معرفی دانشگاه شاهد

تاریخچه

این دانشگاه، در پی فرمان تاریخی ۶ فروردین ماه ۱۳۶۵آیت‌الله خمینیمبنی بر لزوم رسیدگی به امور فرهنگی و تحصیلی فرزندان شهدا، آزادگان، مفقودان و جانبازان انقلاب اسلامی وجنگ تحمیلیبرای ایجاد عرصه آموزشی و تحقیقاتی لازم در سطح عالی، در مهرماه ۱۳۶۹، با پذیرش ۱۶۵ نفر دانشجو در ۷ رشته تحصیلی (پرستاری، مامایی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، روانشناسی، ریاضی و نقاشی) فعالیت خود را آغاز کرد.

هیئت امناء دانشگاه

بر اساس اساسنامه دانشگاه شاهد هیات امناء این دانشگاه متشکل از ۸ نفر از شخصیت های کشوری و اعضای هیات علمی دانشگاه هاست این افراد عبارتند از:

رئیس جمهور

رئیسبنیاد شهید انقلاب اسلامی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی

وزیر آموزش و پرورش

دو نفر از اعضاء هیات علمی در مرتبه استادیاری و بالاتر با حداقل سه سال سابقه کار آموزشی که یکی از آنان به پیشنهاد وزیر بهداشت و دیگری به پیشنهاد وزیر علوم و پس از تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می شوند.

یکی از شخصیت های فرهنگی به پیشنهاد رئیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی و تاییدشورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس دانشگاه

 

 

تفسیر آرم دانشگاه

محراب سبز که پیش از کتاب قرار گرفته است، نشان دهنده تزکیه قبل از تعلم است و به تنهایی هنر و معماری اصیل و ارزشمند اسلامی (فرهنگ پرستش) را تداعی می­کند.

کتاب نشانه علم ومعرفت و فضای دانشگاهی، علمی و فرهنگی است و رنگ سرخ آن نشان گر فرهنگ شهادت و مصداق “مدادالعلماء افضل من دماءالشهداء” است. از سوی دیگر کتاب در سایه محراب قرار دارد بدین معنی است که کسب علم و معرفت تحت‌الشعاع تزکیه و پرستش و دوشادوش آن است.

محراب سرخ نشان گر تزکیه در تداوم تعلیم تا سرحد شهادت است.

دو گوشه کتاب همراه راس محراب تشکیل دهنده گل لاله ای است که سمبل فرهنگ شهادت است.

تلفیق دو محراب سبز و سرخ با توجه به زمینه سپید آن، پرچم سه رنگنظام جمهوری اسلامیرا تشکیل می دهد.

دانشکده‌ها

در حال حاضر بالغ بر ۶۰۰۰ دانشجو در ۱۰۲ رشته (۱۳ رشته در مقطع دکتری تخصصی، دو رشته در مقطع دکتری حرفه‌ای، ۶۱ رشته درکارشناسی ارشدو ۲۶ رشته در مقطع کارشناسی) در ۸ دانشکده: پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی،علوم کشاورزیو هنر و یک مرکز آموزشهای غیر حضوری به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دانشکده علوم پایه

دانشکده علوم پایه ،فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۶۹ با هدف تربیت نیروهای متعهد و متخصص در گروه ریاضی برابر مجوز وزارت علوم تحقیقات و فناوری آغاز نموده و با تشکیل گروه زیست شناسی در سال ۱۳۷۲ و گروه فیزیک در سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را در مقطع کارشناسی گسترش داد . بعلاوه از سال ۱۳۸۵ با پذیرش دانشجو در رشته ریاضی کاربردی و علوم جانوری گرایش فیزیولوژی در مقطع کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۸۷ با پذیرش دانشجو در رشته میکروبیولوژی در مقطع دکترا فعالیت خود را افزایش داد. این دانشکده تاکنون ۲۲ دوره دانشجو از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور پذیرفته و۱۷ دوره فارغ التحصیل داشته است.

دانشکده فنی و مهندسی

دانشکده فنی و مهندسی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۳ با هدف تربیت نیروهای متخصص و متعهد مورد نیاز کشور پس از اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز و در حال حاضر در رشته های زیر فعالیت می­نماید:

  • مهندسی برق (الکترونیک، مخابرات، قدرت و کنترل) در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

  • مهندسی کامپیوتر (سخت افزار) در مقطع کارشناسی و معماری کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد

  • مهندسی فناوری اطلاعات (IT) گرایش امنیت اطلاعات در مقطع کارشناسی ارشد

  • مهندسی پزشکی بالینی (بیوالکتریک) در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

  • مهندسی صنایع در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

  • مهندسی عمران در مقطع کارشناسی و مهندسی خاک و پی و سازه در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط و ضوابط اختصاصی پذیرش دانشجو در دانشگاه شاهد

اعتقاد به دین مبین اسلام والتزام عملی به احکام

اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی

عدم سابقه وابستگی تشکیلاتی، هواداری از احزاب و سازمان ها و گروه های غیر قانونی

نداشتن سابقه محکومیت کیفری مؤثر

پایبندی کامل به ضوابط و مقررات دانشگاه

رعایت کامل ضوابط پوشش اسلامی و شؤنات اسلامی برای خواهران و برادران (اعتقاد و التزام عملی به چادر به عنوان حجاب برتر برای خواهران ضروری است.

بدیهی است در خصوص صلاحیت های عمومی متقاضیان دوره و احراز موارد فوق بررسی لازم از سوی هسته گزینش دانشگاه صورت پذیرفته و پذیرش نهایی داوطلبان منوط به تأیید هسته گزینش دانشگاه خواهد بود.

دانشکده علوم انسانی

دانشکده علوم انسانی از سال ۱۳۶۹ با هدف تربیت کارشناس در رشته های علوم انسانی برابر مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت رسمی خود را آغاز نمود و تاکنون ۱۹ دوره دانشجو از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور پذیرفته و ۱۵ دوره فارغ التحصیل داشته است دوره آموزشی این دانشکده ۴ سال بوده و حدود ۲۰۰۰ نفر دانشجو در سال تحصیلی ۸۷-۸۸ در رشته های روانشناسی بالینی، علوم تربیتی، حقوق، کتابداری و اطلاع رسانی، الهیات و معارف اسلامی (با گرایش فلسفه و حکمت اسلامی ، فقه حقوق اسلامی و علوم قرآن و حدیث)، مدیریت (باگرایش بازرگانی و صنعتی)، علوم اجتماعی (گرایشهای خدمات اجتماعی و پژوهشگری اجتماعی)، علوم سیاسی و تربیت بدنی مشغول به تحصیل می باشند و گروه های دروس عمومی زبان انگلیسی، معارف اسلامی ، زبان فارسی و تربیت بدنی دانشکده مسئولیت ارائه دروس مربوطه را به کل دانشجویان دانشگاه بر عهده دارند.

همچنین این دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد روزانه و شبانه در رشته های روانشناسی بالینی، مدیریت بازرگانی (گرایش های بازاریابی بین المللی و مالی)، مدیریت دولتی، علوم تربیتی (گرایش هایی تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، برنامه ریزی آموزشی و برنامه ریزی درسی)، جامعه شناسی، حقوق خصوصی و جامعه شناسی انقلاب اسلامی دانشجو می پذیرد. در مقطع دکتری نیز دوره دکتری روانشناسی بالینی در دانشکده علوم انسانی دایر شده است.

 

 

گروه های آموزشی دانشکده

  • گروه کتابداری و اطلاع رسانی

  • گروه حقوق

  • گروه الهیات

  • گروه علوم سیاسی و جامعه شناسی انقلاب اسلامی گروه علوم تربیتی

  • گروه علوم اجتماعی

  • گروه زبان انگلیسی

  • گروه ادبیات فارسی

  • گروه تربیت بدنی

  • گروه معارف اسلامی

  • گروه روانشناسی

سیستم اداری

دانشکده علوم انسانی از حوزه ریاست و سه معاونت آموزشی، پژوهشی و اداری-مالی تشکیل شده است:

  • ریاست دانشکده

  • معاونت آموزشی

  • معاونت پژوهشی

  • معاونت مالی- اداری

امکانات دانشکده

۱- کلاسهای سمعی و بصری مجهز به تجهیزات کمک آموزشی.

۲- لابراتوار مجهز زبان.

۳- آزمایشگاه مجهز روان شناسی دارای تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته.

۴- دو کارگاه کتابداری و اطلاع رسانی مجهز به دستگاه های کامپیوتر و کتابهای تخصصی.

۵- سالن های تربیت بدنی.

۶- سالن اجتماعات.

۷- کارگاه اینترنت

پردیس خودگردان

از بهمن سال ۱۳۹۲ دانشگاه شاهد دانشجوی پولی جهت تحصیل در پردیس خودگردان جذب نمود.

کتابخانه

کتابخانه مرکزی دانشگاه شاهد در پردیس اصلی دانشگاه و در مجاورت دانشکده انسانی واقع شده است.

شرایط و ضوابط اختصاصی پذیرش دانشجو در دانشگاه شاهد

  • اعتقاد به دین مبین اسلام والتزام عملی به احکام

  • اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی

  • عدم سابقه وابستگی تشکیلاتی، هواداری از احزاب و سازمان ها و گروه های غیر قانونی

  • نداشتن سابقه محکومیت کیفری مؤثر

  • پایبندی کامل به ضوابط و مقررات دانشگاه

  • رعایت کامل ضوابط پوشش اسلامی و شؤنات اسلامی برای خواهران و برادران (اعتقاد و التزام عملی به چادر به عنوان حجاب برتر برای خواهران ضروری است)

بدیهی است در خصوص صلاحیت های عمومی متقاضیان دوره و احراز موارد فوق بررسی لازم از سوی هسته گزینش دانشگاه صورت پذیرفته و پذیرش نهایی داوطلبان منوط به تأیید هسته گزینش دانشگاه خواهد بود.

توضیحات تکمیلی

دانشگاه شاهد همچون دانشگاه های تربیت مدرس و… یک دانشگاه جامع است. بدین معنی که این دانشگاه متولی آموزش دانشجویان در رشته های وابسته به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است . علیرغم اینکه این دانشگاه به عنوان یک دانشگاهغیر انتفاعیدرشورای انقلابفرهنگی به ثبت رسیده ،اما برای دانشجویان هردو گروه آموزشی بهداشت و علوم ازقوانین دانشجویان دانشگاه های دولتی وزارتین استفاده می شود.

یعنی علی‌رغم ثبت این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه غیرانتفاعی، این دانشگاه در حوزه دانشجویی کاملاً دولتی است . با این تفاوت که متقاضیان ورود به دانشگاه علاوه بر شرکت در آزمون های سراسری کارشناسی، کارشناسی ارشدیادکتری تخصصیمی بایست در گزینش دانشگاه شاهد(بررسی صلاحیت عمومی) شرکت و در این گزینش قبول شوند.

شیوه جذب در دانشگاه شاهد

شیوه جذب دانشجو در دانشگاه شاهد نیمه متمرکزاست اما این دانشگاه دانشگاه نیمه متمرکز به حساب نمی‌آید.

رتبه جهانی

رده بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در جهان که سالانه از طریق برخی مراکز معتبر مانند موسسه رده بندی سایماگو SRI وابسته به مرکز اسناد علمی Elsevier شاخص مناسبی است تا وضعیت دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور را بررسی نموده و از پیشرفت در عالم دانش و فناوری اطلاع یابیم. در آمار رتبه بندی مربوط به سال ۲۰۱۰ میلادی ، ۳۶ مرکز دانشگاهی و پژوهشی در میان ۲۸۰۰ دانشگاه برتر جهان وجود دارند که اگر چه تا جایگاه کشورهای بالای جدول مانند چین، آمریکا، آلمان، انگلستان و ژاپن راه بسیاری مانده است. در این رده بندی دانشگاه شاهد دررتبه ۳۶ ایران و رتبه ۲۷۹۳ جهان ایستاد.

ارتباط با دانشگاه:

آدرس : تهران، بزرگراه خلیج فارس ، ( تهران – قم ) ، رو به روی حرم مطهر ، امام خمینی (ره) ، دانشگاه شاهد
تلفن دانشگاه: ۵۱۲۱۰ – ۰۲۱ روابط عمومی: ۸۱ – ۵۱۲۱۵۰۸۰ – ۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *