تغییرات کتاب درسی ادبیات دهم سال تحصیلی ۹۶-۹۷

تغییرات کتاب درسی ادبیات پایه دهم رشته های علوم تجربی و ریاضی – فیزیک برای کنکور سال ۱۳۹۸ نسبت به کتاب هایی که منبع کنکور سال ۱۳۹۷ چقدر است؟ (این کتاب با رشته های علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی نیز مشترک است)

آنچه داوطلبان نظام قدیم از مطالب درس به درس کتاب ادبیات پایه دهم با آن آشنایی دارند شامل «خسرو، در سایه سار نخل ولایت، کلاس نقاشی، پیرمرد چشم ما بود، رستم و اشکبوس، طوطی و بقال، خیر و شر، عظمت نگاه، بینوایان (دخترک بیوانا)» می باشد. اما موضوعی که در درس ادبیات برای کنکور مهم است عوض شدن موضوعات درسی نیست بلکه تغییراتی است که در قسمت های زیر رخ داده است:

الف)  اصطلاحات و واژگانی املایی و معنایی که در درس های جدید کتاب ادبیات پایه دهم وجود دارد که می توان گفت این لغات از نظر سنگینی و کهن بودن نسبت به  لغات موجود در ادبیات قبل سبک تر شده است. به عبارت دیگر سطح واژگانی که در کتاب های قدیم بوده است در کتاب حال حاضر کمتر و سبک تر است و لذا داوطلبان نظام قدیم اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به کتاب حال حاضر در قسمت املا و معنا خواهند داشت.

ب) در قسمت آرایه های ادبی تنها موضوع «شیوه بلاغی » اضافه شده است که یک مطلب توضیحی است و آموختن آن امری ساده است.

 

 

پ) تاریخ ادبیات های کتاب جدید که دیگر مانند کتاب های گذشته نیست که در ابتدای هر درس، توضیحاتی در خصوص آن شاعر یا نویسنده ارایه شده باشد و این قسمت ها به طور کامل حذف شده است.

ت) کتاب زبان فارسی سال دوم دبیرستان قدیم حذف شده است و در کتاب پایه دهم، قسمت هایی با عنوان «قلمرو زبانی» افزوده شده است که خیلی خیلی ساده به آموزش مفاهیم دستوری زبان فارسی می پردازد و لذا افرادی که با کتاب های قدیم درس خوانده اند قطعا در این قسمت آسودگی خاطر خواهند داشت. مواردی که اضافه شده است شامل «واو عطف، جمع بستن واژگان، شبکه های معنایی، و ممال» می باشد که همگی مطالبی صد در صد ساده و روان است و در یادگیری آن هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

به داوطلبان نظام قدیم توصیه می شود از یک کتاب کمک آموزشی خوب برای پی بردن به آرایه اشعار موجود در کتاب پایه دهم اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *