معرفی دانشگاه فردوسی مشهد(رشته‌های انسانی و زبان)

دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی ، با تبدیلِ آموزشگاه عالی بهداری به دانشکده پزشکی، تاسیس شد و با صدور مجوز ایجاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۳۳۵ رسما فعالیت خود را آغاز نمود. به تدریج دانشکده های الهیات ، علوم پایه ، علوم تربیتی و روانشاسی ، کشاورزی و مهندسی در این دانشگاه تاسیس شدند. آموزشکده کشاورزی شیروان نیز در سال ۱۳۶۳ به این مجموعه افزوده شد. در سال ۱۳۶۶ در پی تصمیم هیئت محترم دولت مبنی بر تفکیک وزارت فرهنگ و آموزش عالی از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، دانشگاه مشهد نیز به دو دانشگاه علوم پزشکی و فردوسی مشهد تقسیم شد.

در سال ۱۳۶۷ دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، در سال ۱۳۷۰ دانشکده دامپزشکی ، در سال ۱۳۷۳ واحد نیشابور که اکنون دانشکده هنر نامیده می شود و دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، و در سال ۱۳۷۵ دانشکده علوم ریاضی ، به واحد های آموزشی دانشگاه فردوسی افزوده شد.دوره شبانه دانشگاه فردوسی مشهد نیز از سال ۱۳۶۹ با پذیرش دانشجو در رشته های زبان و ادبیات فارسی ، زبان و ادبیات عرب ، زبان و ادبیات فرانسه ، جغرافیا ، علوم اجتماعی ، فقه و مبانی حقوق اسلامی و علوم قرآنی و حدیث ، آغاز به کار نمود.دانشگاه فردوسی مشهد به لحاظ قدمت ، سومین دانشگاه کشور و بزرگترین مرکز آموزش عالی در منطقه شمال شرق کشور محسوب می شود.

این دانشگاه در حال حاضر با بیش از ۱۶۰۰۰ دانشجو ، ۶۵۰ عضو هیئت علمی و ۲۰۰۰ کارمند ، فعالیت علمی ، آموزشی و پژوهشی گسترده ای دارد.در حال حاضر این دانشگاه سالانه بیش از ۳۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر برای تحصیل در حدود ۱۸۰ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری می پذیرد.

تاریخچه دانشگاه فردوسی مشهد

با تبدیل آموزشگاه عالی بهداری در سال ۱۳۲۸ به دانشکده پزشکی ، نخستین گام در راه تاسیس سومین دانشگاه ایران در شهر مقدس مشهد برداشته شد.

در سال ۱۳۳۴ با صدور مجوز دیگری دانشکده ادبیات با پنج رشته جداگانه تاسیس یافت . با گسترش آموزش عالی در کشور به ترتیب دانشکده معقول و منقول (که بعدأبه الهیات تغییر نام یافت ) دانشکده علوم ، دانشکده دندانپزشکی ، دوره شبانه ، دانشکده علوم دارویی و تغذیه ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده کشاورزی ، دانشکده مهندسی ، مؤسسه بینایی سنجی ، دبیرستان دانشگاه و مرکز تعلیمات به مجموعه دانشگاه مشهد که ازسال ۱۳۵۳ به دانشگاه فردوسی تغییر نام یافته بود افزوده شد.

ضرورت گسترش آموزش پس از انقلاب اسلامی سبب شد که پس از تغییردر برخی واحدهاو تفکیک دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، دانشکده دامپزشکی، آموزشکده کشاورزی شیروان ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشکده علوم ریاضی ، پژوهشکده علوم گیاهی ، مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی ، کالج دانشگاه ، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست ،و دانشکده معماری و شهرسلزی ، یکی پس از دیگری به مجموعه واحدهای دانشگاه اضافه شود.

هم اکنون دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومین دانشگاه کشور از نظر قدمت پس از دانشگاههای تهران و تبریز در حال حاضر شصت و سومین سال فعالیتش را سپری می کند.

بر اساس چشم‌انداز سند راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد، این دانشگاه در سال ۱۳۹۹ یکی از دو دانشگاه برتر جامع کشور در تولید علم، نظریه پردازی و توسعه فناوری، برخوردار از جایگاه معتبر در بین ۱۰ دانشگاه اول جهان اسلام و جزء ۵۰۰ دانشگاه ممتاز جهان با هویتی اسلامی- ایرانی است.

در سال۱۳۹۲شمسی و ۲۰۱۳ میلادی، دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس نتایج نظام رتبه‌بندی ملی ISC جایگاه سوم را در میان دانشگاه‌های جامع کشور داشته است. همچنین بر اساس نتایج نظام رتبه‌بندی بین‌المللی سایماگو، در میان دانشگاه جهان اسلام رتبه ۲۷ و در میان دانشگا‌ه‌های جهان رتبه ۸۹۷ را کسب نموده است.

در سال ۱۳۸۴ نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان کمتر از ده درصد بوده که فعلا بدون لحاظ نمودن دانشجویان واحد بین بیش از ۳۵ درصد کل دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند

در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که حدود ۲۵۰۰ تن در مقطع دکتری و حدود ۶۰۰۰ تن در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه در مقطع کارشناسی مشغول به ادامه تحصیل هستند

بیش از ۷۰۰ نفر عضو هیات علمی در دانشگاه مشغول فعالیت هستند که حدود ۶۵۰ نفر از آنان دارای مدرک ph.d و بیش از ۱۲۰ نفر دارای رتبه استادی یا پروفسوری هستند.

 

 

از سال گذشته تحصیلی واحد بین الملل دانشگاه فعالیت خو.د را آغاز نموده است و قریب به ۵۰۰ نفر دانشجوی دکتری و بیش از ۸۰۰ نفر دانشجوی کارشناسی ارشد جذب نموده است و با پذیرش دانشجویان جدید مجموعه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری واحد بین الملل به بیش از ۲۵۰۰ نفر خواهد رسید که امیدواریم تا ۵ سال آینده به حدود ۵۰۰۰ نفر برسد

در طی دو سال اخیر این دانشگاه فعالیت گسترده ای در زمینه های مختلف برای پژوهش بویژه در زمینه های بیوتکنولوژی انرژی خورشیدی انرژی باد و برخی نیازهای کلیدی کشور را آغاز نموده است به طوری که در برخی از پروژه های کلان کشوری به میزان نقش اصلی یا همکار اصلی مشغول فعالیت است که تاکنون منجر به ایجاد پژوهشگاههای هوا خورشید و بعضی از پژوهشکده های دیگر شده است

مدیریت دانشگاه شامل : ریاست دانشگاه و معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی ، پژوهش و فناوری ، اداری و مالی ، دانشجویی و فرهنگی وطرح و برنامه است که بر اساس تشکیلات سازمانی مصوب محور اصلی کلیه امور ، کارکردو اتخاذ تصمیمات دانشگاه می باشند .

همچنین نهادهای فرهنگی مانند : دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری ، جهاد دانشگاهی ، تشکلهای اسلامی دانشجویی ، هیأت علمی ، انجمن های علمی و قطب های علمی همگام با مدیریت ، دانشگاه را در انجام رسالت های خود یاری می نمایند.

ویژگی­های خاص فردوسی مشهد

ویژگی انحصاری دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه فردوسی مشهد مهمترین ویژگی اش مجاورت با حرم مطهر رضوی علیه السلام می باشد برای اهل علم این ویژگی بسیار حیاتی و ارزشمند است اما در بُعد دانشگاهی این دانشگاه بزرگترین دانشگاه شرق کشور است که توانسته بسیاری از پتانسیل های منطقه خراسان و استان های اطراف را پوشش دهد. دکتر علی شریعتی از دانش آموختگان این دانشگاه است. این دانشگاه نیز در مجموعه متمرکزی به وسعت ۳۰۰ هکتار واقع شده است.

امکانات ورزشی

فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی روحیه و انگیزه کار و تلاش را در افراد تقویت می نماید . از این رو ضروریست که فعالیت های ورزشی و فوق برنامه در دانشگاه با تشویق دانشجویان به این امور سلامت ، شادابی و کارایی آنها در تحصیل و پژوهش تضمین شود.

۱- توسعه و تعمیم رشته های مختلف ورزشی در دانشگاه و ایجاد تسهیلات لازم

۲- ارزشیابی کار دانشجویان از طریق آزمون های لازم

۳- برگزاری مسابقات ورزشی

۴- تهیه وسایل ورزشی مورد نیاز دانشجویان

۵- تشکیل گروه های مختلف ورزشی

۶- مراقبت و بهره برداری از میادین و تاسیسات ورزشی دانشگاه

این محورها مجموعه فعالیت های دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه تربیت بدنی می باشد که استخر سرپوشیده ، زمین چمن استاندارد ، سالن های والیبال و بسکتبال ، سالن چند منظوره جهت ورزش های انفرادی و جمعی ، بستر انجام فعالیت های ورزشی دانشجویان است.

امکانات خوابگاهی

دانشگاه فردوسی مشهد دارای ۱۰ خوابگاه با مشخصات زیر می باشد:دانشگاه فردوسی مشهد دارای ۱۰ خوابگاه با مشخصات زیر می باشد:

ردیف

نام خوابگاه

ظرفیت اتاق

تعداد اتاق

دانشجو

ظرفیت اسمی

ظرفیت فعلی

۱

پردیس یک

۳ نفر

۱۷۰

دختر

۵۲۵

۴۶۵

۲

پردیس دو

۳ نفر

۳۸۲

دختر

۱۱۴۶

۱۲۹۵

۳

پردیس سه

۳ نفر

۱۰۰

دختر

۳۱۰

۴۲۹

۴

پردیس چهار

۶ نفر

۲۲

دختر

۱۳۲

۱۱۰

۵

فجر یک

۲ نفر

۲۱۸

پسر

۴۳۶

۴۲۰

۶

فجر دو

۲نفر

۱۹۰

پسر

۳۸۰

۳۷۰

۷

فجر سه

۲ نفر

۲۱۴

پسر

۴۰۸

۳۹۰

۸

فجر چهار

۲ نفر

۲۰۸

پسر

۴۱۶

۳۹۰

۹

فجر پنج

۴ نفر

۱۴۲

پسر

۵۴۴

۵۱۲

۱۰

متاهلین بقا

خانوار

۶۷

متاهل

۱۰۹

۸۶

واحد ها و دانشکده ها

  • مدیریت فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه فردوسی مشهد

  • دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی

  • تربیت بدنی و علوم ورزشی

  • الهیات

  • علوم اداری و اقتصاد

  • علوم پایه

  • علوم تربیتی و روانشناسی

  • علوم ریاضی

  • واحد بین‌الملل دانشگاه فردوسی


دانشکده ادبیّات و علوم انسانىدکتر على شریعتى

دانشکده ادبیّات و علوم انسانى دانشگاه فردوسى مشهد با هدف تأمین نیروى انسانى متخصّص و ماهر به عنوان دومین واحد آموزش عالى در سطح شهر مشهد با راه‏ اندازى گروه زبان و ادبیّات فارسى در سال۱۳۳۴هجرى شمسى تأسیس گردید.

در سال بعد رشته ‏هاى زبان و ادبیات انگلیسى و زبان و ادبیّات فرانسه ایجاد شد. پس از گذشت یک سال دیگر رشته‏ هاى تاریخ و جغرافیا در این دانشکده آغاز به کار نمود. رشته زبان شناسى در سال۱۳۴۲فعالیت خود را آغاز نمود.

در سال۱۳۵۱رشته زبان و ادبیّات عرب از دانشکده الهیّات به این دانشکده منتقل شد. رشته علوم اجتماعى که به عنوان رشته ه‏اى فرعى از سال۱۳۵۰افتتاح شده بود از سال۱۳۶۴به عنوان رشته ه‏اى مستقل به پذیرش دانشجو اقدام نمود. رشته روان‏شناسى از سال تحصیلى۱۳۵۰-۱۳۴۹تا پایان سال تحصیلى۱۳۵۳-۱۳۵۲در این دانشکده دایر بوده و از سال تحصیلى۱۳۵۴-۱۳۵۳از این دانشکده جدا شده است.

دوره کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از سال۱۳۴۹و دوره دکتری این رشته در سال۱۳۵۵بطور مستقل دانشجو پذیرفت و نخستین دانش آموخته آن در سال۱۳۶۲از رساله خود دفاع کرد.

هم اکنون در دانشکده ادبیات و علوم انسانی۹گروه آموزشی در دوره روزانه و۸رشته تحصیلی کارشناسی در دوره شبانه فعالیت دارند. این دانشکده در حال حاضر تعداد۸۹عضو هیأت علمی (۵استاد،۱۵دانشیار،۵۰استادیار و۲۴مربی)،۱۲کارشناس آموزشی،۷۲کادر اداری و خدماتی،۲۳۴۳دانشجوی کارشناسی،۶۳۸دانشجوی کارشناسی ارشد و۹۵دانشجوی دکتری دارد.

اعضای هیأت علمی این دانشکده با برخی نهادها و سازمان های اجرایی در سطح کشور و استان همکاری دارند و در این دانشکده طرح های مشترک آموزشی-تحقیقاتی و مشاوره های در زمینه های مختلف به انجام رسیده است، همچنین این دانشکده در برگزاری سمینارها و کنگره های علمی بسیار فعال بوده و تاکنون گردهمایی، هم اندیشی و سخنرانی های علمی زیادی در دانشکده برگزار شده است.

همچنین از سال۱۳۵۲تاکنون هر سال چهار شماره از مجله علمی- پژوهشی زبان و ادبیات در این دانشکده منتشر می شود. این مجله به منظور ارائه جدیدترین پژوهش های انجام شده در رشته های علوم انسانی، مقالات علمی- پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی دیگر را نیز چاپ می نماید. این مجله به لحاظ قدمت و کیفیت تحقیقاتی در سطح دانشگاه های کشور از اعتبار علمی ویژه ای برخوردار است و هم اکنون با نام مجله جستارهای ادبی منتشر می شود. بجز این مجله هفت مجله علمی دیگر نیز به نا م های: مطالعات و تحقیقات تاریخی، جغرافیا و توسعه ناحیه ای، علوم اجتماعی، مجله زبان و ادبیات عربی، مجله زبانشناسی و گویش های خراسان،مطالعات زبان و ترجمه وFerdowsi Reviewدر این دانشکده منتشرمی گردد.

اکنون قطب علمی زبان و ادبیات فارسی با گرایش فردوسی شناسی و ادبیات خراسان، همچنین مرکز پژوهشی مطالعات اجتماعی، مرکز مطالعات آسیای میانه، مرکز پژوهش های شهری- منطقه ای شمال شرق کشور و مرکز پژوهشی مطالعات جغرافیایی روستاهای خراسان (شمالی، جنوبی و رضوی) در این دانشکده مستقر شده و بصورت تخصصی امور علمی- پژوهشی این حوزه ها را پیگیری می کنند. فضاى آموزشى و ادارى دانشکده از آغاز تا سال۱۳۸۰در مرکز شهر بوده و در تیرماه آن سال ساختمان جدید دانشکده ادبیات و علوم انسانی در محل پردیس دانشگاه با حضور مقام محترم وزارت و مسئولان استانی افتتاح گردید.

 

 

رشته های تحصیلی موجود در دانشکده ادبیات وعلوم انسانی

نام‏رشته

مقاطع تحصیلی

تاریخ

کارشناسی

تاریخ-تاریخ ایران اسلامی

کارشناسی ارشد

تاریخ-تاریخ ایران باستان

تاریختشیع

جغرافیا-برنامه ریزی شهری

کارشناسی، کارشناسی ارشد

جغرافیا-برنامه ریزی روستایی

جغرافیای سیاسی

کارشناسی ارشد

جغرافیای طبیعی(ژئومورفولوژی دربرنامه ریزی محیطی)

جغرافیای طبیعی(اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی)

مدیریت امورشهری

جغرافیا-برنامه ریزی روستایی

دکتری

زبان وادبیات انگلیسی

کارشناسی

زبان وادبیات انگلیسی-آموزش زبان انگلیسی

کارشناسی ارشد، دکتری

زبان وادبیات انگلیسی-مترجمی زبان انگلیسی

کارشناسی ارشد، دکتری

زبان روسی-مترجمی زبان روسی

کارشناسی

زبان وادبیات عرب

کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری

زبان وادبیات فارسی

کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری

زبان ادبیات فرانسه-ادبی

کارشناسی

زبان وادبیات فرانسه

کارشناسی ارشد

زبانشناسی همگانی-آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان

کارشناسی ارشد

زبانشناسی همگانی

کارشناسی ارشد، دکتری

علوم اجتماعی-پژوهشگری اجتماعی

کارشناسی

علوم اجتماعی-پژوهش علوم اجتماعی

کارشناسی ارشد

علوم اجتماعی-جامعه شناسی اقتصادی وتوسعه دکتری

دکتری

تعداد اعضای هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی

گروه آموزشی

استاد

دانشیار

استادیار

مربی

جمع

تاریخ

۶

۲

۸

جغرافیا

۴

۱۱

۱۵

زبان و ادبیات انگلیسی

۲

۷

۸

۱۷

زبان و ادبیات روسی

۶

۶

زبان و ادبیات عرب

۵

۵

۱۰

زبان و ادبیات فارسی

۱

۴

۷

۱۲

زبان و ادبیات فرانسه

۱

۲

۴

۷

زبان شناسی

۱

۳

۴

علوم اجتماعی

۲

۳

۴

۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *