مالک اشتر

اطلاعات عمومی دانشگاه مالک اشتر

دانشگاه صنعتی مالک اشتریکی از دانشگاه‌های وابسته بهوزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلحایران است. این دانشگاه با هدف اجرای پروژه‌های تحقیقاتی خاص ملی و آموزش و تربیت کارشناسان و کادر ویژه مورد نیاز صنایع ومراکز تحقیقاتیدفاعی کشور در سال ۱۳۶۳ با تصویبشورای عالی انقلاب فرهنگیووزارت علوم تحقیقات و فناوریتأسیس گردید.

تاریخچه

این دانشگاه در دوران قبل ازانقلاب اسلامی ایرانبه عنوان پژوهشگاه و آموزشکده برای صنایع دفاعی در شاهین شهر اصفهان توسط آمریکایی‌ها در جوار صنایع مهم دفاعی مستقر در اصفهان مانند هسا تاسیس شده بود. بعد از انقلاب مدتی با نام پژوهشگاه علوم و صنایع دفاعی مشغول به کار شد و سپس در سال ۱۳۶۳ با تصویبشورای عالی انقلاب فرهنگیبا نام دانشگاه علوم و صنایع دفاعی با جذب دانشجویان بورسیه در مقطع کارشناسی به کار خود ادامه داد. از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ بنا به دستور وزیر دفاع وقت دریادارعلی شمخانیجذب دانشجو در آن به حالت تعلیق در آمد. سپس در سال ۱۳۸۲ با نام جدید دانشگاه صنعتی مالک اشتر با جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد دوباره فعالیت‌های آموزشی خود را آغاز نمود.

هم اینک دانشگاه صنعتی مالک اشتر با برخورداری از توانمندیها و قابلیت‎های علمی و فنی لازم، با سازماندهی فعالیت‎های پژوهشی – آموزشی مجموعه‎های آکادمیک، ایجاد ارتباط سیستماتیک با مراکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور، انجام پروژه‎های تحقیقاتی در حوزه‎های کاربردی – توسعه‎ای – بنیادی، گسترش دوره‎های تحصیلات تکمیلی پژوهش محور و دوره‎های تخصصی کوتاه مدت تکنولوژی محور و نیز دوره‎های کاردانی و کارشناسی خاص برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور، توسعه اطلاع‎رسانی و انفورماتیک، ساماندهی امر جذب و انتقال تکنولوژی و خدمات علمی و فنی با تشکیل آزمایشگاه‎های آکرودیته (معتمد)، ساماندهی امر استانداردسازی محصولات صنعتی و تشکیل انجمن‎های علمی و… در سطح کشور به فعالیت خود ادامه می‎دهد. دبیر خانه‌های مرکزی دانشگاه در تهران، بزرگراه شهید بابایی، لویزان و اصفهان، شاهین شهر ، انتهای بلوار فردوسی مستقر می‌باشد.

 

 

پژوهشگاه یا دانشگاه؟

دانشگاه صنعتی مالک اشتر در گذشته پژوهشگاه علوم و صنایع دفاعی بوده است و هم اکنون نیز تعدادی از پژوهشگاه‌های مهم وزرات دفاع در داخل مجموعه دانشگاهی مستقر هستند. مانند پژوهشگاه هوافضا که در مجموعه دانشگاهی مهندسی مکانیک و هوافضا پردیس اصفهان مستقر است. به همین دلیل بسیاری از مسئولان آموزشی دانشگاه با فعالیت‌های آموزشی این دانشگاه مخالف هستند و اصرار بر فعالیت‌های پژوهشی دارند تاجاییکه در سال ۱۳۸۹ در راستای سیاست‌های پژوهش محوری دانشگاه با تصویب شورای آموزشی دانشگاه، از سال تحصیلی ۱۳۹۰-۹۱ در مقطع کارشناسی فقط در سه رشته مهندسی هوافضا، مهندسی دریا گرایش کشتی سازی و مهندسی اپتیک و لیزر اقدام به پذیرش دانشجو در پردیس اصفهان می‌نماید؛ بنابراین هم اکنون در هر سه مقطع کارشناسی (محدود)، کارشناسی ارشد و دکترا اقدام به جذب دانشجو می‌نماید. در سال تحصیلی ۱۳۹۲-۹۳ تمامی انجمن‌های علمی مجددا شروع به فعالیت کرده‌اند. تصویر زیر در خرداد ماه ۱۳۹۳ گرفته شده است.

وجه تسمیه نام دانشگاه

در سال ۱۳۷۸ این دانشگاه علوم صنایع دفاعی بعد از سالها تعلیق فعالیت‌های آموزشی با نام جدید دانشگاه صنعتی مالک اشتر فعالیت‌های خود را دوباره آغاز نمود. مالک اشتر نام سردار حضرت علی(ع)،امام اول شیعیاناست و بسیاری از نهادهای وابسته به مراکز نطامی ایران این نام را برگزیده‌اند.

پردیس‌ها

پردیس تهران

این پردیس دربزرگراه شهید باباییتهران واقع شده و ستادها و مدیریت و معاونت پژوهشی دانشگاه در این پردیس مستقر هستند.

پردیس اصفهان

این پردیس در شاهین شهر اصفهان واقع شده و دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل می‌باشند. معاونت آموزشی دانشگاه در این پردیس مستقر هستند.

مراکز ستادی دانشگاه

حوزه ریاست دانشگاه

معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی

معاونت پژوهش و فناوری

معاونت دانشجویی

معاونت اداری و منابع انسانی

معاونت مالی

معاونت انتقال فناوری و تجاری سازی

معاونت توسعه فناوری و روابط خارجی

معاونت بازرسی

معاونت برنامه ریزی و توسعه

مجموعه‌های آموزشی پژوهشی دانشگاه

مجتمع دانشگاهی ارتباطات وفناوری اطلاعات(تهران- لویزان)

مجتمع دانشگاهی برق و الکترونیک (تهران- لویزان)

مجتمع دانشگاهی علوم کاربردی (اصفهان – شاهین شهر)

مجتمع دانشگاهی علوم و فناوری زیر دریا (اصفهان – شاهین شهر)

مجتمع دانشگاهی علوم و فناوری فارس (شیراز)

مجتمع دانشگاهی مدیریت و فناوری‌های نرم (تهران- لویزان)

مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوا فضا (اصفهان – شاهین شهر)

مجتمع دانشگاهی مواد و فناوری‌های ساخت (تهران- لویزان)

مجتمع دانشگاهی هوا فضا (تهران- اتوبان تهران / کرج)

دانشکده مهندسی برق (اصفهان – شاهین شهر)

دانشکده مهندسیپدافند غیرعامل(تهران- لویزان)

دانشکده شیمی و مهندسی شیمی (تهران- لویزان)

دانشکده مهندسی صنایع (اصفهان – شاهین شهر)

دانشکده مهندسی مواد (اصفهان – شاهین شهر)

پژوهشکده فناوری‌های زیستی (تهران – لویزان)

پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال (فریدون کنار)

پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال غرب (ارومیه)

پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی هرمزگان (بندر عباس)

مرکز فناوری اطلاعات و خدمات علمی اصفهان (شاهین شهر)

مرکز فناوری اطلاعات و خدمات علمی تهران (لویزان)

 

 

رتبه دانشگاه

به دلیل کلیه سیاست‌های امنیتیوزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلحو استقرار حفاظت اطلاعات وزارت دفاع در داخل مجموعه دانشگاهی کلیه اطلاعات و گزارش‌ها از عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشگاه محرمانه می‌باشد و لذا اطلاعات کافی در اختیار نهادهای مربوطه جهت رتبه بندی قرار نمی‌گیرد با این حال با توجه به فعالیت‌های این دانشگاه رتبه دانشگاه در میان دانشگاه‌های ایران هشت خواهد بود.

اطلاعات تماس

    • نشانی : تهران – بزرگراه شهید بابایی – لویزان – دانشگاه صنعتی مالک اشتر
    • تلفن: ۶-۲۲۹۴۵۱۴۱
    • نمابر: ۲۲۹۳۵۳۴۱
    • صندوق پستی: ۱۷۷۴-۱۵۸۷۵
  •  آدرس :  اصفهان -شاهین شهر – انتهای بلوار فردوسی – دانشگاه صنعتی مالک اشتر – صندوق پستی ۱۱۵/۸۳۱۴۵

     شماره تلفن دانشگاه:  ۴-۴۵۲۲۶۰۰۱-۰۳۱

    شماره دورنگار دانشگاه : ۴۵۲۲۵۰۹۶-۰۳۱

    تماس با معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی : ۴۵۹۱۲۳۵۱-۰۳۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *