معرفی دانشگاه اصفهان ( علوم انسانی و زبان )

دانشگاه اصفهان

دانشگاه اصفهان یکی از دو دانشگاه بزرگ دولتی شهر اصفهان است. موقعیت فیزیکی این دانشگاه به گونه‌ای است که در مجاورت دروازه شیراز قرار گرفته و با وسعت نزدیک به ۳ میلیون متر مربع از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایران است. دانشگاه دیگر بزرگ دولتی اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان است که در سوی دیگر اصفهان و در حومه شهر، قرار گرفته‌است. پس از تصویب قانون تأسیس وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۶۲ دانشکده‌های پزشکی، داروسازی و بهداشت دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان مستقل از دانشگاه اصفهان شناخته شد.جمعی از پزشکان اصفهان در جهت تأسیس آموزشگاه عالی بهداری با تلاش و پشتکار خود موفق شدند موافقت احداث مرکز آموزش عالی بهداری را که پایه‌گذاری دانشگاه اصفهان امروز است را جلب نمایند.

 با موافقت تأسیس آموزشگاه عالی بهداری در سال ۱۳۲۵ و افزایش تعداد متقاضیان شرکت کننده‌ی در این آموزشگاه، زمین‌های هزار جریب تا نزدیکی کوه صفه، برای برپایی عظمتی با شکوه به نام دانشگاه اصفهان مهیا گردید.پس از تأسیس و انتقال آموزشگاه عالی بهداری به منطقه‌ی هزار جریب، دانشکده‌ی پزشکی نیز در ۷ آبان ماه ۱۳۲۹ در کنار همان آموزشگاه احداث گردید.

بیدر سال ۱۳۳۵ قدم دیگری در جهت تعالی دانشگاه اصفهان برداشته شد که آن، تأسیس دانشکده‌ی داروسازی در کنار پزشکی بود. پس از تأسیس دانشکده‌ی داروسازی، در دیماه ۱۳۳۷ دانشکده‌ی ادبیات با برپایی دو رشته‌ی تحصیلی زبان و ادبیات فارسی و انگلیسی در کوی شاهزاده ابراهیم، گسترش رشته‌هایی چون زبان و ادبیات فرانسه(۱۳۳۸) ، زبان و ادبیات ارمنی(۱۳۳۹) ، زبان و ادبیات عرب(۱۳۳۱) ، تاریخ و جغرافیا(۱۳۴۵) ، گروه علوم اجتماعی(۱۳۴۸) و انتقال این دانشکده در سال ۱۳۴۸ از کوی شاهزاده ابراهیم به مجموعه‌ی دانشکده‌های واقع در هزار جریب رونقی تازه به دانشگاه اصفهان بخشید.مرداد ماه سال ۱۳۴۳ یادآور خاطره‌ی تأسیس دانشکده‌های علوم و علوم تربیتی و روانشناسی به همت تلاش پیگیر و بی‌وقفه‌ی استادانی چون دکتر فاروقی می‌باشد.

در اواخر سال ۱۳۴۷ با شکل‌گیری کلی دانشگاه اصفهان مدرسه‌ی عالی کورش کبیر به این دانشگاه الحاق گردید و در همان سال نیز دانشکده‌ی علوم اداری و اقتصاد در دانشگاه تأسیس شد. در سال ۱۳۶۵ پس از سه دهه دانشکده‌های علوم پزشکی از دانشگاه اصفهان جدا شدند و راهی جداگانه برگزیدند .

 

 

 رشته‌های ارائه‌شده

  •  ادبیات و علوم انسانی

ادبیات فارسی

 فلسفه

جامعه‌شناسی

 الهیات

 تاریخ

 جغرافیا

  •  تربیت بدنی

 تربیت بدنی

  •  زبان‌های خارجه

 مترجمی زبان انگلیسی (کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری)

زبان آلمانی

زبان فرانسه

 زبان عربی

 زبان وادبیات انگلیسی (کارشناسی و از سال تحصیلی ۸۷کارشناسی ارشد)

زبان ارمنی

آموزش زبان انگلیسی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)

 آموزش زبان چینی (کارشناسی)

 دانشکده ادبیات و علوم انسانی

 نظر به سوابق علمی و فرهنگی و اهمیت تاریخی شهر اصفهان، هیئت دولت وقت در مهرماه ۱۳۳۷ با تأسیس دانشکده ادبیات در شهر اصفهان موافقت کرد، با اینکه امکانات کم و کادر آموزشی ناکافی بود از اوایل دی ماه ۱۳۳۷ این دانشکده با دو رشته‌زبان و ادبیات فارسی و ادبیات انگلیسی گشایش یافت. در ابتدا دانشکده در خانه‌ای اجاره‌ای با دواتاق شروع به کار کرد ولی از آغاز سال تحصیلی ۳۹–۱۳۳۸ این دانشکده به محلی در جنب بنای شاهزاده ابراهیم که به کمک اداره اوقاف با موافقت اداره کل آموزش و پرورش آماده بهره‌برداری‌شده‌بود انتقال یافت.

در سال ۳۹–۱۳۳۸ رشته‌های فلسفه، علوم تربیتی و زبان و ادبیات ارمنی نیز در دانشکده بهدو رشته قبلی افزوده شد و در سال تحصیلی ۴۲–۱۳۴۱ رشته زبان و ادبیات عرب نیز دایر گردید؛ درهمین سال دبیرخانه دانشگاه اصفهان شکل گرفت. در سال ۱۳۴۵ رشته تاریخ تأسیس گردید و در همان سال رشته‌جغرافیا نیز به رشته‌های قبلی افزوده شد.

 در سال ۱۳۴۷ ساختمان موقت دانشکده ادبیات در خیابان (هزار جریب) آماده بهره‌برداری‌شد و با رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، فلسفه، علوم تربیتی، زبان وادبیات ارمنی، زبان و ادبیات عرب، تاریخ و ایران شناسی، جغرافیا، زبان و ادبیات فرانسه، پاکستان‌شناسی و زبان اردو گشایش یافت. در همین سال دوره لیسانس شبانه نیز شروع به کار کرد. در سال ۱۳۴۸ گروه علوم اجتماعی دایر گردید.

در سال تحصیلی ۵۴–۱۳۵۳ رشته زبان و ادبیات آلمانی نیز به گروه زبانهای خارجی افزوده‌شد. در سال ۱۳۴۹ پس از تأسیس دانشکده علوم تربیتی، رشته فلسفه به آن دانشکده منتقل‌گردید و مجموع رشته‌های دانشکده ادبیات علوم انسانی در چهار گروه آموزشی به شرح زیر اداره‌می‌شد:

 ۱- گروه زبان و ادبیات فارسی

۲- گروه علوم اجتماعی و جغرافیا

۳- گروه زبانهای خارجی

 ۴-گروه تاریخ و ایران شناسی

در سال ۱۳۵۵ دانشکده زبانهای خارجی تأسیس گردید و گروه زبانهای خارجی به آن دانشکده انتقال یافت. در سال ۱۳۵۳ رشته‌های علوم اجتماعی و جغرافیا از یکدیگر تفکیک گردید و هر یک به گروه مستقلی تبدیل گردید. در سال ۱۳۶۷ رشته فلسفه مجدداً به دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی منتقل گردید و فعالیت خود را در مقطع کارشناسی فلسفه و با سیاست توسعه طولی آن درمقطع کارشناسی ارشد و دکتری آغاز نمود.

 گروه زبان‌های خارجی

زبانهای خارجی از اولین رشته‌های تأسیس شده در دانشگاه اصفهان می‌باشد. همچنان که در تاریخ دانشگاه نقل شده است زبانهای خارجی در سال ۱۳۴۷ از اولین رشته‌ها یی بود که پذیرش دانشجو نمود. دانشکده زبانهای خارجی درسال ۱۳۵۳ بعنوان یک دانشکده مستقل تأسیس گردید. گروههای آموزشی دانشکده زبانهای خارجی عبارتند از: زبان وادبیات انگلیسی، زبان وادبیات عربی، زبان وادبیات فرانسه، مترجمی آلمانی و ادبیات ارمنی و گروه زبانشناسی می‌باشد. گروه زبان انگلیسی (قدیمی‌ترین گروه دانشکده) درسال ۱۳۳۷، زبان وادبیات فرانسه درسال ۱۳۳۸، گروه ارمنی شناسی درسال ۱۳۳۹، گروه زبان وادبیات عربی درسال ۱۳۴۱، گروه زبان وادبیات آلمانی درسال ۱۳۷۳ وهمچنین گروه زبان‌شناسی درسال ۱۳۸۵ تأسیس گردیدند.دانشکده آموزش‌های مجازیدانشکده آموزشهای مجازی دانشگاه اصفهان در تاریخ ۱۸/۰۴/۹۲ با حضور اساتید و مسئولین دانشگاه اصفهان، مدیران ارشد استان اصفهان و دانشجویان دانشکده آموزش­های مجازی رسماً افتتاح گردید.

ارتباط با دانشگاه:

حوزه

تلفن

تلفکس

ریاست

۳۷۹۳۲۰۰۳ و ۳۷۹۳۲۰۰۴

۳۶۶۸۷۳۹۶

مخابرات دانشگاه (اطلاعات )

۳۷۹۳۲۶۴۰ و ۳۷۹۳۲۱۲۸

روابط عمومی

۳۷۹۳۲۰۳۸ و ۳۷۹۳۲۰۳۷

۳۷۹۳۴۱۱۴-۳۷۹۳۲۰۳۸

روابط بین‌الملل

۳۷۹۳۲۰۳۹ و ۳۷۹۳۲۰۴۰

۳۶۶۸۲۹۱۰

معاونت آموزشی

۳۷۹۳۲۲۸۸

۳۶۶۸۸۳۰۲

معاونت پژوهشی

۳۷۹۳۲۱۷۱

۳۷۹۳۲۱۷۰

معاونت فرهنگی و اجتماعی

۳۷۹۳۲۲۳۴

۳۷۹۳۲۲۲۴

معاونت دانشجویی

۳۷۹۳۲۲۱۴ و ۳۷۹۳۲۲۱۵

۳۷۹۳۲۲۱۷

معاونت اداری و مالی

۷۹۳۲۰۱۳ -۳۷۹۳۲۰۰۹

۳۷۹۳۲۰۱۲

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *