تلویزیون وهنرهای دیجیتال

 

تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

 

 

تلویزیون از مهم ترین و اصلی ترین رسانه های موثر در جهان است. در ایران نیز بسیاری از افراد بخش عمده ای از اوقات فراغت خود را با تلویزیون سپری می کنند. لذا توجه به نوع برنامه های تولیدی و استفاده از آخرین تکنولوژی در آنها یکی از اولویت های اصلی مسئولان سیما محسوب می شود.

رشته تلویزون و هنرهای دیجیتالی یکی از رشته های گروه هنر می باشد. دوره کارشناسی رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی یکی از دوره های آموزش عالی است که به منظور آموزش و تربیت نیرو های انسانی مورد نیاز در تولید برنامه های تلویزیونی سازمان صدا و سیما برنامه ریزی شده است.

هدف رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی پرورش افرادی مسلط به علوم بصری و کارکردشان در تلویزیون و برنامه های تلویزیونی است. رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی از رشته های ارائه شده توسط صدا و سیما است که به تربیت افرادی با مهارت برای قوام بخشیدن به بخش های حیاتی سازمان ارائه شده است

قبلا رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال دارای دو گرایش گرافیک رایانه ای و انیمیشن رایانه ای بود و سرفصل این رشته نیز به همین شکل موجود است در حالی که در دفترچه کنکور ۹۵ این رشته بدون گرایش ذکر شده است.

 

گرایش ها در مقطع کارشناسی

 

 

 

 

الف) گرایش گرافیک رایانه ای

 

 

گرافیک کامپیوتری مسئول نمایش اطلاعات هنری و تصویری به طور موثر و معنی دار به کاربران است. همچنین برای پردازش داده های تصویری دریافت شده از دنیای فیزیکی استفاده می شود. توسعه گرافیک کامپیوتری تاثیر زیادی در بسیاری از انواع رسانه ها داشته است و عموما انیمیشن، فیلم، تبلیغات، بازی های ویدئویی و طراحی گرافیکی را متحول کرده است.

 

 

دروس تخصصی گرایش گرافیک رایانه‌ای: کارگاه گرافیک دیجیتالی ، ژورنالیسم تلویزیونی، طراحی وب، پروژه نهایی.

 

 

ب) گرایش انیمیشن رایانه ای

 

 

انیمیشن کامپیوتری فرایندی است که برای تولید تصاویر متحرک استفاده می شود. انیمیشن کامپیوتری مدرن معمولا از گرافیک کامپیوتری سه بعدی استفاده می کند، اگر چه گرافیک کامپیوتری دوبعدی هنوز برای سبک بندی، پهنای باند کم و ارائه مجدد در زمان واقعی استفاده می شود.

دروس تخصصی گرایش انیمیشن رایانه‌ای : کارگاه انیمیشن دیجیتالی ، انیمیشن دو بعدی، موسیقی و انیمیشن، انیمیشن سه بعدی، نویسندگی برای انیمیشن، پروژه نهایی

 

 

دروس مشترک در هر دو گرایش: مبانی ارتباطات، مردم‌شناسی و رسانه‌های تصویری، آشنایی با هنر در تاریخ، عکاسی، تاریخ تلویزیون و فناوری رسانه‌های جدید، حکمت هنر اسلامی، ارتباطات بصری، آشنایی با فلسفه ، تلویزیون ،‌ زبان و ساختار، پژوهش و نگارش در تلویزیون، قصه در ادیان، درک و بیان بصری، مخاطب‌شناسی تلویزیون، فلسفه هنر، تاریخ انیمیشن، طراحی ، عکاسی و هنرهای دیجیتالی، سیر تحولات گرافیک، مبانی سایبرمدیا، کاربرد رایانه در فیلم و تلویزیون، طراحی و گرافیک، گونه‌شناسی برنامه‌های تلویزیونی، مبانی انیمیشن دیجیتالی، نرم‌افزارهای گرافیکی، مبانی گرافیک، تدوین دیجیتالی، مبانی تبلیغات تلویزیونی، جلوه‌های بصری دیجیتالی، زیبا‌شناسی هنرهای دیجیتالی، تلویزیون آموزشی، انیمیشن تعاملی.

 

 

گرایش ها در مقطع ارشد  در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ همراه با ضرایب مواد امتحانی(ضرایب از راست به چپ)

 

 

 

 

الف) تصویر متحرک(انیمیشن) (۲-۲-۱-۱-۰-۰-۰-۰-۴-۰-۰-۰)

ب) ارتباط تصویری (۲-۲-۱-۱-۰-۰-۰-۰-۰-۴-۰-۰)

ج) تصویرسازی (۲-۲-۱-۰-۰-۰-۰-۰-۰-۰-۴-۰)

د) نقاشی (۲-۲-۱-۰-۰-۰-۰-۰-۰-۰-۰-۴)

ه) عکاسی (۲-۲-۰-۳-۳-۰-۰-۰-۰-۰-۰-۰)

و) مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی (۲-۲-۰-۰-۰-۴-۳-۰-۰-۰-۰-۰)

ز) هنرهای رایانه ای

 

 

  1. طراحی شبیه ساز هوشمند(۲-۲-۱-۱-۰-۰-۰-۳-۰-۰-۰-۰)
  2. هنرهای رایانه ای(۲-۲-۱-۱-۰-۰-۰-۳-۰-۰-۰-۰)

 

 

توانایی های لازم در رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال

 

 

  1. آشنایی با قوانین حرکتی و ترکیب بندی تصاویر
  2. علاقمندی به سینما، موسیقی و عکاسی
  3. تبحر در طراحی
  4. بتواند برای تماشای فضای جدید وقت بگذارد.
  5. نگاه عمیق و هنرمندانه داشته باشد.

 

 

آینده شغلی

 

 

در گذشته دانشکده صدا و سیما در بدو ورود به این دانشکده، تمامی دانشجویان را بورسیه صدا و سیما می کرد. اما در حال حاضر تعهد یک جانبه گرفته می‌شود و سازمان صدا و سیما تعهدی برای استخدام و به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشکده ندارد، یعنی سازمان صدا و سیما، در صورت نیاز فار‌غ‌ التحصیلان را به انجام خدمت به میزان دو برابر مدت تحصیل در دانشکده می پذیرد و محل خدمت فارغ‌التحصیلان را نیز سازمان براساس نیاز مراکز خود، در سطح ایران تعیین خواهد کرد. از همین ‌رو فرصت برای فارغ‌التحصیلانی که در طی تحصیل دانشجوی موفقی باشند، ‌مهیاتر است؛ و دانشجویی که در دوران تحصیل، خوب درس نخوانده و مهارت لازم را به دست نیاورده است، نه تنها در سازمان استخدام نخواهد شد، بلکه پس از فارغ‌التحصیلی،‌ هزینه تحصیل در این دانشکده را نیز باید بپردازد.

در بازار کار آزاد فرصت شغلی فارغ‌التحصیل گرایش انیمیشن رایانه‌ای بهتر است. بازار کار این گرایش دو شاخه دارد؛ یکی شاخه هنری است که فارغ‌التحصیلان این شاخه می‌توانند جذب مراکز هنری و آموزشی؛ مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،‌آموزش و پرورش و یا سازمان تبلیغات اسلامی بشوند و شاخه دیگر تجاری و تبلیغاتی می‌باشد که فارغ التحصیل آن در کارهای مختلفی از جمله تهیه‌ CDهای تبلیغاتی برای شرکت ‌ها و کارخانه‌ ها می تواند فعالیت کند.

 

 

 

 

 

 

امتحان عملی معمولاً در آبان‌ماه و آذرماه به صورت تخصصی برای هر رشته برگزار می‌شود. در گزینش نهایی هر یک از رشته‌های نیمه‌متمرکز علاوه بر نمرات آزمون، نتایج مرحله‌ی دوم نیز ملاک قرار داده می‌شود و اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی در اواخر دی‌ماه اعلام می‌شود. داوطلبان پذیرفته شده در مرحله‌ی دوم می‌توانند از بهمن‌ماه مشغول به تحصیل در دانشگاه شوند.

 

ضرایب امتحان عملی برای رشته‌های مختلف:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *